Voi juma mitä naapureita meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Oikeasti palaa käämit niiden kanssa.

Olivat aika vasta muuttaneet taloon, kun huomasin yhtenä päivänä, että heillä ovessa roikkuu avain. Soitin ovikelloa ja ystävällisesti kerroin asianlaidan, niin rouva tokas vaan, että luuletko, etten tiiä missä mun avaimet on. Ihan hämmentyneenä peräännyin, kun en oo koskaan kuullutkaan, että joku pitäisi kerrostalossa avaimia tarkoituksella ovessa...

No, myöhemmin avain sitten ovesta katosi, mikä on tavallaan suuri harmi. Nimittäin perheessä on kaksi kouluikäistä lasta, ja he kulkevat ulos ja sisään ihan jatkuvalla syötöllä. Ovikelloa nämä eivät osaa soittaa, eikä heillä ole omia avaimia, vaan sisään pyrittäessä tapana on joko potkaista ovea tai hakata sitä nyrkillä niin kovaa, että meilläkin eteisessä taulut helisee. Ja perheen kaksi koiraa säikähtävät jytinää joka kerta - voitte vaan kuvitella, millaista mekkalaa ne pitävät.

Perheen koirat ovat kookkaita seropeja, ja melko aggressiivisia. Itse en ainakaan haluaisi päästää lastani niiden lähelle, vaan useinpa perheen lapset tunkevat koirien kanssa samaan hissiin.

Kyseinen perhe parkkeeraa autonsa hyvin usein alaoven eteen poikittain - ei siis mihinkään parkkiruutuun, vaan vallankin pelastustielle. Oma autopaikka on niin kaukana, etteivät he viitsi kävellä sieltä pihan poikki alaovelle.

Polkupyörä-, lastenvaunu- ja urheiluvälinevaraston käyttötarkoituksenkin he ovat ymmärtäneet jokseenkin omintakeisesti. Siinä missä muut säilövät autojensa talvi- ja kesärenkaat, puutarhakalusteet ym. omissa lukollisissa varastoissaan, tämän perheen vastaavat tavarat löytyvät yhteisestä varastosta, ja kaiken huipuksi ne ovat hujan hajan pitkin lattioita.

Lisäksi tänään sain selityksen sille, miksi talomme alaovi on melkein aina auki, vaikka kello olisi yli 21.00. Perheen lapset ulkoilevat illalla myöhään, ja heillä kun ei ole avainta, niin käteväähän se on yötä myöten pitää ovia auki. Talvella varsinkin ratkaisu on hyvinkin ekologinekin.

Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin... pitäisivät helvata kunnon bileitä tmv. tuolla kämpässään, niin saisi mokomalle roskaväelle häädön hankituksi. Vaan ei. Pakko kai vaan sietää?

Ei vaan soitatte sinne missä tein vuokaisännät on tuosta asiasta. ! Onko siellä asukasneuvojaa?

Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
No meillä kanssa on avaimet aina päivällä ovessa. Kun ei noilla lapsilla ole avaimia (hukanneet ne) ja elokuussa on lukkojen vaihto koko talonyhtiössä enkä uusia avaimia meinaa teettää.
No olis ne avaimet kyllä siellä muutenkin kun kukaan näistä koululaisiata ei halua avaimia kaulassa kesällä kantaa kun leikkiä haluavat kavereiden kanssa.
Yhden kerran naapuri kävi pimpottaa ovikelloa avaiminen takia ja kerroin että ihan tarkoituksella siinä ovat. Kiitin kyllä kohteliaasti ilmoituksesta.

Meillä oli mun lapsuudessa avaimet samalla tavalla ovessa kesällä kun paljon sisarrusten kanssa edes takas kuljettiin.

Mä en ikimaaimassa uskaltaisi jättää avaimia oveen! Justiisa juhannuksena anopilasta, jotka asuvat maalla, viety 3 kpl lukittuja pyöriä klo 7-10 aikaan, samoin naapurin pyörät.
Kumminkin talot ovat vieri vieressä, ihmiset ovat nykyään tosi röyhkeitä :(

Söhris on vissii niit naapurikyttääjiä jotka tietää toisten asiat paremmin ku ne itte. Anna ihmisten elää elämäänsä rauhassa. Voit varmaan huomauttaa noista kellarissa olevista tavaroista ystävällisesti. Joidenkin ihmisten ei todella kannata asuu kerrostalossa kun eivät näköjää ymmärrä että jotkut elää elämäänsä ilman, että tekee niinku naapuri haluaa..

Ei kuulosta järin kivoilta naapureilta jos tuolla tavalla töyksäyttää kun ystävällisesti ilmoittaa avaimista. Kaikkia sitä tähän maailmaan sikiääkin :o Enkä ymmärrä että joku uskaltaa jättää kerrostalon oveen avaimensa?! Toisekseen, eihän se ole oikein että ulko-ovea pidetään auki koska sieltä voi tulla ketä tahansa sisään. Hommais lapsillensa avaimet. Kerrostalossa pitää ottaa muutkin huomioon, jota noi naapurit ei näköjään viitsi/osaa/välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja muuta pois:
Söhris on vissii niit naapurikyttääjiä jotka tietää toisten asiat paremmin ku ne itte. Anna ihmisten elää elämäänsä rauhassa. Voit varmaan huomauttaa noista kellarissa olevista tavaroista ystävällisesti. Joidenkin ihmisten ei todella kannata asuu kerrostalossa kun eivät näköjää ymmärrä että jotkut elää elämäänsä ilman, että tekee niinku naapuri haluaa..

Tää on vähän sama, kuin että koulukiusatun pitää vaihtaa koulua tai luokkaa, koska pitäähän kiusaajien saada elää ja olla niinku tahtovat. Kas helpommalla päästään ajamalla syyttömät pois.

Kerrostalossa on järjestyssäännöt sitä varten että niitä noudatetaan ja ne koskee kaikkia.
Tuskin on kyttäämistä jos näkee auton parkkeerattuna pelastustien tukkeeksi. Ketä naurattaa jos esim ambulanssi ei pääse perille kun joku valopää jättää autonsa väärään paikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Pieni tulitikkutyttö:
No meillä kanssa on avaimet aina päivällä ovessa. Kun ei noilla lapsilla ole avaimia (hukanneet ne) ja elokuussa on lukkojen vaihto koko talonyhtiössä enkä uusia avaimia meinaa teettää.
No olis ne avaimet kyllä siellä muutenkin kun kukaan näistä koululaisiata ei halua avaimia kaulassa kesällä kantaa kun leikkiä haluavat kavereiden kanssa.
Yhden kerran naapuri kävi pimpottaa ovikelloa avaiminen takia ja kerroin että ihan tarkoituksella siinä ovat. Kiitin kyllä kohteliaasti ilmoituksesta.

Meillä oli mun lapsuudessa avaimet samalla tavalla ovessa kesällä kun paljon sisarrusten kanssa edes takas kuljettiin.

Mä en ikimaaimassa uskaltaisi jättää avaimia oveen! Justiisa juhannuksena anopilasta, jotka asuvat maalla, viety 3 kpl lukittuja pyöriä klo 7-10 aikaan, samoin naapurin pyörät.

Niin tarkennan vielä että meillä on avaimet ovessa silloin kuin minä taikka mieheni ollaan kotona ei muulloin.
Ei siis ketään vierasta pääsetä kulkemaan meille tyhjään kämppään-

Mun mielestä kaikkien ketkä asuvat kerrostalossa täytyy noudattaa samoja järjestyssääntöjä ja huomioida muut asukkaat. Jos ei kykene asumaan niin kuin järjestyssäännöt sanovat niin voi muuttaa omakotitaloon missä voi asua niinkuin huvittaa. Säännöt on laadittu kaikille samanlaisiksi asuinmukavuuden turvaamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mun mielestä kaikkien ketkä asuvat kerrostalossa täytyy noudattaa samoja järjestyssääntöjä ja huomioida muut asukkaat. Jos ei kykene asumaan niin kuin järjestyssäännöt sanovat niin voi muuttaa omakotitaloon missä voi asua niinkuin huvittaa. Säännöt on laadittu kaikille samanlaisiksi asuinmukavuuden turvaamiseksi.

Ihan näin. Korvatulpat korvissa nukkuva.

Alkuperäinen kirjoittaja Pieni tulitikkutyttö:

Niin tarkennan vielä että meillä on avaimet ovessa silloin kuin minä taikka mieheni ollaan kotona ei muulloin.

Joo mut siinä ei kauaa menis kun ne napataan mukaan, ei siitä isoa ''ntä tule kun avaimet otataan pois

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:

Mullakin oli :laugh:

Entäs jos joku kaunis päivä ne avaimet ei enää ole siinä ovessa vaikka te olette ne siihen jättäneet?
Siinä sitten alatte sumplimaan että kumpi teistä on aina vuorollaan kotosalla, ettei käy niin että joku niillä ottamillaan avaimilla päättää tulla sisälle silloin kun satutte molemmat olemaan töissä...? Onkos tuo koskaan käynyt mielessä?

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mitäs jos kävisit siivoamassa ne 'oudot romut' pois fillarikellarista ja pistäisit ne vaikka ulko-oven viereen tai roskiskatokseen? Saavat sieltä sitten hakea ne jos ei joku muu ole jo vienyt...
Koska nehän ovat selkeästi hylättyä vanhaa romua jos ei niitä ole edes omaan varastoon asti vaivauduttu viemään. ;)

Minä porrassiivooana joskus raahasin portaiden alla olevat lasten polkupyörät pyöräkellariin (jonka ovi oli heti portaiden vieressä. Pitihän minun päästä portaidenkin alta siivoamaan, eikä siellä muutenkaan saa säilyttää mitään. Kaipa löysivät pyöränsä, ei ainakaan mitään sanomista tullut.

Niin ja kerran kun asuiin luhtitalossa, jossa oli todella pieni varasto pyörille, nostin yhden pyörän pois varastosta. Perällä oli teline johon mahtui nätisti kymmenkunta pyörää, mutta naapurini (jolla oli sekä kilpapyörä että Ainotar) jätti pyöränsä aina ovensuuhun eikä vaivautunut viemään perälle asti, vaikka tilaa olisi ollut. Ja minä en sitten saanut pyörääni edes sisälle siirtämättä sitä naapurin pyörää ensin. Kun seuraavan kerran menin varastoon, oli siellä erittäin kipakka lappu. Minä rustasin siihen perään, että laita pyörä telineeseen niin kuin me muutkin teemme.

Minusta kerrostalossa pitää aina ajatella muita. Jos se ei onnistu, niin sopii muuttaa maalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:

Mullakin oli :laugh:

Kun täällä ei toimi se koira haukkuu yötä päivää ja komennusmiehet pitää ääntä niin parempi nukkua nuo korvissa kuin valvoa. En viitti olla valittava naapuri jos se ei mene yli. Jatkuvaa meteliä siis.

Niih ja mun melkein täysikäinen ei välttämättä nuku silloin vielä kun ite meen nukkumaan joten siksikin nuo.

Te ketkä jätätte avaimet oveen (olitte kotona taikka ette), oletteko ajateluut että jos joku ne avaimet siitä ovesta vie niin että ne tosiaan päätyy vääriin käsiin, ymmärrättekö että usein myös ne avaimet millä pääsee teidän kotiin, pääsee myös juuri niihin yhteisiin tiloihin missä säilytetään esim. juuri polkupyörät??

Lisään vielä että siellä missä ma asuin lapsuuteni niin siellä oli aina lähes kaikilla avaimet ovessa ainakin silloin kun kotona oli joku.
Mutta siellä ei ollut kyllä lukollista pyöräkellariakaan... mut eipä sinne alueelle nyt päässytkään kuin ne keillä oli oikeus oleskella siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Te ketkä jätätte avaimet oveen (olitte kotona taikka ette), oletteko ajateluut että jos joku ne avaimet siitä ovesta vie niin että ne tosiaan päätyy vääriin käsiin, ymmärrättekö että usein myös ne avaimet millä pääsee teidän kotiin, pääsee myös juuri niihin yhteisiin tiloihin missä säilytetään esim. juuri polkupyörät??

Niinpä. Tulee kalliiksi kun kaikki lukot sarjoitetaan uudelleen, ja avaimen hukkaaja joutuu maksumieheksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
tollanen snadi kiva "roskaväki" tuolla lopussa :whistle:

no kyllä tommonen sakki melkosta roskaväkeä on jos ei edes alkeellisimpia käyttäytymissääntöjä osata, saatika että viitsittäis opettaa niitä lapsille :headwall:

edessä mahtava tulevaisuus... upeeta.

Mä varmaan ap:n tapauksessa tekisin kirjallisen valituksen noista oven aukijättämisestä illalla, romuista yms. Romuista tyyliin etten tiedä kuka roskansa jättänyt, voisiko huoltomies tehdä työnsä ja hoitaa ne pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:

Niinpä. Tulee kalliiksi kun kaikki lukot sarjoitetaan uudelleen, ja avaimen hukkaaja joutuu maksumieheksi.

No tavallaan juu näinkin... kenen vakuutus maksaa fillarit jotka on ollut lukollisessa kellarissa mutta sinne ei olla murtauduttu?
Ja en tiedä millä ilveellä selvitetään että kenen avaimilla sinne on menty? Eli lasku lankeaa taloyhtiölle ja siitä sitten joko asuntojen omistajille taikka vuokralaisille mahdollisena vuokrankorotuksena.

Kyllä mä sinuna Sörhis ottaisin yhteyttä isännöitsijään. Joka kerta kun ovi jätetään yöllä auki, tavaroita on pitkin varaston käytäviä tai auto pelastustiellä. Meidän talossa ainakin aika nopeasti hävisi tavarat varaston käytäviltä kun siivousfirman miehet vei ne jätelavalle... :whistle: No, säännöt on selvät; omiin varastoihin tavarat.

Entäs sitten kun ne teidän avaimet käy siitä ovesta joku nappaamassa ja tyhjentää koko varaston polkupyöristä niillä avaimilla? Tai pääsee kulkemaan häkkivarastoihin niiden kanssa?

Pelastustielle pysäköivät, häiritsevät hakkaamisellaan naapureita, kuvittelevat omistavansa koko kellarin - ja pitäis vaan antaa elää tavallaan??

Taidat olla just näitä juntteja itsekin.

Yhteistyössä