Voiko 9kk vanhan vauvan jo laittaa istumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuumii...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuumii...

Vieras
vaikka hän ei osaisi nousta itse istumaan? Kun kaikkialta olen saanut ohjeet että vasta sitten lapsi ilman tukea istumaan kun osaa itse nousta istumaan. Esikoisen kohdalla tein näin, eikä lapsi koskaan oppinut "oikeaa" istumatapaa, vaan edelleen 3-vuotiaana istuu polvi-istunnassa jalat sivuilla reuhottaen, eikä tavasta tunnu millään pääsevän eroon... Tämän takia lapsi on pihtipolvinen ja kävelee jalkaterät sisäänpäin.

Toinen lapsi näyttäisi olevan samanlainen, ei siis minkäänlaista merkkiä että kiepsahtaisi konttausasennosta istuma-asentoon niin kuin yleensä vauvat, vaan vain polviseisontaan/-istuntaan. Voinko siis jo alkaa järjestelmällisesti "istuttamaan" vauvaa(että oppisi oikean asennon) vai voiko siitä vielä olla esim. selälle jotain haittaa? Vauva kyllä jo seisoo ja kävelee tukea vasten, mutta onko tuo istuma-asento jotenkin seisoma-asentoa haitallisempi?

Meidän komennettiin fysioterapeutille ton istuma-asennon takia vuoden ikäisenä. Fysioterapeutti neuvoi siirtämään aina toisen jalan etupuolelle, niin lapsi oppii vähitellen istumaan oikein. Näin kävikin :) .

Mun mielestä teidän pitäisi mennä isomman kaa fysioterapeutin konsultoitavaksi, koska toi ei oo terveellistä ja se vain pahenee iän mukana ja aiheuttaa esim. polvivaivoja.

Mä en nyt oo ihan vama, ymmärsinkö oikein. Vastaan nyt kumminkin, että eikös istuttaa saa sitten, kun vauva pystyy itse istumaan. Eli pysyy siinä istuma-asennossa. Meillä ainakin on 6kk ikäisiä jo istutettu syöttiksessä vaikka eivät ole osanneet vielä itse mennä istumaan.

meillä muuten myös tyttö istuu kuvailemallasi tavalla. Se taitaa olla perinnöllistä, koska isänsä istunut myös niin.

Pistä toki jo istumaan, jos tasapaino pysyy (ja varmaan pysyykin jos tukea vasten kävelee) ja selkä hyvässä asennossa. Mulle neuvolasta sanottiin että ei tarvi odottaa että menee itse istumaan, sillä se taito usein kehittyy myöhemmin ja sen myötä kun ymmärtää haluta istumaan. Eli maalaisjärjen käyttö on tässäkin asiassa ihan hyvä. :)

Pistä toki jo istumaan, jos tasapaino pysyy (ja varmaan pysyykin jos tukea vasten kävelee) ja selkä hyvässä asennossa. Mulle neuvolasta sanottiin että ei tarvi odottaa että menee itse istumaan, sillä se taito usein kehittyy myöhemmin ja sen myötä kun ymmärtää haluta istumaan. Eli maalaisjärjen käyttö on tässäkin asiassa ihan hyvä. :)

Mulle fysioterapeutti sanoi et lapsi istuu noin siksi et tasapaino ei oo kehittynyt eikä se kehitykään jos istuma-asentoa ei korjata.

Lapsi oppi muuten kävelemään ja seisomaan ilman tukea viikko sen jälkeen,kun aloimme systemaattisesti korjaamaan istuma-asentoa :) .

Meille sanottiin esikoisesta neuvolassa aina että poika on niin pitkäselkäinen, että älkää vaan kiirehtikö istuttamaan. Lopulta ykstyinen lastenlääkäri sanoi, että millä luulette että oppii istumaan jos ei ikinä istuteta missään. Samana päivänä ostettiin syöttötuoli, poika olin.8kk. Onneksi pistin tuoliin.

Kuopuksesta sama lääkäri sanoi jo nelikuisena, että jos saan kunnolla tuettua niin laita vaan syöttötuoliin. Odotin puolivuotiaaksi. Hyvä näin.

Juu, pysyy kyllä istuma-asennossa hyvin, tosin vähän hankaluuksia on päästä siitä konttaamaan... Mutta ehkä olisi sitten aika ruveta korjaamaan istuma-asentoa, että vältytään samoilta ongelmilta kuin esikoisen kanssa! Tuettuna esim. syöttötuolissa ollaan istutettu 6kk alkaen.

Esikoisen istuma-asennosta olen ties kuinka monta kertaa sanonut neuvolassa, viimeisimmän kerran alkusyksyllä. Neuvolan vastaus on ollut että häntä voi ohjata oikeaan istuma-asentoon tai risti-istuntaan, mutta eihän nyt tuommoisen vajaa 3-vuotiaan jalkoja enää asetella miten sattuu, hän kääntää jalat heti takaisin. Neuvolasta myös sanottiin huonoon kävelyasentoon, että nuoret jalat kyllä muokkaantuvat sitten takaisin kun parempi istuma-asento aikanaan löytyy, ja että tarvetta esim. fysioterapiaan ei ole jos lapsella ei ole kipuja. Kuulostin omaan korvaan kieltämättä oudolta, mutta luotin ammattilaiseen...

Pitää (taas kerran) varmaan sanoa asiasta tammikuussa 3-vuotisneuvolassa ja tällä kertaa ruveta tiukemmin vaatimaan jotain fysioterapiaa tms.. Tällä pian 3-vuotiaalla on muitakin pieniä ongelmia motoriikan kanssa, ei mm. osaa vielä hypätä tasajalkaa.

Ja voi tosiaan olla jotenkin perinnöllistä tuo istuma-asentoa, mulla ainakin molemmat lapset on todella pitkäraajaisia, ja etenkin esikoisella ne jalat näyttää jotenkin olevat tiellä jos istuu normaalisti jalat eteenpäin, ei yllä tekemään mitään niiden jalkojen yli. Olen ajatellut että ehkä hän siksi mieluumin istuu jalat sivuilla.

[QUOTE="ap";25210088]Pitää (taas kerran) varmaan sanoa asiasta tammikuussa 3-vuotisneuvolassa ja tällä kertaa ruveta tiukemmin vaatimaan jotain fysioterapiaa tms.. Tällä pian 3-vuotiaalla on muitakin pieniä ongelmia motoriikan kanssa, ei mm. osaa vielä hypätä tasajalkaa.[/QUOTE]

Jos teillä on muitakin motoriikan ongelmia, niin kannattaa mennä suoraan toimintaterapiaan. Meidän kunnassa sinne ei tarvita lähetettä.

Toi tasajalkahyppyongelma saattaa johtua ihan vain huonosta istuma-asennosta. Kauheaa, että asiaa ei oo hoidettu teillä ajoissa :( .

Istuma-asennon perinnöllisyydestä sanoisin et polvien välissä istuminen vaatii vähemmän ja jos on yliliikkuvat nivelet (perinnöllistä), niin se on myös helppoa.

Mutta joka tapauksessa ap:n kannattaa nyt alkaa hoitamaan kuopuksen istuma-asentoa kuntoon kääntämällä jalat eteen. Jos lapsi kaatuu silloin, niin käännä aluksi vain yksi jalka. Kyllä se siitä :) .

[QUOTE="vieras";25210176]Jos teillä on muitakin motoriikan ongelmia, niin kannattaa mennä suoraan toimintaterapiaan. Meidän kunnassa sinne ei tarvita lähetettä.

Toi tasajalkahyppyongelma saattaa johtua ihan vain huonosta istuma-asennosta. Kauheaa, että asiaa ei oo hoidettu teillä ajoissa :( .

Istuma-asennon perinnöllisyydestä sanoisin et polvien välissä istuminen vaatii vähemmän ja jos on yliliikkuvat nivelet (perinnöllistä), niin se on myös helppoa.[/QUOTE]

Juu, sekä minulla että miehelläni on yliliikkuvat nivelet (miehellä tullut kipujakin käsiin ja lääkärin/fysioterapian tarvetta tämän takia kun on fyysisempi työ kuin minulla) ja sanoisinpa että tuolla esikoisella ei tunnu olevan niveliä ollenkaan vaan raajat heiluu nivelten kohdalta melkein suuntaan kuin suuntaan! ;) Joten ei se ihme että istuma-asento on mitä on...

Kiitos vastauksista, en jotenkin ole ymmärtänyt että huono istuma-asento voi olla niinkin haitallinen, kun sitä on niin neuvolassa vähätelty. Onneksi heräsin kuopuksen kohdalla sentään tässä vaiheessa, kun asialle on vielä helppo tehdä jotain! :) Olen vaan pelännyt tekeväni jotain haittaa muuttelemalla lapsen luontaista asentoa, mutta enemmän siitä taitaa olla haittaa jos en tee niin...

Sitten sai istuttaa kun lapsi itse pystyy istumaan, meillä on istutettu on vähän ennen 6kk ikää, nyt 9kk eikä edelleenkään osaa mennä istuma asentoon, mutta istuu todella hyvin, tänään juuri neuvolassa kehuttu. Yleensähän helpoiten konttausasennosta mennään istumaan, mut nyt näyttää siltä että lapsemme jättää konttaushommat väliin (kuten isänsäkin aikoinaan teki) ja lähtee pyllykävelystä suoraan kävelemään.

Yhteistyössä