voi noita lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aada

Jäsen
25.10.2004
439
0
16
mieheni edellisen liiton tyttäret asuvat muualla, siis äitinsä kanssa eri paikakunalla. Heidän piti tulla isänpäiväksi, mutta 16 vuotiaalla oli menoa. Minua hieman kiukutti koska tiesihän hän että isänpäivä on tulossa. toinen tytär 10v olisi tullut mutta ei halua tulla yksin linja-autolla. eilen tuli sitten vanhemalta tyttäreltä tekstiviesti että voitaisiinko me antaa joululahjaksi 200 euroa rahaa kun hän tarvitsee kengät??? ja että jos ei meillä MUKA ole niin kerätä sukulaisilta myös joululahja rahat hänelle.
Hyvänen aika kun miehelläni kiehahti. niin minullakin. Joululahjan saajia on 7 eli seitsemälle pitää ostaa lahjoja , jokaiselle jotakin ja me emme osta edes paljon. ei ole varaa laittaa yhdelle 200 euroa ja mitkä kengät maksaa noin paljon???? Ihmeteltiin että mitä tämä nyt on? TYttö on ollut aina rauhallinen ja kiltti mutta kun meni ammattikouluun isoon kaupunkiin, kulkee kyllä kotoaan käsin sinne mutta kuitenkin niin johan on ääni muuttunut kellossa. Mitähän tyttö vielä keksii. Tukkansakkin oli värjännyt" kamalan" näköiseksi kun viimeksi kävi. Taitaa tyttö huomata olevansa villi ja vapaa ja äitinsä ei edes sitäkään huomaa. Anataisitteko te 200 euroa joululahjaksi yhdelle lapselle ja muille jotain pientä? me emme aijo antaa vaan pysymme alkuperäisessä suunnitelmassa antaa 50 euron lahjakortti joka on minun mielestäni aika iso lahja sekin.( lahjakortti on tiettyyn tavaratalo liikkeeseen ja sitä ei rahana saa)

Mä ostin pojalle kengät jotka maksoivat 96 euroa ja meinasin pyörtyä.
Meillä lapset on isällään joten minä en ostele lahjoja tänä vuonna muuta kuin jotain ihan pientä.Maksimissaan lasten lahjoihin saa mennä 50 euroa per nuppi,niitä kun on nyt kuusi muistettavaa.Siis omia.Siihen mun työmarkkinatukeni sitten meneekin melkein.Nyt on eron jälkeen eletty kädestä suuhun kun on pitänyt koko huusholli uusiksi pikkuhiljaa laittaa.Mulla on periaate että se 50 euroo on niinä jouluina kun lapset on mulla.
Nyt kun ovat isällään niin tosiaankin vain jotain ihan pientä ostan.
Mun 16 vee poikani vinkuu 150 euron pelikonetta mistä mun uusi mies sanoi että ostetaan ja hän maksaa siitä puolet.Mä sanoin että ei tosiaankaan osteta että siitä on mulle maksamista 75 euroa ja sit pitäis muille ostaa samanarvoinen lahja ja siihen ei mun rahkeet riitä.Kurjaa kun on työttömänä eikä voi mitään laitella mutta onneksi noi on niin isoja että ymmärtävät sen jo,paitsi kuopus joka on 5.Hän ei onneksi rahan arvosta mitään ymmärrä joten pienetkin jutut kelpaa.Kyllä kohtuuton vaatimus on 200 euroa,se 50 on ihan hyvä ja riittävä munkin mielestä.Tyttö on jo niin iso että kyllä ymmärtää ettei raha puussa kasva ja hyvä oppia ettei kaikkea saa.
Meillä on ollut ongelmia uuden miehen kanssa siitä syystä että hän ostaa jatkuvasti lapselleen jonkin lelun kun lapsi tulee joka toinen viikonloppu.Meidän lapsissa se sitten aiheuttaa suunnatonta kateutta kun aina vaan yksi saa.Mä en pysty sellaseen kun kaikki pitää kertoa viidellä.Onneksi ne on oppineet olemaan vähään tyytyväisiä.Viimeinen ostos oli yli 20 euron ponitallisysteemi ja mä sanoin että se oli liian kallis ja ettei tarvi opettaa lasta sellaseen eikä sitä rakkauttaan näyttää sillä että ostetaan turhanpäiväisiä roinia nurkat täyteen.Se on asia mistä jatkossa tulee varmasti riitoja edelleen vaikkei meillä muuten riidelläkkään mistään.Miehellä ja sen exällä on järkyttävä tappelu lapsesta ja molemmat ostaa kilpaa tavaraa ja vie joka paikkaan että vaan olis niinsanotusti parempi kuin toinen.Sen huomaa ihan selkeesti kun sivusta seuraa.Onneksi mulla ja exällä ei ole sellasta vaan me on päästy sopuun siitä että kumman luona lapset asuu eikä tarvi tavaroita ostamalla niitä tunteita näyttää.
Taisi hivenen livetä jaarittelun puolelle. :laugh: :laugh: :laugh:

oli mukava lukea sinun kirjoituksesi clivia. Raha ei todellakaan kasva puussa. On ihan hullua opettaa lapsi siihen että saa mitä haluaa. Rahan arvo on opittava tuntemaan. Miehen vanhin poika 18v asuu meillä ja hän on vähään tyytyväinen, mukava poika sinällään vaikka välillä pitää " äidillisellä" tyylillä naputtaa joskus asioista.
Äitinsä kustansi hänelle ajokortin, ottivat siihen kyllä mummut ja papatkin osaa, mutta siinäkin huomasi sen että hän ostaa lapsiensa suosion. Mieheni ei siihen mene vaan on sanonut että jos hän ei tälläisenä isänä kelpaa niin ei sitten. Hän ei rahalla ja tavaralla osta lapsen rakkautta, se pitää tulla muuta kautta. Ovat miehen lapset meillä kyllä viihtyneetkin, ei sen puoleen. meistä yhdessä olo on se tärkein juttu, ei mikään muu.
itselläni on aikuiset pojat, joskus 21v on opiskelunsa takia ollut tiukilla ja pyytänyt rahaa mutta summat ovat tosi pieniä, tai hän sanookin että lainaa rahaa... he pärjäävät onneksi omillaan ja tietävät rahan arvon. Meidän yhteisille lapsille ei kyllä myöskään ostella, ainoastaan syntymäpäivinä ja jouluna vähän ja tarpeellista.
Tietysti vaatehankintoja ja kenkiä , mutta paljon saatu vaatteita ja paljon ostettu kirpparilta.

Nyt meni ohi yksi juttu...
Ymmärrän kyllä hyvin että ei ole rahaa taikka halua ostella lapselle kaikenmaailman tilpehööriä, mutta miten ajokortin maksaminen on "rakkauden ostamista"??
Minusta on itsestäänselvää että vanhemmat ainakin suurimman osan ajokortista lapselleen maksaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2004 klo 20:02 Puu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä hyvin että ei ole rahaa taikka halua ostella lapselle kaikenmaailman tilpehööriä, mutta miten ajokortin maksaminen on "rakkauden ostamista"??
Minusta on itsestäänselvää että vanhemmat ainakin suurimman osan ajokortista lapselleen maksaa.

no tämä mieheni ex on sellainen että kehuu lapsilleen että miten hän nyt ostaa ja miten hienon hän osti ja kuinka paljon hän laittoi rahaa mihinkkin hankintaan ja houkuttelee aina poikaa käymään rahalla yms. luonaan, minusta hän ostaa lapsten huomion ja suosion rahalla ja tavaralla. Niinkuin ajokortinkin maksamisen . kyllä minä sen nyt maksan kun isäsi ei siihen halua alkaa .
kylläjhän sitä olisi maksnut osan mutta kun ei ole rahaa niin ei ole ja perhe on elätettävä ja elatusmaksut maksettava lainat ja muut pakolliset laskut maksettava.

\
Mä itse aikoinani jouduin maksamaan itse suurimman osan ajokortistani,samoin mun sisarukset.Niin maksaa myös mun omat lapsenikin,itse tienaavat sen rahan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 15:43 clivia kirjoitti:
\
Mä itse aikoinani jouduin maksamaan itse suurimman osan ajokortistani,samoin mun sisarukset.Niin maksaa myös mun omat lapsenikin,itse tienaavat sen rahan.

tuo on ihan oikea periaatte, itse ne rahat olisi ainakin osittain tienattava, niinkuin me vanhemmat aikoineen, eipä sitä ajokorttia kukaan maksanut muuta kun itse.

ihan samaa mieltä että itse ajokortti rahat olisi säästettävä ja tienattava.Onneksi vanhin poikani tienasi ne rahat itse, toisella vanhimmalla pojalla ei olekkaan korttia kun ei ole sitä vielä edes ajatellut vaikka on 21 vuotias.

heippa. heitän tänne teille kysymyksen.
ajokorttia (yleensä ) aletaan hommaamaan siinä ennen 18v ikää.
no ennen sitä ja sillä hetkellä suurin osa opiskelee vielä.
mistä teidän lapsenne on saanut säästettyä sen ajokortti rahan, se on aika huikea hinta nykyään? olikos itellä markka aikana lähemmäs 10 000mk. ei ihan, mutta läheltä liippaa. käytyäni autokoulun ja maksettuani, hinnat nousivat tästäkin hurjasti.
opiskelu aikana sain säästettyä 800mk autokouluun itse.
kiitti vastauksistanne :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 21:11 typy kirjoitti:
mistä teidän lapsenne on saanut säästettyä sen ajokortti rahan, se on aika huikea hinta nykyään? olikos itellä markka aikana lähemmäs 10 000mk. ei ihan, mutta läheltä liippaa. käytyäni autokoulun ja maksettuani, hinnat nousivat tästäkin hurjasti.

:wave: meijän keskimmäinen on juuri autokoulussa,aloitti just' tänä syksynä 3-v.kestävän opiskelun..tuon 1300e pulitamme me vanhemmat,kuten maksoimme myös esikoisen kortin..pitäähän nuorten päästä ite liikkumaan,ettei tarvii aina äiteeltä kyytiä kysellä :wave: :D

\
[/quot

pitkän aikaa poikamme keräsi rahaa tililleen, oli kesätöissä jne.
puolet säästi ja ei mennyt ihan 18v autolouluun vaan 20 v.

Osta tytölle bussilippu teille ja tämän sanon tosissani.

Ikävä kakara, hyi hitto. Mun tuttavan tyttäret ovat aivan hulvattomia, kun isukin vamppasi vanha kääkkä. Tuttavani sai niistä harmaita hiuksia ja tappelemaan tuli sekä eksä että sen akka! Ihan fyysisesti eikun kimppuun vaan, että on sitä kaikenlaista.

Tytöt muuttivat heti pois äitinsä luota omiin oloihinsa, kun tulivat täysi-ikäisiksi. Toinen tuossa tekaisi abortinkin...

En ymmärrä näitä nykyajan kakaroita. Nuokin tytöt olisivat voineet aivan hyvin asua äitinsä luona, kun hänellä on 4 h + k asunto eikä ole miestäkään. Mistähän repivät rahaa ruokaan. Outoa on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 09:25 noubadi kirjoitti:
\

:wave: meijän keskimmäinen on juuri autokoulussa,aloitti just' tänä syksynä 3-v.kestävän opiskelun..tuon 1300e pulitamme me vanhemmat,kuten maksoimme myös esikoisen kortin..pitäähän nuorten päästä ite liikkumaan,ettei tarvii aina äiteeltä kyytiä kysellä :wave: :D

Kyllä olen samaa mieltä. Minun korttini aikoinaan maksettiin ja sen jälkeen vielä osa bensoistakin ja komennettiin heti autonrattiin vaikka huvinvuoksi ajelemaan. Eivätkä vanhempani rikkaita olleet mutta ymmärsivät että vain kokemus tekee hyvän kuljettajan. <kolarinkin ajoin johon vanhempani totesivat että onneksi olen kunnossa ja hyvää koulutusta sekin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2004 klo 07:31 aada kirjoitti:
eilen tuli sitten vanhemalta tyttäreltä tekstiviesti että voitaisiinko me antaa joululahjaksi 200 euroa rahaa kun hän tarvitsee kengät??? ja että jos ei meillä MUKA ole niin kerätä sukulaisilta myös joululahja rahat hänelle.

. Anataisitteko te 200 euroa joululahjaksi yhdelle lapselle ja muille jotain pientä? me emme aijo antaa vaan pysymme alkuperäisessä suunnitelmassa antaa 50 euron lahjakortti joka on minun mielestäni aika iso lahja sekin.( lahjakortti on tiettyyn tavaratalo liikkeeseen ja sitä ei rahana saa)

Minä sanon joskus lapsille, kun he pyytävät jotain, mihin minulla ei ole varaa, että 'voittehan kysyä isältänne'. Eivät he kyllä kysy, mutta aloite tähän tulee minulta. Tällöin on kyse tavaroista ja asioista, jotka eivät ole ihan välttämättömiä ja minusta "ihan höppää".

Joululahjaksi annamme kaikille suunnilleen saman verran ja omien varojemme mukaan. Iloisella mielellä annamme ja sillä siisti.

Ei niistä lasten jutuista kannata hermostua, lapsilla on niin eri ajatusmaailma.

Kokemuksesta sanon, että lapsia ei rahalla saa lahjottua. Turha siis stressata, jos jollakin on enemmän antaa rahaa lasten hyväksi. Minä olisin kovin iloinen lapsien puolesta, jos he saisivat rahaa sukulaisiltaan. Joskus kyllä saavatkin ja hyvä niin.

Yhteistyössä