voiko aikuinen nainen sairastua syömishäiriöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
olen noin kolmekymppinen erittäin ylipainoinen nainen. raskauksien aikana ja niiden jälkeen olen lihonut erittäin paljon ja nyt vihaan itseäni.

olen yrittänyt kauan laihduttaa perinteisin keinoin muttei ole onnistunut. Eilen tajusin etten ollut kahteen päivään syönyt mitään, söin illalla kolme nakkia mutta sain siitä niin kauhean morkkiksen, että oksensin ne pois. Tätä syömättömyyttä on ollut ennenkin.

Tänäänkin olen ollut ainakin tähän asti vielä syömättä, pelkkä ajatuskin siitä että jotain pitäisi syödä saa minut ahdistumaan. Aamulla vaa'an lukema aiheutti suurta ahdistusta.

Olenko vain hullu vai onko minulla alkamassa jonkinlainen syömishäiriö?

[QUOTE="Vieras";28486919]Kysytkö ihan tosissasi? Miksi helvetissä ei voisi sairastua?[/QUOTE]

No lähinnä siksi, kun joka paikassa aina puhutaan syömishäiriöstä nuorten tyttöjen sairautena.

Olet varmaankin masentunut ja itseinho saa sinut käyttäytymään järjettömästi. Parin päivän syömättömyys ei silti ole syömishäiriön merkki, eikä edes erityisen epäterveellistä, jos vaan juo riittävästi. Yritä nyt panostaa syömisen laatuun eli lisää terveellisiä ruoka-aineita ravintoosi. Jo puutteellinen ruokavalio aiheuttaa masennusoireita ja kilojen kertyminen tietysti samoin. Ylipainoisen kannattaa erityisesti huolehtia myös D-vitamiinin saannista, koska usein juuri ylipainoisilla on siitä puutos, mikä on epäterveellistä ja sillä on vaikutuksia myös mielialaan. Hanki myös mielenterveysammattilaisilta apua, koska ahdistuksesi on kestänyt jo pitkään.

Peesaan kutosta. Lisään kuitenkin yleistietona, että kyllä aikuisia, esim. kolmekymppisiä, myös vanhempia sairastuu syömishäiriöön. Joillakin "kypsällä iällä" ensi kerran sh:n sairastuneista on ollut suuria vaikeuksia saada hoitoa tilaansa, koska terveydenhuollossa ja ystävillä sekä perheenjäsenillä voi olla vanhentunut ja yleistävä käsitys sh:stä vain nuorten ja nuorten aikuisten tautina.

Helsingissä HYKS:in psykiatriakeskuksessa on oma osastonsa aikuisille syömishäiriöisille. Hoitoon kannattaa hakeutua ajoissa, ennen kuin sairautta on vaikeampi hoitaa.

Sulla on kyllä aika monta syömishäiriöisen ihmisen tunnusmerkkejä; vihaat itseäsi kilojesi takia, pidät syömättömiä päiviä, saat tosi pahan morkkiksen pienestäkin syömisestä ja oksennat joskus syömisen jälkeen koska tunnet syyllisyyttä syömisestä. Ja myös ruoan ajattelu aiheuttaa ahdistusta.

Sanoisin kyllä sen verran ekaksi että heitä se vaaka pois tai ota siitä vähintään patterit pois, se aiheuttaa sulle vain enemmän pahaa oloa. Ja hae apua nyt ensin ihan psykiatrian polilta että pääset juttelemaan pahasta olosta ennen kuin se menee pahemmaksi koska voi hyvin olla että sulla ei varsinaisesti ole nyt syömishäiriötä mutta jos jatkat tuolla linjalla ja et hae mistään apua niin kohta olet niin syvällä tuossa "ruoka-laihis-ahistuksessa" että sieltä ylöspääseminen onkin jo melkein loppuelämän pituinen juttu. Enkä liioittele nyt yhtään, avun hakeminen syömishäiriön alkuvaiheessa on tärkeää ettei se pääse pahaksi ja jatku vuosikausia.

Ja todellakin syömishäiriöitä on kaikenikäisillä ja sekä naisilla että miehillä. Vain ihmiset jotka eivät tiedä näistä sairauksista mitään luulevat että niitä on vain nuorilla tytöillä.

Kyllä voi aikuinen sairastua.

Oireesi ovat hyvin tuttuja, hyvä että tartut asiaan heti!

Tärkein hoito syömishäiriöön on täsmäsyöminen.
Se että sinä syöt tarpeeksi oikeaa ruokaa säännöllisesti.
Ilman täsmäsyömistä jo kroppasi huutaa välillä ahmimaan, koska keho vaatii ruokaa.
Se ei ole ahneutta, se on nälkää joka tulee kun paastoat ja aivosi vaativat sinua pelastamaan kehosi nälkäkuolemalta.

Lainaa kirjastosta kirja Irti ahminnasta ja käy sivulla https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito/irtiahminnasta/Pages/default.aspx

Et tosiaan ole ainoa, hyvä että haet hoitoa itsellesi!

[QUOTE="toivoton";28486911]Olenko vain hullu vai onko minulla alkamassa jonkinlainen syömishäiriö?[/QUOTE]

Syömishäiriöt nimenomaan on mielenterveyden häiriöitä.

[QUOTE="vieras";28487333]Kuulostaa ahmimishäiriöltä.[/QUOTE]

nyt pitää kyllä tähän tarttua ja kysyä, että kuinka ihmeessä? En käsittääkseni kyllä ahmi? Vai mitä tuo ahmimishäiriö sitten tarkoittaa.

Mutta en tiedä... Pitäisi kai pakottaa itsensä syömään tänään edes jotain, en vain haluaisi sitä ahdistusta mikä siitä tulee.

kiitos kaikille vastauksista... ELi voi olla syömishäirötä tai sitten jotain muuta mielenterveysongelmaa. Huoh, en kyllä millään haluaisi mennä lääkäriin tästä asiasta.

Mä voisin suositella sulle vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siirtymistä. Siinä saa syödä vatsansa täyteen ja hiilarien vähetessä myös ruoka/herkkuhimot jäävät pois. Verensokeri pysyy tasaisen matalana kun sokeri"piikit" ei nosta insuliinitasoa, joka sitten taas saa verensokerin putoamaan nopeasti alas ja taas on nälkä. Käy karppausinfon sivustolla tutustumassa tarkemmin aiheeseen ja lue aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, esim. Annika Dahlqvistin kirjoja. Mulla itselläni on raskauksien myötä tullut noin 10kg ylimääräistä ja nyt pari kuukautta olen ollut VHH ruokavaliolla. Vatsa on rauhallinen (ei pieretä eikä turvota), nälkä on hallinnassa harvemmilla syömisillä eikä makeaa tee yhtään mieli. Tsemppiä!

[QUOTE="a p";28486926]No lähinnä siksi, kun joka paikassa aina puhutaan syömishäiriöstä nuorten tyttöjen sairautena.[/QUOTE]

Tarkoittaa vain sitä, että se on yleisempää nuorilla tytöillä. Aivan kuten esimerkiksi sydänkohtaukset ovat yleisempiä vanhuksilla, mutta ei se sitä tarkoita etteikö nuorikin voisi saada sydänkohtauksen. Syömishäiriöitä esiintyy kaikenikäisillä ja jopa miehillä. Mm. Michael Monroe on sairastanut syömishäiriötä.

[QUOTE="a p";28487404]kiitos kaikille vastauksista... ELi voi olla syömishäirötä tai sitten jotain muuta mielenterveysongelmaa. Huoh, en kyllä millään haluaisi mennä lääkäriin tästä asiasta.[/QUOTE]

Etpä tietenkään, koska tuo on ahdistuksen hoitamista omin konstein, ja pelkäät että sinulta viedään sekin. Mene silti. Ahdistukseen saa lääkkeet.

Mä voisin suositella sulle vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siirtymistä. Siinä saa syödä vatsansa täyteen ja hiilarien vähetessä myös ruoka/herkkuhimot jäävät pois. Verensokeri pysyy tasaisen matalana kun sokeri"piikit" ei nosta insuliinitasoa, joka sitten taas saa verensokerin putoamaan nopeasti alas ja taas on nälkä. Käy karppausinfon sivustolla tutustumassa tarkemmin aiheeseen ja lue aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, esim. Annika Dahlqvistin kirjoja. Mulla itselläni on raskauksien myötä tullut noin 10kg ylimääräistä ja nyt pari kuukautta olen ollut VHH ruokavaliolla. Vatsa on rauhallinen (ei pieretä eikä turvota), nälkä on hallinnassa harvemmilla syömisillä eikä makeaa tee yhtään mieli. Tsemppiä!

Myös ihan vain terveellisellä ruokavaliolla, jossa on paljon kasviksia ja jossa ateriarytmit ovat kohdallaan pääsee eroon herkkujen himosta ja verensokerin heilahteluista.

Piti vielä kirjoittaa, että olen saanut parissa kuukaudessa nyt painoa pudotettua 3,5 kiloa. Monet saa toki nopeamminkin, mutta mä en ole "kituillut" yhtään. Rasvaa olen syönyt surutta, mutta hiilarit yrittänyt pitää alle 50g/vrk. Toki ketokarppauksella varmaan olisin laihtunut enemmänkin. Paino putoaa kuitenkin tasaisesti, joten en ole vielä päämäärässäni. Senttejä on lähtenyt vyötäröltä useita,vaatteista huomaa. Mieskin on huomannut muutoksen :). Aion noudattaa tätä samaa ruokavaliota myös senkin jälkeen kun olen tavoitepainossani. Olo on todella hyvä.

[QUOTE="vieras";28487440]Myös ihan vain terveellisellä ruokavaliolla, jossa on paljon kasviksia ja jossa ateriarytmit ovat kohdallaan pääsee eroon herkkujen himosta ja verensokerin heilahteluista.[/QUOTE]

Valitettavasti mulla ei toiminut virallisterveellinen ruokavalio ollenkaan. Perunat ja leipä olivat pahimpia vihollisiani. Jo pelkästään niiden poisjättäminen auttaa monilla painonpudotuksessa. Tietenkin, jos jotain jättää pois, on oltava tarkkana, ettei energiansaanti jää liian vähäiseksi. Elimistö alkaa käydä säästöliekillä ja jojo-ilmiö on valmis. Seuraavalla kerralla on taas vaikeampi laihtua kun kroppa muistaa "nälänhädän" ja alkaa heti varastoida rasvaa kun jotain saa. Eli hiilareita alas ja rasvaa tilalle. Kannattaa ensin perehtyä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, ettei mene ojasta allikkoon.

tää on vaan niin hullua tää homma kun vaa'alla pitää rampata monta kertaa päivässä ja voi huoh. näläntunne on kadonnut jonnekin kokonaan eikä yhtään tee mieli syödä.

Valitettavasti mulla ei toiminut virallisterveellinen ruokavalio ollenkaan. Perunat ja leipä olivat pahimpia vihollisiani. Jo pelkästään niiden poisjättäminen auttaa monilla painonpudotuksessa. Tietenkin, jos jotain jättää pois, on oltava tarkkana, ettei energiansaanti jää liian vähäiseksi. Elimistö alkaa käydä säästöliekillä ja jojo-ilmiö on valmis. Seuraavalla kerralla on taas vaikeampi laihtua kun kroppa muistaa "nälänhädän" ja alkaa heti varastoida rasvaa kun jotain saa. Eli hiilareita alas ja rasvaa tilalle. Kannattaa ensin perehtyä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, ettei mene ojasta allikkoon.

Hienoa, että karppaus sopii sinulle ja todella monellehan se sopii. Halusin vain tuoda esiin sen pointin, että se ei ole ainoa oikea ruokavalio. Perunaa ja leipää ei tietystikään kannata kenenkään laihduttajan kannata syödä paljon, mutta niitäkin syömällä voi laihtua. Ja siitä makeanhimostakin voi päästä eroon ihan vain sillä, että syö tasaisin väliajoin, paljon kasviksia ja syö suurimman osan ennen iltapäivää.

kai se on nöyrryttävä ja mentävä jotain apua tähän hakemaan, oli tää sitten syömishäiriötä tai jotain muuta mielenterveysongelmaa. eilenkin olin koko päivän syömättä, sitten yhdeksältä illalla söin iltapalan ja oksensin sen. huoh.

pitikö tässä nyt vielä hulluksi tulla... tänään en ole vielä syönyt.

(toisaalta tuli aika onnellinen olo vaa'alla tänään kun paino oli laskenut)

Yhteistyössä