Voi kökkö...kakkupohja oli mennyt vanhaksi, nyt pitäisi sitten tehdä moinen itse. Mutta mulla ei ole vuokaa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli oiskos jollakulla ideoita?

Mulla ei ole kakkuvuokaa, piirakkavuoka kyllä löytyy, mutta ei vissiin ihan niin matalaan moinen onnistu :/

Tällä ohjeella ajattelin tehdä, kuinka ison vuoan moinen vaatii? Osaisko joku sanoa jonkun litratilavuuden, niin voisin kokeilla saiskos sen tuohon pyöreään lasivuokaan tehty, kun vaihtoehdot on muutoin vähän vähissä.

4 munaa
1,5dl sokeria
2dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta

Voitele ja korppujauhota vuoka. Munat ja sokeri vaahdoksi. Vehnäjauhot ja leivinjauhot keskenään sekaisin ja vaahdon sekaan. Tässä vaiheessa vatkaa vain enää kevyesti. Ja sitten kaato vuokaan ja uuniin 200 asteeseen n.30minuuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Oisko sulla lasinen uunivuoka? Se käy ihan hyvin.

Joo on...mutta mä en tiedä että onko se saman kokoinen/isompi/pienempi kuin sellainen kakkuvuoka.

Eli jos se on pienempi, niin se kakku tursuaa sieltä yli. Siksi sitä litratilavuutta kaipailen. Jos jollakulla vaikka on semmonen vuoka ja jaksaisi sen mitata tjtn.

http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/fi/astiasarjat_uunikokki_osat_ja_varit_uunivuoat
mä teen tuollaseen 1.9l vuokaan, laitan vain leivinpaperista pohjalle pyörylän ni irtoaa helpommin

Alkuperäinen kirjoittaja li:
http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/fi/astiasarjat_uunikokki_osat_ja_varit_uunivuoat
mä teen tuollaseen 1.9l vuokaan, laitan vain leivinpaperista pohjalle pyörylän ni irtoaa helpommin

Ok...mä luulen että tuo on 2-3 litrainen vuoka. Eli sen pitäisi siihen mahtua. Liatatko pyörylän vain pohjalle, etkä siis sivuille sitä paperia lainkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Joo on...mutta mä en tiedä että onko se saman kokoinen/isompi/pienempi kuin sellainen kakkuvuoka.

.

Neljän munan kakkupohja menee sellaiseen "peruspyrexiin", olisko tilavuus noin 2,5 litraa (tai hiukan allekin voi olla).

.

Neljän munan kakkupohja menee sellaiseen "peruspyrexiin", olisko tilavuus noin 2,5 litraa (tai hiukan allekin voi olla).

Ok...mä luulen että tuohon sitten mahtuu. Hyvä juttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja li:

Ok...mä luulen että tuo on 2-3 litrainen vuoka. Eli sen pitäisi siihen mahtua. Liatatko pyörylän vain pohjalle, etkä siis sivuille sitä paperia lainkaan?

en ku vain pohjalle, enkä voitele reunoja, reunat saa irti veittellä pyöräyttä mällä

8 munan pohja mahtuu syvälle uunipellille. 8 munaa juomalasiin (pariinkin) sama määrä sokeria kuin muniakin juomalaseihin mitattuna :)
sekä vehnäj. samalla mitalla, 2 tl leivinjauhetta.
vaahdota munat ja sokeri, lisää sekoitettu leivinj. plus vehnäj. siivilän läpi taikinaan vähitellen, sekoita kevyesti,kaada pellille jossa leivinpaperi, uuniin 200 astetta noin 10-15min (testaa kypsyys tulitikulla/coctailtikulla)

ja jos se kaupan valmispohja on menny päivän tai kaks yli niin ei se tosiaan pilalla ole, ne on niin täynnä lisäaineita, ettei vanhene millään................

Alkuperäinen kirjoittaja Sinimarja taas:
ja jos se kaupan valmispohja on menny päivän tai kaks yli niin ei se tosiaan pilalla ole, ne on niin täynnä lisäaineita, ettei vanhene millään................

Oli mennyt vanhaksi vuonna 2009 :D

Mutta nyt on kakku uunissa :)

Olitkin jo kakun tehnyt mut jatkoa ajatellen niin tuo kääretorttupohjan teko kakkua varten on varsin hyvä vinkki... itse teen monesti sillä niin tulee nopeammin kuin täytekakkupohja eikä tarviii miettiä et saako halkaistua tasaisesti... mulla ainakin tuppaa aina jossain kohti veitsi lipsahtamaan niin et joku kohta on paksumpi kiun toinen ja sit tasoitellaan...

Yhteistyössä