Voi kun jäi paha mieli...

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Kilahdin iltasiivouksen aikaan herra 5 veelle, kun kaikki tuhannet pikkutavarat tungetaan laatikoihin miten sattuu ja sitten huomenna äidin pitäisi tietää, mihin hittoon onkaan joutunut joku pikkulego-osa tai Gormiti-kortti tai mikälie.

Reippaasti tuo tarttuu aina toimeen, mutta tarkkuudessa on _hiukan_ toivomisen varaa. Nyt ei saa kyllä yhtään uutta lelua ennen kuin vanhat alkavat mennä paikoilleen siivottaessa.

Keskustelu sinänsä oli ihan paikallaan, mutta miksi juuri ennen nukkumaanmenoa. Jäi paha mieli, vaikka sovittiin ja juteltiin asia selväksi.

:o:o:o

se on VASTA viisivuotias kuitenkin! mikä helvetin ylitarkka sinä olet, jos kaikki samantyyliset tavarat pitää olla samoissa laatikoissa...?:o

siihenhän menee ikä ja terveys ja hermot mukulallakin, jos tarvii aina muistaa mihin vatiin mikäkin pikkuötökkä kuuluu, ettei pikkutarkka äiti vaan saa kilaria! hold your horses!
onneksi sulla ei ole kuinn yksi lapsi, voit kontrollifriikin omaisesti hallita. mietis, jos niitä olisi vaikka 3...menisitkö kaikkien perässä illalla sormea heristäen, että nyt kyllä otso ja hilla ja martta tavarat kaikki oikeisiin rasioihin, ennen ei nukuta !

mä kilahdin kans ennen nukkumaanmenoa kun uhmaikäinen 3v suuttui koska en jaksanu enää lukea neljättä kertaa samaa kirjaa, heitti vesipyssyn päin mun läppäriä ja siinä raivossa vielä tuli ja nipisti mua lujasti. Plääh.. menis jo ohi tää vaihe :/

sovittiin meilläki ja anteeksi pyydettiin puolin ja toisin mut kurja olo jäi :(

Sellasta se joskus on,että vaikka asiat sovittais jne niin silti jollekin jää paha mieli. Onko tulossa kiireinen aamu vai olisko aamulla aikaa jutella lisää? Vaikka siitä että sulla jäi paha mieli,et tarkottanu mitään pahaa vaan asiat vaan harmittaa. Ja mikähän mahtaa olla syynä ettei tavarat mee oikeille paikoilleen? Onko lapsella riittävästi aikaa lopettaa leikki ennen siivousta? Vai käyköhän ehkä niin että leikki pitää lopettaa "kesken" ja sitten se ottaa päähän eikä halua siivota kunnolla..?

[QUOTE="viima";23437357]mä tiedänerään pienen pojan joka osaa lajitella legot värien puolesta omiin laatikoihin jokaisen leikin jälkeen... ja ikää oli silloin maks tuo 5[/QUOTE]

Jep, jep, ja yksi lapsiko muodostaa normin...
Mutta kyllä mä uskon, että 5v jo osaa, jos vaan vaaditaan. Kun se vaaditaan päivittäin,tulee siitä tapa. Ja on melkoisen eri asia onko kyse 5v1vko ikäisestä vai 5v11kk ikäisestä.

[QUOTE="äiti";23437351]Sellasta se joskus on,että vaikka asiat sovittais jne niin silti jollekin jää paha mieli. Onko tulossa kiireinen aamu vai olisko aamulla aikaa jutella lisää? Vaikka siitä että sulla jäi paha mieli,et tarkottanu mitään pahaa vaan asiat vaan harmittaa. Ja mikähän mahtaa olla syynä ettei tavarat mee oikeille paikoilleen? Onko lapsella riittävästi aikaa lopettaa leikki ennen siivousta? Vai käyköhän ehkä niin että leikki pitää lopettaa "kesken" ja sitten se ottaa päähän eikä halua siivota kunnolla..?[/QUOTE]

On sillä ihan tarpeeksi aikaa lopettaa leikit (meillä toimii ennakkovaroitussysteemi). Nyt sitä tuntui kiinnostavan Idols enemmän kuin siivoaminen, siksi tunki tavarat minne sattui :D. Ja siis olin sanonut jo aikoja ennen Idolsin alkua, että lopettele leikit ja siivoa, niin saat rauhassa katsoa ohjelman.

On sillä ihan tarpeeksi aikaa lopettaa leikit (meillä toimii ennakkovaroitussysteemi). Nyt sitä tuntui kiinnostavan Idols enemmän kuin siivoaminen, siksi tunki tavarat minne sattui :D. Ja siis olin sanonut jo aikoja ennen Idolsin alkua, että lopettele leikit ja siivoa, niin saat rauhassa katsoa ohjelman.

Hei, se on vielä LAPSI ei edes pikkuaikuinen! Huoh, sääli poikaparkaa :(

Musta ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että autot ovat omassa laatikossaan, legot omassaan ja kaikenmaailman pikkuörkit omassaan. Lisäksi erilaisille roolivaatteille on oma laatikkonsa, työkaluille ym. omansa ja piirustustarvikkeille omansa. Että ei tuo nyt mitenkään älyttömän pikkutarkka jako ole.

Musta ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että autot ovat omassa laatikossaan, legot omassaan ja kaikenmaailman pikkuörkit omassaan. Lisäksi erilaisille roolivaatteille on oma laatikkonsa, työkaluille ym. omansa ja piirustustarvikkeille omansa. Että ei tuo nyt mitenkään älyttömän pikkutarkka jako ole.

no ei ole liikaa vaadittu, mie vaadin sitä jo 3v pojalta
olen koittanut opettaa pojalle että on helpompi aloittaa leikki seuraavalla kerralla kun ne kaikki on samassa paikassa

no ei ole liikaa vaadittu, mie vaadin sitä jo 3v pojalta
olen koittanut opettaa pojalle että on helpompi aloittaa leikki seuraavalla kerralla kun ne kaikki on samassa paikassa

Meilläkin on sama systeemi pelittänyt jo useamman vuoden. Niin kauan kuin lelut oli suht. isokokoisia ongelmaa ei ollut, mutta nyt kun lelut on menneet pienemmiksi, niin voi jesus että nyppii kun huudetaan jonkun tietyn lego-jutun perään - joka on tungettu jonnekin ihan muualle kuin lego-laatikkoon. Kun äidinhän se pitää sitten tietää, kun joku tavara on hukassa ;).

Joo ei tuon ikäiseltä voi odottaa pikkutarkkaa huolellisuutta tavaroidensa suhteen :o Aika ankara linja jos noin on. Kasvatusalan ihmiset vois älähtää..

VAu. Meillä on varmaan superälykkäät lapset. Kaksivuotiaskin jo halutessaan osaa lajitella lelut niille kuuluviin paikkoihin kun huonetta siivotaan ts. raivataan. Viisivuotiaasta nyt puhumattakaan. Itse asiassa, nuoremmat taitaa olla ylikehittyneitä ja 8v taas alikehittynyt koska hänelle tämä homma on välillä hankalinta. "Emmääää muista, mitäääää, ei huvittaiiiis..."

Kaiken siivoamisen perustahan on tuo tavarat omille paikoilleen. Meillä on esikoisen vauva-ajoista asti ollut legolaatikot, kirjakorit, askartelukassit, naulakot nukenvaatteille, "piknikkori" keittiöleluja varten jne. Miten maailmassa te siivoatte kellä ei näin ole??

Viisivuotiaalla, veikkaisin, tuo aloittaminen on se suurin tuska. Meillä homma sujuu viidessä minuutissa kaaoksesta säntilliseen järjestykseen jos fiilis on oikea. Toimiva on myös se tapa, että jos tavaroiden omia paikkoja ei löydetä, ne sekalaiset "romulaatikot" menee muutamaksi päiväksi kaapin päälle jäähylle. Alkaa taas siivous sujumaan. Mutta siis, tämähän vaatii tietyn määrän järjestelmällisyyttä ja viitsimistä siltä aikuiseltakin. ;)

[QUOTE="vieras";23437483]Mitäköhän? Mieti sitä. Tuskin keksit.[/QUOTE]

Joo, en tosiaankaan taida keksiä. Se, että lapsi ei ole aikuinen, ei ole mikään tekosyy sille, ettei sen tarvitsisi kantaa korttaan kekoon kodin viihtyvyyden eteen. Jokainen kykyjensä mukaan.

Mä säälin taas niitä räkänokkia, jotka saa kasvaa kuin pellossa. Ei tarvi siivota jälkiä, ei osallistua kotihommiin, ei vaadita käytöstapoja jne.

Niin kuule minäkin säälin sellaisia räkänokkia. Säälin myös kaltaisiasi vanhempia jotka menevät toiseen äärimmäisyyteen eivätkä enää muista että lapsi on vielä todellakin lapsi. Minusta tuo on lähinnä neuroottisen vanhemman perfektionismia jota lapsen pitää suorittaa. Poikasi olisi siis pitänyt itse tajuta lopettaa leikki ja siivota kaikki ennen idolssia?

Voi hitsi, tuo on kurjaa. Joskus on itsekin älähtänyt "turhasta" ja vaikka on juteltu ja sovittu jää asia silti painamaan, että miksi sitä piti niin pienestä sillä lailla hermostua. Kukaan meistä ei ole täydellinen.

Mutta luultavasti poika on unohtanut koko asian aamuun mennessä, en turhia murehtisi.

No ei ole liian tarkka jako. Meillä 2v5kk osaa laittaa duplot, autot, pikkulelut, palapelit jne omille paikoilleen. Ja veikkaan, että äiti se taitaa parhaiten tietää mitä omalta lapseltaan vois vaatia, että onko kyseisellä lapsella kapasiteettia tuollaiseen jakoon.

Yhteistyössä