Voi MIKSI, VOI MIKSI, pimeänajo ajetaan autokoulun(manuaali) autolla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ottaa pannuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
En minäkään mielelläni manuaalia aja, vaikka sellasella oon korttini ajanu. Paljon helpomi keskittyä siihen liikenteeseen automaatin kanssa, kun vaan miettiä koko ajan sitä kytkimen käyttöä ja vaihteiden vaihtoa.

Jaa. Pitääkö niitä miettiä. :o

Pitää sellasten jotka ei siihen omaan ajamiseen manuaalilla luota, tai hallitse sitä niin hyvin kuin toivoisi! Mäkilähöt sun muut, mulle ajaminen on helpompaa ja mukavempaa kun ei tarvitse ajatella et auto sammuis tms. Hyvän ystäväni on käynyt samoin, jännittää ajamista niin paljon manuaalilla ettei aja ollenkaan. Tai siis ajanut autokoulun jälkeen...hän tosin ei ole koskaan automaattia edes kokeillutkaan. Sillä kun ei oo taas mahollisuutta edes kokeilla sitä, kun lähipiirissä ei ole (itse asun 200kmn päässä ystävästäni)

Paljon helpomi keskittyä siihen liikenteeseen automaatin kanssa, kun vaan miettiä koko ajan sitä kytkimen käyttöä ja vaihteiden vaihtoa.

Eiköhän senkin pitäs tulla luonnostaan ja ne, jotka osaa manuaalia ajaa, ni tuskin he koko ajan sitä miettivät kuinka vaihdan nyt vaihdetta ja nyt painan kytkintä...

Me jouduttiin ajamaan pimeän ajo 5 hengen ryhmässä kahdella autokoulun manuualivaihteisella autolla ennen autokoulun kakkosvaihetta ja hyvin meni,mitä vaikeutta nyt tuossa sitten on,ei mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
En minäkään mielelläni manuaalia aja, vaikka sellasella oon korttini ajanu. Paljon helpomi keskittyä siihen liikenteeseen automaatin kanssa, kun vaan miettiä koko ajan sitä kytkimen käyttöä ja vaihteiden vaihtoa.

Enpä oo koskaan ajatellu :o

enkä mäkään.. automaatit on uusavuttomien autoja jotka ei osaa tehä kahta asiaa yhtäaikaa..

en siis ymmärrä et kuinka joku voi olla niin "mies" ettei osaa tehä kahta asiaa kerralla ja "kuunnella" sitä autoo et milloin vaihtaa vaihdetta..

Mulla on manuaali ja porukoilla on automaatti. Manuaalivaihteista on huomattavsti helpompaa myöskin käsitellä esim. talvella liukkailla kun pystyy jarruttamaan vaihtamalla pienempää vaihdetta jne..

Ja musta kaikkien olis hyvä osata ajaa molemmilla, vaikka automaatis ei juur mitää tartte tehäkkään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oon sit varmaan outo, kun en huoli automaattia. Ne "ajattelee" liikaa itse. MUN pitää saada päättää millä vaihteella mennään.

no, totuus sis on, että olen ajanut automaattia n.5 kertaa (50-200 kilsaa/kerta) enkä siinä ajassa ja matkassa oppinut ohittamaan... AINA se vaihtoi isommalle just silloin kuin ei olisi pitänut. prkl.

Sulla oli vääränlainen auto :D ;) Meijän diesel tila-auto on ihan törkeen huono kiihtymään ja sillä ei pääse autosta ohi kun ohituskaistalla...kun taas toinen auto on turbo volvo joka on varustettu vielä teholastulla, pääsee ohi ja hullumpi hengestäänkin :D Mutta nää on niiiin maku ja tottumus asioita, kuka tykkää mistäkin...

No voi v***u mitä vatipäitä olette! Te tykkäätte manuaalivaihteista ja joku muu automaatista. Miksi helvetissä te luulette olevanne oikeammassa sen valintanne kanssa, häh???

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Ja musta kaikkien olis hyvä osata ajaa molemmilla, vaikka automaatis ei juur mitää tartte tehäkkään..

ai ei vai? hiton monesti tulee kyselyitä tyyliin apua miten tätä ajetaan, kun alle ilmestyykin automaattivaihteinen auto.

No voi v***u mitä vatipäitä olette! Te tykkäätte manuaalivaihteista ja joku muu automaatista. Miksi helvetissä te luulette olevanne oikeammassa sen valintanne kanssa, häh???

Makunsa kaikilla, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas haaveilee mummosta, neljännelle käy kuka tahansa ja viidennelle kaikki kerralla.

ai ei vai? hiton monesti tulee kyselyitä tyyliin apua miten tätä ajetaan, kun alle ilmestyykin automaattivaihteinen auto.

Juu mut kyse onkin siitä, et sit ku tiedät mite automaattista tulee käyttää niin siinä ei juuri mitään tarvitse tehdä.

munkin piti kerran kaverille neuvoa et siitä vaihekepin nappulasta painetaan aina kun aletaan vaihtaa ajolle,pakille jne. :D

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:

Juu mut kyse onkin siitä, et sit ku tiedät mite automaattista tulee käyttää niin siinä ei juuri mitään tarvitse tehdä.

Jep. Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

enkä mäkään.. automaatit on uusavuttomien autoja jotka ei osaa tehä kahta asiaa yhtäaikaa.. en siis ymmärrä et kuinka joku voi olla niin "mies" ettei osaa tehä kahta asiaa kerralla ja "kuunnella" sitä autoo et milloin vaihtaa vaihdetta..

Mulla on manuaali ja porukoilla on automaatti. Manuaalivaihteista on huomattavsti helpompaa myöskin käsitellä esim. talvella liukkailla kun pystyy jarruttamaan vaihtamalla pienempää vaihdetta jne..

Kyllä jokaisen, jolla on ajokortti, pitäs hallita sitä autolla ajoa sen verran, että osaa ajaa manuaalivaihteisella eikä sitä kytkimen käyttöä ja vaihteiden vaihtoa todellakaan tarvi miettiä.

Tuo tummennettu kohta tekstistä on kyllä ihan paskapuhetta.
Et varmaankaan ole autoa ajanut työksesi kun noin sanot.
EI siihen mitään uusavuttomuutta tarvita, saati kyvyttömyyttä tehdä kahta asiaa yhtä aikaa. Kyse on vaan mukavuudenhalusta.

Kyllä se niin on että kun muutaman vuoden ajat vaikka 250tuntia kuussa autolla pääasiassa kaupunkialueella, niin kyllä se automaatti vaan hemmetin kivalta vaihtoehdolta alkaa tuntua.

enkä mäkään.. automaatit on uusavuttomien autoja jotka ei osaa tehä kahta asiaa yhtäaikaa..

en siis ymmärrä et kuinka joku voi olla niin "mies" ettei osaa tehä kahta asiaa kerralla ja "kuunnella" sitä autoo et milloin vaihtaa vaihdetta..

Eipä ne nyt uusavuttomille oo. meillä on kaks autoa, toinen automaatti, toinen manuaali,. Itse ajan mielummin keskustan ruuhkassa automaatilla, kun ei tarvitse vähän väliä vaihdella vaihdetta ykkösen ja kakkosen välillä. Automaatilla se vaan on helpompaa, kun ei tarvi vaihteita vaihtaa ollenkaan, ajelee vaan. Joka otinen viikko kuitenkin ajan manuaalilla ja tuolla keskustan ruuhkassa sen kanssa menee hermot, kun liikennevalot on niin lyhyin välein ja liikenne kulkee kävelyvauhtia...

Peesi tähän...mutta ilman kirosanoja ;) ...itte ajoin ajokorttini Jenkeissä ja oon aina ajanut automaattisella...en edes osais manuaalisella ajaa ;) :p

Joo, no voihan se tulla vähän shokkina vetästä pimeät ajot kaaralla ja systeemillä, joka e ole hanskassa...jospa kysyisit autokoulusta asiaa, voihan olla että pääset omallasi suorittelemaan.
Mullakin on ne pimeät edessä... :whistle: Mutta manuaali sujuu hyvin..vois olla automaatilla hankalampi, tottumattomuuden vuoksi juuri. :|

Alkuperäinen kirjoittaja ottaa pannuun:
En oo ajanu manuaalilla sitten autokoulun ja sielläkään se ei pääkoppaan menny, se saakelin kytkimen polkeminen milloin jarrun kanssa ja milloin kaasun kanssa ja milloin tuntea se kohta milloin auto alkaa lähteä liikkeelle! Aivan saakelin raivostuttavaa lähteä ajamaan nyt 2 vuoden jälken jollakin manuaaliautolla saakeli tunnin ajoa!!! Miksi ihmeessä tätä ei saa suorittaa omalla autolla, oli se sitte automaatti tai manuaali?! Ja sitte kuitenki kakkosvaiheen saa ajaa omalla autolla...en tajua...

Periaatteessa aina kun käytät jarrua automaatissa, käytät kytkintä manuaalissa (paitsi suuremmilla nopeuksilla vain vähän jarrutettaessa). Ja sen lisäksi tietty jarrua tai kaasua.
Käy vaikka vähän treenamassa jonkun kaverin autolla jos mahdollista.
Hyvin se menee :)

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
En oo ajanu manuaalilla sitten autokoulun ja sielläkään se ei pääkoppaan menny, se saakelin kytkimen polkeminen milloin jarrun kanssa ja milloin kaasun kanssa ja milloin tuntea se kohta milloin auto alkaa lähteä liikkeelle! Aivan saakelin raivostuttavaa lähteä ajamaan nyt 2 vuoden jälken jollakin manuaaliautolla saakeli tunnin ajoa!!! Miksi ihmeessä tätä ei saa suorittaa omalla autolla, oli se sitte automaatti tai manuaali?! Ja sitte kuitenki kakkosvaiheen saa ajaa omalla autolla...en tajua...

Periaatteessa aina kun käytät jarrua automaatissa, käytät kytkintä manuaalissa (paitsi suuremmilla nopeuksilla vain vähän jarrutettaessa). Ja sen lisäksi tietty jarrua tai kaasua.
Käy vaikka vähän treenamassa jonkun kaverin autolla jos mahdollista.
Hyvin se menee :)

Kuule, mää tänään kävin miehen kanssa. Lapset itki takapenkillä kun toinen tahtoi kotiin ja toisella pienellä meni hermo :D MIehellä meni hermo ja lopulta minä itkin että en osaa ja tähänkö se nyt tyssäsi, muistelin sen olevan niin paljon helpompaa kuitenkin! Vaihteiden vaihto ok, mut lähdöt ja kääntymiset, miettimiset millä vaihteella menen jne , voi luoja! Jokainen voi kuvitella, lapset huutaa, akka itkee ja ukko huutaa :D Nyt jo tosin naurattaa, vaikka harmittaakin ihan sikana. Laina autokin oli viime vuoden volvo ja vielä dieseli ja kuin moni saa semmosen auton sammumaan 20 minuutissa 4 kertaa? -MINÄ! Ukko sanoi ettei meinaa kyl enää lähteä sillä autolla ja otttaa riskiä et se menee mun käsittelyssä rikki... :( Muuta autoa ei nyt vaan ole käytettävissä manuaalina...Ea asu ketään sukulaisia lähellä, kun toi anoppi ja ukkosa...

Olenko ihan väärässä kun olen siinä luulossa että autokoulun voi käydä läpi pelkällä automaattivaihteisella autolla. Silloin ajokorttiin tulee vaan merkintä että ajo-oikeus on myönnetty vain automaattivaihteisen auton ajamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Olenko ihan väärässä kun olen siinä luulossa että autokoulun voi käydä läpi pelkällä automaattivaihteisella autolla. Silloin ajokorttiin tulee vaan merkintä että ajo-oikeus on myönnetty vain automaattivaihteisen auton ajamiseen.

Näin minä oon ymmärtän.

Uusavuttomuutta....

Joo totta...moni puhuu mut yhtäkään en oo tavannu kuka tuollein ois ajanu... Seki et kuinka moni autokoulu tuollastaki tarjoo ois mielenkiintosta tietää.

Et oo väärässä.... en ymmärrä miksei ap ota sitä merkintää jos kerran ei aio ees manuaaleja ajaa.

Joo totta...moni puhuu mut yhtäkään en oo tavannu kuka tuollein ois ajanu... Seki et kuinka moni autokoulu tuollastaki tarjoo ois mielenkiintosta tietää.

Kannattaa hei kysyä sieltä sun autokoulusta asiasta :hug:

No esim. mulla on tollanen kortti, eli en saa ajaa manuaalia.

Ja kyllä sitä tarjoo ihan mikä autokoulu vaan, jos omalla haluaa ajaa, muussa tapauksessa luonnollisesti ne autokoulut joilla on automaattivaihteinen joku opetusautoista.

Yhteistyössä