Voi itku kun tuo meidän tyttö pyöristyy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninni

Vieras
Meillä on neljävuotias tyttö, joka on syntymästään asti ollu pyöreä, syntyi yli nelikiloisena ja maha on aina pömpöttänyt. On kuitenkin ollut ihan tavallinen taapero, eikä neuvolassa ole sanottu mitään.
Mutta nyt tuntuu jotenkin, että on alkanu pyöristymään. Painaa 17.2 kg ja on 100cm pitkä..
Itse olen ollut lapsena lihava ja aikuisiällä laihduttanut melko paljon. Itse kärsin pyöreydestäni, enkä todella halua lapsille samaa.

Mutta nyt samalla pelkään, että onko minulla vaan liian iso peikko tästä, vai onko tyttö oikeasti pyöreä. Meillä syödään melko terveellisesti, karkkia ei koskaan, joskus jäätelöä tai keksiä n. kerran viikossa tai kylässä. Lapsi myös liikkuu ja on innokas liikkumaan, eläväinen.

En oikein tiedä mitä tekisin..

Et ainakaan siirrä lapseesi hirveätä stressaamista syömisten suhteen.

HIvuta tytön elämään hiljakseen lisäliikuntaa, niin saa ainakin varmasti kalorit kulutettua.

Varmaan entisenä 'pullukkana' myös tiedostat sen, että lihavuus siirtyy kahdella tavalla lapsiin, geeneissä ja huonoilla ruokailutottumuksilla. Nähtävästi teillä se on siirtynyt geeneissä.

Nyt en ymmärrä, miten niin pyöreä. Meillä 3,5 vee poika on 102 cm ja painaa 16,3 kg. Mittauksissa on pituuksissa ollut aina + käyrillä ja paino yleesä aina miinuksella.
Eikä hän todellakaan ole mitenkään pyöreä, mahaa ei ollenkaan.

Mulla aika paljon samoja pelkoja siitä, että siirtää omaa lapsiajan lihavuutta eteenpäin, vaikka tosiasiahan on, että ruoka ja liikunta vaikuttaa. Mitään en osaa sanoa noista tyttösi mitoista, mutta koita olla miettimättä asiaa, onhan teillä perusruokavalio ja liikkuminen uitenkin ihan kohdallaan..

anna lapsen olla lapsi eläkä stressaa! On meilläkin koko suvun naiset pyöreitä ja tottakai pelko on myös oman tyttöni takia, mutta on eläväinen, innokas liikkuja ja muutenkin aktiivinen. En ole siis huolissani.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Et ainakaan siirrä lapseesi hirveätä stressaamista syömisten suhteen.

HIvuta tytön elämään hiljakseen lisäliikuntaa, niin saa ainakin varmasti kalorit kulutettua.

Varmaan entisenä 'pullukkana' myös tiedostat sen, että lihavuus siirtyy kahdella tavalla lapsiin, geeneissä ja huonoilla ruokailutottumuksilla. Nähtävästi teillä se on siirtynyt geeneissä.

Joo, oon yrittäny olla tarkka etten mitään sano ja miehellekkin oon puhunu, että ikinä ei negatiiviseen sävyyn kommentoi. Oon kehunu tyttöä kuinka ihana on jne. Joten ainakaan vielä ei itseään häiritse tuo pyöreys.

Tietenkin liikkua voisi enemmänkin, liikkuu kyllä nytkin.

Ja todellakin, tuntuu, että mulla oikeasti on jotkut "lihavuusgeenit"! Itse saan olla tosi tarkka, että kilot ei tuu takaisin ja tyttö on muutenkin samantyylinen kuin minä. Pienempi tyttö isäänsä tullut muutenkin ulkonäöltään ja laiha.

Onko kellään kokemuksia tämän ikäisistä, voiko tämä olla vielä "taaperopyöreyttä" ja korjaantuisiko seuraavalla pituuskasvupyrähdyksellä?

Mä oon läski mutta kaikki kolme lastani ovat laiheliineja. Perineet kai isänsä! :)
En ressaa syömisillä yhtään pätkää, kersat syö välillä eineksiä, välillä kotiruokaa, herkkuja ja karkkeja. Syöminen ei oo heille mikään "juttu", voisivat olla aamusta iltaan syömättä ellen hakisi heitä syömään. Siis kukaan ei koskaan tuu sanoon et mulla on nälkä..

Mun kotona syöminen oli aina yhteydessä tunteisiin: jos tuli "pipi" äiti lykkäsi karkkia käteen. Muutenkin aina kaikkeen liittyi se ruoka jollain tapaa. Onneks mun lapset ei oo perineet sitä.

Ihana kuulla, että teillä muillakin on samankokoisia, ettekä pidä pyöreinä!

Mulla vaikuttaa tuo mun oma pelko ja sit kun pienempi on tosi hoikka, niin isompi näyttää rinnalla niin pyöreältä. Oon yrittäny kysyä muiltakin mielipiteitä, että onko mun käsityksessä vikaa, mutta aina oon saanu vastauksia, että ihan sopivan pyöreä jne. Ja en sit tiedä näiden arvioiden luotettavuutta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Jos paino menee nollakäyrän tutnumassa niin eihän sitten pitäisi mitään hätää olla?
Meidän neuvolassa täti näyttää aina käyrät koneelta.

Nokun meidän täti kommentoi aina vaan, "hyvä.." kun mittailee, ikinä ei sen tarkemmin kerro käyristä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meijän 3v on 100 cm ja 16.9 kg. eikä ole lihavaa lasta nähnytkään. en usko, että 300 g voisi tehdä niin radikaalin eron.

Mukava kuulla =)

Muuten, pullottaako teidän lasten vatsat vielä? Minkä ikäisenä sen pitäisi lakata pullottamasta taaperomaisesti?

Onko kadonnut jonkun kasvupyrähdyksen aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Meillä on neljävuotias tyttö, joka on syntymästään asti ollu pyöreä, syntyi yli nelikiloisena ja maha on aina pömpöttänyt. On kuitenkin ollut ihan tavallinen taapero, eikä neuvolassa ole sanottu mitään.
Mutta nyt tuntuu jotenkin, että on alkanu pyöristymään. Painaa 17.2 kg ja on 100cm pitkä..
Itse olen ollut lapsena lihava ja aikuisiällä laihduttanut melko paljon. Itse kärsin pyöreydestäni, enkä todella halua lapsille samaa.

Mutta nyt samalla pelkään, että onko minulla vaan liian iso peikko tästä, vai onko tyttö oikeasti pyöreä. Meillä syödään melko terveellisesti, karkkia ei koskaan, joskus jäätelöä tai keksiä n. kerran viikossa tai kylässä. Lapsi myös liikkuu ja on innokas liikkumaan, eläväinen.

En oikein tiedä mitä tekisin..

Minulla on 3v8kk poika jonka mitat n- 17kg ja pituus 100cm, ja ei kyllä ole yhtään pyöreä. Masu pömpöttää, mutta melkein kaikilla lapsilla se pömpöttää.
Hän oli kyllä syntyessään aika pieni (2880g 39+1) mutta ihan normaalikokoinen mielestäni nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mukava kuulla =)

Muuten, pullottaako teidän lasten vatsat vielä? Minkä ikäisenä sen pitäisi lakata pullottamasta taaperomaisesti?

Kyllä meidän 8-vuotiaan maha pömpöttää, vaikka muuten laiha onkin.

Mitä sillä mahan pömpöllä on väliä, miksi sä siihen takerrut?

Mukava kuulla =)

Kyllä meidän 8-vuotiaan maha pömpöttää, vaikka muuten laiha onkin.

Mitä sillä mahan pömpöllä on väliä, miksi sä siihen takerrut?

Siksi kun pelkään, että on liian pyöreä =( Tai tää ketju kyllä vähän lievensi huolta.

Kun itse jotenkin siitä pyöreydestäni kärsin aikoinaa ja oli katkera äidilleni, joka antoi ihan liikaa herkkuja (siis aikuisena tällaisia mietin) ja samaa virhettä en halua omieni kohdalla tehdä.

Pömppömaha ei haittaa yhtään, on syötävän suloinen, jos vaan sen "kuuluu" vieläkin olla.. Kun jostain oon saanu päähäni, että tämän ikäisenä lapset "solakoituisivat". Pehmeys ei ole pahasta ja tyttö on ihana ja kaunis ja sen kerronkin usein. Että en sen takia kysele, että pitäisin pömppömahaa pahana tai rumana..

meijän 3v on 100 cm ja 16.9 kg. eikä ole lihavaa lasta nähnytkään. en usko, että 300 g voisi tehdä niin radikaalin eron.

Mukava kuulla =)

Masuhan se pömpöttää arfikan nälkää näkevilläkin... :|

Johtuu siitä että lapsella sisäelimet ovat suurehkoja verrattuna pieneen varteen.Maksa esim on suuri joka aiheuttaa pullottamisen.
Sitten se "lakkaa" kun lapsi kasvaa ja suhteet tasoittuu, sekä vatsalihakset kehittyvät tukemaan sisäelimiä.

Toisilla pullottaa enemmän kuin toisilla johtuen rakenteellisista eroista.

Mutta ap, älä vaan lapsees siirrä tuota tekolihavuus asiaa.
Lapses on mitoiltaan aivan sopiva, ennemmin hoikka.

Meillä kohta 5 v on 104 cm ja 15,5 kg.Ja on ihan sopiva meidän kaikkien mielestä tuollaisenaan.
Ja olisi vaikka painaisi 5 kg enemmänkin.
Tai vähemmän.
:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:

Mukava kuulla =)

Masuhan se pömpöttää arfikan nälkää näkevilläkin... :|

Johtuu siitä että lapsella sisäelimet ovat suurehkoja verrattuna pieneen varteen.Maksa esim on suuri joka aiheuttaa pullottamisen.
Sitten se "lakkaa" kun lapsi kasvaa ja suhteet tasoittuu, sekä vatsalihakset kehittyvät tukemaan sisäelimiä.

Toisilla pullottaa enemmän kuin toisilla johtuen rakenteellisista eroista.

Mutta ap, älä vaan lapsees siirrä tuota tekolihavuus asiaa.
Lapses on mitoiltaan aivan sopiva, ennemmin hoikka.

Meillä kohta 5 v on 104 cm ja 15,5 kg.Ja on ihan sopiva meidän kaikkien mielestä tuollaisenaan.
Ja olisi vaikka painaisi 5 kg enemmänkin.
Tai vähemmän.
:heart:

No niinhän se onkin, eli liittynee tuohon pituuskasvuun, että tulee elimille lisää tilaa..
Joo, oon ollu tosi varovainen ja oon vaan myönteistä kommenttia antanu ulkonäköasioista. Muistan kyllä miltä se tuntui jos joku negatiivisesti kommentoi ja itse en todellakaan aio tehdä niin. Eikä meillä ole ikinä vielä edes puhuttu lihavuudesta/laihuudesta tai syömisen vaikutuksesta siihen. Tyttö itse on hyvin ylpeä kropastaan, hyvä niin :heart:

Muutes, teidän lapsi on kyllä köykäisempi kuin meidän, ja pidempi. Mutta kyllä nyt taidan uskoa, että on ihan sopiva :)

Yhteistyössä