Voi jessus sentään ei oo enää ees totta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja älä maksa vuokraa:
Nykyisillä vuokrien hinnoilla lyhentäisi kummasti asuntolainaa ja pienempituloisille tiedoksi: siihen saa jopa asumistukea!

Mä kattelin tossa omakotitaloa joka maksaa 319 tuhatta. Siihen sit lämmitys-, sähkö- ja vesikulut päälle. Niin osaatko sanoa paljonko siitä tulis asumiskuluja kuussa jos ottais 20 vuoden lainan?
Mun matikalla siitä tulis kaikkineen kuluineen kyllä reilusti enemmän kuukausimaksuja mitä meidän vajaan 1000 euron vuokra :saint:

[QUOTE="huoh";22759969]mä en maksais vuokrasta saatika lainanmaksusta 700-900e kuussa!!
Nykypäivänä ison talon osto on ns.muoti-ilmiö,johon en lähde mukaa,eikä ison talolainan otto ole edes järkevää!!
Ennen normaalit talolainat oli n.12-15vuotta,nykyään on ihan normaalia että lainaa otetaan 20-25vuodeks!!!Naurettavaa!!
Ja joo!! On minulla omakotitalo,vaatimaton,mutta juuri sopivan kokoinen ja kohta maksettu(maksuaika 10v)[/QUOTE]

Minullakaan ei olisi ikinä varaa asua noin kalliisti että maksaisin 700-900 €/kk asumisesta!!

Meillä nettotulot tällä hetkellä noin 3000 €/kk, eikä lainaa tällä hetkellä.

Asumme vaatimattomasti omassa, vanhassa ja pienessä talossamme maaseudulla.
Asumiskulut noin 250 €/kk. Kaksi autoa on, ja ne on töiden takia välttämättömiä.

Säästän rahaa talon remontointiin ja sisustamiseen, uuteen autoon, itseni hemmotteluun, tai muuhun tarpeelliseen, esim. mahdollista tulevaa äitiyslomaa varten :)
Nyt on noin 30 te jemmassa tulevaa varten.
Lainaa remontteihin otamme niin vähän kuin mahdollista.

Meillä mies vuokrasi asunnon, joka on pieni yksiö ja maksaa noin 500 €/kk vuokra siis ja siihen päälle tulee vielä sähkö ja vesimaksut. Ne nyt ei hirveän suuret ole niin pienessä asunnossa, mutta kuitenkin jonkun verran. En tarkasti muista miten paljon. Melkein samalla rahalla hän saisi kuitenkin ison talon (toki sähkölasku enemmän), lainaerä olisi jotain 800 €/kk tai jopa vähemmän, ehkä 700 €/kk ja talo olisi parisataaneliöinen, toki sijainniltaan luultavasti huonompi kuin nykyinen yksiö. Mutta hän asuu mieluummin siinä yksiössä kuin ostaisi talon, koska ei halua joutua velkavankeunteen. Sitten kuitenkin välillä puhuu kuinka ihana se talo olisikaan ja ottaa ison autolainan, ristiriitaista. Mielestäni rahantuhlausta heittää vuokrarahat "kaivoon" kun samalla summalla voisi maksaa omaa taloa. Itse en voi tällä hetkellä ottaa lainaa, kun ei ole vakituista työtä.

meillä on 76m2 lainalyhennys 390e vastike n 300e, sähkö 2kk n 70e,kaukolämpötalo. kannattaa kysyä pankista lainaa, todistaa vaan että on maksanut vuokrat ajallaan että maksukyky on ok.

Käsittämätön hinta.... jos mennään vähän turun ulkopuolelle niin tolla hinnalla saa jo uuden omakotitalon tontilla.

Mutta kun mä en halua omakotitaloa, enkä halua asua missään Mynämäellä tms... :snotty:

Haluaisin just jonkun tuontyylisen asunnon, mitä tuossa laittamassani linkissä oli. Mutten ole aikeissa sellaista ostaa, ei ainakaan opiskeluaikana enkä varmaan valmistuttuanikaan hoitoalan palkoilla :D

Mutta kun mä en halua omakotitaloa, enkä halua asua missään Mynämäellä tms... :snotty:

Haluaisin just jonkun tuontyylisen asunnon, mitä tuossa laittamassani linkissä oli. Mutten ole aikeissa sellaista ostaa, ei ainakaan opiskeluaikana enkä varmaan valmistuttuanikaan hoitoalan palkoilla :D

Ihan kun mun näppikseltä... Meillä menee tällä hetkellä asumiseen n. 1800e/kk ja arvaa kuinka paljon siitä on revitty riemua kun "omakotitaloa maksettaisi sillä rahalla kun vaan muutettais vähän kauemmas jne..." Mutta kun mä en halua muuttaa kuin korkeintaan kilometrin säteelle tästä missä nyt asutaan (ja täällä sillä ei maksettaisi riittävän kokoista ja - tasoista omakotitaloa), ja koen tän rivarissa olon paljon vaivattomammaksi kuin omakotiasumisen, ihan tarpeeksi on nytkin lumitöitä ja lämmitys kun ei pelittänyt niin riitti ilmoitus isännöitsijälle.
Jos mulla ois oikein paljon rahaa niin voisin mä isossa ja hienossa omakotitalossakin asua mutta sit sitä rahaa pitäis riittää myös puutarhurin ja talonmiehen palkkaamiseen :D

Tästä ketjusta innostuneena menin Etuoveen katselemaan asuntoja.

Kerrostalokolmio irtoaisi tältä suunnalta 120 000-160 000 eurolla, rivitalosta pitäisi maksaa enemmän.

Mutta löysin sellaisen kämpän jonka mä haluun! :D
Myytävät Asunnot, luhtitalo, 3 huonetta, Katariinanlaakso, Turku, Varsinais-Suomi, 857025 - Etuovi.com

Anatolia, mä olen asunut ja omistanut asunnon tuossa talossa. Olen käynyt tuossa myynnissä olevassakin asunnossa vuosia sitten. Hintapyyntö on kyllä aika tähtitieteellinen. Myytiin muistaakseni 6v sitten ja silloin neliöhinnat oli puolet tuosta... Onko asuntojen hinnannousu muka ollut 100% tällä välin? Tuolla näyttäisi olevan alkuperäinen keittiökin vielä ja tuskin kylppäreitäkään laitettu, kun ei ole kuvia. Saunassa uudet lauteet kyllä.

Mutta joo, aivan ihana alue, ulkoilumaastot, rauhaa, meri vieressä ja persoonallinen talo. Tosin silloin jo oli nähtävissä kalliita korjaustarpeita.

Ihan kun mun näppikseltä... Meillä menee tällä hetkellä asumiseen n. 1800e/kk ja arvaa kuinka paljon siitä on revitty riemua kun "omakotitaloa maksettaisi sillä rahalla kun vaan muutettais vähän kauemmas jne..." Mutta kun mä en halua muuttaa kuin korkeintaan kilometrin säteelle tästä missä nyt asutaan (ja täällä sillä ei maksettaisi riittävän kokoista ja - tasoista omakotitaloa), ja koen tän rivarissa olon paljon vaivattomammaksi kuin omakotiasumisen, ihan tarpeeksi on nytkin lumitöitä ja lämmitys kun ei pelittänyt niin riitti ilmoitus isännöitsijälle.
Jos mulla ois oikein paljon rahaa niin voisin mä isossa ja hienossa omakotitalossakin asua mutta sit sitä rahaa pitäis riittää myös puutarhurin ja talonmiehen palkkaamiseen :D

En sitä tarkoitakkaan, vaan ihan yksinkertaisesti vertailukohtaa... sitä että tuollaisten asuntojen hinnat on ihan utopistisia nykyään, kun miettii ettei niitä usein ole edes remontoitu ennen myyntiä vaan on alkuperäiset vessatkin kämpässä-

Anatolia, mä olen asunut ja omistanut asunnon tuossa talossa. Olen käynyt tuossa myynnissä olevassakin asunnossa vuosia sitten. Hintapyyntö on kyllä aika tähtitieteellinen. Myytiin muistaakseni 6v sitten ja silloin neliöhinnat oli puolet tuosta... Onko asuntojen hinnannousu muka ollut 100% tällä välin? Tuolla näyttäisi olevan alkuperäinen keittiökin vielä ja tuskin kylppäreitäkään laitettu, kun ei ole kuvia. Saunassa uudet lauteet kyllä.

Mutta joo, aivan ihana alue, ulkoilumaastot, rauhaa, meri vieressä ja persoonallinen talo. Tosin silloin jo oli nähtävissä kalliita korjaustarpeita.

Törkeen hintainenhan tuo on, ja pintaremppaa pitäisi tehdä että siitä saataisiin mun makuni mukainen. Vaan en ole sitä ostamassakaan, kunhan vaan haaveilen :)

Meillä on 4h+keittiö, 95 neliöö kerrostalossa ja vuosi sitten vuokra laski 50e ja tänä vuonna korotusta ei tule. Vuokra on n. 730e sisältäen autopaikan ja kaksi saunavuoroa sekä veden ja pyykkituvan käytön.

Talo on rauhallinen, siinä asuu paljon alkuperäisiä asukkaita (rak. vuosi 79) ja isojen asuntojen takia lapsiperheitä. Sijainti on kuitenkin loistava: koulu, päiväkoti, kaupat ihan vieressä ja keskusta 1,5km päässä.

Tällä alueella, keskustan läheisyydessä omistusasuntojen hinta on 150 000-200 00e. Meillä ei ole ikinä tule olemaan varaa ostaa omaa asuntoa tältä alueelta, mutta pidämme itseämme onnekkaina, emmekä aio muuttaa pois täältä!

PS: Ja tämä talo on kaupungin vuokratalo, mutta täällä on osattu hoitaa asunto- ja rakennusasiat niin, että ihmisiä ei leimata ja asukkaat viihtyvät.

no, meillä on noussut JOKA vuosi vuokra, viime vuonna nousi 60e. Nyt vuokra nousi 30e, mutta vesimaksut nousivat myös, nyt maksetaan 30eenemmän vedestä. se on taas siis se 60e.
Pikkuisne kallista asumista ja nää on vielä KAUPUNGIN vuokra-asuntoja mitkä muissa kaupungeissa on halvimpia. Vvo:llakin vuokrat ovat PALJON HALVEMMAT. ( jonossa olaan, mutta ei sieltäkään niitä isoja asuntoja niin usein vapaudu)

Kyllä minäkin mieluummin maksan enemmän ja asun vaikka pienemmässä ja huonokuntoisemmassa asunnossa kuin muutan halpaan taloon jonnekin korpeen. Sijainti on kuitenkin niin tärkeä ja mieluummin nautin niistä paikan antimista kuin asun pienessä kylässä, josta täytyy kaikkialle lähteä autolla. Oma elämänlaatuni kärsisi siellä. Tosin en nytkään asu missään ihanteellisessa paikassa, mutta enpä ole täältä asuntoa ostanutkaan. Minulle varmaan joku 200 000 € olisi suurin hinta minkä voisin omistusasunnosta maksaa, siis oma osuuteni noin 100 000 €. Yksinään en tuota 200 000 saisi maksettua ellei tulisi jotain voittoa.

Yhteistyössä