Voihan ripuli... veisitkö huomenna hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ripaska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ripaska

Vieras
Vähän tässä arvon... lapsi 6 v sairastui mahatautiin sunnuntaina. Oksensi sunnuntai illan ja yön, sitten loppui. Tk:sta kirjoittivat hoitovapaata ma+ti, tänään vein hoitoon. Poika oli ihan pirteä ja terveen oloinen, söi vähän huonosti mutta niinhän usein vatsataudin jälkeen.

Päivä meni hoidossa ihan hyvin mutta äsken poika kun meni vessaan, niin kurautti pöntön täydeltä ihan löysää tavaraa, ihan velliä. Miehelle jo sanoin että ei voi viedä hoitoon huomenna, mutta mies on sitä mieltä että on ihan tavallista että maha on vähän löysällä vielä pitkään vatsataudin jälkeen.

Nyt tässä mietin mitä tehtäisiin... mitä mieltä, veisittekö itse hoitoon?

Älä vie hoitoon. Ripuloiva lapsi EI kuulu päiväkotiin tai pph:lle. Monet kunnat jakavat ohjeita, joissa sanotaan että oksennuksen TAI ripulin jälkeen ainakin yksi vuorokausi jolloin myös uloste normaalia.

Lapsella oli välissä se oireeton päivä, tiistai. Minkä mä voin jos tk:sta kirjoitetaan hoitovapaata ma+ti, en mä voi itsekään sitä itselleni kirjoittaa? Tämä ripuli ilmestyi vasta tänä iltana.

Onko tavallista että vatsa on löysällä pitkään vatsataudin jälkeen vai onko edelleen taudin oire?

Ei todellakaan hoitoon. Useasti ovat vanhemmat tuoneet ripuloivan "jo terveen" lapsen hoitoon ja nolona hakevat pois, kun soitamme heille. Aivan hullua mennä muita tartuttamaan!

Ei hoitoon. Lapsi ei ole terve, kun kerran ripuloi.

Harmillista toki, että oli jo päivän oireeton, mutta huomenna hänet pitää pitää kotona. Nyt tauti jatkui, ja kipeänä ei saa mennä hoitoon. Yksi oireeton päivä jälleen ennen hoitoon menoa.

[QUOTE="Vieras.";29590043]Seuraavan kerran kun ystäväsi lapsi ripuloi niin tulee luoksenne kylään.
Eihän se mitään haittaa kun jaksaa leikkiä. Huonosti syö mut ripaska lentää.[/QUOTE]

Blaablaa... luuletko että mä olen joku ennusta, lääkäri tuon hoitovapaan pituuden arvioi. Mä kun en voi olla töistä pois ellei mulle ole hoitovapaata kirjoitettu.

Vielä kysyn... mitä luulette että tk:sta asiaan sanotaan huomenna? Täältä kirjoitetaan hoitovapaata tosi nihkeästi taudista kuin taudista. Tosiaan tuosta vatsataudista kirjoittivat kaksi päivää ja aiemmin angiinasta yhden päivän. Jos nyt aamulla sinne soitan, niin kirjoittavatko sen hoitovapaan varmasti?

Ongelma on siinä että laitanko pomolleni jo viestin että en pääse aamulla töihin että osaisi varautua... mutta jos tk:sta toteavat että löysä vatsa on tuossa vaiheessa ihan normaalia ja lapsi hoitoon vaan, niin kiva sitten kun on jo sijainen hankittu.

[QUOTE="Vieras.";29590077]Ei hoitoon.
Jos eivät kirjoita sairaslomaa otat itse 2pv palkatonta. Sitä saa aina.[/QUOTE]

Paitsi meillä, ei toivoakaan saada tässä työtilanteessa. Lääkärin lapulle eivät mitään voi, mutta kaikki vapaaehtoiset vapaat on täysin poissuljettuja. Tietysti jos vaan kieltäydyn tulemasta, en osaa sanoa veisivätkö niin pitkälle että saisin varoituksen, mutta en viitsisi riskeerata.

[QUOTE="Vieras.";29590077]Ei hoitoon.
Jos eivät kirjoita sairaslomaa otat itse 2pv palkatonta. Sitä saa aina.[/QUOTE]

Vielä... palkatonta tuo olisi joka tapauksessa kun sairauden alusta on yli 3 pv. Eli se saikkulappu ei ole palkkaa varten vaan siksi että voisin olla pois hankkimatta potkuja.

Mies on työmatkalla, ei pysty tähän hätään auttamaan.

Vielä kysyn... mitä luulette että tk:sta asiaan sanotaan huomenna? Täältä kirjoitetaan hoitovapaata tosi nihkeästi taudista kuin taudista. Tosiaan tuosta vatsataudista kirjoittivat kaksi päivää ja aiemmin angiinasta yhden päivän. Jos nyt aamulla sinne soitan, niin kirjoittavatko sen hoitovapaan varmasti?

Ongelma on siinä että laitanko pomolleni jo viestin että en pääse aamulla töihin että osaisi varautua... mutta jos tk:sta toteavat että löysä vatsa on tuossa vaiheessa ihan normaalia ja lapsi hoitoon vaan, niin kiva sitten kun on jo sijainen hankittu.

Jos olisi omastani kyse, sanoisin varmaan aamulla tk:n, että alkoi uudelleen oksentaa.

Valehtelu on rumaa enkä pidä siitä, mutta päiväkodin työntekijänä näen pahimpana vaihtoehtona, että lapsi tulee tartuttamaan huomenna muut. Meilläkin jyllää kunnon vatsatautiepidemia tällä hetkellä, ja osasyynä on se, että selkeästi muutamat tulevat aivan liian nopeasti hoitoon.

Esimerkiksi kun kertoo, että lapsi on ollut aivan väsynyt ja vetämätön, saattaa vanhempi sanoa, että "joo, oksensi yöllä ennen kahtatoista, mutta ei sitten enää sen jälkeen"... ja hoitoon vaan.

Nämä tapaukset ovat vähemmistössä, enkä vertaa sinuun ap! Se vain turhauttaa, että jotkut ovat niin kovin välinpitämättömiä, ja sitten puolet lapsista ja henkilökunnasta oksentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;29590121:
Veisin! Välissä kaksikin oireetonta päivää. Yksi löysä uloste ei tarkoita uutta ripulia.

Niin, kunpa tietäisin.

Jos kyseessä on uusi ripuli/vanhan taudin jatkuminen niin luulisi kai että se ei yhteen töräykseen jää vaan yön aikana ripuloisi lisää?

Jos olisi omastani kyse, sanoisin varmaan aamulla tk:n, että alkoi uudelleen oksentaa.

Valehtelu on rumaa enkä pidä siitä, mutta päiväkodin työntekijänä näen pahimpana vaihtoehtona, että lapsi tulee tartuttamaan huomenna muut. Meilläkin jyllää kunnon vatsatautiepidemia tällä hetkellä, ja osasyynä on se, että selkeästi muutamat tulevat aivan liian nopeasti hoitoon.

Esimerkiksi kun kertoo, että lapsi on ollut aivan väsynyt ja vetämätön, saattaa vanhempi sanoa, että "joo, oksensi yöllä ennen kahtatoista, mutta ei sitten enää sen jälkeen"... ja hoitoon vaan.

Nämä tapaukset ovat vähemmistössä, enkä vertaa sinuun ap! Se vain turhauttaa, että jotkut ovat niin kovin välinpitämättömiä, ja sitten puolet lapsista ja henkilökunnasta oksentaa.

Joo, ymmärrän kyllä että tuo on tosi kurjaa... enkä millään veisi lasta sairaana hoitoon, mutta kun tuo tk:n natsilääkäri ilmeisesti luulee että mä haen hoitovapaata omaksi ilokseni.

Mutta noin se on varmaan tehtävä, eli kylmästi valehdeltava oireita pahemmaksi. Hankala vaan kun lapsi on jo 6 v ja itsekin reippaasti vastaa kysymyksiin, enkä kyllä häntä ala käskeä valehtelemaan. Toivottavasti lääkäri ei kysy lapselta mitään...

Sanot vaan, että on ollut ripulilla. Ei siinä ole mitään valehtelua eikä kukaan lääkäri voi lasta hoitoon pakottaa ripulissa. Tekisin itse valituksen tuollaisesta lääkäristä, joka ei syystä sairaslomaa lapsen kohdalla kirjoita. Mutta sinun tapauksessasihan tuo menee jo palkattomalle muutenkin.

Sanot vaan, että on ollut ripulilla. Ei siinä ole mitään valehtelua eikä kukaan lääkäri voi lasta hoitoon pakottaa ripulissa. Tekisin itse valituksen tuollaisesta lääkäristä, joka ei syystä sairaslomaa lapsen kohdalla kirjoita. Mutta sinun tapauksessasihan tuo menee jo palkattomalle muutenkin.

Valituksia on tuosta lääkäristä kyllä tehty, on muutenkin ihan käsittämättöämän huono ja välinpitämätön tapaus. Elän toivossa että menettäisi lupansa tai jotakin.

Joo, yritän nyt junailla sen hoitovapaan jotenkin.

Yksi löysä uloste ei vielä mielestäni ole ripulia, joten jos se siihen jää, niin veisin hoitoon. Olettaen, ettei muutakaan oiretta ole. Missään tapauksessa en valehtelisi lääkärille oireita, minkä mallin se lapsi sellaisestakin saisi.

Joo, ymmärrän kyllä että tuo on tosi kurjaa... enkä millään veisi lasta sairaana hoitoon, mutta kun tuo tk:n natsilääkäri ilmeisesti luulee että mä haen hoitovapaata omaksi ilokseni.

Mutta noin se on varmaan tehtävä, eli kylmästi valehdeltava oireita pahemmaksi. Hankala vaan kun lapsi on jo 6 v ja itsekin reippaasti vastaa kysymyksiin, enkä kyllä häntä ala käskeä valehtelemaan. Toivottavasti lääkäri ei kysy lapselta mitään...

Aa, käsitin, että vain soitat sinne. Olen kerran vissiin hakenut sairauslomaa lapsen takia kunnallisesta (yksityisellä tietysti aina pitää käydä paikanpäällä), ja täällä riitti soitto.

Ei tietenkään pidä käskeä lasta valehtelemaan! Mutta sano, että ripuli alkoi uudelleen, ja lapsi ei ole kunnossa. Vesiripulia, ja huono syömään. Aika ammattitaidoton lääkäri saa olla, jos käskee hoitoon. Vaikka lapselta tulisi vain tuo yksi ripuli, pitäisin kyllä vielä päivän kotona varoilta. On myös lapselle itselleen tosi rankkaa olla puolikuntoisena hoidossa.

Aa, käsitin, että vain soitat sinne. Olen kerran vissiin hakenut sairauslomaa lapsen takia kunnallisesta (yksityisellä tietysti aina pitää käydä paikanpäällä), ja täällä riitti soitto.

Ei tietenkään pidä käskeä lasta valehtelemaan! Mutta sano, että ripuli alkoi uudelleen, ja lapsi ei ole kunnossa. Vesiripulia, ja huono syömään. Aika ammattitaidoton lääkäri saa olla, jos käskee hoitoon. Vaikka lapselta tulisi vain tuo yksi ripuli, pitäisin kyllä vielä päivän kotona varoilta. On myös lapselle itselleen tosi rankkaa olla puolikuntoisena hoidossa.

Joo soitan aamulla ja jos saan lapun puhelimessa niin hyvä, mutta luulen että käskevät paikan päälle, yleensä käskevät. Kyllä mä jotenkin yritän junailla tuon huomisen ainakin vapaaksi.

Meill 5-v tytto oli oksu taudissa torstaina illan ja yon. Pe,la,ja su oli oireeton. Kakka loysaa mutta ei ripulia. No maanantaina oli paivakodissa mennyt vahan housuun loysaa kakkaa, ei siis ripulia ni soittivat jo. Eivat varsinaisesti pyytaneet hakemaan pois mutta sain haettua.Sanoinkin sitten etta tytto on koko viikon pois koska on niin vaharuokainen etta kestaa aikansa ennenkun ihan kokonaan normalisoituu suoliston tilanne. Ankyttivat siihen etta eihan nyt tartte koko viikkoa mutta minua alkoi kylla ketuttamaan ja pystyin nain toimimaan.Isovanhemmille suuri kiitos.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä