Voi paska! Joulu pilalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No huh. En tullutkaan ajatelleeksi tuolta kantilta! :D

Seurailes palstaa tää viikko. Mä lyön vaikka isoäitini vetoa, että edellä kerrottu tulee tapahtumaan vähintään kerran. Tarinan pitää olla hirveän surullinen ja traaginen, mitä enemmän "lapsiuhreja", sen parempi. Hyviä pohjustettavia vois olla vaikka väkivaltaista ukkoaan paennut äippä, jolla vauva ja vähintään yksi pieni lapsi. Rahaa ei tietenkään ole kun ukko vei kaikki. Sukulaisiakaan ei ole. Nyt on edessä kylmä ja kolkko joulu, lapsille ei yhtään lahjoja, ei edes vaippoja ruuasta puhumattakaan. Että nyyh.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;27718976:
Miten musta alkaa haiskahtamaan nämä "apua, joulu pilalla"- ketjut, joissa yhtäkkiä onkin vähintään tonnin vaje budjetissa. Aivan kuin ooteltaisiin jotain sinisilmäistä hyvän joulun- hengetärtä, joka lupautuu lahjoittamaan/lainaamaan rahaa/jouluruokaa/lahjoja lapsille. Ja todellisuudessa ketjun aloittajalla ei ole kertomaansa ongelmaa, kaikki on vaan sepitetty lahjusten toivossa. En ihmettelisi vaikka ois yhden ja saman huijarin käsialaa. Onhan näitä ennenkin etenkin joulun alla nähty.

No,mulla on ainakin periaate ja se on se,että ketään tuntematonta en auta ikinä..Varsinkaan jos netissä törmää tämmöseen,ku eihän sitä totuutta ees tiedä onko se tilanne nyt just niinku kirjottaja kertoo.

No pakkohan se vippi ottaa jos joustoluotto ei onnistu ennen joulua. Mutta siis pääasia et kaikki hoituu! :) Mutta mahd. halvalla koitetaan päästä jos vippiin turvaudutaan. Joo , onhan noita kaikenlaisia liikkeellä ( siis kun joku puhui et joku rahaa ruinaa täällä!) et saa varuillaan olla. En minkään kellee rahaa rupeaisi antamaan mutta kyllä on kiva kun täältä tukea saa , ei tarvitse yksin murehtia!

Eihän tuossa ole ongelmaa, nin pienet lapset, eivät ne tiedä koska joulu tulee. Sanotte että joulukalenteriin on tullut valmistusvirhe ja pari päivää jäänyt pois. Ja sitten veitätte joulua kun on rahaa.

Toivottavasti saatte jostain lainaksi. Inhottava tilanne tosiaankin mutta kuten sanottua, vietätte sitten uutena vuotena joulua, syötte hyvin ja lapset saa sitten lahjoja ellette nyt jostain lainaa saa. Kunhan muutama paketti on jo ja sanot vaikka että joulupukki on niin kiireinen että menee muutama päivä että teille ehtii =) Älä vaivu epätoivoon, teille on kuitenkin tulossa lisää rahaa.

[QUOTE="vieras";27719510]Kyllä on outoa, jos pienen perheen molemmat vanhemmat on töissä eikä ole säästössä yhtään?[/QUOTE]

No ei tosiaankaan ole outoa. Jotkut joutuvat täällä nyky-suomessakin elämään aika paljon kädestä-suuhun systeemillä. Kiva että sinulla on millä törsätä..

Siis miksi ette ihan vain ota pankista lainaa sen verran kun tarvitsette, ja maksa sitten palkasta takaisin? Onko nyt jotakin, mitä jätin lukematta?

Itse otan useinkin pankista parin tonnin lainoja ja makselen sitten muutamassa erässä.

Jospa kysyisit omasta pankista,sieltä voisi löytyä kulutusluotto jossa paljon edullisempi korko kuin pikavipeissä. Meillä ainakin Danske bankissa ollut jo vuosia sopimus Balanssiluotosta eli tietty summa nostettavissa koska vaan. Mitään kuluja siitä ei ole silloin jos ei sitä käytä. Luulisi että pankista saa saman tien lainasumman käyttöön.

Tän viikon ruokiin teillä on 100e. Lapsilisät teillä on käytössä jouluruokiin. Paljonko ajattelitte jouluruokiin laittaa? Kinkku, laatikot, salaatit.. Alle 100e pääsee, jos vain haluaa.
Ja lahjatkin hankkii sen mukaan, mitä rahaa jää. Ei kaiken tarvitse aina monta sataa maksaa, ja lapsillekkin on ihan hyvä opettaa, että aina ei saa mitä haluaa..
Oman budjetin joulu, ja teillä se on tänä vuonna pienempi.

Kyllä nyt yhden joulun saa oikeasti halvemmallakin, jos siihen on todellinen tarve.

Miehelle jo suutuspäissäni sanoin että hän voi olla menemättä töihin kun ei ole rahaa maksaa bensoja...vaikkei tämä miehen vika ollekkaan ja varmasti ottaa päähän häntäkin. Joo 200 tulee mutta eipä sillä ihmeitä saa. Pari lahjaa tai ruuat. Mutta onneksi tulee kuitenkin. Jotain apua sentään!

siis kuinka suuri perhe sulla oikeen on jos 200e ei muka riitä lahjoihin ja ruokiin? Jos sulla on laopsetpieniä, he ei tosiaan kalliita lahjoja kaipaa. Itse oon ostanut jo lähes kaikki kavereiden ja sukulaistenkin lahjat, ja mulla on mennyt korkeintaan toi 200€, lahjottavia kuitenkin kymmenen... Ei aina tartte vetää överiks, varsinkin jos ei oo siihen varaa.

Onko sinun miehelläs pomo mies vai nainen? Jos nainen, niin todennäköisesti ottaa takaisin "maksemattomat maksut". Jos mies, niin kyllä mies pystyy sanomaan, että palkan pitäisi olla tilillä sovitulla ajalla. Eikö miehes osaa puhua?

Pankin puoleen huomenna käännytään ja jos aikaa ei saada enää ennen joulua niin sitten vippejä kehiin. Mutta kyllä Visa otetaan joka tapauksessa, en halua ikinä enää olla vastaavanlaisessa tilanteessa! Ja tosiaan aina kuluu useampi kuukausi kun säästöön kertyy rahaa enempi, nykyään kaikki maksaa niin paljon ja menojakin on. Mutta jos joku ihana vielä haluaa mielläni ottaisin vastaan vinkkejä miten halvalla jouluruuat saisi kasaan? :) Kiitos kaikille auttaneille! Itsekkin joskus ollut arvostelemassa muita kun viime tipassa ovat ehkä joutuneet ikävään tilanteeseen mutta kyllä mieli nyt muuttui. Ja lasten takiahan sitä on paha olo ollutkin, ettei pysty joulua tarjoamaan.Ikävää se eskariin olisi mennä kertomaan että meidän joulu siirtyi... On vaan stressaava päivä ollut! Mutta totta sekin että asioilla tapana järjestyä!

Meillä joka joulu mennyt rahaa useampia satasia , enkä ikinä parilla sadalla ole joulua saannut eikä ole ollut kyllä tarviskaan. Enkä usko et nytkään onnistuu, mutta mahd. pienellä budjetilla pakko mennä. Tuo 100e menee jo tähän viikkoon ja ruokiin laitan lapsilisät. Eli jostain lahja rahat kaivettava. Ihan hirveää tää kyllä on, miten voikin stressata!!!

Osta lahjat jostain laskulle, esim. netanttila, jos noutaa tavaratalosta, on viimeinen tilausmahdollisuus 19.12, eli vielä ehtisit, laskulle saa 20 päivää korotonta maksuaikaa.

Jouluruoat saa hyvin edullisesti tekemällä itse. Leivotte itse piparit ja joululimpun ja tortut valmistaikinasta. Teette laatikon tai pari. Jälkiruoaksi vaikka perinteistä luumukiisseliä ja kermavaahtoa tai pipareita ja torttuja ja suklaarasia tai pari sekä glögiä (jonka voi myös tehdä itse jos pakastimessa on vaikkapa mustaviinimarjamehua). Pääruoaksi voi laittaa kinkkua, mutta on myös muita vaihtoehtoja.

Minä teen jouluruoat aina itse alusta loppuun, siinä ei mene niin kauan kuin moni luulee ja se on oikeasti mukavaa, tulee joulutunnelma niissä ihanissa tuoksuissa. Lapsetkin auttavat mielellään. Eikä meillä todellakaan niihin mitään hirveitä summia mene. Satasella saa jo aivan valtavat, monipuoliset tarjoilut (ja meitä on neljä aikuista tänä jouluna syömässä).

Hahhah..
Mua niin huvittaa kun naiset aina itkee heti kun tulee kyseeseen raha!

Miten vaikeeta se voi olla tehdä pahan päivän varalle pieni tili, jossa on se kuukauden ruokaraha??? Ei voi olla todellista!

Rollolainen, asutaan Kymenlaakson alueella ( mutta vinkkejä laita ihmeessä miten halvalla ruuat saa!)ja juuri laitoinkin et asiat ok :) Kiitos kuitenkin!

kinkku voi ola pienempi, ellaine 5 kiloa, siihen riitä varmasti 30e. laatikot valmiinamaksa noin 3,50 rasia ( iso) ja jos teitä on neljä syämässä ei trvii isoja määriä.
Ja joululahjaksi voi pakrtoida vaika tikkareita 10 tiklkaria ei tee edes 2e.

kinkku voi ola pienempi, ellaine 5 kiloa, siihen riitä varmasti 30e. laatikot valmiinamaksa noin 3,50 rasia ( iso) ja jos teitä on neljä syämässä ei trvii isoja määriä.
Ja joululahjaksi voi pakrtoida vaika tikkareita 10 tiklkaria ei tee edes 2e.

Kaksi aikuista ja kolme lasta ja viiden kilon kinkku? Varmaan riittäisi joku 1,5-2 kilon kinkkukin. Miksi tuhlata 30 euroa kinkkuun, josta suurin osa jää syömättä? Arkena voi syödä edullisempaa ruokaa jos rahat on tiukilla. Vaihtoehtoisesti voi valmistaa myös jotain muuta hyvää liha- tai kalaruokaa. Itse en missään tapauksessa käyttäisi 30 euroa joulukinkkuun jos rahat olisivat tiukalla.

Itse tekemällä laatikot tulee todella halvaksi, etenkin jos on aineksia jo valmiina, ja ne ovat paljon riittoisampia kuin kaupan laatikot. Laatikkoaineksia voi käyttää myös muihin ruokiin, joten suosittelisin kaukonäköisesti tekemään itse.

[QUOTE="vieras";27719863]Kaksi aikuista ja kolme lasta ja viiden kilon kinkku? Varmaan riittäisi joku 1,5-2 kilon kinkkukin. Miksi tuhlata 30 euroa kinkkuun, josta suurin osa jää syömättä? Arkena voi syödä edullisempaa ruokaa jos rahat on tiukilla. Vaihtoehtoisesti voi valmistaa myös jotain muuta hyvää liha- tai kalaruokaa. Itse en missään tapauksessa käyttäisi 30 euroa joulukinkkuun jos rahat olisivat tiukalla.

Itse tekemällä laatikot tulee todella halvaksi, etenkin jos on aineksia jo valmiina, ja ne ovat paljon riittoisampia kuin kaupan laatikot. Laatikkoaineksia voi käyttää myös muihin ruokiin, joten suosittelisin kaukonäköisesti tekemään itse.[/QUOTE]
kaupan laatikot taatusti onnistuvat itse tehdyt eivät vältämättä onnistu. vaikka olenkin kokki ostan valmiit laatikot, mielestäni ne ei ole niin äyttämän kalliita ja ne ovat erittäin hyvän makuisakin . ja graavikala kannattaa tehdä itse ei ostaa valmiikis graavattuna.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä