voi kertokaa miten saan tuon 1v 9kk pojan syömään ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rööttynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rööttynä

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
1 165
0
36
haluan laittaa tämän aloituksen myös tällepuiolelle...

kaikki niksit ja konstit otan vastaan :)

meillä tää toinen kaksosista on TOSI huono ollut aina syömään ja laitettiin se ensin hampaiden piikkiin, mutta nyt miltein kaikki hampaat on suussa ja pojan ruoka halu laskee vaan :'(

lisäksi poika on erittäin ennakkoluuloinen... hän tykkää puuroista (johon olen nyt alkanut laittamaan tyrnirouhetta), jugurteista, hedelmäsoseista, banaanista, rahkoista ja tähän menessä on syönyt peruna-kasvis sosetta, mutta enään ei suostu sitäkään syömään :/ ja noista mistä tykkää, niin puistaa aina ensin päätään ettei halua ja sitten kun onnistun lusikalla sipasemaan vähän huulta, että saa maistaa mitä tarjolla, niin sitten hän vasta suostuu syömään.

"oikeasta" ruuasta on vain ranskalaiset ja kaupan valmiit jauhelihapihvit mitä itse suostuu syömään ja noita jauhelihapihvin palasiakin n.½:t pihvistä (jos aina sitäkään) niin kerralla syö ja ranskalaisia suostuu syömään hyvin, mutta en mää nyt joka päivä halua herralle tarjoilla ranskalaisia ja jauhelihapihvejä ja lisäksi kun on paketin verran syönyt noita pihvejä, niin on vähäksi aikaa kyllästynyt niihin joten nekään ei siis aina uppoa (joka on ihan ymmärrettävää ) , sydäntä särkee kun en saa pientä syömään :'(

paino on kuitenkin aina mennyt tasaisesti -15 käyrällä

ja sitten tämä toinen poika on taas ihan vastakohta, hän syö miltein kaikkia mitä eteen antaa ja muutenkin hyvä syömään ollut aina. ja onhan pojat ruumiin rakenteeltaan ihan erilaiset ei niitä voi keskenään verrata (niin kuin ei ketään lasta), mutta silti on niin suuri huoli tuon toisen pojan syönnistä

älä huolehdi. meidänkin pikku mies oli ronkeli. herra ei syönyt kuin lihaa kalaa, kanaa.
Ei perunaa vihanneksista puhumattakaan. Meetvurstia meni yhteen aikaan vähän liikaakin.
Herralla tosin oli korvatulehduskierre ja estolääkitys päällä.
Meidän pikkumies ei tykkää normaaleista ruuista mistä lapset tykkää. Tänään hoidossa söi eka kerran makaroonilaatikkoa. POika 2v 4 kk. Se on meillä historiaa.
Aina on kaikki liha kuten paistit, sisäfile ulkofile sun muut possut ja naudat kelvannut.
Kana on pojan herkkua. Turha tarjota mitään spagettia ja jauhelikastiketta. Ei syö.
Neuvolassakin ihmetelty ja hoidossa miten poika syö lihatuotteita noin hyvin ei yleensä lapset syö.
Meillä ei syö edes puuroa tms.
Hoidon kun aloitti ei syönyt mitään kolmeen kuukauteen lounaalla. Pistän sen korvatulehdusten piikkiin.
Kyllä se lapsi alkaa syömään kun ikää tulee lisää. Älä anna herkkuja ja pidä ruoka-ajat.
Ei mitään välissä.
Itse vaan sanoin pojalle ei ole nyt muuta ruokaa tarjolla kuin se mitä kulloin on. Jos ei syö niin sitten ei ja odotetaan seuraavalle ruualle. On tepsinyt ja syö nykyään paremmin.
Silti on ennakoluuloinen vieläkin. Kysyy aina mitä ruuassa on. Kerron mitä tarjolla ja yleensä edes maistaa. Se riittää. Sitten viikon päästä taas uudestaan ja sama juttu.
Kokeilkaa. Näin meillä. :) =) :flower: B)

no jooh ehkä mää oon näin esikoisten äitinä vähän ehkä liiankin huolissani aina kaikista asioista ;)

ruoka-ajat meillä onkin joka päivä samat ja herkkuja ei ruokailujen välissä oo annettun :)

Yksi vinkki minulta. Meillä nuorempi poika (nyt 1 v 5 kk) ei ole ensimmäiset hampaat saatuaan tykännyt syödä soseita, jostakin syystä. Perunat, porkkanat, bataatit kelpaa parhaiten suupaloina. Alkuun söi niitä käsineen ja nykyään lusikalla/haarukalla.

Nakeissa, makkaroissa ja leikkeleissä suosittelen Vatajan nitriittittömiä. Niitä voivat lapset syödä rajoittamatta.

Onko teillä havaittu mitään vaikutusta maustamisella? Meillä poika ei syö huonon makuista ruokaa yhtään... Sitten voi kokeilla samaa ruokaa eri makuisena, jos siinä olisi ratkaisu.

Jotkut lapset eivät syö karkeata ruokaa ja jotkut taas tekevät stopin yhtäkkiä sitten soseille. Ja ihan hyvin ruokailevalla ei sama ruoka kelpaa aina (kyllästyy) ja ruokahalukin vaihtelee.

Minkä näkönen paketti on Vatajan nitriitittömissä nakeissa? Luulin niitä ostaneeni mutta kappas vaan, E250 se siellä tuotelistassa möllötti.. eli natriumnitriitti. Noi on jotain missä ei oo maitoa, soijaa, viljaa tai mitään muutakaan ylimääräistä ja olin siinä luulossa että ne on "niitä" nakkeja mutta eipäs ollutkaan...

muoks. Löyty jo tuotekuva netistä.. no ei se mitään, hyviä nakkeja nuo olivat kuitenkin...

On lapsia, jotka ovat yliherkkiä hajuille, siis ruuan hajuille. Kokeile mahdollisimman neutraaleja ruokia (kuten EI naudan / sian lihaa, vaan broileria jne). Kaverin taapero kävi syömispulman takia (nimenomaan nirsoilun) takia ravitsemusterapeutilla, joka antoi tämän neuvon. Hänen mukaansa jostain syystä nämä hajuherkät lapset kuiten syövät hyvin esimerkiksi juuri ranskalaisia ja nakkeja, vaikka nämä ruuat eivät mitenkään neutraaleja ole. Vatajan nakkeja vaan kolmesti viikossa, sanoi se ravitsemusterapeutti ja sit sitä tuttua sosetta, mikä uppoaa. Sitten vaan tyydyt siihen mitä menee ja annat sitä. Täydennystä tarvittaessa raejuustolla (proteiinia), öljyllä (energiaa ja rasvaliukoisia vitamiineja), kermaa (energiaa) ja Sanasol tms lasten vitamiinivalmiste peliin. Pidä taukoa tuputtelussa, joskus kaikki oppii kuitenkin. Ehkä sitten päivähoidossa muiden mallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Minkä näkönen paketti on Vatajan nitriitittömissä nakeissa? Luulin niitä ostaneeni mutta kappas vaan, E250 se siellä tuotelistassa möllötti.. eli natriumnitriitti. Noi on jotain missä ei oo maitoa, soijaa, viljaa tai mitään muutakaan ylimääräistä ja olin siinä luulossa että ne on "niitä" nakkeja mutta eipäs ollutkaan...

muoks. Löyty jo tuotekuva netistä.. no ei se mitään, hyviä nakkeja nuo olivat kuitenkin...

Ihan samantapainen paketti kuin se löytämäsi, siinä vieressä varmaan hyllyssä... Tässä vaan lukee "nitriititön".

En huomannut viestistäsi, että miten paljon poikasi juo. Joillakin lapsilla on tapana juoda jotain "välipaloina" ja sitten ei olekaan nälkä kun on ruoka-aika.

Meillä ei mene peruna alas lainkaan. En silti suostu edes kokeilemaan ranskalaisia. Puurotkaan ei uppoa, joten meillä syödään paaaaljon pastaa ja riisiä.

Ketsuppi on kova sana. Sitä kun antaa pojan ruiskaista itse ruokaansa (no totta kai aikuinen huolehtii siitä, ettei koko lautanen täyty ketsupista =) ) niin jo menee mikä tahansa ruoka. Mausteita siis täytyy olla ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Noppana:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Ihan samantapainen paketti kuin se löytämäsi, siinä vieressä varmaan hyllyssä... Tässä vaan lukee "nitriititön".

Jep, löysin tosiaan netistä kuvan. Alkoi ihan väkisin naurattamaan tuo että "siinä hyllyssä niiden toisten vieressä" :laugh: Eikä siis millään pahalla.. me vaan asutaan täällä tosi pohjoisessa ja toi meidän kyläkauppa on tosi pieni. Täällä ei niin vaan hyllystä haeta mitään. Kaikki vähänkään erikoinen pitää tilata ja itellä pitää olla se EAN-koodikin tiedossa juuri siitä tuotteesta mitä haluaa tilattavan kun ei se kauppias tiiä mitä mä tarkotan... Nytki pitäs jostain metsästää se nitriitittömän nakkipaketin ean-koodi ni se sais tilattua niitä tänne... Ja sitte pitää tyyliin ostaa ite koko se myyntierä jos jotain spesiaalituotteita mitkä ei sitte välttämättä mee muille kaupaksi...

Logotar, kävin penkomassa meidän pakastinta, mutta harmi kyllä ei ollut yhtään Nitriititöntä siellä jemmassa. Olisin katsonut sulle kaikki mahdolliset koodit :) . Mutta jospa soitat Vatajalle, eiköhän ne siellä osaa kertoa. Minäkin olen kerran soittanut sinne, kun kysyin heidän lenkkimakkaransa koostumuksesta ja siellä oli langan päässä oikein ystävällinen mies.

poika juo ihan hyvin maitoa n.7dl/vuorokaudessa. ketsupista ei kanskaan tykkää.

soitin sitten neuvolaan ja selitin tilanteen, neuvolatäti sanoi, että kuulostaa ihan siltä että lapsi haluaisi ite syödä ja siinä se vastaus sitten tulikin, vaikkakin pojilla on ollu aika se lusikka omassa kädessä, niin se ei tälle toiselle pojalle riittänyt, sen ruokaan ei siis saa koske, haluaa itse syödä ja alko taas syömään peruna-kasvisosetta JEE!! ja ranskalaisia toki syö kans. ja neuvolassa ei olleet yhtään huolissaa, sanoi vaan et anna pojalle sitten ranskalasia ja pihviä jos muuta ei syö, että on nyt vain joku kausi ettei syö.

ja mun on pitänyt jo monta kertaa ostaa, mutta en oo muistanu. pakasteesta niitä kasviksia jotta saa niitä popsia, tosin en tiedä uppoaako ne.

saako muuten sanasolia antaa jo n.2v:lle? unohdin neuvolasta sitä kysyä. suositteli kyllä noita lasten multitapseja, mutta kappas kappas, poika ei tykkää niistäkään vaikka ovat makeutettu mansikka-vadelmalla.

Yhteistyössä