Mulla oli kaks vuotias usein mukana, kun mies oli töissä autolla, enkä jaksanu kävellä viemään lasta hoitoon eri suuntaan. Myös sisätutkimus tehtiin lapsen mukana ollessa, terveydenhoitaja leikitti lasta sen aikaa muualla, kun lääkäri tutki.
Minulla on 1-vuotias lapsi, ja on kyllä ollut mukana äitiysneuvolakäynneilläni, koska en ole pelkän neuvolakäynnin ajaksi viitsinyt ketään lapsenvahdiksi pyytää. Ei ole pahalla katsottu ainakaan täällä meillä, enkä ymmärrä miksi katsottaisikaan.
Näinpä tuossa viime kerralla aulassa odotellessani yhden aluillaan olevan suurperheen äidin (neljä alle 5-vuotiasta, joista yksi vauvaikäinen ja viides tulossa...) olevan katraansa kanssa käynnillä. Isommat lapset leikkivät varsin sopuisasti siinä neuvolan leikkinurkkauksessa, nuorimmainen tietysti oli äitinsä kanssa terkkarin luona.
Meidän äitiysneuvolassa ei ole ikinä näkynyt lapsia äitien mukana niin tuli vaan mieleen Ja yleensä neuvola-aika on ollut aamukahdeksan jolloin mies on ollut lapsen kanssa, kun menee ysiltä töihin, mutta nyt joutuu työmatkalle sitten just kun on neuvola.
mulla oli aina esioinen mukana kun kävin neuvolassa. lääkäri käynteihin yritin löytää hoitajan mutta jos ei onnistunu oli mukana sielläkin ja neuvolantäti sitten katsoi sen aikaa kun olin lääkärillä.
Mulla oli meidän alle 2vuotias oikeastaan jokaisella käynnillä mukana, kun kuopusta odotin. Myös lääkäri käynneillä, eikä meillä kyllä terkalla ollut aikaa sen kanssa leikkiä. Joko istui rattaissa tai sitten leikki siinä huoneessa.
Mulla on kanssa ollut lapsia mukana äitiysneuvolan puolella ja samanlaisia kokemuksia on asiasta kuin muillakin vastanneilla. Hyvin on onnistunut ja terkkari on pitänyt lapselle seuraa esim. sisätutkimuksen ajan.
Kyllä mullakin oli kaikilla muilla neuvolakäynneillä lapsi mukana paitsi juurikin lääkärikäynneillä. Silloin kun yksi on lääkärillä niin terkkarilla on jo seuraava asiakas, ei hän olisi ehtinyt mitään lapsia vahtia.