Voi miksi mä en käynyt kouluja! Näin siinä käy.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älkää tehkö näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ÄLÄ valitse yhteiskuntatieteita; et saa töitä. Siis jos valtiotieteellistä tarkoitat yhteiskuntatieteillä.. Opiskelusi menee suurella todennäköisyydellä hukkaan, ja päädyt kuitenkin siivoamaan.

Valitse it, alalta löytyy työpaikkoja ja palkka on hyvä. Käsittääkseni jo ammattikorkeakoulututkinnolla pääsee hyviin hommiin.

En mä tarkoittanutkaan, että olisin haluamassa lukemaan yhteiskuntatieteitä. Tarkotiin vain, että esim. it-alalla tai kaupallisella alalla tarvitaan sitä yhteiskuntatiedettäkin (ainakin sitä monissa opinto-oppaissa ehdotetaan sivuaineeksi) ja olen ollut lukiossa yhteiskuntatieteellisissä aineissa hyvä ja kiinnostunut. Mutta joo, it voisi olla ihan ok vaihtoehto. Mut emmää kyllä sitten ammattikorkeaan lähtisi vaan yliopistoon, kun sinne pääsee näköjään pelkällä todistuksellakin:D

Höh, ikävä kuulla, että tilanne on tuollainen. Joo, kyllähän sitä ehkä kannattaa miettiä, että miltä alalta työllistyykin sitten myöhemmin. Siivoojillehan on töitä, mutta ois niitä töitä varmaan joillain aloilla korkeasti koulutetuillekin. Ei tää nyt niin kivaa ole. Mä taas aikoinani mietin vain sitä työllistymistä ja helppoa reittiä, enkä ajatellut sen pidemmälle. Olis myös kiva jos palkka olisi isompi eikä tarttis rikkoa itseään työssä.

Kyl, sitä itse asiassa silloin kun hain ensimmäiseen koulutukseen amk:hon vakuutettiin, että alalta löytyy töitä. Mutta sitten neljä vuotta myöhemmin tilanne oli ihan toinen. Jatkoin sitten alan opiskelua toisessa muodossa yliopistossa ja niitä penkkejä tuli kulutettua toiset neljä vuotta. Toki voihan molempia tutkintoja soveltaa, mutta niissäkin on usein puutteita jos meinaan kunnalliseen virkaanpyrkiä. Esim. meinasin hakea kulttuurisihteerinvirkaan, mutta vaatimuksissa oli arkistonhoitajan opintoja vähintään 25 op jne.

Itse olen 28v ja myös pelkkä lukio takana. Paitsi että keskinkertaiset tai ehkä huonommatkin paperit... En ehkä ollut tyhmä, mutta sairaan laiska lukemaan :)

Töihin menin viikko kirjoitusten jälkeen ja samassa työpaikassa olen edelleen, vuosien mittaan olen saanut tehdä paljon ylimääräsiä töitä ja palkkaakin olen saanut sen mukaan ja olen ollut vailla huolen häivää. Mieskin löytyi ja sen kanssa ostettiin asunto. Esikoinen on nyt 3v ja toinen lapsi syntyy helmikuussa.

Reilun vuoden verran on nyt väläytelty töissä mahdollisuutta että meidän työyksikko lopetetaan kokonaan. Osaan paljon töitä sieltä toiselta puolelta, mutta hillittömän säästökuurin takia sinne ei todennäköisesti pääse meistä joskus ehkä irtisanottavista kukaan.

Eli jos työt loppuu, olen kaulaani myöten pississä. En tiedä mitään alaa mikä sopis mulle tai edes niin paljon kiinnostaisi että kannattaisi lähteä opiskelemaan. Ei ainakaan terveydenhoitoala - enää. Lukioaikana vähän kiinnostikin.
Toisaalta olen erittäin valmis tekemään mitä kakkahommaa vaan, jonka satun saamaan ansaitakseni rahaa, mutta onko siinä sitten mitään järkeä jos työ ei kiinnosta vähääkään...

Voi kuinka usein mun mielessä pyörii nimenomaan tuo "Miksi en käynyt kouluja, miksi?!"
Mutta nyt just ei auta kuin katsoa mitä tulevaisuus tuo...

Rohkeasti vaan ap opiskelemaan! Olet vielä todella nuori! Todellakin työnsaanti maisterin papereilla ei välttämättä ole mitenkään kovinkaan varmaa näinä aikoina.. mutta eihän sitä mitään saa jos ei yritäkään! Itse en ole katunut opiskelujani, vaikken olekaan löytänyt koulutustani vastaavaa työtä.. vielä ainakaan. Sinnikkäästi suunnittelen opiskelevani lisää, vaikka minullakin kolmekymppiä kolkuttelee ovella ja perheenperustaminenkin on ajankohtaista! :)

Aloitin opiskelun yliopistolla 27-vuotiaana, oli 2 lasta silloin jo. Tutkinnon sain kasaan tavoiteajassa ja nyt muutama vuosi myöhemmin kolmas lapsi on jo yli vuoden. Töitä on, mutta silti aion jatkaa opiskelua eli pääsykokeisiin luen. Ihan vain koska tekee mieli opiskella lisää :)!

Olisihan se ollut helpompaa opiskelu silloin parikymppisenä, mullakin E:n paperit taskussa. Tuli niitä välivuosia ja töissäoloa... Mutta kummasti sekin motivoi, kun pari muksua pyörii nurkissa. Oppii aika tehokasta ajankäyttöä!

Alkuperäinen kirjoittaja minulla näin;22991240:
Aloitin opiskelun yliopistolla 27-vuotiaana, oli 2 lasta silloin jo. Tutkinnon sain kasaan tavoiteajassa ja nyt muutama vuosi myöhemmin kolmas lapsi on jo yli vuoden. Töitä on, mutta silti aion jatkaa opiskelua eli pääsykokeisiin luen. Ihan vain koska tekee mieli opiskella lisää :)!

Olisihan se ollut helpompaa opiskelu silloin parikymppisenä, mullakin E:n paperit taskussa. Tuli niitä välivuosia ja töissäoloa... Mutta kummasti sekin motivoi, kun pari muksua pyörii nurkissa. Oppii aika tehokasta ajankäyttöä!

Miehesi on varmaan hyväpalkkaisessa työssä? jos mahdollisuus aina vaan opiskella :)

Sinuna mä ehkä harkitsisin niitä lapsia tähän väliin, kun on työ kuitenkin ja mies. Jos vaikka kolmekin vuotta on kotona, niin siinähän voi hakea samalla sit kouluihin.

Olen kateellinen teille uskaltajille. Olen 30v ja peruskoulu takana. Hanttihommia ja lapsia tehnyt sen jälkeen. Enää en pääse opiskelemaan, kun ei elämäntilanne anna myöten.

Itselläni myös vain lukio takana ja ikää 40v. Lapsia 6 ja en ole lapsia koskaan katunut eikä harmita oikeastaan koulunkäymättömyyskään.
Itse tykkään siivoamisesta, joten en pitäisi tuota huonona ammattina.

minun mieheni pyrki ja päästi oikikseen, oli kokoajan täyspäiväisesti töissä samaan aikaan, illat ja viikonloput luki, itsekuria se vaati, mutta kuitenkin kesti vain muutaman kuukauden ja meillä silloin 4v ja vauva.

Tosi paljon on kiinni omasta asenteesta ja uskosta omiin kykyihin, kyllä kaikki minun miehelleni toitottivat ettei pääse noin vähällä lukemisella jne. Mutta päsäipä kuin pääsikin.

Kirjoitukseni tarkoitus oli valaa sinuun uskoa, että varmasti pystyt kun vaan tarpeeksi haluat. Ja ei mieheni ei ole mikään ihmenero, vaan ihan tavallinen fiksu ihminen