voiko 10-vuotiaan jättää viikoksi yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asppq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asppq

Vieras
äitini lähti miesystävänsä kanssa viikoksi ulkomaille ollessani 10-11v. Minä jäin yksin kotiin. Oli muistaakseni melko yksinäinen ja turhautunut olo. En ollut itse päässyt koskaan ulkomaille ja äiti lähti uuden miesystävänsä kanssa mielummin ulkomaille. Tuosta on nyt 20v aikaa mutta silti muistan tuon viikon edelleen hyvin. Minkä ikäisen lapsen jättäisit yksin viikoksi kotiin?

En ainakaan 10v.kurjalta kuulostaa. Itse taisin olla 15v samassa tilanteessa. Oli tosi kivaa. Värkkäsin itselle ja kavereille, paellaa, kermaperunoita, tuulihattuja ja vaikka mitä. Muuten mutsi oli aina vänkyttämässä ruuanlaitosta. Ei saanu haista sipuli, ei saanu olla kalaa/mereneläviä, eikä kauheeta valkosipulin löyhkää. Ja koko talo kuolee chiliin :D oi niitä aikoja, illat maattiin koiran kanssa sohvalla vuokravideoita katsellen :heart:

No mulla traumat siitä, kun vanhemmat lähti töihin ja jätti mut 3-4 vuotiaana vuotta vanhemman siskon kanssa kotiin... mummo kävi joskus päivällä lämmittämässä ruokaa ennen omaa töihin lähtöään.

En oo mikään kukkahattutäti, mutta ny sanon miekii että hui! Kymmenvuotiaista en jättäisi kyllä. Yhdeksi yöksi (lapsesta toki riippuen, jos olisi reipas ja omatoiminen) ehkä, viikoksi kenties 15-16 vuotiaan jos olisi vastuullinen tapaus ...

Jeps,80-luvulla hoidin kesälomalla kokopäiväisesti veljeäni ja kokkaillin kun vanhemmat töissä.
Olin silloin myös 10v. Aika erillaista menoa oli ennen. Mutta vastaten kysymykseesi niin EI. Ei se ollut oikein sinua kohtaan.

[QUOTE="vieras";27682851]Kysyykö ap oikeasti voiko 10-vuotiaan jättää yksin viikoksi. Ei tosiaankaan voi. Sairasta sanon minä.[/QUOTE]

Ei kysy.. Vaan AP kysyy minkä ikäsen voi jättää.

Ei todellakaan voi! 15-16 vuotiastakaan en uskaltaisi jättää niin pitkäksi aikaa, koska ei niistä teineistä tiedä, ainakin jos minuun tulevat niin ei, ei, ei... Pyytäisin jonkun luotettavan aikuisen meille siksi aikaa asustelemaan jos tuollainen tilanne olisi.

Olin 8v kun vanhempani lähtivät matkalle viikoksi ja jäin veljeni kanssa kotiin = yli 10v vanhempaa veljeä ei näkynyt koko viikkona, juhli ja kännäsi, kerran muistan hänen tulleen katsomaan, onko jääkaapissa ruokaa hänelle! Äitini vain sanoi, että mene naapuriin jos on jotain ongelmia. :( Ollessani 12-13v en suostunut kesäisin enää lähtemään mökille, joten silloin saatoin olla kaksikin viikkoa yksin kotona, mutta se oli ihan oma valintani, minua ei olisi saanut autoon edes pakolla, inhosin (inhoan) mökkeilyä niin paljon. Ollessani 16v olin ihan yksin ulkomailla lomalla.

Omista lapsista en osaisi sanoa, milloin voisivat olla yksin..joskus teininä? Nyt 13v on sanonut, että uskaltaisi ihan hyvin olla yön yksi, oli puhetta nuoremman sisaruksen kanssa, joka (10v) taas sanoi, että ei uskaltaisi olla yötä yksin.

Olin itsekin n. 9-vuotiaana vuotta vanhemman veljeni kanssa viikon kotona kun vanhemmat olivat ulkomailla. Meitä piti hoitaa 17-vuotias isosisko, joa oli illat kavereilla kännäämässä. Aika orpo olo tuosta viikosta jäi. Koin sen hylkäämisenä.

Ei todellakaan viikoksi tuon ikäistä. Meillä lapsuudessa oli kaksi taloa vierekkäin (molemmat siis meidän omia, keskellä pohjoisen korpea) ja vanhemmat asuivat uudessa, me kakarat saatiin majailla vanhalla puolella kun ikää alkoi olemaan 10v. Tuo oli varsin mukavaa mutta jos olisi pitänyt viikko selvitä ilman aikuista, olisimme olleet aika kiukkusia (lähikauppaankin matkaa 25km).

[QUOTE="mimmi";27683391]Olin itsekin n. 9-vuotiaana vuotta vanhemman veljeni kanssa viikon kotona kun vanhemmat olivat ulkomailla. Meitä piti hoitaa 17-vuotias isosisko, joa oli illat kavereilla kännäämässä. Aika orpo olo tuosta viikosta jäi. Koin sen hylkäämisenä.[/QUOTE]

En yhtään ihmettele :(

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27683421:
Ei todellakaan viikoksi tuon ikäistä. Meillä lapsuudessa oli kaksi taloa vierekkäin (molemmat siis meidän omia, keskellä pohjoisen korpea) ja vanhemmat asuivat uudessa, me kakarat saatiin majailla vanhalla puolella kun ikää alkoi olemaan 10v. Tuo oli varsin mukavaa mutta jos olisi pitänyt viikko selvitä ilman aikuista, olisimme olleet aika kiukkusia (lähikauppaankin matkaa 25km).

Minusta tuokin on väärin, teini-ikää lähestyvät eri taloon.

Sama hälyttävä merkki on ollut se, että murrosikäiselle tehdään autotallista oma boksi omalla sisäänkäynnillä, jolloin aikuisen valvonta heikentyy. Tavallaan tuossakin tapauksessa lapsi jätetään yksin, annetaan liian suuri vastuu omasta elämästä. Eli odotetaan aikuisen käyttäytymistä liian nuorelta.

Ei voi 10v olla yksin kotona viikkoa. Ehkä joku 15v vois jo olla viikon kotona. Mut silloinkin kyllä joku sukulainen, naapuri, tuttava sais vähän katsoa perään. Esim. käydä yhdessä kaupassa, laittaa jonkun kerran ruokaa yhdessä tai nuori kävis siellä kylässä tms.

Ei todellakaan saa tai voi jättää yksin!
Koulun jälkeen suomessa vissiin tapana että muksut on keskenään kunnes vanhemmat tulee töistä, mutta esim englannissa (ainakin on ollut ) ei saa jättää alle 12 vuotiasta lasta yksin kotiin edes näin, että tulisi koulusta ja olisi pari tuntia kotona ennen vanhempien kotiin tuloa.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Ei voi.

Mulle on jäänyt trauma siitä, kun joskus 5-6 -vuotiaana heräsin aamulla ja talo oli ihan tyhjä. Muistan miten etsin hätääntyneenä joka paikan, saunaa ja varastoa myöten. Mummo asui naapurissa, joten menin sitten sinne. Vanhemmat tulivat kotiin joskus illalla, toivat jotain tuliaisiakin, että ilmeisesti jossain kauempana olivat käymässä. En vieläkään tiedä missä, en ole kysynyt. En kyllä ymmärrä miten saattoivat noin tehdä, kuitenkin muuten ihan fiksuja ihmisiä. Itse en tekisi noin lapsilleni koskaan.

Yhteistyössä