Voihan höh. Tyttö sai synttärikutsun lapselta jota ei käytännössä edes tunne. Mitä tässä pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kysyinkin kummissani, että kuka ihmeen "Maija" on kutsun sinulle antanut, sillä tietääkseni lapsi ei tunne ketään Maijaa.

Eikä tunnekaan.

Maija on siis samassa koulussa, mutta tyttö ei tiennyt monennellako luokalla. Kysyin likalta että mitä leikkejä olette leikkineet ja tyttö sanoi ettei oikeastaan mitään...hän kuulemma ei tunne tätä Maijaa lainkaan. Likka kertoi että he ovat tavanneet yhteisen kaverin kautta koulun pihalla joskus, mutta siinä kaikki.

Ja tyttö siis ei ole kovinkaan innostunut synttäreille lähtemään, koska hällä on omien sanojensa mukaan parempaakin tekemistä, kuten esim. piirtäminen :rolleyes:

Tietenkään tytön ei ole sinne pakko mennä, mutta...

Kun mä nyt vaan pohdin sitä kutsujaa. Miksi hän kutsuu käytännössä tuntemattoman lapsen? Voisiko se johtua siitä ettei tytöllä ole kavereita? Jospa hän on tuolloin tyttöni kanssa tavatessaan pitänyt tytöstäni ja haluaisi siis kaverustua, mutta on esim ujo?

Joku syy tytöllä on ollut lapseni kutsua ja sitä kautta hän siis toivoo että meidän likka sinne synttäreille menee. En haluaisi tuotattaa toiselle pahaa mieltä siitä syystä että lapseni mielestä piirtäminen on parempaa tekemistä, kuin toisen synttärien juhliminen.

Pakottaa en misään nimessä aio, mutta toisaalta tekee mieli vähän haastatella tyttöä lisää. Kävimme jo läpi sen, miltä hänestä tuntuisi jos kaikki hänen synttäreilleen kutsutut ilmottaisivat että ennemmin piirtävät kun juhlivat hänen juhlapäiväänsä ja kuulemma melko pahalta tuntuisi.

Olenko siis ihan paskamutsi jos vähän maanittelen tyttöä ja kokeilen kepillä jäätä, josko saisin hänet innostumaan asiasta?
Kun uskon kuitenkin vahvasti siihen että jos tytöllä onkin joku muu syy, kuten esim hänen oma ujoutensa, niin hän sen sitten kyllä lopulta myöntäisi.

Tämähän se onkin se ongelma, kaikki samassa ryhmässä olevat lapset päiväkodissa lähettävät kaikille kutsun synttäreille ilmeisesti lahjojen toivossa, meidänkin tytöt on saanut kaikilta samassa ryhmässä olevilta kutsun mutta kun eivät leiki juurikaan yhtään päiväkodissa keskenään niin eivät ole menneet.

Tämähän se onkin se ongelma, kaikki samassa ryhmässä olevat lapset päiväkodissa lähettävät kaikille kutsun synttäreille ilmeisesti lahjojen toivossa, meidänkin tytöt on saanut kaikilta samassa ryhmässä olevilta kutsun mutta kun eivät leiki juurikaan yhtään päiväkodissa keskenään niin eivät ole menneet.

Lahjojen toivossa?
Sepäs oli erikoinen tulkinta :D

jos "maija" on vitosella ja likkas 1-2lk niin en maanittelis, mutta jos suht saman ikäset niin mikäs siinä. ottaisin ehkä kuitenkin selvile ensin miksi on kutsunut. ehkä menisin koululle saattamaan tai vastaan ja pyytäisin näyttään kuka "maija" on, ja ainakin saattaisin "maijan" synttäreille samalla pitäen silmät auki.

Jos lapsi ei halua sinne mennä, niin en pakottaisi. Ilmoittaisin vaan, ettei lapsi tule synttäreille.

Saako teiltä mahdollisesti hyviä lahjoja? Sana kiertää ja ahneet kutsuvat sellaisia 'kavereita'.

Öööh...tota. no joo :)

Mä kyllä ymmärrän että kutsutaan koko ryhmä. Niin mekin kutsuttiin kaikki tytön luokkakaverit (tytöt) synttäreille viimeksi. Ei tosin lahjojen toivossa vaan siksi että likka sai ikimuistoiset kaverisynttärit.

Meillä mm. ongittiin jolloin onginnassa kaikki lapset saivat kruunun, tarroja, pet shopit ja pyyhekumit joten me kyllä mielestämme myös annoimme juhlijoille ihan kivasti, eikä vaan ns. otettu lahjojen muodossa.
Ja synttäreille kaiketi saa mennä ilman lahjaakin, jos siltä tuntuu?

No en minäkään usko että lahjojen toivossa niitä kutsuja jaellaan, vaan ehkä sen takia ettei kenellekään tulisi paha mieli jos jää ilman kutsua!
Tuossa ap:n tapauksessa varmaan on kyse siitä, että tuo tyttö haluaa uusia kavereita ja vanhemmatkin ovat varmaan rohkaisseet kutsumaan kaikki vähänkin tutut synttäreille.

jos "maija" on vitosella ja likkas 1-2lk niin en maanittelis, mutta jos suht saman ikäset niin mikäs siinä. ottaisin ehkä kuitenkin selvile ensin miksi on kutsunut. ehkä menisin koululle saattamaan tai vastaan ja pyytäisin näyttään kuka "maija" on, ja ainakin saattaisin "maijan" synttäreille samalla pitäen silmät auki.

Ikäeroa on vain 1v.

Kutsussa oli myös Maijan äidin nimi...ja hän saattaa olla eräs Rouva jonka tiedän muuta kautta. Pohdin siis sitäkin vaihtoehtoa että Maijan äiti on kehoittenut kustumaan meidän lapsen, mikäli kyseessä on se ihminen jonka tiedän. Toisaalta en näkisi siinä järkeä sillä emme me ole tekemisissä kuin työn puolesta ja sitäkin katutta olemme vain "moikka"-tuttuja, emme sen enempää.

Aika erikoinen tulkinta että lahjojen toivossa. Kyllä meilläkin on joka kerta puolet kutsutuista sellaisia joita lapsi ei edes kutsuisi, mutta pakko kutsua kun muuten vanhemmat alkaa syyttää syrjimisestä, kiusaamisesta ties mistä. Ja sitten kun kutsuu niin syytetään että kutsutaan lahjojen toivossa, huoh.

Millaisia lahjoja tänä päivänä viedään, jos joku epäilee et lahjojen takia kutsutaan paljon kavereitam kun meidän aikana oli ihan tavallista mennä 5 markan karkkipussin kans...

Jos lapsi ei halua sinne mennä, niin en pakottaisi. Ilmoittaisin vaan, ettei lapsi tule synttäreille.

Saako teiltä mahdollisesti hyviä lahjoja? Sana kiertää ja ahneet kutsuvat sellaisia 'kavereita'.

Pakottaa en aio, mutta vähän ehkä ylipuhua :D

Kyllä meiltä saa hyviä lahjoja, mutten näkisi että kuitenkaan olisivat mitenkään sen parempia kuin muidenkaan lahjat :) Enkä jaksa uskoa että kukaan olisi niin laskelmoiva vielä kolmasluokkalaisena.

Aika erikoinen tulkinta että lahjojen toivossa. Kyllä meilläkin on joka kerta puolet kutsutuista sellaisia joita lapsi ei edes kutsuisi, mutta pakko kutsua kun muuten vanhemmat alkaa syyttää syrjimisestä, kiusaamisesta ties mistä. Ja sitten kun kutsuu niin syytetään että kutsutaan lahjojen toivossa, huoh.

No ei varmasti kyllä ala mistään syrjimisestä syyttämään, ei ole normaalia kutsua kaikkia ventovieraitakin lapsia oman lapsen synttäreille, kutsutun ventovieraan lapsen vanhemmat ajattelee että kyllä on mauttomuuden huippu kutsua ventovieraatkin synttäreille, omat kaverit sinne kutsutaan eikä koko päiväkotia.

Me viedään yleensä Bratzi, pet shoppeja tms. Noin 10-20 euroa olen yleensä kaverilahjaan sijoittanut.

Tää saattaa kyllä olla yksi hyväkin syy, kyllä jo tuon ikäiset lapset osaavat tälläiset konstit...olen tavannut muutaman vasta päiväkoti-ikäisen (4-5v) tytön, joilla oli tälläisiä piirteitä eli toisaalta hyvinkin fiksuja ja osasivat käyttää kavereita hyväkseen..varsinkin tytöissä on paljon tälläistä,valitettavasti.

Toki lapset puhuvat koulussa, että mitä lahjoja on saaneet ja mitä kukin on tuonut..tästä sitten muutama "älypää" hoksaa,että joltain saa kaikki aina hyviä lahjoja, joten kutsunpa hänetkin synttäreilleni. Kotona tää Maija on saattanut silmät kirkkaina kertoa kuinka hyvä käveri tästä tytöstäsi on hänelle tullut ja sen takia haluaa hänetkin kutsua.
Mä tekisin niin, että jos tyttösi vain loppujen lopuksi synttäreille päättää mennä, niin ostaisinkin tälle Maijalle vähän "huonomman" lahjan kuin mitä olette tottuneet ostamaan..esim. kynäpaketti+karkkipussi. Sitten kyselet tytöltäsi,että mitä Maija piti lahjastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja äitix2+pk:n täti;22310024:
Mä tekisin niin, että jos tyttösi vain loppujen lopuksi synttäreille päättää mennä, niin ostaisinkin tälle Maijalle vähän "huonomman" lahjan kuin mitä olette tottuneet ostamaan..esim. kynäpaketti+karkkipussi. Sitten kyselet tytöltäsi,että mitä Maija piti lahjastaan...

????
Pitääkö lasten kanssa pelata jotain psykologisia pelejä?

Ihanko tosissanne te lähetätte lapsenne jonkun puolitutun synttäreille vain siksi että tämä on jakanut niitä kutsuja sinne tänne? Jos ei lapsi ole KOSKAAN puhunut leikkimisestä tällaisen lapsen kanssa.
Vaikka mä yritänkin kannustaa lastani siihen että kaikkien kanssa on hyvä tulla toimeen ja kaikki otetaan mukaan leikkiin niin tuntemattoman synttärikutsuille meillä jäisi menemättä. Se tutustuminen täytyisi aloittaa jostain ihan muualta.

[QUOTE="Cairni";22311125]Ihanko tosissanne te lähetätte lapsenne jonkun puolitutun synttäreille vain siksi että tämä on jakanut niitä kutsuja sinne tänne? Jos ei lapsi ole KOSKAAN puhunut leikkimisestä tällaisen lapsen kanssa.
Vaikka mä yritänkin kannustaa lastani siihen että kaikkien kanssa on hyvä tulla toimeen ja kaikki otetaan mukaan leikkiin niin tuntemattoman synttärikutsuille meillä jäisi menemättä. Se tutustuminen täytyisi aloittaa jostain ihan muualta.[/QUOTE]

Kuka sen määrää missä tutustuminen "täytyisi" aloittaa? Jos lapsella ei vaikka ole kavereita, niin minustakin puolituttujen kutsuminen synttäreille on ihan hyvä idea. Ei sinne tarvitse mitään arvokasta lahjaa viedä, muutaman euron lahja riittää hyvin.

Miksi täältä saa kuvan että synttäreille meneminen on lapsille jokin ikävä velvollisuus? Omani ovat ainakin innoissaan aina menossa, mikäs se kivempaa kuin että joku on järjestänyt hauskat juhlat!

10-20e!!! ette oo tosissanne! Mun mielestä 6e on ihan maksimi!

Ette varmaan vieneet itse sadan markan lahjoja koulukavereillenne, miettikää vähän!

Mä olen ihan kamalan vaivaantunut vieläkin, kun yksi mun tytön ystävä toi 25 euron lahjan.(keväällä!) Oli eka tulija, niin näin. Seuraavat juhlijat tulivat semmoista vauhtia, etten nähnyt kuka mitäkin toi. Eikä mun lapseni muista mikä tuli keneltäkin.

Uusimmat

Yhteistyössä