Voi kun jäisi jotain säästöönkin tässä kuussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iida"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iida"

Vieras
Olen viimeiset kuukaudet kuvitellut vain tuhlaavani johonkin aina 100-200 €, niin ettei yhtään ylimääräistä jää. Mutta, nyt tajusin, että eihän se ole tuhlailua, jos ostaa vaatetta tms. tarpeellista lapsille/harvoin itselleni. Joka kuussa on mukamas jotain ylimääräistä menoa, mutta ei, kun se on normaalia elämää ja se maksaa!

Nyt pelottaa tämä kuukausi, kaiken maailmaan kevätkenkää piti hankkia ja retkiä tehdä, mutta joo, kattellaan sit ensi kuussa... Lapsille onneksi on kaikki tarpeellinen, mutta itse varmaan suhaan menemään talvikengillä ainakin seuraavan kuukauden, ellen toisenkin. Miehestä puhumattakaan...

Olen pitänyt meitä keskituloisena ns. normaali perheenä. Päällisin puolin kaikki on hienosti, kunhan kukaan ei katso tarkemmin esim. niihin kenkiin. Tässä kuussa jäi isompien laskujen jälkeen 550 €, sillä ostetaan ruuat, vaipat, bensat (onneksi ei ole pakko ajaa paljoa) mahdolliset lääkkeet ja jos vielä jotain laskuja tupsahtaa, niin ne. Ainakin aion kestoilla reippaasti enemmän pitkän tauon jälkeen ja huutikseenkin laitoin jo osan kaapeissa olevista turhista vaatteista.

Tämmöinen avautuminen tällä kertaa ja anteeksi jo etukäteen! Tiedän, että me pärjätään, ei meillä mene edes huonosti.... nämä on omia valintoja. Lähinnä pohdin ääneen ja kiinnostaisi tietää, miten ns. normaalituloiset pärjää. Pystytkö ostamaan lapselle hänen tarvitsemansa vaatteen tai kengät heti eikä ensi tilistä tai vaikkapa lähtemään hetken mielijohteesta junaretkelle vaikkapa Korkeasaareen? Me ei pystytä, (ehkä ensi kuussa sitten)...

mulla on neljä asta ja olen yh. tuloni ovat noin 3000 e. se muodostuu äitiyspäivärahasta, lapsilisistä, elareista ja asumistuesta. hyvin pärjäämme. ostin juuri pojalle takin, jonka hinta oli 160 e.

Millainen kulurakenne teillä on? Siis asumiskulut, paljon menee kauppaan, autoon, harrastuksiin jne. Mitkä on pakolliset menot? Onko jotain, mihin rahaa kuluu huomaamatta, esim. tupakka, saunakaljat?

Mulla alkoi eron jälkeen jäädä säästöön, vaikka tulot tippuivatkin, kun toinen tienaaja jäi pois. Auto vaihtui ruppuseen halpaan ja laitan jo etukäteen jonkin summan säästöön ja elämme sillä, mitä jää. Ja hei, kun olen töissä, olen pienipalkkainen: käteen jää 1500. Kokonaistulo ei tuosta yllä olevasta suurene, koska asumistuki vastaavasti pienenee.

Meitä on 2 aikuista ja 2 pientä lasta, saadaan käteen n. 2700 € Asumiseen, sähköön, veteen, vakuutuksiin, autoon menee n.1500-2000 kuussa. Joitain laskuja tulee sen lisäksi ja tietty ne bensat, ajellaan sen verran, kun kukkaro venyy. Jos ei ole varaa, niin sitten ei kyläillä. Tupakkaan ja herkkuihin menee liikaa, jos en herkuttelis, niin söisin sitten ruokaa enemmän. Ruuasta pystyisi säästämään, aina ei vaan jaksa. Joskus on kivaa ostaa vähän jotain erilaista. Miehen pahe on lotot, kenot jne. ei onneksi aina tuhlaa niihin, mutta nyt oli taas pitkästä aikaa pistänyt 90 € sinne :O Toisaalta ymmärrän, toisaalta en.

Usein mulle käy niin, että kuvittelen säästäväni, jos ostan jo valmiiksi jotain esim. nyt ensi talven toppapuvut. Tavallaan kai säästänkin, mutta eihän meillä ole varaa hamstrata mitään tuolla tyylillä. Sama se, kun laitoin huutikseen myytävää, niin eiköhän sieltä löytynyt heti myös ostettavaa. Kaikki tarpeellista, muttei ehkä just siihen hätään. Olen nyt kh-tuella, ei meillä muuten näin tiukkaa olisikaan. Omia valintoja, niin kuin sanoin. Harmittaa vaan, kun mietin kuinka kiva olisi joskus lähteä sealifeen tai korkeasaareen, mutta tiukkaa tekee. Voi olla, että loppu kuussa onkin rahaa vielä, niin voidaan tehdä retki. Vielä ei voi tietää ja sitten tossa on pääsiäinenkin välissä, niin en osaa yhtään sanoa, minkä verran voisi käteen jäädä.

mä näen tuossa heti tupakat ja tuon kenon. tupakka-aski on 5.10. jos toinen vaan polttaa ja aski ostetaan joka toinen päivä, se tekee 76.5 (5.10x15). Jos molemmat polttaa niin tuo menee tuplasti. Jos tupakkaa ostetaan useammin, kasvaa summakin.

Rahapelit? Onko niistä tullut jotain?

Miten auton kulut? Onko hankittu rahoituksella eli menee tietty summa kuussa? Onko kalliit huollot? Tarviitteko autoa ehdottomasti, esim. työssä käynti, asiointi, asutte kaukana palveluista, joukkoliikennettä ei ole?

Huutisostot? Tarviitteko todella sitä kaikkea?

Mikä on normaalituloinen? Meillä mies saa käteen n. 2000e/kk ja mä vanhempainrahaa 1100e/kk, töissä ollessa saan 1500-1600e. Asuntolainaan menee 700e/kk, yhtiövastike+ vesi 280e,muut laskut 150e/kk (lasken kaikki vuoden aikana tulevat laskut ja jaan ne joka kuukautta kohden..säästän laskuihin joka kk), bensat 150e/kk, ruoka n. 400e/kk, lapsilisän siirrän lapsen säästötilille. Pärjätään hyvin, nyt on laitettu viime kesän jälkeen säästöön joka kk 500-800e. Vaatteita ostelen melko usein ja ravintolassa käydään kerran kuukaudessa. Auto on 4v vanha. Emme joudu miettimään jokaista ostosta. ja kotia ollaan rempattu paljon lähivuosina...mies tekee itse niin ei tarvi maksaa työstä. Mielestäni pärjäämme ihan hyvin.

Ihailen sun positiivista asennetta, jolla kommentoit hyvin toimeentulevaa yh-äitiä. Mulla tosi monta lasta, joiden kanssa olen yksin ja tulot 1500 euroa/kk (sis. lapsilisän), kun nyt kokeilen kuitenkin jäädä kh-tuelle muutamaksi kuukaudeksi. Vakuutusmaksut ovatkin sitten se valtavin menoerä. Saa nähdä kuinka tullaan toimeen... : )

No mutta jos reissuun haluatte lähteä, niin eihän teidän tarvitsisi kuin kuukauden verran elellä vähän säästeliäämmin. Ostaa vain ja ainoastaan tarpeellista, jättää hetkeksi ne kenot ja muut pois, herkuttelua vähemmälle, ostoslistan kanssa kauppaan ja vain 1-2 kertaa viikossa, ei vaatteita muuten kuin todelliseen tarpeeseen jne. Siinä teillä olisi kuukauden päästä mukava summa reissua varten.

Meillä eletään pääasiassa vain miehen tuloilla, koska itse olen kotihoidontuella. Meillä jää aina säästöön siitä huolimatta ja voisimme ostella mitä tahansa ja reissata koska tahansa. Tämä siitä syystä, että normaali arjessa käytämme rahaa harkitsevaisesti, ostamme tavaraa ja vaatetta vain todelliseen tarpeeseen (ei koskaan etukäteen, koska siinä tulee paljon hutiostoja), ja olemme opetelleet nauttimaan elämässä muusta kuin kuluttamisesta. Pidämme myös kirjaa kaikista menoista, joten on helppo seurata, mihin sitä rahaa uppoaa ja millaisia summia.

[QUOTE="nimetön";23495372]Ihailen sun positiivista asennetta, jolla kommentoit hyvin toimeentulevaa yh-äitiä. Mulla tosi monta lasta, joiden kanssa olen yksin ja tulot 1500 euroa/kk (sis. lapsilisän), kun nyt kokeilen kuitenkin jäädä kh-tuelle muutamaksi kuukaudeksi. Vakuutusmaksut ovatkin sitten se valtavin menoerä. Saa nähdä kuinka tullaan toimeen... : )[/QUOTE]

Pakko kommentoida vielä tätä. Olenko todella hyvin toimeentuleva? Jos tuon yllä olevan kirjoittaja tämän näkee niin kysyisin, miten nuo sinun tulosi voivat olla noin pienet? Olen laskenut omat tuloni tulevan hoitovapaan ajalta ja sain summaksi n. 2500. Tuo siis koostuu kotihoidontuesta, lapsilisistä, asumistuesta ja elareista. Lapsia siis neljä.

Mitä tulee siihen, miten saa säästöön niin järkevä taloudenpito on aa ja oo.

Yhteistyössä