Voiko 8 v ja 6 v lapset voi jättää kotiin 1,5 tunniksi illalla keskenään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kyselee

Vieras
Jokohan lapset alkavat olla sen ikäisiä, että voisin jättää heidät kotiin kahdestaan. Nyt on esim. tulossa vanhempainilta ja mies on iltavuorossa. Jätänkö vanhempainillan väliin vai jätänkö lapsen keskenään kotiin?

Muitakin vastaavia tilanteita tulee joskus eteen. Missä iässä lapsia voi alkaa jo jättämään kotiin tunniksi-pariksi ilman valvontaa? Itse muistan, että oltiin omassa lapsuudessani jo paljon nuorempana keskenään, mutta nykyään aika on eri.

Tällaisia viestejä on todella kurjaa lukea. Eikä sulla ole ketään joka voisi lapsia vahtia sen aikaa jos johonkin on pakko päästä? Äitinä olet vastuullinen ja sen mukaan vain on elettävä.

Vastuullinen joo, mutta kaikilla ei ole oikeasti ketään, jonka voisi pyytää lapsia hoitamaan tai jolle lapset voisi viedä. Vastuullista on myös mennä vanhempainiltaan. Riippuu tosiaan lapsista, miten osaavat olla ilman vanhempaa. Tuon oman 7-vuotiaan olen jättänyt jopa yli 2 tunniksi yksin, tosin päivällä. Moni pieni koululainen joutuu vain olemaan yksin kauemminkin koulun jälkeen. Ei siinä paljoa vastuullisuutta kysellä, jos töissä on pakko käydä. Itse en ole töissä vaan olin asioilla tuon 2 tuntisen. Tyttö rakenteli legoilla ja aika oli kulunut hyvin. Puhelin oli ja kerran soitin tytölle päin. Ehkä yhden uskallankin jättää yksin, mutta kaksi lasta keksii kyllä helposti enemmän "koiruuksia" kuin yksi. Musta 6 ja 8 vuotiaat voisivat pärjätä keskenäänkin, jos ovat sen luontoisia etteivät ala heti riitelemään ja osaavat leikkiä yhdessä tai olla sitten vallan omissa touhuissaan.

[QUOTE="vieras";28916056]Tällaisia viestejä on todella kurjaa lukea. Eikä sulla ole ketään joka voisi lapsia vahtia sen aikaa jos johonkin on pakko päästä? Äitinä olet vastuullinen ja sen mukaan vain on elettävä.[/QUOTE]

Mitä kurjaa tässä viestissä nyt on? Joutuuhan tuo 8 v iltapäivisinkin olemaan YKSIN kotona jopa 3 tuntia putkeen. Tokaluokkalaisen koulupäivät kun ovat niin älyttömän lyhyitä, eikä iltapäiväkerhoonkaan enää pääse.

Kunhan vain mietin, että missä iässä nuo voisi jättää keskenään kotiin. Ihan fiksuja ja rauhallisia nämä meidän lapset ovat.

[QUOTE="vieras";28916056]Tällaisia viestejä on todella kurjaa lukea. Eikä sulla ole ketään joka voisi lapsia vahtia sen aikaa jos johonkin on pakko päästä? Äitinä olet vastuullinen ja sen mukaan vain on elettävä.[/QUOTE]

Kysyn vielä, että minkä ikäisenä sitten mielestäsi voisin lapset jättää keskenään kotiin? Missä menee raja?

Kyllä voisin jättää, kunhan kysyy lapsilta että se on ok ja että vanhempi on järkevä, eikä sellainen joka järjestää kaikenlaista tuhmaa ja yllyttää. Vähän siis siitä vanhemmasta kiinni. Nuoremmat yleensä tekevät, mitä vanhempi sanoo.

tietty onhan 1,5 - 2 h pitkä aika jos eivät hetkeäkään olleet kotona yksin /kaksin aiemmin.
Me harjoiteltiin pikku hiljaa ja kun tarve olla 2 h kaksistaan oli edessä se ei tuntunut niin suurelta "siirrolta" enää. Nyt siis 9v 3kk ja 6 v 8kk, eka ja kolmasluokkalaiset kiltit tytöt. olivat viime talvena kaksistaan 2 h tarvittaessa ja niin myös mm . tänä iltana kun vanhempien ilta. kännykällä tavoittavat ja ollaan n 5min automatkan päässä kotoa. näin siis meillä

Ja tosiaan 7 vuotias voi joutua olemaan kotonakin jo yksin jos äidillä pitkät työpäivät. Sen ikäistä kun ei mihinkään hoitoon oteta. 6 vuotias on aika samanlainen.

En tuon ikäisiä jättäisi keskenään vaikka olisivat kuinka fiksuja ja hyvin käyttäytyviä. Ei kyse ole siitä, että lapset tekisivät jotain pahaa keskenään vaan siitä, että lapset tarvitsevat turvaa aikuiselta. Vanhempi on se aikuinen, jonka on jotenkin tällaiset tilanteet hoidettava ensisijaisesti lasten hyvinvointia ajatellen.

Ymmärrän, että tilanne on a.p.:n kannalta varmasti hankala, mutta kyllä kahden aikuisen pitäisi pystyä järjestämään elämä niin, että lapsilla on AINA aikuinen läsnä. Meillä ollaan ainakin rakennettu kaikki muu elämä lasten ympärille eikä toisin päin. Työajat on sovittu niin, että jompi kumpi meistä aikuisista on aina kotona - olipa mikä hyvänsä. Olemme myös ottaneet sen linjan, että lapset menevät kaikissa asioissa muun edelle, eli meillä ei lähdettäisi vanhempainiltaan jos toinen olisi töissä. Joko niin, että se vanhempi joka olisi työvuorossa vaihtaa työvuoronsa tai ei mennä vanhempainiltaan ollenkaan.

Eikö teillä tosiaankaan ole ketään aikuista lähettyvillä joka voisi lapsianne hoitaa? Miten olisi MLL lastenhoitajien tarjoama palvelu? On suht tyyristä, mutta onko sillä väliä kun lapsista on kyse? Jos päättää lapsia tuoda tähän maailmaan on niistä parasta myös olla valmis huolehtimaan täysikäisyyteen asti. Siksi meilläkin lasten hankintaa lykättii todella pitkään kunnes olimme molemmat valmiita antamaan ihan kaikkemme lasten eteen.

Voin myös sanoa, että itse olen joutunut kasvamaan erittäin nopeasti aikuiseksi. Hoidin esimerkiksi viikon täysin itsenäisesti 13 vuotiaana vanhempieni omakotitaloa heidän ollessa poissa. Toki lähettyvillä oli aikuisia joilta olisin apua voinut tarvittaessa pyytää, mutta kertaakaan en heiltä mitään pyytänyt, koska oletin, että minun oli aika osoittaa olevani aikuinen. Mallikkaasti koko talon hoidinkin! Olin tosin erittäin luotettava ja tein asiat juriikin niin kuin ne piti enkä laistanut yhdestäkään velvollisuudesta. Ensimmäistä kertaa kävin täysin yksin ruokakaupassa 6 vuotiaana. Se oli mukavaa, mutta samalla pelottavaa ja ärsyttävää kun ei millään yltänyt ylähyllyiltä ottamaan itse tavaraa ja oli muilta asiakkailta pyydettävä apua. Kaiken huippu oli kylläkin, että 2 vuotiaana olin kuulema ainut joka kotoa lähtiessä tarkisti, että ikkunat olivat kaikki kiinni, sähköt kaikista laitteista poissa ja valot sammuksissa. Se tuotti minulle suurta stressiä jo silloin ja oli tulosta siitä, että minua oltiin vuoden ikäisestä jo prepattu olemaan huolellinen ja itsenäinen. Se on vaikuttanut elämääni niin, että stressin sietokyky on täysi nolla.

[QUOTE="vieras";28916365]En tuon ikäisiä jättäisi keskenään vaikka olisivat kuinka fiksuja ja hyvin käyttäytyviä. Ei kyse ole siitä, että lapset tekisivät jotain pahaa keskenään vaan siitä, että lapset tarvitsevat turvaa aikuiselta. Vanhempi on se aikuinen, jonka on jotenkin tällaiset tilanteet hoidettava ensisijaisesti lasten hyvinvointia ajatellen.

Ymmärrän, että tilanne on a.p.:n kannalta varmasti hankala, mutta kyllä kahden aikuisen pitäisi pystyä järjestämään elämä niin, että lapsilla on AINA aikuinen läsnä. Meillä ollaan ainakin rakennettu kaikki muu elämä lasten ympärille eikä toisin päin. Työajat on sovittu niin, että jompi kumpi meistä aikuisista on aina kotona - olipa mikä hyvänsä. Olemme myös ottaneet sen linjan, että lapset menevät kaikissa asioissa muun edelle, eli meillä ei lähdettäisi vanhempainiltaan jos toinen olisi töissä. Joko niin, että se vanhempi joka olisi työvuorossa vaihtaa työvuoronsa tai ei mennä vanhempainiltaan ollenkaan.

Eikö teillä tosiaankaan ole ketään aikuista lähettyvillä joka voisi lapsianne hoitaa? Miten olisi MLL lastenhoitajien tarjoama palvelu? On suht tyyristä, mutta onko sillä väliä kun lapsista on kyse? Jos päättää lapsia tuoda tähän maailmaan on niistä parasta myös olla valmis huolehtimaan täysikäisyyteen asti. Siksi meilläkin lasten hankintaa lykättii todella pitkään kunnes olimme molemmat valmiita antamaan ihan kaikkemme lasten eteen.

Voin myös sanoa, että itse olen joutunut kasvamaan erittäin nopeasti aikuiseksi. Hoidin esimerkiksi viikon täysin itsenäisesti 13 vuotiaana vanhempieni omakotitaloa heidän ollessa poissa. Toki lähettyvillä oli aikuisia joilta olisin apua voinut tarvittaessa pyytää, mutta kertaakaan en heiltä mitään pyytänyt, koska oletin, että minun oli aika osoittaa olevani aikuinen. Mallikkaasti koko talon hoidinkin! Olin tosin erittäin luotettava ja tein asiat juriikin niin kuin ne piti enkä laistanut yhdestäkään velvollisuudesta. Ensimmäistä kertaa kävin täysin yksin ruokakaupassa 6 vuotiaana. Se oli mukavaa, mutta samalla pelottavaa ja ärsyttävää kun ei millään yltänyt ylähyllyiltä ottamaan itse tavaraa ja oli muilta asiakkailta pyydettävä apua. Kaiken huippu oli kylläkin, että 2 vuotiaana olin kuulema ainut joka kotoa lähtiessä tarkisti, että ikkunat olivat kaikki kiinni, sähköt kaikista laitteista poissa ja valot sammuksissa. Se tuotti minulle suurta stressiä jo silloin ja oli tulosta siitä, että minua oltiin vuoden ikäisestä jo prepattu olemaan huolellinen ja itsenäinen. Se on vaikuttanut elämääni niin, että stressin sietokyky on täysi nolla.[/QUOTE]
Olipa yhteen vastaukseen saatu mahtumaan paljon omavyväisyyttä... Ihan kuin ap olisi hankkinut lapset sillä silmällä että ei pyri pitämään niistä huolta.

Lisää vielä, että 6 v on ollut välillä myös yksin kotona omasta tahdostaan lyhyempiä aikoja eli harjoitusta on saanut. Meillä on lisäksi sisäkissa, joka auttaa vähän yksinäisyyden tunteeseen.

Eipä ole kukaan näistä jeeustelijoista vielä vastannut, että missä se raja menee, minkä ikäisenä lapset voi jättää kotiin keskenään. Moni työssä käyvä joutuu jättämään jo 6 vuotiaan ekaluokkalaisenkin yksin kotiin.

No mulla just eilen oli 8 ja 6 v keskenään kotona vanhempainillan ajan. Ei mitään ongelmaa, isommalla oma puhelin, jolla olisi voinut soittaa, jos olisi hätä tullut. Naapuriin voi myös mennä, jos tulee joku ongelmatilanne.

Itse tunnet lapsesi ja tiedät, voiko heidät jättää keskenään vai ei. Toiset voi olla pelokkaita jäämään, toiset taas nauttii, kun saa hetken olla "iso" ja luottamuksen arvoinen.

Mielestäni tuon ikäiset voi jättää kotiin. Riippuu tietysti lapsista. Itse olen joutunut lapset kotiin jättämään, koska mieheni tekee vuorotyötä. Yleensä kommentit kotiin palatessa olleet "joko jo nyt tulit".

Tai voisitko ottaa lapset vaikka koulun/päiväkodin pihalle leikkimään sillä aikaa kun olet vanhempainillassa. Koulun vahempain-illoissa ainakin meillä on monella perheen pienemmät lapset mukana ja isommat leikkivät pihalla. Viimeeksi opettaja vei ensin pallot pojille pihalle ja muille lapsille annettiin piirrustusvälineet sen jälkeen aloitettiin varsinainen vanhempainilta.

minä ainakin tulin yksin kotiin ensimmäisellä luokalla eli juuri 7 vuotta täyttäneenä, ja jouduin olemaan muutaman tunnin yksin, ja joskus jos talo oli kovin kylmä niin muistan joutuneeni pistämään puuhellaan valkkian, eiköhän ne vieläkin noin 20 vuoden jälkeen ole suht samanlaisia, ellei evoluutio ole suurempia muutoksia tehnyt..

[QUOTE="vieras";28916365]En tuon ikäisiä jättäisi keskenään vaikka olisivat kuinka fiksuja ja hyvin käyttäytyviä. Ei kyse ole siitä, että lapset tekisivät jotain pahaa keskenään vaan siitä, että lapset tarvitsevat turvaa aikuiselta. Vanhempi on se aikuinen, jonka on jotenkin tällaiset tilanteet hoidettava ensisijaisesti lasten hyvinvointia ajatellen.

Voin myös sanoa, että itse olen joutunut kasvamaan erittäin nopeasti aikuiseksi. Hoidin esimerkiksi viikon täysin itsenäisesti 13 vuotiaana vanhempieni omakotitaloa heidän ollessa poissa. Toki lähettyvillä oli aikuisia joilta olisin apua voinut tarvittaessa pyytää, mutta kertaakaan en heiltä mitään pyytänyt, koska oletin, että minun oli aika osoittaa olevani aikuinen. Mallikkaasti koko talon hoidinkin! Olin tosin erittäin luotettava ja tein asiat juriikin niin kuin ne piti enkä laistanut yhdestäkään velvollisuudesta. Ensimmäistä kertaa kävin täysin yksin ruokakaupassa 6 vuotiaana. Se oli mukavaa, mutta samalla pelottavaa ja ärsyttävää kun ei millään yltänyt ylähyllyiltä ottamaan itse tavaraa ja oli muilta asiakkailta pyydettävä apua. Kaiken huippu oli kylläkin, että 2 vuotiaana olin kuulema ainut joka kotoa lähtiessä tarkisti, että ikkunat olivat kaikki kiinni, sähköt kaikista laitteista poissa ja valot sammuksissa. Se tuotti minulle suurta stressiä jo silloin ja oli tulosta siitä, että minua oltiin vuoden ikäisestä jo prepattu olemaan huolellinen ja itsenäinen. Se on vaikuttanut elämääni niin, että stressin sietokyky on täysi nolla.[/Quote]

Jaa että sinun traumojen mukaan pitäisi muidenkin elää :D.

Nyt olen kokeeksi jättänyt lapsia omalle pihalle niin, että käyn itse pikaisella lenkillä, joka kestää 12 minuuttia. Kierrän kuntorataa yhden kierroksen ja kipaisen katsomassa, että lapsilla on kaikki hyvin. Tänään hyppivät trampoliinilla ja halutessaan olisivat voineet mennä sisälle. Kiersin myös toisen kierroksen, koska lapsilla oli hauskaa keskenään. Kolmannen lyhyemmän lenkin menin nuoremman lapsen kanssa. Isompi halusi jäädä siksi aikaa itsekseen pihalle.

Ihanaa, kun lapset kasvavat ja alkavat itsenäistymään. On jo korkea aika minunkin päästä kuntoilemaan. Enkäpä vuoden-parin päästä voin lähteä jo hyvällä omallatunnolla 1,5 tunniksi illalla pois, jotta pääsen omaan harrastukseeni.

Voin myös sanoa, että itse olen joutunut kasvamaan erittäin nopeasti aikuiseksi. Hoidin esimerkiksi viikon täysin itsenäisesti 13 vuotiaana vanhempieni omakotitaloa heidän ollessa poissa. Toki lähettyvillä oli aikuisia joilta olisin apua voinut tarvittaessa pyytää, mutta kertaakaan en heiltä mitään pyytänyt, koska oletin, että minun oli aika osoittaa olevani aikuinen. Mallikkaasti koko talon hoidinkin! Olin tosin erittäin luotettava ja tein asiat juriikin niin kuin ne piti enkä laistanut yhdestäkään velvollisuudesta. Ensimmäistä kertaa kävin täysin yksin ruokakaupassa 6 vuotiaana. Se oli mukavaa, mutta samalla pelottavaa ja ärsyttävää kun ei millään yltänyt ylähyllyiltä ottamaan itse tavaraa ja oli muilta asiakkailta pyydettävä apua. Kaiken huippu oli kylläkin, että 2 vuotiaana olin kuulema ainut joka kotoa lähtiessä tarkisti, että ikkunat olivat kaikki kiinni, sähköt kaikista laitteista poissa ja valot sammuksissa. Se tuotti minulle suurta stressiä jo silloin ja oli tulosta siitä, että minua oltiin vuoden ikäisestä jo prepattu olemaan huolellinen ja itsenäinen. Se on vaikuttanut elämääni niin, että stressin sietokyky on täysi nolla.[/QUOTE]

ei hyvää päivää ja huh huh. Melkein vois sanoa että älytöntä.

Yhteistyössä