Voiko AIKUISELLA keuhkokipu tuntua ylävatsakipuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ratkaiskaa tinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ratkaiskaa tinka

Vieras
Vai onko se sitten vaan vatsakipua?Pystyykö siis aikuinen kohdistamaan kivuntunteen oikeaan paikkaan? Miehen kanssa tinkaa,kun mulla on ihan tajuton flunssa ollut (ei yskä,että ei oo mikään lihaskipu kyseessä) ja nyt ylävatsa kipeenä(ei muuten mitään vatsataudin oireita,huonoa oloa,ripulia tms) ja mies väittää,että kipu keuhkoissa voi tuntua ylävatsassa aikuisellakin?Minusta taas kyllä aikuinen osaa kohdistaa kivun niin,että jos se tuntuu keuhkoissa,niin se sitten kans tuntuu keuhkojen kohdalla eikä ylävatsalla,juuri kylkiluiden alla.Mitäs mieltä olette?

Jaa,eli voi siis tuntua...no,missäs vaiheessa kannattais lähtee sitten kuunteluttaan keuhkot?Sitten kun ei enää suorassa pysty käveleen?Siis,että kannattaako oottaa,et menis itsekseen ohi vaikka parissa päivässä?

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Voi tuntua kehkokipu tai vaikkapa sydän oireet aikuisellaki ylävatsakipuna.

Ai.Miten ei aikuinen osaa kipua kohdistaa,vai onko se jotain säteilykipua tai jotain?Vai mistä johtuu?

Sillä alueella kulkee isot hermot nk. kiertäjähermot jotka kulkee ylhäältä kurkkutorven vierestä kehkojen takaa, sydämen ohi ylävatsantakaa ja keuhko sekä sydänkipu saattaa tuntua ylävatsakipuna niin aikuisella kuin lapsellakin.

Tarkennan vielä että kiertäjähermon parasympaattiset hermosyyt hermottavat sydänlihaksen sekä monien rinta- ja vatsaontelon lihaksia ja rauhasia.
(ihan sattu olemaan anatomian kirja tossa lattialla kun lapsest selasi sitä illalla :laugh: )

Toki se kipu voi hyvin olla närästystäki, tai jotaki ruuansulatusvaivoja tai tai että ei välttämättä mitään vakavaa. Mutta vastasin tossa yllä vaan siihen että voi olla kehkokipua se ylävatsalla tuntuva =)

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Toki se kipu voi hyvin olla närästystäki, tai jotaki ruuansulatusvaivoja tai tai että ei välttämättä mitään vakavaa. Mutta vastasin tossa yllä vaan siihen että voi olla kehkokipua se ylävatsalla tuntuva =)

Juu,näin mäkin aattelisin.Eli uskaltaa sitten varmaan seurailla asiaa?kun mies ois lääkäriin patistelemassa,mut mä oon sitä mieltä,että sitten alan maanantaina soitteleen tk:hon jos vielä kipeenä (siis tietty jos ei huomattavasti lisäänny kivut siihen mennessä)

Alkuperäinen kirjoittaja Elokuun Kruunu:
Mulla keuhkokuumeessa ollessani tuntui kipua lähinnä yläselässä, sellaista pistävää kipua hengittäessä.

Mulla taas jatkuvasti,ei muutu kipu(ehkä joku pistävä polte ois oikeempi kuvaus) miksikään vaikka hengittäis syvään tms,eikä ole aaltoilevaa.

Jos nousee korkea kuume ja kipu pahenee ja tai vointi tuntuu huononevan niin sitte lääkäriin. Jos koskee vaan jonkin verran mutta voit sen kanssa olla ja nukkua ja puhua ja syödä niin tuskin on isoa kiirettä lääkäriin. Voinnin mukaan siis =)

Yhteistyössä