Voi kun jäi paha mieli...

[QUOTE="Jenis";23442859]Kyllä meilläkin siivotaan lelut omiin laatikoihinsa. Ns. normaali lapsi kyllä osaa erottaa legot ja pikkuautot toisistaan ;)[/QUOTE]

Mun poika osaa erottaa ne toisistaan kyllä, kunhan "kiireessä" viskoo välillä lelunsa minne sattuu. Nyt on kurinpalautus tuottanut toivottua tulosta, lelut menee taas oikeisiin bokseihin. Enää ei äidiltä kysytä joka nippeliä, että missä se ja se on.

No sun vastuulla ne pikkukamat on. Mitäs ostelet muksulle sellasta pientä muovisälää ja sit kilahdat kun ei osatakaan niitä siivota??

Tollo.

Kylklä asia on niin, että ikinä en voisi tehdä lapselleni sitä, etten opettaisi häntä itseään kantamaan vastuuta omista asioistaan. Tietenkään hän ei vielä tässä vaiheessa ole niistä YKSIN vastuussa, mutta koko ajan enemmän ja enemmän.

Jaa että miksikö ostan hänelle sellaisia leluja? Sulla ei taida olla 5-vuotiasta poikaa?

Musta ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että autot ovat omassa laatikossaan, legot omassaan ja kaikenmaailman pikkuörkit omassaan. Lisäksi erilaisille roolivaatteille on oma laatikkonsa, työkaluille ym. omansa ja piirustustarvikkeille omansa. Että ei tuo nyt mitenkään älyttömän pikkutarkka jako ole.

Olen samaa mieltä! meillä 4-vuotias lapsi ja kyllä hänelle on opetettu, että legot on omassa laatikossa ja pikkuautot omassaan...

Mua alkoi aidosti ahistaa tämä teksti. Lapsi hoituu siinä kaikkien ohjelmien mainostauoilla. Jos lie hakee huomiota toimimalla vastoin ohjeita. Kovaa kilpailla kuningas tv:n kanssa.

Ps. Meillä telkkari aukeaa vasta, kun lapset sängyssä. Satunnaisia Pikku Kakkosia lukuun ottamatta. Ja nekin muuten katsotaan lasten kanssa yleensä.

Aika helvetinmoisia tulkintoja täällä tehdään :D.

Tilanne meni näin: leikittiin pojan kanssa legoilla hänen huoneessaan. 19.30 mä lähdin katsomaan Salkkareita ja poika jäi leikkimään. Salkkareiden ekalla mainoskatkolla sanoin, että alahan lopetella leikkejä, niin ehditään siivoamaan ennen Idolsia. Tokalla mainoskatkolla toistin kehotuksen, ja kävin raivaamassa levälleen jääneet autot laatikkoon. Poika alkoi siivoilla legojaan. Osa legoista jäi vielä lattialle, kun poika tuli iltapalalle / katsomaan Idolsia. Menin Idolsin ekalla mainoskatkolla laittamaan pyykkejä, kehotin samalla poikaa keräämään loput legot pois. Kun Idols jatkui, poika olikin hakenut huoneestaan Gormiteja, joilla leikki olkkarissa ohjelman lomassa. Seuraavalla mainoskatkollak kävimme hammaspesulla ja pukemassa yövaatteet, ja sanoin pojalle, että seuraavalla katkolla on aika siivota loput tavarat. Poika ei alkuunkaan vastustellut, vaan mainosten alettua lähti ihan reippaasti siivoamaan. Minä kirjoitin tekstiviestiä. Kun menin pojan huoneeseen auttamaan häntä, huomasin, että Gormitit ja legot olivat samassa laatikossa, autolaatikosta pilkisti pari Gormiti-korttia jne.

Siitä se sitten lähti, saarna. Ja todellakin seison sen takana, että moinen ei ole 5-vuotiaalta liikaa vaadittu.

Mua alkoi aidosti ahistaa tämä teksti. Lapsi hoituu siinä kaikkien ohjelmien mainostauoilla. Jos lie hakee huomiota toimimalla vastoin ohjeita. Kovaa kilpailla kuningas tv:n kanssa.

Ps. Meillä telkkari aukeaa vasta, kun lapset sängyssä. Satunnaisia Pikku Kakkosia lukuun ottamatta. Ja nekin muuten katsotaan lasten kanssa yleensä.

Joo,mainoskatkolla sitä mainoskatkolla tätä.

Vittu mitä paskaa! Mitä helvettiä te vittuilette jostain lelujen siivoomisesta tai siitä mitä Riepu ostaa lapselleen.
Eiköhän kaikki normiälyiset lapset osaa siivota legot legolaatikkoon ja pikkuautot autolaatikkoon.
Taas jotain älyvammasten kotiäitien paskanjauhantaa.

Ja jospa kerrankin lukisitten ajatuksella ettekä pitäisi sitä päätä perseessä ja luule, kun kuitenkin on kerrottuna jo asiat mitä te ääliöt jauhatte.
Nii kerta.

[QUOTE="Jenis";23442859]Kyllä meilläkin siivotaan lelut omiin laatikoihinsa. Ns. normaali lapsi kyllä osaa erottaa legot ja pikkuautot toisistaan ;)[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Meillä pienimmäinen, 2v, osaa erotella legot ja pikkuautot toisistaan, omiin koreihin. Vanhimmainen on taas asia erikseen.

Pienestä pitäen se kasvatus lähtee. En pidä pahana, jos lapselle opetetaan perusasiat. Mielestäni ap ei ole tehnyt mitään suurta rikosta kuitenkaan.

Jossain ketjussa kun valitin samaa että kun lapset ei siivoa lelujaan kunnolla vastasit riepu mulle että kannattais katsoa peiliin. Lapset ei opi siivoamaan ellei niitä opeta ensin itse ;)

Me oltiin kuitenkin touhuttu ja leikitty yhdessä koko ilta, n. klo 15.30 - 19.30. Varmasti siinä ajassa oli tankattu läheisyyttä ja saatu huomiota puolin ja toisin ihan aika lailla. Vai oikeastiko joku väittää, että lapseni oli tuona iltana täysin vailla äidin huomiota?

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkäs se meni;23457600:
Jossain ketjussa kun valitin samaa että kun lapset ei siivoa lelujaan kunnolla vastasit riepu mulle että kannattais katsoa peiliin. Lapset ei opi siivoamaan ellei niitä opeta ensin itse ;)

Kyllä, lapseni osaa siivota lelunsa ja tekee sen päivittäin, joskus useampia kertoja. Kyllä, minä olen sitä hänelle opettanut alle vuosikkaasta, ja tulokset ovat hyviä. Legojen pikkuosat ovat tässä lähinnä se ongelma. Lapsi on kuitenkin lapsi eikä kone :),

Meikäläinen näin laiskana äitinä on liimannut lelukorien kylkeen kuvan ko. lelusta, mikä kuhunkin koriin kuuluu. Näin on lapselle helpompi muistaa mikä mihinkin kuuluu. Ja jos ei mee oikeeseen koriin, niin eiköhän se jossain vaiheessa sinne päädy. Minä en ole alkanut edes lelujen etsijäksi, vaan lapsi saapi ne itse etsiä. Eli jos ei ole siellä minne ne kuuluu, niin turha minulle itkeä. En myöskään naputa jos ne on sekaisin. Lapset huomaavat kyllä miten harmillisita on jos lelut on sekaisin ja hävyksissä, varsinkin jos äiti ei niitä etsi.

Musta ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että autot ovat omassa laatikossaan, legot omassaan ja kaikenmaailman pikkuörkit omassaan. Lisäksi erilaisille roolivaatteille on oma laatikkonsa, työkaluille ym. omansa ja piirustustarvikkeille omansa. Että ei tuo nyt mitenkään älyttömän pikkutarkka jako ole.

Olet aivan oikeassa. Meilläkin aina ollut tavaroille paikkansa. Ei tule sellaista yleistä kaaosta, kun yksi lelulaatikko kipataan nurin.
Lapset oppivat järjestykseen ja tykkäävätkin siitä, kun löytää tarvitsemansa.

Herttinen. Mulla 4-vuotias ja meillä on joka "lelulajille" oma ikean läpinäkyvä laatikkonsa ja kun lelut siivotaan, laitetaan jokainen lelu "lajinsa"omaan laatikkoon eli autot autolaatikkoon, duplot duplolaatikkoon jne....

ja hyvin osaa lapsi siivota jälkensä. Jos tunkee kaikki rojut samaan laatikkoon, siivotaan yhdessä. Perusteluna käytän sitä että sitten on kiva taas aamulla/seuraavan kerran aloittaa leikki kun kaikki tavarat on oikeilla paikoilla.

Herttinen. Mulla 4-vuotias ja meillä on joka "lelulajille" oma ikean läpinäkyvä laatikkonsa ja kun lelut siivotaan, laitetaan jokainen lelu "lajinsa"omaan laatikkoon eli autot autolaatikkoon, duplot duplolaatikkoon jne....

ja hyvin osaa lapsi siivota jälkensä. Jos tunkee kaikki rojut samaan laatikkoon, siivotaan yhdessä. Perusteluna käytän sitä että sitten on kiva taas aamulla/seuraavan kerran aloittaa leikki kun kaikki tavarat on oikeilla paikoilla.

Mä en kans meinaa uskoa silmiäni, että ihmiset ei tosiaan vaadi lapsiltaan jälkiensä siivoamista eikä tavaroille ole omia paikkojaan.

En jaksanut lukea kokonaan keskustelua, mutta eihän tässä ole kyse mistään muusta kun siitä, että poika teki tuon siivouksen huolimattomasti. Eli hänellä oli kiire tekemään jotain muuta ja ajatteli vaan tehdä äkkiä tuon asian ja ihan sama kuinka huonosti, kuhan äkkiä saa tehdyksi. Ja jos kyseessä on 5v, niin häneltä voi mielestäni vallan mainiosti odottaa, että tekee sovitut asiat kunnolla. Jos tekee hutiloiden, niin minä laittaisin tekemään uusiksi. :) Ainakin kaikki minun tuntemani 5v muksut osaavat siivota lelut niiden omille paikoille, kirjat omiin ja just legot omiin laatikoihin. Mun oma 1v2kk tyttökin osaa kerätä legot omaan koppaansa kun pyydän.
Toinen juttu on tuo kilahtaminen. Kuinka moni täällä väittää, ettei joskus olisi mennyt hermo lapsen säheltämiseen?? Ihme kommentteja ja arvostelua ihmisiltä, joten kaipa nuo kuvittelevat sitten olevansa muiden yläpuolella. :)

Mä mikään pk:n täti oo :D. Ja kiitos, lapseni ei ole adhd sen enempää kuin autistikaan.

Niin ku aapee on OPETTAJA, ettekö te kaikki nyt muista sitä!? Onhan nyt OPETTAJA sentään parempi ja suurempi kuin joku halpa päikkytäti. Ja kyllähän nyt OPETTAJAN viisvuotias pikku kyllikkipäiviö on tavis-lapsia fiksumpi ja osaa tehdä vaikka avosydänleikkauksen, oman huoneen siivoamisesta puhumattakaan.

Mulla samanikäinen lapsi ja ihan sama systeemi ja kuri ku sullakin. Hyvin menee ja poika osaa loistavasti lajitella kaikki omiin laatikoihin ja huone on aina ihanan siisti. Kyllä 5v osaa jos vanhemmat osaa ja JAKSAA aina vaatia ja kannustaa ja myös välillä palkita lapsen hyvästä käytöksestä. Tässä tiellä usean lapsen perheet olisi paljoooooooon parannettavaa :)

Niin ku aapee on OPETTAJA, ettekö te kaikki nyt muista sitä!? Onhan nyt OPETTAJA sentään parempi ja suurempi kuin joku halpa päikkytäti. Ja kyllähän nyt OPETTAJAN viisvuotias pikku kyllikkipäiviö on tavis-lapsia fiksumpi ja osaa tehdä vaikka avosydänleikkauksen, oman huoneen siivoamisesta puhumattakaan.

Todella ilkeää ja asiatonta.

Pk:n tädit ja opet on ihan tasan samanarvoisia, mutta mä nyt vaan satun olemaan ope, en lto tai lo. Eikä mun lapseni ole tasan yhtään fiksumpi kuin muutkaan. On sillä vahvuutensa, mutta myös haasteensa, ihan niin kuin kaikilla lapsilla.

Ja tosiaan, kyllä mä ymmärrän, että 5 veellä voi olla joskus kiinnostavampaakin puuhaa kuin siivoaminen. Ja periaatteessa hoitakoon siivouksen niin kuin parhaaksi katsoo, mutta jos legot ei ole legolaatikossa, niin MUA on turha huhuilla avuksi etsimään jotakin kärpäsenpaskan kokoista osaa :D.

Ja sitten on vielä LTEK. Ja lto ja lo. Ja LOL, OMG ja KVG. Mutta muistakaa ennenkaikkea se LTEK!

Yhteistyössä