Voi itku kun tuo meidän tyttö pyöristyy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla lapsuudesta, ja tarkka saa olla ettei omia traumoja tyttäriin siirrä. Tai edes tuo niitä julki lasten kuullen. Läskihysteriaa ja syömishäiriöitä on ihan tarpeeksi muutenkin.

Suosittelisin, että syötte normaalisti ja liikutte paljon; sillä se paino pysyy kasvavalla terveellä lapsella normaalina.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Et ainakaan siirrä lapseesi hirveätä stressaamista syömisten suhteen.

HIvuta tytön elämään hiljakseen lisäliikuntaa, niin saa ainakin varmasti kalorit kulutettua.

Varmaan entisenä 'pullukkana' myös tiedostat sen, että lihavuus siirtyy kahdella tavalla lapsiin, geeneissä ja huonoilla ruokailutottumuksilla. Nähtävästi teillä se on siirtynyt geeneissä.

Just lääkäri sanoi mulle että tuo geenijuttu on täyttä bullshitiä! Onhan se geeneissä, mut ihan jokaisella!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

HIvuta tytön elämään hiljakseen lisäliikuntaa, niin saa ainakin varmasti kalorit kulutettua.

Varmaan entisenä 'pullukkana' myös tiedostat sen, että lihavuus siirtyy kahdella tavalla lapsiin, geeneissä ja huonoilla ruokailutottumuksilla. Nähtävästi teillä se on siirtynyt geeneissä.

Just lääkäri sanoi mulle että tuo geenijuttu on täyttä bullshitiä! Onhan se geeneissä, mut ihan jokaisella!

Mä kyllä uskon että se on geeneissä, tai jollakin muulla tavalla ihminen käsittelee energiaa yksilöllisesti. Itse esim. joudun olemaan tosi tarkka syömisistäni, toiset voi suhtautua huolettomammin. Musta tuntuu, että mun rasvasolut elää lisääntyäkseen..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mukava kuulla =)

Muuten, pullottaako teidän lasten vatsat vielä? Minkä ikäisenä sen pitäisi lakata pullottamasta taaperomaisesti?

Onko kadonnut jonkun kasvupyrähdyksen aikana?

Kyllä meidän 8-vuotiaan maha pömpöttää, vaikka muuten laiha onkin.

Mitä sillä mahan pömpöllä on väliä, miksi sä siihen takerrut?

Ei pidä paikkaansa.
Piilorasva kertyy nimenomaan vatsan seudulle, lapsillakin. Meillä ainakin hoikat/normaalit lapset, eikä edes 2-vuotiaan maha enää pömpötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Meillä on neljävuotias tyttö, joka on syntymästään asti ollu pyöreä, syntyi yli nelikiloisena ja maha on aina pömpöttänyt. On kuitenkin ollut ihan tavallinen taapero, eikä neuvolassa ole sanottu mitään.
Mutta nyt tuntuu jotenkin, että on alkanu pyöristymään. Painaa 17.2 kg ja on 100cm pitkä..
Itse olen ollut lapsena lihava ja aikuisiällä laihduttanut melko paljon. Itse kärsin pyöreydestäni, enkä todella halua lapsille samaa.

Mutta nyt samalla pelkään, että onko minulla vaan liian iso peikko tästä, vai onko tyttö oikeasti pyöreä. Meillä syödään melko terveellisesti, karkkia ei koskaan, joskus jäätelöä tai keksiä n. kerran viikossa tai kylässä. Lapsi myös liikkuu ja on innokas liikkumaan, eläväinen.

En oikein tiedä mitä tekisin..

Tyttöhän on ihan keskikäyrällä pituudessa ja vain karvan verran nollakäyrän yläpuolella painossaan. Ei siis todellakaan syytä huoleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä kyllä uskon että se on geeneissä, tai jollakin muulla tavalla ihminen käsittelee energiaa yksilöllisesti. Itse esim. joudun olemaan tosi tarkka syömisistäni, toiset voi suhtautua huolettomammin. Musta tuntuu, että mun rasvasolut elää lisääntyäkseen..

No ei kai ne lääkärit mitään tietysti näistä jutuista ymmärrä?! Aineenvaihdunta mulla toimii erilailla nyt kuin silloin kun olin nuori, mut en mä koe että mulla olis sen kummemmin geeneissä vikaa kun se on saletti että jos syöt enemmän kuin liikut, lihot.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Meillä on neljävuotias tyttö, joka on syntymästään asti ollu pyöreä, syntyi yli nelikiloisena ja maha on aina pömpöttänyt. On kuitenkin ollut ihan tavallinen taapero, eikä neuvolassa ole sanottu mitään.
Mutta nyt tuntuu jotenkin, että on alkanu pyöristymään. Painaa 17.2 kg ja on 100cm pitkä..
Itse olen ollut lapsena lihava ja aikuisiällä laihduttanut melko paljon. Itse kärsin pyöreydestäni, enkä todella halua lapsille samaa.

Mutta nyt samalla pelkään, että onko minulla vaan liian iso peikko tästä, vai onko tyttö oikeasti pyöreä. Meillä syödään melko terveellisesti, karkkia ei koskaan, joskus jäätelöä tai keksiä n. kerran viikossa tai kylässä. Lapsi myös liikkuu ja on innokas liikkumaan, eläväinen.

En oikein tiedä mitä tekisin..

Tyttöhän on ihan keskikäyrällä pituudessa ja vain karvan verran nollakäyrän yläpuolella painossaan. Ei siis todellakaan syytä huoleen.

Katsoin juuri oman tyttären neuvolakortista että 4-vuotiaana oli 103cm ja 16,5kg. Ja nyt 4. ja 5. ikävuoden välissä on ihan selvästi alkanut vartalo muuttumaan taaperon "pulskasta" hoikempaan suuntaan.

Meidän esikoinen yhtäkkiä jotenkin liho/pyöristy... Aloin laittamaan lautaselle kaikki valmiiksi lautasmallin mukaan, salaattia on onneksi tykännyt aina syödä. Ja kun kesä oli vastassa, niin alettiin säännön mukasesti käymään pyöräilemässä, mikä oli lapsen mielestä kivaa. Eli en kertonut lapselle, että tässä nyt painoa pudotetaan. Meillä ainakin tuloksia synty, mutta se vaati sitä liikuntaa.

Meillä 3,5-vuotias lapsi 21kg ja 103,5cm. Langanlaihoja suosivassa yhteiskunnassa ehkä pullukka, mutta minkäs rakenteelleen voi? Elää kuitenkin lähinnä salaatilla ja hedelmillä eikä liiemmin herkkuja vetele. Neuvolassakin asia ok, sillä lapsen tapana nyt vaan tuntuu olevan energian kerääminen kasvupyrähdystä varten...

Yhteistyössä