Voiko 3-luokkalainen olla muutaman tunnin yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä

Vieras
Jatkan äitiysloman jälkeen nyt töitä ja meillä on silloin tällöin tuo 3-luokkalainen ollut jo yksin, joskus muutamia tuntejakin ja kaikki on mennyt hyvin. Aina on joku kuitenki,johon saa puhelimella yhteyden.

Mutta nyt... koulun jälkeen joutuisi olemaan tunnin tai reilun pari tuntia yksin päivästä riippuen koulun jälkeen ja oon kuullut vain negat. palautetta, ettei tuon ikäinen saa olla vielä yksin ollenkaan? Alle 10-vuotias ei kuulemma saa olla ollenkaan yksin?? Siis onko tuo jokin suositus vai mikä?

Miten teillä muilla?

Mulla poika oli yksin koulun jälkeen kolmasluokkalaisesta jopa 4 tuntia ja hyvin pärjäs. Teki läksyt, söi välipalaa ja leikki. Ekaluokkalaisesta oli yksin jo aamut ja lähti yksin kouluun, eikä meillä mitään ongelmia. Omatoiminen poika

Kun kaikki ekaluokkalaisetkaan eivät mahdu iltapäiväkerhoihin ja monien vanhemmat ovat kuitenkin työelämässä, niin nämäkin 6-7 vuotiaat ovat koulun jälkeen yksin.

ei ole kiellettyä siis.

selvä :) hyvä, et joku muukin on samalla linjalla mun kans :) Tietty on kiinni lapsesta ja siitä, et onko ollut ennen yksin. Mutta henkilö, joka pahiten saarnasi mulle asiasta on "lastenhoidon ammattilainen" ja on saanut mm. meidän mummon samoille linjoille.. :O

mutta kyllähän se on niin että varmaan iso osa jo ekaluokkalaisistakin joutuu tunnin pari olemaan aamusta yksin,monella paikkakunnalla kun ei aamupäiväkerhoja koululaisille ole- niin myös meillä eikä ongelmia ole. Sehän varmaan suurin kysymys miten lapsi sen kokee, jos tykkää olla ja on ns. vielä kypsä ikäisekseen niin en siinä ongelmaa näe. Aika ihmeellistä tuo kertomasi, kuitenkin kyseessä JO kolmasluokkalainen. Vai asutkohan mahdollisesti vaan alueella missä kerhot on hyvin järjestetty eikä lasten tarvitse yksin olla. Omasta mielestänikin, tietenkin, alaluokkalaisilla ihanne olisi jos aina aikuinen saatavilla, mutta onneksi edes nykyään on puhelimet millä yhteys saadaan.

Tsemppiä elämäntilanteisiin! Kuuntelee omaa sydämenääntä, älä naapurien;)

noh.. kerhot täällä olis reilun 6km päässä, et hieman huono tuokin ratkaisu olisi. Mutta kyllä tyttö itse haluaa joskus ollakin jo yksin. Kun kerroin hänelle, et on jonki aikaa yksin koulun jälkeen, niin vastaus oli "JESS!! " :D et sen puoleen ei huolta..

Me käytiin jo ton ikäisenä yksin bussilla itäkeskuksessa shoppailemassa viikkorahoillamme jne.. Ekasta luokasta asti ollaan oltu kyllä ns. avainkaulalapsia ja ei ole mitään traumoja tullut. Äidille ehkä harmaita hiuksia, kun ollaan keksitty kokkailla mitä ihmeellisimpiä juttuja kotona :D

mutta kun päivähoitoa ei enää ole kun kouluun menee, ja jopa ekaluokkalaiset joutuu tulemaan koulusta yksin kotiin, niin kyllähän kolmasluokkalaisen silloin pitää siihen pystyä. saahlan sitä suosituksia olla, mutta ei niitä voi aina toteuttaa.

Itse olin ekaluokkalaisena koulun jälkeen aina siihen asti yksin, kunnes vanhemmat tuli kotiin. Oltiin yhdessä opeteltu voileivän tekoa ja aika kului rattoisasti läksyjen jälkeen lukiessa.

Kolmasluokkalaisena matkustin yksin bussilla täältä etelästä Keski-Suomeen kesämökille, kun en paria päivää pitempään jaksanut olla yksin kotona.

Kutosluokkalaisena vietin vanhempien kesäloman noin 4 viikkoa yksin kotona, heidän mökkeillessä.

Miksei muut pärjäisi? Miksei kolmasluokkalainen osaisi itse olla muutamaa tuntia? Miksi pitää koko ajan olla kuin takiainen kiinni? Ei kai tenavat opi olemaan aikuisia, kun koko ajan ollaan siinä vierellä höpäjämässä, ettei vaan satu, tai tapahdu jotain. Siis jotain, ei välttämättä edes pahaa.

OT: käsi ylös ne, jotka antaa lapsensa kiivetä puuhun heti, kun siihen koordinaatio riittää?

No meiti on 12-vuotiaana hakenu pikkuveljen hoidosta koulun jälkeen ja ollu sen kans kahestaan kotona siihen asti että isä on tullu töistä. Kovasti hyvin pärjättiin, vaikkka pikkuveli oli sillon 3.

kolmosluokkalaisena mä olin kaikki iltapäivät yksin, tein läksyt söin ja luin siihen asti että vanhemmat tuli kotiin.

Itse olen hoitanut nuorempia sisaruksiani kolmannella luokalla ollessani.. Ihan hirveästi ihmettelen tätä nykyajan menoa, kun eräs ystäväni hankkii nyt neljännellä luokalla olevalle lapselle lapsenvahdin jos itse on iltavuorossa. Ja tässä tapauksessa iltavuoro loppuu kahdeksalta.. Alle kouluikäistä en jättäisi yksin kotiin, mutta kyllä koululaisen jo pitää osata olla hetki yksin. Miten ihmeessä lapset ikinä oppivat pärjäämään maailmalla, jos heitä suojellaan täysi-ikäiseksi saakka?

Mistä ihmeestä 3-luokkalaiselle joku hoitaja olisi?
Ei täällä ainakaan ip-toiminta oo ku 1. ja 2. luokkalaisille..

Mun kavereiden 3.luokkalaiset ovat ihan koko iltapäivän yksin ( tai kavereiden tai sisarusten kanssa ),
kulkevat itse bussilla/ pyörällä kouluun ja koulun jälkeen harrastuksiin.
Mä oon luullut et se on normaalia?

Meillä ekaluokkalainen jos ei halua olla joka päivä ip-kerhossa
niin voi mennä vaihtoehtoisesti yksin kirjastoon tai kotiin.
Eli halutessaan saa olla yksin kotona.

Yhteistyössä