voi luoja mitä löydöksiä tein eilen alzheimeria sairastavan mummini luota...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ev

Vieras
toki olen huomannut kuinka likaista siellä on. me äitini kanssa ollaan siellä autettu kaikessa paitsi imuroinnissa... no, eilen olin alkamassa imuroimaan siellä ja ihmettelin kun imuri ei vedä... pikainen vilaus koneen sisälle..... pussi oli niin täynnä ettei sitä saanut enää pois sieltä. ja pussi oli yltäpäältä täynnä pieniä reikiä joista paisui jotain matoja ulos.... voi luoja...

tämä oli vain jäävuoren huippu... mummin luona käy 3krt/pvä kotihoito mutta eihä he siivoa.... mummin keittiö on kamalassa kunnossa joka kerta kun sinne mennään eli kerran viikkoon.... matot on liimautuneet lattiaan kiinni. mummi haisee hiekke, virtsalle ja paskalle vuoronperään... hänen kotiin en enää voi mennö sukkasilleen, pidän aina kengät jalassa...

lakanoita kun vaihdetaan sinne kerran kahdessa viikossa, on lakanat sellaiset tankeat hiestä ja jostain...

olemme koittaneet siivoojan palkkaamista mummille, mutta mummi häätää ne pois ovelta. kotihoitajat jo tietää tapauksen ja menevät sisälle mummin vastusteluista huolimatta. kotihoitajat laittavat meidän vastuulle mummin kodin siisteyden... jota siis todellakin koitetaan ylläpitää kerran viikkoon mutta se ei auta. en tiedä mitä enää tehdä. kotihoidon mukaan mummi ei kuitenkaan ole vielä hoidokodin tarpeessa.

ota imuripussi mukaan ja vie laitoshoidon vastaavalle se tai kotihoidon vastaavalle nähtäväksi. Onko kaikki tarpeellinen tehty? Vaaraksi itselle? Se ei ole mummisi joka häätää ihmisiä pois vaan se tauti ihmisessä.

Mulla on mun mummin kanssa samaa ongelmaa. Tohon hygienia hommaan saatiin apua kun oli monetta kertaa sairaalassa alapään hautumisen vuoksi :x kotisairaanhoitajat käy joka päivä ja suihkuttaa alapään samalla kun käyvät lääke yms. asiat hoitamassa ja kerran viikossa käyttävät suihkussa (aika harvoin tosin ) . Meillä on ogelmana myös fyysisesti täpäkässä kunnossa mutta lanttu on dementian pehmittämä pappa joka asuu samassa taloudessa. Sitä ei saa edes lääkäriin ja yritää aina sanoa irto noita sairaanhoitaja käyntejä yms. mut nyt ollaan äidin kanssa saatu homma sillä tavalla, että se ei voi niitä estellä koska on mummin fyysinen vointi sen tasoinen.
Mut meillä on kanssa ongelma toi, ettei siivoojaa voi hommata kun ne aina "varastelee" sun muuta mummin mielestä :( hankalaa on.

Olisiko teillä mahdollista sopia siivouspalvelun ajankohdat niin, että olisitte itse paikalla selittämässä tilannetta mummolle tai vaikka veisitte hänet ulos tms. siksi aikaa kun siivoavat? Ilmeisesti kuitenkin asutte lähellä, helpommalta ratkaisulta tuo tuntuisi. Välttämättä laitoshoidon tarvetta ei tosiaan ole jos tuo siisteys on siivoamisella ratkaistavissa.

vaikeahan se tilanne on jos mummo ajaa siivoojat ulos. voisitteko olla vaikka itse mukana kun siivooja tulee. ei vieraan ole niin helppo tunkea sisään ja alzheimerisilla voi olla pelkotiloja ja olla ahdistunut kun ei tunne sisään väkisin tunkijaa.

mun isä sairasti samaa sairautta ja pääsi hoitokotiin sairastuttuaan infektioon ja jouduttuaan sairaalaan, niin ne tajusi kuinka huonosti isä pärjää omillaan. ja meillä oli kotipalvelu 2xpv, ruokapalvelu ja turvapuhelin.
pitää vaan olla jämäkka ja vaatia se paikka, hoitokoteihin voi olla jonoakin pitkälti. meillä meni niin että odotettiin sairaalassa vapautuvaa paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
No onhan hän hoitokodin tarpeessa jos tilanne on tuo!!

ei ole kotihoidon mielestä. mummi kuitenkin syö itse (meidän tuomia) ruokia jne. kotoaan ei poistu koska kävely huonoa. 2krt/kk on viikonlopun meidän äidin luona.

vessassa ei enää tajua pyyhkiä itse, siksi haisee, ei osaa enää peseytyä. kotihoito pesee jos mummi antaa luvan, yleensä ei anna.

kävin keväällä kotihoidon kanssa palaverin mummin kanssa ja he lähinnö naureskelivat minulle kun sanoin ettei mummi enää kauaa voi asua kotona. kotihoito oli sitä mieltä että se on lähinnä meistä, siis minusta ja äidistäni kiinni... no, minä käyn töissä ja minulla on 3 lasta joiden harrastuksiin minulla menee JOKA ilta aika. ja mummi asuu kuitenkin puolen tunnin ajomatkan päässä sekä minusta että äidistäni. jos mummi olisi lähempänä, kaikki olisi helpompaa, mutta näin ei ole, joten minusta on kohtuutonta että kotihoito odottaa meiltä mummin kodinhoitoa sekä pesua.... tekisin sen mielelläni JOS aikaa olisi, mutta kun ei ole!

Varmaan kannattaisi tehdä kunnon suursiivous asuntoon ja sitten joka viikko sukulaisten kanssa vuorotella ja tehdä ylläpitosiivousta/palkata joku siivoamaan. Mummo vaiks just ulkoilemaan siivouksen ajaksi jos mahd.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja as:
No onhan hän hoitokodin tarpeessa jos tilanne on tuo!!

ei ole kotihoidon mielestä. mummi kuitenkin syö itse (meidän tuomia) ruokia jne. kotoaan ei poistu koska kävely huonoa. 2krt/kk on viikonlopun meidän äidin luona.

vessassa ei enää tajua pyyhkiä itse, siksi haisee, ei osaa enää peseytyä. kotihoito pesee jos mummi antaa luvan, yleensä ei anna.

kävin keväällä kotihoidon kanssa palaverin mummin kanssa ja he lähinnö naureskelivat minulle kun sanoin ettei mummi enää kauaa voi asua kotona. kotihoito oli sitä mieltä että se on lähinnä meistä, siis minusta ja äidistäni kiinni... no, minä käyn töissä ja minulla on 3 lasta joiden harrastuksiin minulla menee JOKA ilta aika. ja mummi asuu kuitenkin puolen tunnin ajomatkan päässä sekä minusta että äidistäni. jos mummi olisi lähempänä, kaikki olisi helpompaa, mutta näin ei ole, joten minusta on kohtuutonta että kotihoito odottaa meiltä mummin kodinhoitoa sekä pesua.... tekisin sen mielelläni JOS aikaa olisi, mutta kun ei ole!

Ei kyllä missään nimessä ole enää yksinasuja!! Nyt teidän omaisten homma on laittaa kova kovaa vastaan ja hommata mummi parempaan hoitoon! Mä tiedän ettei se ole helppoa, mutta ei tuollainen elämä ole mistään kotoisin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viekää se mummi vaikka kävelylle sillä aikaa kun siivooja on käymässä.

tätä yritettiin mutta mummi asuu niin kaukana, ettei minulla ole mahista mennä sinne viikolla... tilanne on koitettu hoitaa ties millä tavoin, mutta tuloksetta.

ongelma on enoni sekä äitini. eno ei ota mitään kantaa mummin hoitoon, äitini ottaa mummia luokseen 1-2krt/kk ja ovat sitä mieltä että se riittää heidän vastuulleen. minä hoidan kaikki palaverit sun muut kotihoidon kanssa. minulle on jäänyt hoitaa mummille siivojat sun muut, mutta se ei toimi. minä en pääse töiltäni ja perheeltäni joka viikko mummin luokse siivoomaan. nyt olen ollut lomalla ja olen hoitanut sen puolen, mutta huomenna mulla jatkuu työt ja lasten koulut ja harrastukset.

eikös se mene niin että kukin hoitaa omat vanhempansa. Kyllä mummosi hoidosta on vastuullinen oma äitisi, et sinä. Sinä sitten aikanaan hoidat - tai olet hoitamatta - omaa äitiäsi ja isääsi.

Miten muuten menee tilanne silloin jos on kotihoitajakäyntejä mutta lapset eivät osallistu vanhuksen elämään tai hoitamiseen mitenkään? Onko vanhus silloin kunnan vastuulla? Onko kunnan puolesta joku edunvalvoja joka huolehtii siitä että pitää hakea palvelukotipaikkaa jos menee tila liian huonoksi?

Itse kysyn tätä siksi että en aio omia vanhempiani hoivata. Isäni (ja siinä sivussa äitini) ovat kohdelleet minua törkeimmällä mahdollisella tavalla koko lapsuuteni ajan jättäen ikuiset traumat ja parantumattomat arvet. Lapsuuteni oli yhtä helvettiä ja aikuisiällä en ole ollut enää vanhempieni kanssa tekemisisssä. En myöskään todellakaan ole heille mitään velkaa enkä siis ole alkamassa heidän hoidostaan ottamaan mitään vastuuta kun todellisen vanhuuden aika koittaa.

kotihoito oli sitä mieltä että se on lähinnä meistä, siis minusta ja äidistäni kiinni...
No jos noilla sanoilla sanoivat. Niin ilmoittakaa, ettei teillä olee enää resusseja hoitaa mummoasi ja toivotte mummolle löytyvän asianmukaisen ja hyvän hoitopaikan tai kotiin enemmän apua. Ilmoittakaa selvästi, ettei teille enää tämä järjestely käy eikä toimi.
Jonkin aikaa joudutte vastaan vänkäämään, mutta tarpeeksi kun olette jämäköitä, ettekä edes sivulauseessa myönny mahdollisesti jatkamaan näin, asiat muuttuvat (hitaasti valiettavasti :(). Tämä on kunnalla tällä hetkellä halvin hoitomuoto, tottakai he siitä pitävät kiinni. Eriasia onko se inhimmillisin...

EI ENÄÄ KOTIKUNTOINEN!

Onhan tuo jo sanomattakin selvää, että mummo tarvitsee enemmän hoitoa. Ei voi olettaa, että aina löytyy sukulaisilta aikaa ja jaksamista. Siksihän niitä hoivakotipaikkoja on olemassa, että ihminen saa varmasti sitä tarvitsemaansa huoltoa ja hoivaa. Alkakaa heti etsiä paikkaa, siihen menee nimittäin aikaa ja voi joutua jonottamaan kauankin. Käykää näyttämässä mummoa lääkärillä (älkää tehkö mitään pesuja tms. ennen) ja kertokaa, että tässä kunnossa elää yksin kotonaan.

Oma mummoni oli ihan samanlainen, hyvä ettei ovenkarmeihin ripustautunut kun otettiin puheeksi palvelukotipaikan hakeminen. Ei myöskään huolinut ketään ulkopuolisia kotiinsa, ei siivoojia, ateriapalvelua, ei mitään! Jääkaapista alkoi löytyä pelkkää homehtunutta jugurttia, lääkekaapista mummo veti napaansa ties mitä vanhentuneita lääkkeitä ja viimeinen niitti oli se, kun melkein poltti koko kotinsa. Oli ilmeisesti jättänyt rätin kuumalle hellanlevylle ja sitten nostanut samaisen rätin keittiön vesihanan päälle. Mummolta vain jäi huomaamatta, että rätti kyti, syttyi tuleen ja poltti keittiön seinään kivat jäljet. :O Vasta tuossa vaiheessa saatiin se "vastuuaikuinen" eli mummon tytär myöntymään siihen, että nyt on pakko etsiä joku paikka.

Palvelutalossa mummolla oli asiat oikein hyvin. Huolto pelasi, hoitajat olivat mukavia ja loppui se järjetön, kalvava huoli mummon tilasta.

Jatkan vielä, että oman mummoni käsitys vanhusten "hoitopaikoista" oli vanha köyhäintalo, jonne vanhukset vain kipattiin kuolemaan. Ei siis kerta kaikkiaan ymmärtänyt palvelutaloista yhtään mitään, eikä alzheimerin taudiltaan päässyt yli tuosta ikivanhasta mielikuvastaan. Vielä palvelutalossakin sanoi, että "sitten kun en enää pärjää, niin viekää minut köyhäintaloon ja jättäkää sinne".

Minä olen kotihoidossa töissä ja noilla tiedoilla joita olet antanut olen sitä mieltä, että mummisi ei ole laitoshoidon tarpeessa. tai tarpeessa voi ehkä olla mutta laitospaikka ei irota. Meilläpäin laitospaikkoja on vähennetty rankalla kädellä ja kotona asuu jatkossa aina vaan huonompi kuntoisia vanhuksia. Laitoshoitoon pääsy edellyttää tietyn RaVa-pistemäärän ainaki meilläpäin (se on mittari jolla vanhuksen kunto luokitellaan) eikä vänkääminen vastaan kyllä auta mitään, kun ei pääse niin ei pääse.

Minä suosittelisin ottamaan yhteyttä kotihoidon palveluohjaajaan ja pyytäämään hoitoneuvottelua jossa voisitte miettiä miten homma hoituu jatkossa. Jos kotihoito käy 3x/pv niin tuskin sitä pystyvät kauheesti lisäämään. Miks eivät siivoa? Meillä kyllä kotihoito myös siivoaa jos asiakas kuuluu muuten kotohoidon piiriin kuntonsa puolesta. Eli PELKÄSTÄÄN siivoamaan ei mihinkään lähdetä. Jos kotihoito ei siivoa niin onko kunnalla käytössä palveluseteleitä jolla vois palkata siivoojan? Jos ei muuten niin kotihoidosta voivat kyllä viedä mummin kävelylle siksi aikaa kun siivooja siivoaa :)

Olen nähnyt kotihoidossa olevia alzheimer sairastavia jotka eivät pärjää missään enää yksin.Eivät nouse sängystä ennen kun kotihoitaja tulee käymään. Sitten saavat puuron ja lääkkeet ja (hoitaja muistuttaa että sulla on nyt ruoka siinä edessä että muistavat syödä) ja aamupesuissa apua ja menevät takaisin löhöilemään sänkyyn, kunnes kotihoitaja saapuu luonasaikaan taas. Kaikki turvalukitukset käytössä: ovet, hella, jääkaappi jne....

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa sh:
Minä olen kotihoidossa töissä ja noilla tiedoilla joita olet antanut olen sitä mieltä, että mummisi ei ole laitoshoidon tarpeessa. tai tarpeessa voi ehkä olla mutta laitospaikka ei irota. Meilläpäin laitospaikkoja on vähennetty rankalla kädellä ja kotona asuu jatkossa aina vaan huonompi kuntoisia vanhuksia. Laitoshoitoon pääsy edellyttää tietyn RaVa-pistemäärän ainaki meilläpäin (se on mittari jolla vanhuksen kunto luokitellaan) eikä vänkääminen vastaan kyllä auta mitään, kun ei pääse niin ei pääse.

Minä suosittelisin ottamaan yhteyttä kotihoidon palveluohjaajaan ja pyytäämään hoitoneuvottelua jossa voisitte miettiä miten homma hoituu jatkossa. Jos kotihoito käy 3x/pv niin tuskin sitä pystyvät kauheesti lisäämään. Miks eivät siivoa? Meillä kyllä kotihoito myös siivoaa jos asiakas kuuluu muuten kotohoidon piiriin kuntonsa puolesta. Eli PELKÄSTÄÄN siivoamaan ei mihinkään lähdetä. Jos kotihoito ei siivoa niin onko kunnalla käytössä palveluseteleitä jolla vois palkata siivoojan? Jos ei muuten niin kotihoidosta voivat kyllä viedä mummin kävelylle siksi aikaa kun siivooja siivoaa :)

olen ollut yhteydessä sinne ja olemme pitäneet n. kerran vuoteen palaverinb jossa on kotihoidon mummin omahoitaja, lääkäri sekä psykologin paikalla. he eivät näe mummin kokonaistilaa. hehän näkevät mummin vain n. 10min kerrallaan. he ovat sitä mieltä että mummin voi oikein hyvin. :O

siivousta ei meille ole edes tarjottu. meille laitetaan vaan viestiä että palkatkaa hyvät ihmiset mummollenne siivooja, ei mummo osaa enää siivota itse. me otamme mummia kylään yms ja näemme kunnon radiaakin muutoksen, kotihoidossa meitä ei uskotal. uskovat tätä alzheimer mummoa mielummiin joka kertoo kuinka käy päivittäin ulkona lenkeillä ka tekee itse ruokaa (joka on mahdotonta koska mummin hella on laitettu 3v sitten pois käytöstä)

tilanne on jotenkin absurdi. meitä omaisia pidetään jotenkin hankalina ja mummia mukavana mummelina. tosin nyt oli tullut uudelta omahoitajalta viestiä omaistenvihkoon että "mumminne ei halua hoitoa, voisitteko kertoa hänelle hänen olevan hoidon tarpeessa" :O siis daah.... montakohan kertaa siitä on puhuttu mummille. mutta kotihoidossa vaihtuu hoitajat kokoajan ja homma alkaa alusta.... he ei usko meitä. vaan mummoa joka on vuoronperään ystävällinen kuin mikä ja vuoronperään selittää hoitajille uskottavasti etten minä hoitoa tartte.

ja meille omaisille mummi selittää kuinka hoitajat liioittelee asioita ja kotihoidolle kuinka me omaiset liioittelemme.

Yritä nyt saada hommattua laitospaikka! Sano kunnalle/kaupungille, että sinä et enää hoida siivousta, kunta saa sen hoitaa tai ottavat mummin laitokseen.
Itse olin hetken aikaa vanhainkodilla töissä ja alshaimerin tautia sairastavat eivät pysyneet todellakaan huolehtimaan hygienistään. Kakkaa tungettiin mm. mekkojen taskuun...

Alkuperäinen kirjoittaja joskus kotihoidossa:
Olen nähnyt kotihoidossa olevia alzheimer sairastavia jotka eivät pärjää missään enää yksin.Eivät nouse sängystä ennen kun kotihoitaja tulee käymään. Sitten saavat puuron ja lääkkeet ja (hoitaja muistuttaa että sulla on nyt ruoka siinä edessä että muistavat syödä) ja aamupesuissa apua ja menevät takaisin löhöilemään sänkyyn, kunnes kotihoitaja saapuu luonasaikaan taas. Kaikki turvalukitukset käytössä: ovet, hella, jääkaappi jne....

mun mummi on lähes tässä tilassa. ei ihan. se riippuu kuinka paljon on saanut seuraa. jos ei olla ehditty käymään koko viikkona, mummi alkaa sekoilla enemmän. silloin makaa ja on kovin flegmaattinen. mutta jos ollaan juuri oltu kylässä, mummi on pirteä ja iloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yritä nyt saada hommattua laitospaikka! Sano kunnalle/kaupungille, että sinä et enää hoida siivousta, kunta saa sen hoitaa tai ottavat mummin laitokseen.
Itse olin hetken aikaa vanhainkodilla töissä ja alshaimerin tautia sairastavat eivät pysyneet todellakaan huolehtimaan hygienistään. Kakkaa tungettiin mm. mekkojen taskuun...

kun mä olen yrittänyt!!!!!! mulle lähinnä nauretaan. mummihan ei kuulemma ole pahimmasta päästä.... ja kuulemma oikein hyvin pärjää vielä kotona. :O

kun mä olen yrittänyt!!!!!! mulle lähinnä nauretaan. mummihan ei kuulemma ole pahimmasta päästä.... ja kuulemma oikein hyvin pärjää vielä kotona. :O

Onko mummia käytetty lääkärillä milloin viimeksi? Alzheimer-potilailla voi olla tosi hyviä päiviä, jolloin ulkopuolinen ei todellakaan tajua, missä kunnossa juttukaveri on. Oma mummoni esim. kertoi käyneensä kaupassa ja tehneensä ruokaa, mutta sitten kun kurkkasi kaappiin, oli siellä vain homeista jugurttia eikä jälkeäkään ruuanlaitosta. Osasi siis poimia mielestään esim. karjalanpaistin reseptin ja kertoa hakeneensa paistilihat kaupasta, vaikkei oikeasti ollut niin tehnyt enää vuosiin...

Alkuperäinen kirjoittaja kuula:
Meilläkin puolen tunnin ajomatka alzheimer-potilaan luo, ja joka päivä joku lapsista tai lapsenlapsista käy siellä..

teillä on siis ihana tilanne, että joku viitsii ja haluaa mennä. meillä ei tätä tilannetta ole. kuten kerroin jo, äitini ottaa mummia, eli äitiään 1-2krt/kk luokseen kylään. enoni, eli mummini poika käy joskus viitsiessään mummille kaupassa. äitini käy kanssa kaupassa. mutta siis kerran viikkoon JOKU käy, jos ei muuta niin täyttämässä jääkaapin.

minusta tämä ei riitä, juurikin sen vuoksi mitä olen tässä kertonut. mummi haisee, koti haisee jne. ymmärrän toki että me omaiset olemme ne joiden huolta kuuluisi pitää mutta minä en voi sille tosiasialle mitään ettei kerta viikkoon riitä. minulla ei ole aikaa muuhun. jos se tekee minusta huonon ihmisen, tehköön. minä teen sen minkä voin. se olen minä joka ottaa töistä vapaapäivän viedäkseen mummin sairaalaan sydänkäyrä sun muu testeihin jne. äitini hoitaa mummin raha asiat ja sellaiset. mutta se fyysinen paikalla olo on vaillinaista.

Saman tilanteen kokenut ja työnkin puolesta erittäin tuttua kotihoidon toimimattomuus.

Kotihoitoa ei voinut lisätä kun vanhus ei itse halunnut. Voi hyvä ihme, ihminen, joka ei sairautensa takia pysty arvioimaan tilannettaan realistisesti jätetään heitteille koska hän ei itse huomaa tarvitsevansa apua. Siinä vaiheessa olisi ehdottomasti pitänyt olla jo laitospaikka. Itse oli vielä terveinä päivinään sanonut, että hommatkaa ajoissa minut laitokseen jos pää sekoaa.

Mikään ei auttanut. Kunnes sitten kaatui, joutui sairaalaan eikä kaatumisesta aiheutuneiden vammojen vuoksi enää voinut kotiutua. Pääsi hyvään paikkaan, mutta joutui elämään loppuelämän kivuissa :(

Ap:ta kehoitan pommittamaan kaikki johtavat tahot (kotihoidon johto, terveyskeskuksen johto, kaikki mahdolliset tahot) sekä hakemaan huomiota vaikka yleisönosastolta. Tässä maassa hoitoa saavat ne, jotka vaativat sitä kovaan ääneen.

Yhteistyössä