Voi hemmetti, siis voiko maidontulo lakata noin vaan? :0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Mun rinsessa on tasan viikon vanha ja tähän asti pärjätty hyvin rintamaidolla. Muutamana iltana oon vähän pumppaillut kun nuo olleet niin räjähdyspisteessä. Eilen illalla pumppasin kahteen pulloon 50ml molempiin että saisin vähän nukuttuakin kun kamala väsy.. Tyttö ollut välillä tississä kiinni kokoajan. Tänään sit rinnat tuntunut tosi tyhjiltä, mut tyttö vaikuttanut ihan tyytyväiseltä, paitsi nyt illalla paljon hereillä ja tissillä kokoajan. Päätinpä sit ihan kokeeksikin testata pumppausta (ja ajattelin et saisin yhden syötön levähtää ) niin molemmista tuli yhteensä 30ml! :o :( Siis ei kai se voi noin hetkessä hyytyä? Oon koittanut syödä monipuolisesti ja terveellisesti sekä juonut paljon. Haaveena ois imettää edes vähän pidempään kuin esikoista jota onnistuin joten kuten imettää vähän vajaa 5kk. Mutta sen kanssa oli alusta asti korvike lisämaitona mukana.. Huh nyt kaikki vinkit kehiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei pumpatun maidon määrä kerro totuutta, pumpulle EI heru yhtä hyvin kuin vauvalle! Mulla kolme täysimetetty 6kk enkä oo koskaan saanut pumpattua tippaakaan.

Ihanko tosi? Tuo lohduttaa jo vähäsen..

Ihan totta :) Anna vaan tytön olla tissillä niin paljon kuin tahtoo, niin sitä maitoakin tulee sitten enemmän. Muista juoda tosi paljon näin helteillä, vauvakin tarvitsee enemmän maitoa nyt! =) Hyvää jatkoa imetyksellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei pumpatun maidon määrä kerro totuutta, pumpulle EI heru yhtä hyvin kuin vauvalle! Mulla kolme täysimetetty 6kk enkä oo koskaan saanut pumpattua tippaakaan.

Ihanko tosi? Tuo lohduttaa jo vähäsen..

Siis anteeks nyt valmiiksi jo kun kysyn, mutta oliko tuo tosiaan uutinen sulle?

Ei se maidontulo yhtäkkiä lopu, jos haluat imettää niin silloin sun täytyy vaan imettää aina kun vauva haluaa imeä. Silloin tuotanto ja kysyntä pysyvät kohdallaan.

Mun kokemuksen mukaan ei.
Mikä on sun paljon.. Siis paljon sä olet juonut oikeasti? Mä juon jotain 2 litraa päivä, sen verran vähintään. On päiviä kun menee enemmänkin. Jos menee alle litran, tuntuu heti maidon tulossa.
Montako ateriaa syöt päivässä? Pieniä aterioita usein, muista välipalatkin.
Sitt otat vauvan iholle, hellit, nuuhkit, sylität. Ootte yhdessä. Siitä se lähtee taas.

Mä olen täysimettänyt 6 kk, mutta en muuten saanut pumpulla tippaakaan irti.. Kyllä sun vauva on voinut maitonsa saada, vaikka pumppuun ei enää riitä. Ja onkin, kerta on tyytyväinen. =)

Ei sitä sieltä tule sen enempää yleensä, kuin mitä vauva tarvitsee, koska maidontuotanto tasaantuu vauvan tarpeisiin. Jos minä halusin saada pumpattua enemmän kuin 10ml kerralla, se tarkoitti sitä että piti "pantata" toista rintaa esim. kuuden tunnin ajan, jolloin sinne kertyi maitoa ja sitten sai pumpattua sitä pumpulla.

Lukaisepa imetystukilistaa vielä, jos epäilyttää, äläkä tee erehdyksiä tuon perusteella.

Mitä jos tutustuisit imetystä käsittelevään kirjallisuuteen tai edes nettimateriaaliin? Sillä, mitä pumpulla saat irti EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ SEN KANSSA MITÄ LAPSI SAA. Vauvat on tyypillisesti iltasin paljon tissillä, eli se on ihan normaalia. Lisämaitoja et tarvitse jos vauva on tyytyväinen. Se maidontulo ei lopu itestään mihinkään.

Ja tulevaisuuden varalle: ei, se maito ei ole loppumassa vaikka vauva yhtäkkiä roikkuu koko ajan tissillä. Sitä kutsutaan tiheän imun kaudeksi.

Kuulostaa siltä että maidontuotannossasi on kysynnän ja tarjonnan laki alkanut toimia. Ja tuo tississä roikkuminen viikon iässä kuulostaa ihan tutulta, vauva tilailee lisää mölöä kasvaviin tarpeisiinsa :) Ja tosiaan, pumpun saaliista ei voi päätellä yhtään mitään maidonerityksestä! Älä huoli :)

Sulla on menossa nyt sellainen rintojen "tyhjä hetki" ja vauva haluaa olla rinnalla siksi,että imee tiuhaan jotta huomenna on taas maitoa enemmän. "Tekee tilausta sisään"-tyylisesti. Ihan normia,ei kannata nyt pumppailla!!

Juu, ei se seinään lopu. Monet pumput on ihan p*skoja, heti kun tissi vähän lötsähtää, ni ei siitä enää saa pumpulla irti. Mulla tyttö nyt 5+kk ja saan pumpattua noin 50-80milliä yleensä ja silti vaavi on ihan tyytyväinen tissin jälkeen. Meilläkin yleensä tankkaa yötä vasten useammin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ei kaikki heru pumpulle. Ja sitä paitsi et voi tietää, paljonko vauva on sieltä jo syönyt (paljon siellä on ollut) :)

Niin.. joo jos maitoa on tullut ihan ok:sti niin vauva on syönyt melko reippaasti tänään. Ehkä mun ei sit pidä vielä huolestua..

Se maidontulo myös tasoittuu, eli tissit tuntuvat "tyhjiltä" kun ne eivät enää ole ihan kireät liiasta maidosta. Mulla tuntuu tissit ihan lätyiltä, mutta silti tuo poikaa kasvaa +-käyrillä. Pumppaus ei onnistu mullakaan-ei vaan heru :)

mulla riitti maito reilun viikon ja vauvan paino nousi. sitten vaan ei enää riittänytkään vaikka imetti ja imetti ja imetti... vauva alkoi itkeä heti kun lopetti. viimein tajusin epäillä, että lapselle jää nälkä... annoin lisämaitoa ja itku loppui siihen. olen mielestäni kaikkeni koittanut asian onnistumisen eteen. nyt olen oppinut elämään asian kanssa, että oman maidon lisäksi joudun antaa korviketta.

Hirmu moni sanoo, että maidontulo EI voi loppua kuin seinään, mutta se TOTISESTI VOI. Varmaan harvemmin, mutta kyllä se voi.
Vanhin tyttö oli 2viikkoa, kun lakkasi maito nousemasta, siis lakkasi ihan kerrasta, eikä sen jälkeen enää herunut yhtään vaikka kuinka yritin ja söin ja join ja ja ja...se loppui siihen.
Olin monesta syystä silloin äärimmäisen stressaantunut, siitä kai se johtui varmaan.

jos ´haluat imettää niin ei ehkä kannattis pumpailla ja pullosta syöttää. Antaa vaan rinnasta aina kun vauva haluaa ja sitten jos ei tyydy niin lisämaitoa. Mutta mä ainaki aattelisin et jos jätät syötön välistä ja korvaat sen pumppaamalla, niin eii se maito siitä ainakaan nouse??

Hyviä vastauksia onkin jo tullut ja tosiaan: maito ei lopu kuin seinään :)
Jos vauva roikkuu rinnalla, se on merkki siitä, että hän tilailee lisää ravintoa. Kysyntä lisää tarjontaa, eikä kyse suinkaan ole siitä, että maito olisi lopussa - nou hätä at all!
Mutta jotta maitoa heruisi hyvin ja se olisi tuhtia, on äidin syytä LEVÄTÄ eli NUKKUA riittävästi sekä SYÖDÄ ja JUODA kunnolla.
Kuten joku jo mainitsikin, täältä löytyy hyviä vinkkejä ja faktatietoa imetyksestä ja mahdollisista ongelmista: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=140
Ja tsekkaa sivuilta oman paikkakuntasi imetystukiryhmän kokoontumiset, niissä on mukavaa ja saat kokoontumisissa tietoa + vertaistukea :)

Yhdyn edellisiin, pumppu ei kerro mitään siitä paljonko vauvasi saa maitoa! Ensimmäisten viikkojen ajan vauvat yleensä haluavat olla rinnalla koko ajan. Jos vauvan imetysote on oikea ja märkiä pissavaippoja tulee väh. kuusi päivässä, niin vauva saa tarpeeksi maitoa. Lukaisepas tämä!

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=165

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mun kokemuksen mukaan ei.
Mikä on sun paljon.. Siis paljon sä olet juonut oikeasti? Mä juon jotain 2 litraa päivä, sen verran vähintään. On päiviä kun menee enemmänkin. Jos menee alle litran, tuntuu heti maidon tulossa.
Montako ateriaa syöt päivässä? Pieniä aterioita usein, muista välipalatkin.
Sitt otat vauvan iholle, hellit, nuuhkit, sylität. Ootte yhdessä. Siitä se lähtee taas.

Mä olen täysimettänyt 6 kk, mutta en muuten saanut pumpulla tippaakaan irti.. Kyllä sun vauva on voinut maitonsa saada, vaikka pumppuun ei enää riitä. Ja onkin, kerta on tyytyväinen. =)

Laskeskelin tossa että oon juonut vähän reilut 2litraa nesteitä. Syönyt oon vaan yhden lämpimän ruoan kun on niin kuuma, mutta sit on mennyt mm. salaattia, mandariini, omena, muroja ja joghurttia, leipää kasviksilla.. Ja juu, kyllä mä nuuhkin ja hellin mun ihanaa pientä nyyttiä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ei kaikki heru pumpulle. Ja sitä paitsi et voi tietää, paljonko vauva on sieltä jo syönyt (paljon siellä on ollut) :)

Niin.. joo jos maitoa on tullut ihan ok:sti niin vauva on syönyt melko reippaasti tänään. Ehkä mun ei sit pidä vielä huolestua..

Se vaihtelee paljon vauva syö, samoin kuin se, paljonko tissit tuottaa. :)

Muistelen, että silloin, kun vielä imetin tissin kautta, pumppasin sen jälkeen 40-100 ml. Ihan riippui päivästä. Nykyisinkin vaihtelee, enemmän tietty tulee, jos on pidempi pumppausväli (mulla on ollu pumppu ja tissi käytössä alusta lähtien, nykyisin vain pumppu). Mutta niin vaihtelee sekin, mitä vauva syö. Eilen veteli koko ajan 150-180 ml annoksia, tänään on jättänyt joka pulloon parikymmentä milliä, vaikken ole laittanu kuin 100 eli n. 80 millin annoksia. Tississä moinen vaihtelu ois tuntunu ihan varmasti (tänään ois syöty puolet pienempiä annoksia kuin eilen).

Ja saitko tissin varmasti tyhjentymään? Joskus heruu huonommin, joskus paremmin. Toisinaan joutuu kovasti hieroskelemaan ja "puristamaan", toisinaan ei tarttee kuin pari kertaa kahvaa painaa ja odotella, et valuu tyhjäksi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
jos ´haluat imettää niin ei ehkä kannattis pumpailla ja pullosta syöttää. Antaa vaan rinnasta aina kun vauva haluaa ja sitten jos ei tyydy niin lisämaitoa. Mutta mä ainaki aattelisin et jos jätät syötön välistä ja korvaat sen pumppaamalla, niin eii se maito siitä ainakaan nouse??

Meillä tehtiin hyvinkin pitkään niin, että yösyötöllä iskä antoi pullosta ja minä vain pumppasin. Siksi, että vauva söi tissistä unisena yöllä niiiiiiiiiiiiiin pitkään (nukahteli vain), etten olisi päässyt koko yönä nukkumaan lainkaan (en voinut nukkua samalla, kun vauva oli tissillä ). Pullosta vauva söi parissa minuutissa. Joten minä pumppasin, iskä antoi pullosta ja alle puolessa tunnissa kaikki oltiin taas untenmailla. Meille sopiva ratkaisu.

Maidontulo ei tuosta häiriintynyt ainakaan vähentymisen suuntaan. Päinvastoin, saattoi jopa lisääntyä, sillä pumpulla vedin tissin tyhjemmäksi kuin mitä vauva olisi välttämättä syönyt sillä kertaa. :)

Kiitos kaikille vastauksista =) Käyn lukemassa tuota imetystukilistaa, niin ehkä mäkin viisastun. En tosiaan tiennyt että pumpulla ei saa niin hyvin maitoa tulemaan.. :ashamed:

No tähän mun on sanottava, et pumpulla voi saada ihan hyvin. Mut tekniikkalaji jne. :D Moni juttu vaikuttaa. Ei nämä jutut aina niin suoraviivaisia ole.

Yhteistyössä