Voiko 6-vuotias matkustaa yksin junalla kaksi tuntia ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkailua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä uskaltaa päästää jos lapsi on tarpeeksi itsenäinen siihen.
En usko että junissa mitään vaaroja voisi olla, pahin mahdollinen voisi olla että hyppää liian aikaisin pois junasta.

En ikinä päästäis. En päästäisi minkään ikäistä junaan. Mieluusti käärin tässä(kin) asiassa muksut pumpuliin.

En uskaltaisi päästää edes 10 vuotiasta lastani yksin matkaan, varsinkaan nyt, kun täällä pyörii tuhansia turvapaikanhakijoita, joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Yksin kulkeva lapsi on helppo saalis pedofiileille.

NÄin sarkastisesti ovat varmasti ajatelleet ne vanhemmat joiden lapset on junamatkalla hävinneet.
Kyllä minä ihan tosissani olen. On joitakin asioita, mitä en vaan kykene sallimaan ja tällainen yksin matkusteleminen on yksi niistä.

Ainut todellinen uhka olisi junassa varmastikkin juuri pakolaiset, heitä kun liikkuu täällä kymmeniä tuhansia ja useiden taustoista ei ole minkäänlaista tietoa.
Heilläpäin kuitenkin jo noin 7-9-vuotiaista tehdään miesten vaimoja.

Ei tulisi mieleenkään laittaa 6-v yksin mihinkään! Meillä 10-v alkaen metrolla harrastukseen, mutta vain päiväsaikaan. Monessa maassa ei tulisi kuuloonkaan että edes 10-v menisi yksin mihinkään tai edes olisi yksin kotona!

NÄin sarkastisesti ovat varmasti ajatelleet ne vanhemmat joiden lapset on junamatkalla hävinneet.

Siis muutama lapsi on jäänyt junasta pois väärällä pysäkillä, niin että heitä on jouduttu etsimään (ilmeisesti näissä tapauksissa lapsella ei ole ollut edes puhelinta mukana). Yksikään lapsi ei ole junasta kadonnut kuin tuhka tuuleen, eikä yksikään joutunut pedofiiliraiskarin kaappaamiksi. Kaikki eksymistapaukset päättyneet onnellisesti.

Vähän tuntuu tosiaan menevän joillain pumpuliin kääriminen ja omat pelot överiksi. En minäkään tosin omaa 6-vuotiastani ihan vielä laittaisi tuollaista matkaa tekemään junalla yksin, mutta ei sentään ole mitenkään kamalaa jos joku sellaista pohtii. Ja luulen että omanikin joskus vuoden päästä olisi jo ihan valmis kulkemaan junalla ilman saattajaa, jos tarve olisi.

siellä junassa voi ihan hyvin olla vanhempia ihmisiä mitkä on matkalla samaan kohteeseen, sitä voi oikein hyvin kysyä asemalla junaa odottavilta ihmisiltä että voiko hieman katsoa juniorin perään.

Mä olen sellainen vanhempi luotettava täti, joka varmasti katsoisin juniorin perään. Mutta olisin myös niin luotettava, että laittaisi tosissaan mietityttämään äiti/isä, joka tulisi asemalaiturilla tuuppaamaan kuusivuotiaan tuntemattoman vahdittavaksi kahden tunnin junamatkalle. Sen verran paljon mietityttäisi, että saattaisin soittaa lastensuojeluun ja kysyä pitäisikö asiasta huolestua.

Oma kuusivuotiaani on reipas eikä jännitä vieraita tilanteita ja on matkustanut paljon junalla, mutta en silti laittaisi tuollaista matkaa kulkemaan yksin. Ajantaju on vielä heikko. Matka on pitkä olla yksin peloissaan, jos jännitys iskeekin yllättäen. Kyky toimia yllättävissä tilanteissa ei ole riittävä: Jos jää väärällä asemalla, unohtaa jäädä oikealla asemalla ja ajaa ohi, mummo ei jostain syystä olekaan vastassa (vaikka kolari tai liikenneruuhka), jää vessaan jumiin, joku tulee häiriköimään (harvoin näitä on, mutta lapselle voi olla pelottava tilanne, vaikkei olisi mitään hätää oikeasti) jne.

Mä en uskaltaisi omaani päästää. En nyt välttämättä usko että se juna pursuaisi pedofiiliraiskareita, mutta noin pieni ei aina osaa toimia yllättävässä tilanteessa. Löytääkö vessaan ja osaako toimia siellä? Entä jos joku juoppo länkyttäjä istuu viereen? Tai joku yliavulias mummo joka päättelee että lapsi on heitteillä ja alkaa roudata lähimpään sossuun? Tai joku muu yllättävä juttu. En luottaisi pelkkään puhelimeen apuna.

Itse olin 6, kun matkustin ensi kertaa yksin junassa. Onnistui vallan mainiosti, ei pelottanut. Junaan saatettiin sisälle asti omalle paikalle, ennalta oli sovittu mitä matkan aikana sai tehdä ja mitä ei. Matkan kesto oli 1h 45min. Tosin oli aika rauhallinen rataosuus, ei vaihtoja ja olin matkannut saman välin monta kertaa aiemminkin aikuisen seurassa ja olin liikkunut paljon junalla, linja-autolla..

USA:ssa lapset aloittavat 4-vuotiaina koulun ja ajelevat autoillaan liikenteen seassa 16-vuotiaina, arabimaissa 10-vuotiaat tytöt ovat jo miesten vaimoja.
Britanniassa käytiin keskustelua taannoin että voiko 8-vuotias olla yksin kotona tunnin tai kaksi.
Tuttavan tytär lensi Yhdysvaltoihin sukulaisiin 7-vuotiaana yksin, vaihtoi konettakin muutaman kerran matkan aikana, osasi toki englantia sujuvasti mutta aikamoinen matka kuitenkin. Hyvin meni matka ja selvisi takaisin myös. Omaani en olisin ikinä laittanut matkaan tuossa iässä, en edes kotimaan junamatkalle.

Britanniassa käytiin keskustelua taannoin että voiko 8-vuotias olla yksin kotona tunnin tai kaksi.
Tuttavan tytär lensi Yhdysvaltoihin sukulaisiin 7-vuotiaana yksin, vaihtoi konettakin muutaman kerran matkan aikana, osasi toki englantia sujuvasti mutta aikamoinen matka kuitenkin. Hyvin meni matka ja selvisi takaisin myös. Omaani en olisin ikinä laittanut matkaan tuossa iässä, en edes kotimaan junamatkalle.

Lentomatka on eri juttu, koska lentoyhtiöillä on palvelu, jossa lentoyhtiö huolehtii lapsesta koko matkan ajan. Siis lentokentällä vanhemmat luovuttavat lentoemännälle, joka huolehtii lapsen kädestä pitäen lentokoneeseen ja penkkiin, siellä taas henkilökunta katsoo perään ja vaihdoilla taas lentoemäntä taluttaa kädestä pitäen seuraavalle lennolle jne. Eli aikuinen on työnsä puolessa koko ajan vastuussa lapsesta, eikä häntä jätetä sekunniksikaan yksin. Hankalampi lapselle on siis yksin kotimaan junamatka kuin lentomatka ulkomaille.

Jos kyseessä on Helsinki-Turku väli lapsen saa menemään lentokoneessakin. Junamatka on vähän riskaabeli jos sopivan pimeä kanssamatkustaja osuu kohdalle. Saattavat ehdotella jotain aivan hämärää lapsen kannalta.

Englannissa ei suositella alle 12-v jättämistä yksin kotiin, yksin yötä ei saa olla alle 16-v. Vanhemmat pidätetään ja lapsen etu selvitetään. Amerikassa Illionoisissa ei yksin saa olla kotona alle 14-v, Oregonissa alle 10-v ja Marylandissa alle 8-v. Saksassa ala-astelaiset eivät ole yksin kotona vaan useimpiin kouluihin voi viedä lapsen jo 6:15 alkaen ja koulu hoitaa tarvittaessa iltaan saakka. Yleensä koulussa ollaan neljään. Kouluilla hoitoa myös joissain tapauksissa viikonloppuna ja täysipäiväohjelmat normaalia palvelua loma-aikoina jos vanhemmat töissä. Ei tulisi kuuloonkaan, että lapset hengailisivat yksin kotona.....Suomessa paljon mielenterveyden ongelmia....liittyisikö jotenkin meidän varhaista itsenäisyyttä korostavaan kulttuuriin?

Lapsi todennäköisesti pärjää yksin junassa jos mitään poikkeuksellista ei satu - mutta sitä ei ap. voi mitenkään etukäteen varmistaa. Tätä voisi testata asettamalla itselleen kysymyksen - laittaisinko lapsen matkustamaan jonkun tuntemattoman aikuisen ajamassa autossa 2 tuntia ilman turvavyötä, todenäköisesti mitään ei sattuisi?

Miksi muuten ekaluokkalaisille järjestetään iltapäivätoimintoja, jos 6-vuotias kykenee jo itsenäiseen matkustamiseenkin?

Yhteistyössä