Voi kun jäi paha mieli...

Vaaditaanhan esim päiväkosissakin jo esim kolmevuotiaalta sitä, että osaa lajitella lelut oikeisiin laatikoihin. Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.
Meillä on sekä aikuisilla että lapsilla omilla tavaroilla tietyt paikat.

Ap.. =) eikös ookki ihanaa etsiä niitä pikkulegoja yms. =)

Tässä on nyt pieni ero. Lapsi toki osaa laittaa tavarat oikeille paikoilleen ohjattaessa mutta jos 5vuotiaan harteille jää vastuu tajuta itse lopettaa leikki ajoissa plus siivota tavarat oikeille paikoilleen ILMAN että vanhempi on siihen ohjannut, tiettyyn kellonlyömään mennessä, se on se mikä tuossa mättää. Ja näin ilmeisesti oli ja ap kilahti?

[QUOTE="vieras";23437582]Vaaditaanhan esim päiväkosissakin jo esim kolmevuotiaalta sitä, että osaa lajitella lelut oikeisiin laatikoihin. Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.
Meillä on sekä aikuisilla että lapsilla omilla tavaroilla tietyt paikat.

Ap.. =) eikös ookki ihanaa etsiä niitä pikkulegoja yms. =)[/QUOTE]

On, todella ihanaa :D. Juurikin eilen oli hukassa poliisimopon antenni. Voi jumankekka sentään että sitä etsittiin. Löytyi lopulta nuken kengästä (!).

Aika helvetinmoisia tulkintoja täällä tehdään :D.

Tilanne meni näin: leikittiin pojan kanssa legoilla hänen huoneessaan. 19.30 mä lähdin katsomaan Salkkareita ja poika jäi leikkimään. Salkkareiden ekalla mainoskatkolla sanoin, että alahan lopetella leikkejä, niin ehditään siivoamaan ennen Idolsia. Tokalla mainoskatkolla toistin kehotuksen, ja kävin raivaamassa levälleen jääneet autot laatikkoon. Poika alkoi siivoilla legojaan. Osa legoista jäi vielä lattialle, kun poika tuli iltapalalle / katsomaan Idolsia. Menin Idolsin ekalla mainoskatkolla laittamaan pyykkejä, kehotin samalla poikaa keräämään loput legot pois. Kun Idols jatkui, poika olikin hakenut huoneestaan Gormiteja, joilla leikki olkkarissa ohjelman lomassa. Seuraavalla mainoskatkollak kävimme hammaspesulla ja pukemassa yövaatteet, ja sanoin pojalle, että seuraavalla katkolla on aika siivota loput tavarat. Poika ei alkuunkaan vastustellut, vaan mainosten alettua lähti ihan reippaasti siivoamaan. Minä kirjoitin tekstiviestiä. Kun menin pojan huoneeseen auttamaan häntä, huomasin, että Gormitit ja legot olivat samassa laatikossa, autolaatikosta pilkisti pari Gormiti-korttia jne.

Siitä se sitten lähti, saarna. Ja todellakin seison sen takana, että moinen ei ole 5-vuotiaalta liikaa vaadittu.

Kun menin pojan huoneeseen auttamaan häntä, huomasin, että Gormitit ja legot olivat samassa laatikossa, autolaatikosta pilkisti pari Gormiti-korttia jne.

HERRAJUMALA!

(olen edelleen sitä mieltä, että onneksi sinulla ei ole kuin se yks komenneltava. Sais olla vuorokaudessa tuplasti lisää tunteja, jos vaikka kolmen mukulan kaikki samaa sarjaa olevat leulut olisi oltava iltaysiin mennessä sotilasmaisessa järjestyksessä purnukoissaan ).

Niin ja siksihän se paha mieli mulle jäikin, kun tajusin olleeni liian ankara. Yritin kyllä lapselle selittää, että meillä on tapana, että tavaroista ja kodista pidetään huolta, ja se lelujen paikalleenvieminen on just sitä huolehtimista. Lisäksi on mukavaa, kun leluja, tavaroita ja osia ei tarvitse etsiä sitten kun niillä haluaa taas leikkiä, vaan pääsee heti leikin alkuun. Kerroin myös, että olen hankkinut noita säilytyslaatikoita juuri siksi, että haluan auttaa häntä itseään pitämään järjestystä yllä.

Vaikutti, että poika ymmrsi ja asia tuli todella sovittua, mutta silti jäi kurja fiilis. Nyt kun saisi pienen vielä rutistaa kainaloon.

Niin ja siksihän se paha mieli mulle jäikin, kun tajusin olleeni liian ankara. Yritin kyllä lapselle selittää, että meillä on tapana, että tavaroista ja kodista pidetään huolta, ja se lelujen paikalleenvieminen on just sitä huolehtimista. Lisäksi on mukavaa, kun leluja, tavaroita ja osia ei tarvitse etsiä sitten kun niillä haluaa taas leikkiä, vaan pääsee heti leikin alkuun. Kerroin myös, että olen hankkinut noita säilytyslaatikoita juuri siksi, että haluan auttaa häntä itseään pitämään järjestystä yllä.

Vaikutti, että poika ymmrsi ja asia tuli todella sovittua, mutta silti jäi kurja fiilis. Nyt kun saisi pienen vielä rutistaa kainaloon.

Käy antamassa suukko poskelle :)

Mie olen itse tälläinen pikkutarkka nipottaja kaiken maailman tyhjänpäiväisten asioiden suhteen ja veetuttaa, kun jaksan aina raivota lapselle jostain legojen paikoista. Oikeesti sillä ei oo hitonkaan merkitystä. Ei tarvii elää, ku pellossa muttei tarvii saarnatakkaan. Miten ne sitten oppii...? Ei ainakaan niin, että äiti kulkee aina perässä huomauttelemassa joka sotkusta.

Nooo, minä huusin 13v tyttärelle naama punaisena ennen nukkumaanmenoa, ettei sänkyyn mennä ennenkuin joka ainoa ylimääräinen tavara on lattialta pois ja likapyykit viety pyykkikoriin... Otin 150l jätesäkin, ja neidin raivotessa vastaan ilmoitin tyynesti tyhjääväni lattian sitten siihen (jäteauto käy aamulla) :) 10 min meni aikaa, ja tavarat oli paikallaan. Tätä järjestämistä oli tehty jo pari pv, ja nyt minulla kerrassaan kilahti.

Ja huom! Kasvatusalan ammattilainen täälläkin, ja vieläpä aikuiskasvatuksen :laugh:

Teidän perheessä on ehkä asiat tosi hyvin, jos kilahtamisen ja huolen aihe on vain 5-vuotiaalta väärään paikkaan joutuneet lelut. Pipoa vähän löysemmälle, niin ei tarvi potea syyllisyyttä turhan takia.

[QUOTE="äiti";23437351]Sellasta se joskus on,että vaikka asiat sovittais jne niin silti jollekin jää paha mieli. Onko tulossa kiireinen aamu vai olisko aamulla aikaa jutella lisää? Vaikka siitä että sulla jäi paha mieli,et tarkottanu mitään pahaa vaan asiat vaan harmittaa. Ja mikähän mahtaa olla syynä ettei tavarat mee oikeille paikoilleen? Onko lapsella riittävästi aikaa lopettaa leikki ennen siivousta? Vai käyköhän ehkä niin että leikki pitää lopettaa "kesken" ja sitten se ottaa päähän eikä halua siivota kunnolla..?[/QUOTE]
Ton aika-asia allekirjoitan minäkin. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta pienenä niitä aina varottelin jo tovin ennen nukkumaan menoa leikkien lopetuksesta pikkuhiljaa.

Näitä sattuu. Mäkin huomasin yks ilta aina naputtavani eskaritytölleni hänen huoneensa sotkuisuudesta samalla, kun saattelin häntä illalla sänkyyn; sit yks ilta huomasin, että ihan tyhmää ja juteltiin tytön kanssa asiasta kunnolla. Enää en iltaisin naputa - hoidan sen homman päivällä :saint:

No kyllä melläkin on laatikot legoille, hahmoille ja elukoille, työkaluille, "konelaatikko" jne ja osaa 4-vuotiaskin lajitella ne, kun sen opettelee, se menee "veriin" eikä tuota enää ongelmia.

Joo, töissä näitä näkee ihan riittävästi.

tä ätaitaa tosiaan olla näitä tyypillisiä pk tätejä jotka LUULEE tietävänsä. kuule lapsella voi olla säännöt->seuraamukset. rakkautta. häntä ohjataan. hän saa huomiota
,asioista keskustellaan yms. mutta silti hän saattaa käyttäytyä huonosti isossa ryhmässä.

ymmärtääkö ammattikasvattaja että geenitkin vaikuttaa ihmiseen? sä et esim.saa autistista kasvattamalla normaaliksi! et adhd:ta parannettua kasvattamalla. yms.

Siiis hääääääääh?! Mä oon kyllä teihin verrattuna todellinen pahis kun patistan (ja huudan jos ei muu auta..) jo 4v keräämään tavarojaan. Ja tähän on toisaalta kyllä erittäin hyvä perustelu, vanhinta lasta on pidetty liian hellästi ja seuraus on se, että neiti ei tee yhtään mitään siivoukseen tai muuhun kotityöhön liittyen..ja syy on ainoastaan yksin mun!Itse olen lellinyt pilalle ja kulkenut perässä siivoten :( ja nyt kaduttaa. Älkää hyvät äidit tehkö lapselle karhunpalvelusta,kyllä se pienikin lapsi osaa ja oppii siivoamaan ja noudattamaan sääntöjä. Kurjaa se on huutaa ja komentaa,mutta mieluummin teen niin kuin edelleen jatkan lellimistä.

tä ätaitaa tosiaan olla näitä tyypillisiä pk tätejä jotka LUULEE tietävänsä. kuule lapsella voi olla säännöt->seuraamukset. rakkautta. häntä ohjataan. hän saa huomiota
,asioista keskustellaan yms. mutta silti hän saattaa käyttäytyä huonosti isossa ryhmässä.

ymmärtääkö ammattikasvattaja että geenitkin vaikuttaa ihmiseen? sä et esim.saa autistista kasvattamalla normaaliksi! et adhd:ta parannettua kasvattamalla. yms.

Mä mikään pk:n täti oo :D. Ja kiitos, lapseni ei ole adhd sen enempää kuin autistikaan.

Yhteistyössä