Voiko esimies hylätä (työterveys)lääkärin kirjoittaman sairausloman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saikkulainen pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esimies voi "määrätä" menemään nimeämälleen lääkärille. Mullekin pomo alkoi ryppyilemään ja menin kiltisti sitten terveyskeskuslääkäriin kun halusi ja varasi jopa ajan, kerroin sitten siellä että olin jo käynyt yksityisellä ja näytin reseptit ja todistukset ja terveyskeskuslääkäri tuumasi että ei näissä ole mitään moitittavaa, kirjoitti sitten uuden sairaslomalapun, tosin pidemmän kuin tämä yksityinen ja kehui että hyvät lääkkeet on määrännyt, että näillä mennään. Ja naureskeli pikkasen mun pomon touhuille.

Sairauslomaa ei voi hylätä mutta sairausajan palkan voi jättää maksamatta. Tosin sillä edelletyksellä että ta on edellyttänyt työterveyshuollon käyttöä ja työntekijä on jättänyt menemättä sinne.

Periaatteessa kai voi. Mutten oikein keksi millä perusteella. Ehkäpä, jos esimiehellä on varmaa tietoa siitä, että työntekijä on valehdellut lääkärille, käytännön tasolla tuskin silti uskaltaisi hylätä.Itse esimiehenä tuollaisessa tapauksessa antaisin pitää saikun ja alkaisin etsimään keinoja saada työntekijä pihalle firmasta.
Olisiko antaa jotain lisävalaisua asiaan? Olet ilmeisesti nyt saikulla?

"Lääkärintodistus tai muu 2 momentissa tarkoitettu todistus on kuitenkin vain asiantuntijan lausunto,
josta toimivaltainen viranomainen voi poiketa perustellusta syystä."

Lääkäri on lääkäri ja pomo päättää, hyväksyykö loman. Eikö esim. Tampere päättänyt, että masennuslomista ei saa palkkaa?

Mun käsityksen mukaan työnantaja voi määrätä saikkulaisen johonkin korvaavaan työhön jos terveydentila sen vain sallii. Esim. raskaan ruumiillisen työn tekijälle kevyttä sisähommaa tms.

[QUOTE="vieras";24521794]Esimies voi "määrätä" menemään nimeämälleen lääkärille. Mullekin pomo alkoi ryppyilemään ja menin kiltisti sitten terveyskeskuslääkäriin kun halusi ja varasi jopa ajan, kerroin sitten siellä että olin jo käynyt yksityisellä ja näytin reseptit ja todistukset ja terveyskeskuslääkäri tuumasi että ei näissä ole mitään moitittavaa, kirjoitti sitten uuden sairaslomalapun, tosin pidemmän kuin tämä yksityinen ja kehui että hyvät lääkkeet on määrännyt, että näillä mennään. Ja naureskeli pikkasen mun pomon touhuille.[/QUOTE]

Luultavasti pomosi "ryppyili" siksi, että olet epäluotettava työntekijä. Muuta syytä en oikein keksi.

Kyllä voi hylätä (ts ei tarvitse hyväksyä sairauslomatodistusta), myös työterveyslääkärin kirjoittaman sairasloman, mutta tällöin hänen tulee osoittaa toinen lääkäri jonka vastaanotolle on mentävä, joka myös katsoo tilanteen. Ja lääkärit ovat todenneet, että näissä tilanteissa työnantaja ottaa aika ison riskin, mutta ihan laillista on.

[QUOTE="alma";24521797]Periaatteessa kai voi. Mutten oikein keksi millä perusteella. Ehkäpä, jos esimiehellä on varmaa tietoa siitä, että työntekijä on valehdellut lääkärille, käytännön tasolla tuskin silti uskaltaisi hylätä.Itse esimiehenä tuollaisessa tapauksessa antaisin pitää saikun ja alkaisin etsimään keinoja saada työntekijä pihalle firmasta.
Olisiko antaa jotain lisävalaisua asiaan? Olet ilmeisesti nyt saikulla?[/QUOTE]

Jep, olen ja siksi tätä vain mietin, kun mulle ei periaatteessa ole sijaista (olen itse sijaisena) ja jonkun nekin hommat olis tehtävä.
Ja tämä ns. sairaus jonka takia kotona nyt olen, ei periaatteessa ole niin paha, ettenkö voisi töissäkin tietokoneen ääressä istua, mutta lääkäri katsoi parhaimmaksi näin.

Mitä siitä seuraa, jos menen sairaslomalla töihin? Eikai mitään?

Tai sitten kysyn etätyömahdollisuutta.

Kyllä, olen liian tunnollinen ;)

[QUOTE="alma";24521812]Luultavasti pomosi "ryppyili" siksi, että olet epäluotettava työntekijä. Muuta syytä en oikein keksi.[/QUOTE]

Pomo ryppyili vain ja ainoastaan siitä syystä että hän oli sellanen ihan perusluonteeltaan.

[QUOTE="alma";24521812]Luultavasti pomosi "ryppyili" siksi, että olet epäluotettava työntekijä. Muuta syytä en oikein keksi.[/QUOTE]

Joojoo...eihän ne pomot koskaan aiheetta ryppyile ei...Täydellisiä ihmisiä.

Mitähän tekemistä epäluotettavuudella on tekemistä lääkärin diagnoosin kanssa?

[QUOTE="aapee";24521817]Jep, olen ja siksi tätä vain mietin, kun mulle ei periaatteessa ole sijaista (olen itse sijaisena) ja jonkun nekin hommat olis tehtävä.
Ja tämä ns. sairaus jonka takia kotona nyt olen, ei periaatteessa ole niin paha, ettenkö voisi töissäkin tietokoneen ääressä istua, mutta lääkäri katsoi parhaimmaksi näin.

Kyllä, olen liian tunnollinen ;)[/QUOTE]

Voit mennä töihin jos haluat. Kohta joku tulee sanomaan, ettei vakuutukset ole voimassa, mutta se ei pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";24521842]Mitähän tekemistä epäluotettavuudella on tekemistä lääkärin diagnoosin kanssa?[/QUOTE]

Meinaatko todella, ettei kukaan ole koskaan valehdellut lääkärille olevansa sairas?

Kyllä voi hylätä (ts ei tarvitse hyväksyä sairauslomatodistusta), myös työterveyslääkärin kirjoittaman sairasloman, mutta tällöin hänen tulee osoittaa toinen lääkäri jonka vastaanotolle on mentävä, joka myös katsoo tilanteen. Ja lääkärit ovat todenneet, että näissä tilanteissa työnantaja ottaa aika ison riskin, mutta ihan laillista on.

Tähän täytyy muistuttaa, että työnantaja sinänsä ei voi hylätä lääkärin määrämää saikkua, voi vain pidättäytyä palkkanmaksusta

[QUOTE="alma";24521850]Voit mennä töihin jos haluat. Kohta joku tulee sanomaan, ettei vakuutukset ole voimassa, mutta se ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

No tätäpä juuri mietin, että jos vaikka työmatkalla jään auton alle, kun minähän olen sairaslomalla... !?!?!

Mitähän esimies mahtaisi tuumata, jos kysyn etätyönmahdollisuutta ja käväisen huomenna palaveeraamassa. Sama kait se on, missä ne työt tekee, kunhan tekee. =)

[QUOTE="alma";24521856]Meinaatko todella, ettei kukaan ole koskaan valehdellut lääkärille olevansa sairas?[/QUOTE]

Kyse ei ollut oksennustauti diagnoosista. Kyseessä oli huomattavasti pidempi sairasloma, eikä kyseessä ollut nuppivaivat tms.

[QUOTE="aapee";24521817]Jep, olen ja siksi tätä vain mietin, kun mulle ei periaatteessa ole sijaista (olen itse sijaisena) ja jonkun nekin hommat olis tehtävä.

Kyllä, olen liian tunnollinen ;)[/QUOTE]

Elähän hyvä ihminen itseäs nyt soimaa, edes tunnollisuudesta.
voit mennä töihin, jos kerran pystyt sitä tekemään.

jos vaikka ruumillisen työn jokin vamma estäisi, voisi mennä kevyeen työhön silti.
Ei tuossa ole vielä ylitunnollisuutta - työthän on hoidettava.
Ja terveys on paljon omasta määrittelystä kiinni, poislukien tietenkin nuo mahdottomat yhtälöt - fyysinen vamma joka tod. estää kaiken.

Itse tiedän vaikkapa yhden rehtorin, jolla tosiaan hommia riittää ja näin ollen ajattelisi että kun tuli tilaisuus piiiiiiitkääänn s-lomaan, (kipsi jalassa :D )
niin sen olisi pitänyt, tuota työn kuormaa kun on paljon opetusalalla plus reksin työt siihen päälle.
Eikö mitä, tämä lampsi joka päivä hoitamaan hommans, ei pitänyt s-lomaa.
Siinä vältti joutuvansa joukkoon "pitkiä s-lomia".

joskaan ei vaaraa työpaikan menetyksesta olisi ollut, vaikka ois lomansa pitänytkin.

Ei mitään marttyyrimeïninkiä kuitenkaan, vaan posit. ja urhealla mielellä hoiti hommat, ja näin kaikilla oli mukavampaa, sekä ennen kaikkea helpompaa.

en kyllä itse häntäkään ylitunnollisena pidä. Sitten, jos ne omat rajat pahsti käy ylittämään ja vielä jatkuvasti, voi olla ylitunnollisuudesta kyse.

Sairausloman aikana voi mennä töihin työntekijän ja työnantajan molemminpuolisella sopimuksella ja näin periaatteessa vakuutukset ovat voimassa. Vakuutusyhtiön kanssa viimeisimmän vuoden tapelleena olen kuitenkin 100 varma, että mahdollista työtapaturmaa vakuutusyhtiö ei tulisi korvaamaan jos menet saikulla töihin.
Minusta tuo on kyllä outoa, jos todellakin esimies voisi hyläta sairausloman. Ensinnäkin sairausloman syytä ei tarvitse esimiehelle kertoa. Diagnoosin saa vetää vaikka mustalla tussilla ylitse. Esimies ei myöskään saa ottaa sairauslomatodistusta itselleen vaan riittää kun sen hänelle näyttää. Alkuperäinen tulee toimittaa sitten palkanlaskijalle. Tämä ohjeistus on saatu pääluottamusmieheltä.

Mitenkähän esim. siivousalalla toteutettaisiin kevyemmän työn teettäminen... Ei löytyisi edes tietokoneita firmasta joiden eteen istuttaa kaikki sairaslomalaiset, ja mitä tekisivät? Itse olen sellaista mahdollisuutta kaivannut kyllä.

Hinni on väärässä. Lakisääteisessä tt-vakuutuksessa 10 v. työskennelleenä en ole koskaan hylännyt työtapaturmaa joka on sattunut silloin kun työntekijä on työnantajan suostumuksella palannut töihin vaikka sairauslomaa on vielä ollut.

[QUOTE="vieras";24522184]Hinni on väärässä. Lakisääteisessä tt-vakuutuksessa 10 v. työskennelleenä en ole koskaan hylännyt työtapaturmaa joka on sattunut silloin kun työntekijä on työnantajan suostumuksella palannut töihin vaikka sairauslomaa on vielä ollut.[/QUOTE]

No hyvä, jos noin on. Sanoinkin, että vakuutuksethan on voimassa vaikka palaa kesken sairausloman töihin. Mutta valitettavasti noi työtapaturmajutut ei aina ole niin yksiselitteisiä enkä itse uskaltaisi ottaa riskiä palata kesken saikun töihin. Kun ei alunperinkään (ainakaan mun kokemuksen mukaan) selvätkään tapaukset välttämättä ole työtapaturmia. Luojalle kiitos, että mun tapaus hyväksyttiin työtapaturmaksi ja sain siihen kuuluvat korvaukset (vaikka terveys meni). Siksi olen nyt itse aika varovainen, etten mene kesken saikun töihin. Tosin meillä ei hoitoalalla kevyttä työtä ole tarjollakaan.
Niin ja jos huolettaa toi vakuutusten voimassaolo, niin eikö voi pyytää uuden todistuksen lääkäriltä että on työkykyinen?

Yhteistyössä