Voi juma, lapsi katosi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen kotona ja pikkusisko on kipeä, isompi (5 v) sai luvan olla omalla pihalla (suojaisa kerrostalopiha, kolme taloa rajaa leikkipihan) yksin. On tänä kesänä saanut olla, näen sinne parvekkkeelta. Olen teroittanut että siitä ei lähdetä mihinkään. Ei oo mennyt.

Noin tunti sitten kun kävin katsomassa, niin ei näy missään! Olin nähnyt viimeksi noin 10 minuuttia sitten. Sairas lapsi kainaloon ja ulos, ei oo pihalla, huutelen nimeltä, itku jo tuli...

Mietin just mihin päin lähden hakemaan ja että soitan poliisit, niin yhdeltä parvekkeelta kuuluu tytön ääni. Oli mennyt sinne parhaan kaverinsa luo, kun he olivat tulleet kotiin ja menivät sisälle ja kaveri pyysi sinne.

Hain pois ja ihan pikkuisen puhuttelin, että ei saa hävitä mihinkään sisällekään sanomatta, pitää käydä kotona sanomassa ja miksi.

Ihmettelen ettei se toinen äiti ajatellut edes soittaa tai laittanut tyttöä sanomaan minne menee! Noi ei oo normaalisti päivisin kotona edes, tulevat tavallisesti neljän jälkeen, en ajatellut silläkään, että voisi olla siellä.

Sanokaa siis omillenne ettei saa lähteä pihalta edes jonkun kaverin sisään... mulle ei aiemmin tullut mieleen se.

meillä ei menty yksin ulos kun vasta 6 vuotiaana, nyt 4v ja 6kk vanha ei todellakaan mene yksin ulos vaan isoveljen kanssa joka on jo 8 vuotias....ei ihme että hävis sinne koska ei noin pieni vielä osaa elää muuten kun impulssiensa varassa!

Normaalia täällä että 5 v saa olla omalla pihalla. Lapsi on lähes vuoden vanhempi kuin sun muksu (5 v 5 kk). Kesällä harjoitteli ja oli aina nätisti.

Aina kun täällä palstalla on puhuttu aiheesta, niin 5 v on ollut hyvin monilla jonkinlainen raja.

Meillä oli esikoisen kanssa vähän vastaava tilanne, suuttui pihalla kavereille ja lähti yksinään leikkimään lähimetsikköön. Sen jälkeen tuli kyllä tosi tarkat rajat mihin saa mennä ja että aina pitää tulla sanomaan, jos jonnekin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Normaalia täällä että 5 v saa olla omalla pihalla. Lapsi on lähes vuoden vanhempi kuin sun muksu (5 v 5 kk). Kesällä harjoitteli ja oli aina nätisti.

Aina kun täällä palstalla on puhuttu aiheesta, niin 5 v on ollut hyvin monilla jonkinlainen raja.

No selvästi sun lapsi ei ole valmis siihen.

Meillä on viisi lasta ja jokaisella käy päivittäin 1-4 kaveria meillä leikkimässä. Leikkivät pihallamme ja sisällä. En tosiaan rupea jokaisen perään soittelemaan, että onko täällä luvan kanssa vai ei!

Oma moka kun jätät 5v:n valvomatta. Ja tosi noloa syyttää perään naapurin äitiä!

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh sua:
meillä ei menty yksin ulos kun vasta 6 vuotiaana, nyt 4v ja 6kk vanha ei todellakaan mene yksin ulos vaan isoveljen kanssa joka on jo 8 vuotias....ei ihme että hävis sinne koska ei noin pieni vielä osaa elää muuten kun impulssiensa varassa!

Mitäs jos joskus sattuis niin, et kun päästät pienemmän isoveljänsä kanssa ulos, niin pieni katoaisi? Isovelin huomio herpaantuisi hetkeksi, ja pienempi livahtaisi matkoihinsa? Olisiko se isovelin syy? Mielestäni on vastuutonta laittaa tuon ikäinen vahtimaan pikkusisarustaan. Vaikka olisi kuinka tarkka, ja kuinka luotettava tahansa, hän on vielä lapsi, jonka huomio saattaa herpaantua, ja vahtiminen unohtua. Vaikka ei pitkäksi aikaa, niin edes pieneksi hetkeksi, jolloin pienempi katoaa. 8v pystyy kyllä huolehtimaan itsestään ulkona tutussa ja turvallisessa ympäristössä, mutta pikkusisaruksen kaitsijaksi on kyllä jokainen 8 vuotias vielä liian vastuuton ja lapsellinen. sano mitä sanot, niin touhusi on aikalailla yhtä vastuutonta kuin ap:n tapa jättää tuon ikäinen yksin pihalle, joten sen puoleen en suna tuomitsis ap:ta sen enempää...

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

No selvästi sun lapsi ei ole valmis siihen.

Komppaan! ja sun oma asenteesikaan ei kauhean kypsältä vaikuta. Miksi muiden pitäisi soitella sulle että missä sun lapsesi menee...

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Mistä se äiti ties että omin lupineen siun muksu oli liikkeellä? Jos luuli että oot antanu luvan...

Minkä ikäinen lapsi sulla on? Meinaan tuo paras kaveri on samanikäinen, ja kummatkin tytöt on saaneet olla yksin tänä kesällä omalla pihalla.

Ja jos tilanne olisi toisinpäin, niin tasan kävisin joko koko konkkaronkan kanssa heidän ovellatai soittaisin (on numero) tai laittaisin hänen lapsensa varmistamaan että on lupa.

Ei voi mitenkään luulla että on lupa mennä kaverin luo noin vain. Äiti tietää tän kyllä itsekin, tekstasi äsken ja pyysi anteeksi ettei hoksannut soittaa...

Ihmettelen ettei se toinen äiti ajatellut edes soittaa tai laittanut tyttöä sanomaan minne menee! Noi ei oo normaalisti päivisin kotona edes, tulevat tavallisesti neljän jälkeen, en ajatellut silläkään, että voisi olla siellä.

Sanokaa siis omillenne ettei saa lähteä pihalta edes jonkun kaverin sisään... mulle ei aiemmin tullut mieleen se.

Se ei ole toisen perheen äidin vika eikä se ole pienen lapsen vika. Se oli sun oma moka, kun jätät noin pienen lapsen yksin kerrostalon pihalle. Vaikka lapselle sanoisi mitä vaan niin aina sitä ei muista, varsinkin jos kaverit ja uteliaisuus voittaa.

Mistä se äiti ties että omin lupineen siun muksu oli liikkeellä? Jos luuli että oot antanu luvan...

Minkä ikäinen lapsi sulla on? Meinaan tuo paras kaveri on samanikäinen, ja kummatkin tytöt on saaneet olla yksin tänä kesällä omalla pihalla.

Ja jos tilanne olisi toisinpäin, niin tasan kävisin joko koko konkkaronkan kanssa heidän ovellatai soittaisin (on numero) tai laittaisin hänen lapsensa varmistamaan että on lupa.

Ei voi mitenkään luulla että on lupa mennä kaverin luo noin vain. Äiti tietää tän kyllä itsekin, tekstasi äsken ja pyysi anteeksi ettei hoksannut soittaa...

Voi jestas! Etkö sä tosiaan oppinut tästä mitään!

Hankit lapselle puhelimen mukaan, että saa kiinni tarvittaessa.

Minä en koskaan soittele, että saako joku lapsen kaveri tulla. Saatan kysyä, että onko lupa tulla ja tietävätkö kotona, mutta lapset voivat vastata ihan oman mielensä mukaan.

No mä kyllä vastaisin nätisti, että eihän se ole hän en tehtävänsä vaan moka oli ihan sun.

Mulle tulee näistä jutuista aina elävästi mieleen se kun sisko lähti asioille ja pyysi katsomaan tyttöään, joka leikki kerrostalon pihassa. Mä olin 13 ja tyttö 3... Sisko sanoi että ei tarvi kun välillä vilkasta, ei se siitä mihinkään lähde.
Noh, vilkuilin vähän väliä pihalle ja yks kerta tyttöä ei sitten näkynytkään missään. Ei ollut kännyköitä kellään sillon vielä eli en voinut soittaa mihinkään, lähdin pyörällä etsimään ja kyllä täytyy sanoa että itketti niin ettei eteensä nähnyt.

En muista miten asia selvis ja kuinka pitkän ajan päästä, mutta sisko oli itse käynyt hakemassa tytön ja UNOHTANUT käydä mulle mainitsemassa asiasta! Mutta eipä tuntunut olevan asiasta kovin pahoillaan... Tytönhän olis helposti joku tuntematonkin voinut käydä nappaamassa vaikkei lapsi ominluvin pihasta lähtisikään...
Jos ei sisko tästä mitään oppinut niin minä ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti:
Meillä on viisi lasta ja jokaisella käy päivittäin 1-4 kaveria meillä leikkimässä. Leikkivät pihallamme ja sisällä. En tosiaan rupea jokaisen perään soittelemaan, että onko täällä luvan kanssa vai ei!

Oma moka kun jätät 5v:n valvomatta. Ja tosi noloa syyttää perään naapurin äitiä!

Tällä kaverin äidillä ei oo kuin tämä yksi 5 v lapsi... Enhän mä häntä syytä, mutta itse toisinpäin olisin kyllä tekstannut/soittanut. Kun nuo lapset on niin höpsäjä etteivät ymmärrä, mitä vanhemman mielessä pyörii tuossa tilanteessa. Omasta mielestäänhän he ovat ihan turvassa kaverilla.

Omani on nyt kotona koko loppuviikon, isä on reissussa ja tää nuorin on kuumessa ja ei tasan mee nyt ulos yksin muutamaan päivään.

4 ja 2,5, kuin niin? Eivät leiki vielä yksin pihalla. Eikä varsinkaan kavereille lähe. Mutta teillä taitaa olla eri systeemit, jos saa yksinään ulkona leikkiä niin varmaan äiti olettaa että saa tulla yksin leikkimäänkin ilman että äiti siitä soittelee.

Meilläkin poika meni kerran 5v:na kaverin luokse. "Unohti" kertoa meille siitä. No etsiskelin poikaa, niin naapuruston isä tuli ihmeissään kysymään ai eikö xxx saanutkaan tulla heille leikkimään. Meidän poika oli nimittäin sanonut, että on äidin lupa, kun olivat kysyneet.. Pidin "pienen" puhuttelun.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Se ei ole toisen perheen äidin vika eikä se ole pienen lapsen vika. Se oli sun oma moka, kun jätät noin pienen lapsen yksin kerrostalon pihalle. Vaikka lapselle sanoisi mitä vaan niin aina sitä ei muista, varsinkin jos kaverit ja uteliaisuus voittaa.

En jätä vaan meni, ja on koko kesän ollut lyhyitä pätkiä siellä yksin tai kaverin kanssa. Homma on toiminut.

Eihän se oo kenenkään vika, mutta itse tuossa tilanteessa olisin varmistanut että toisen äiti tietää missä menee...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meilläkin poika meni kerran 5v:na kaverin luokse. "Unohti" kertoa meille siitä. No etsiskelin poikaa, niin naapuruston isä tuli ihmeissään kysymään ai eikö xxx saanutkaan tulla heille leikkimään. Meidän poika oli nimittäin sanonut, että on äidin lupa, kun olivat kysyneet.. Pidin "pienen" puhuttelun.

Juuh, niinhän nuo sanoo...vielä isommatkin, alaluokkalaiset jopa.

Minä uskon lapsen sanaa yleensä, enkä soittele lasten koteihin kysyäkseni että puhuuko teidän Jerematilda totta vai valehteleeko. Näinollen olen saattanut syyllistyä jonkun lapsen 'kidnappaukseen', sori :snotty:

Omille lapsille sanon joka kerta kun he lähtevät ulos että mikä on reviiri.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Voi jestas! Etkö sä tosiaan oppinut tästä mitään!

Opin: että pitää sanoa että älä mene myöskään kenenkään luo kylään, edes parhaan kaverin... Lapsi oppi että pelästyin tosissaan jaluultavasti vähän aikaa muistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

En jätä vaan meni, ja on koko kesän ollut lyhyitä pätkiä siellä yksin tai kaverin kanssa. Homma on toiminut.

Eihän se oo kenenkään vika, mutta itse tuossa tilanteessa olisin varmistanut että toisen äiti tietää missä menee...

Edelleen sä koitat kaataa sitä syytä sen toisen äidin niskaan. Kyllä se oli jonkun vika ja nimenomaan ihan sun oma.

Yhteistyössä