Voi v! Poika oli koiran kanssa riehunut pihalla ja koira käynyt jonkun toisen pojan punttiin kiinni

Neljän Äiti

Jäsen
10.01.2012
639
0
16
Nyt kyllä ottaa päähän ja pelottaa.
Meillä 4v parson/beagle, joka ärhennellyt aiemmin isommille koirille.
Poika 12v tuli juuri koiraa ulkoiluttamasta ja koira oli sitten käynyt "melkein naapurin" pojan lahkeeseen kiinni. Tämä toinen poika on aiemminkin kiusannut meidän poikaa ja nyt oli huudellut pojan perään jotain, ja poika oli juossut koiran kanssa pojan luokse ja koira oli riehaantunut haukkunut ja käyny kiinni punttiin.

Itse en hyväksy missään nimessä vaarallisia koiria ja nyt mietityttää nyt, mitä tehdä. Koskaan ei ole käynyt kehenkään kiinni, mutta on kova vahtimaan. Lenkillä kun ollaan rähisee remmissä isommilleen (olen saanut jonkin verran jo koulutettua pois tätä), eikä päästä ketään lastenvaunujen lähelle. Kotona koira järjetää kauhean shown, kun joku tulee, haukkuu hulluna, eikä uskalla mennä luokse.

Meidän poika kävi toisen pojan luona selvittämässä asiaa (heillä itellä saksanpaimenkoira) ja äitinsä oli kuulemma ollut ymmärtäväinen. Pojan äidillä on kyllä myös minun puhelinnumeroni, mutta minulla ei hänen.

Epäilen että koiraan vaikuttaa tämä painostava tilanne kotona ( yksi syy lisää eroon).
Aion tästä eteenpäin panostaa vielä enemmän koiran remmirähjäyksen lopettamiseen ja siihen kun tulee vieraita. Olen opettanut koiraa seuraamaan, kun tulee koiria vastaan (onnistuu parhaiten kun koira vapaana) ja antaa vieraille ovasta tullessa jonkun herkun koiralle annettavaksi.
Olisiko muita ideoita??

Lisään vielä, että koira lähtee piikille, jos alkaa olemaan noin agressiivinen ihmisille.
Tämä kolmas koirani, eikä ikinä ollut tällaisia ongelmia aiemmin.

entäs jos kaiken varalta laitat koiralle kuonokopan silloin kun on liikkeellä poikasi kanssa? Voisiko koira kokea, että sen pitää puolustaa poikaasi? Sinulla on auktoriteettia ilmeisesti koiran yli, mutta onko pojallasi riittävästi?

no jaa...tommonen "nyrkillä tapettavan" kokonen tuskin on VAARALLINEN vaan lähinnä huonosti koulutettu..aika kaukaa haettu että koira käyttäytyy huonosti kun kotona kireetä--yksi syy eroon.WHAT??? okei, no tee niiku teet mutta kyl mä alottaisin kouluttamisesta, johtajuus on tärkeää koiran koulutuksessa.

Kannattaa varmaan panostaa vähän myös siihen lapsenkin "koulutukseen" ja neuvoa että miten koiran kanssa toimitaan. Nythän koira on selvästi vain puolustanut poikaasi. Ja kannattaa miettiä myös että onko tuollainen koira sopiva lapsen ulkoilutettavaksi, jos lapsi ei osaa sen kanssa toimia oikein...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Lasten ei pitäisi ulkoiluttaa koiria, koska koirat ovat eläimiä, joilla on vaistot. Jos koira olisi ollut sinun kanssasi lenkillä, olisiko näin voinut käydä? Koira ei kuitenkaan purrut toista lasta, joten siinä mielessä ei käynyt mitään, mutta toivottavasti otatte tästä opiksi, ja alatte itse käyttämään koiraa ulkona.

Pojalle tietysti kerrattiin koiran kanssa käyttäytymistä.

Itseasiassa koiraa on koulutettu kyllä, mutta traumatisoitun vauvan ollessa pieni.
Vauva nukui vaunuissa oltiin lasten katselemassa isompien lasten luistelua ja lumikasan päältä tuli vapaana oleva isokokoinen sakemanni vaunuja kohden, siitä lähtien koira on suojellut lapsia..

Koira osaa esim käskyt seis, seuraa, reunaan ja tietty muita normikäskyjä. Tekee kylläkin kaikki helpoiten vapaana..

Kuonokoppaa voisi kyllä harkita.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;26153489:
Pojalle tietysti kerrattiin koiran kanssa käyttäytymistä.

Itseasiassa koiraa on koulutettu kyllä, mutta traumatisoitun vauvan ollessa pieni.
Vauva nukui vaunuissa oltiin lasten katselemassa isompien lasten luistelua ja lumikasan päältä tuli vapaana oleva isokokoinen sakemanni vaunuja kohden, siitä lähtien koira on suojellut lapsia..

Koira osaa esim käskyt seis, seuraa, reunaan ja tietty muita normikäskyjä. Tekee kylläkin kaikki helpoiten vapaana..

Kuonokoppaa voisi kyllä harkita.

Koiralle mieluummin kuonokoppa kuin että ihan itse veisit sen ulos? Koiran ulkoilutus ei ole lapsen tehtävä.

Totta helkutissa lenkkeilytän koiraa itse eniten, jokainen lapsi vie myös koiraa pienen lenkin päivittäin.
Piikkiä harkitsen, mikäli koira tulee entistä agressiivisemmaksi..

Olen pidempää jo miettinyt koiran kastoroimistakin, mutta olen kuullut että narttu saattaa tulla agressiivisemmaksi siitä. Onko muilla kokemusta tästä?

Koira ja lapsi = ei hyvä yhdistelmä.

Mä en antaisi, enkä siis annakaan meidän lasten lenkkeilyttää koiria. 12v on vielä kovin nuori ymmärtämään mitä koiran kanssa voi ja mitä ei voi tehdä. Tiedän sen jo ihan siitä, että itse sain ensimmäisen koirani siinä iässä ja kyllä on tuuria ollut matkassa, ettei mitään koskaan sattunut.

Eli jatkossa sinä vastaat koirasta, eikä koira siis lapsi lasten kanssa ulkosalla. Eikä kavereita tule kylään jos ei vanhemmat ole kotona ja koira on. Näillä samoilla säännöillä meilläkin mennään. Ja itseasiassa jopa osa omista koirista on eristyksessä silloin, kun 9v on kotona ja me vanhemmat emme.

Vaikka tuo ei ole iso koira, niin rotuperimät (parson ja beagle) on kuitenkin varsin voimakkaita ja voimakastahtoisiakin koiria. En antaisi lapsen lenkitettäväksi, ainakaan niin kauan kuin tilanne on tuollainen. Mutta en usko, että sitä piikille kannattaa viedä. Sen sijaan, vierailisin ongelmakoirakouluttajan luona (esim Pertti Vilander) ja sieltä voisi varmasti löytyä apua.

Samaa sanoisin kuin muutkin vastaajat, lapsi+koira= huono yhdistelmä lenkillä. Meidän asuinalueella niitä näkee paljon, ja kyllä useimmiten hirvittää sitä touhua katsoa. Jos koiran kaa oon liikkeellä kierrän ne parivaljakot kaukaa. Ihan jo sen takia ettei ne koirat oo hallinnassa ja pelkään että kiskasevat lapsen kumoon kun lähtevät kiskomaan mun koiran luokse.

[QUOTE="Jooh";26154052]Vaikka tuo ei ole iso koira, niin rotuperimät (parson ja beagle) on kuitenkin varsin voimakkaita ja voimakastahtoisiakin koiria. En antaisi lapsen lenkitettäväksi, ainakaan niin kauan kuin tilanne on tuollainen. Mutta en usko, että sitä piikille kannattaa viedä. Sen sijaan, vierailisin ongelmakoirakouluttajan luona (esim Pertti Vilander) ja sieltä voisi varmasti löytyä apua.[/QUOTE]

Aivan. Meillä on myös pieni koira, mutta todella voimakastahtoinen ja myös yllättävän voimakas. Lapsi ei missään tapauksessa voisi viedä sitä lenkille. Jos koira innostuisi jostain lapsi ei jaksaisi pitää koiraa kiinni. Vaikka meillä olisi kuinka pieni ja kiltti koira en päästäisi sitä yksin ulos alle (noin) 15-vuotiaan lapsen kanssa. Koirasta pitää pystyä ottamaan vastuu silloin kun se on lenkillä.

Minäkään en veisi piikille, koska tuo ei minusta oikeasti ollut paha juttu, vaan voisi sattua melkein kenelle tahansa - koska AP itse kirjoitti, että lapsi oli ulkona koiran kanssa riehumassa. Lapsen ei pitäisi viedä koiraa lenkille ollenkaan, saati sitten riehua (paitsi ehkä omalla suljetulla pihalla). Tuntuu, että AP syyttää mieluummin koiraa kuin haluaa itse ottaa vastuun koirasta.

Yhteistyössä