Voiko ihminen kertoa mielipiteensä toisen kodista vapaasti, vaikka sitä ei häneltä kysyttäisikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snowpatrol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Snowpatrol

Jäsen
16.05.2012
364
0
16
Eli onko ihan ok, jos minä tulen teille kotiin ja alan analysoida kotianne ja sisustustanne kertoen myös huonot puolet? Esim. "En mä voisi ikinä asua näin valkoisessa kodissa" "nää teidän sohvat on tosi huonot istua" "tuo oon ihan outo tapa laittaa kukkia kannuun. Eikö sulla ole maljakkoa?" jne..

Mulla on tuollainen kaveri. Ja kyllä se vaan loukkaa vaikka kuin tietää kaverin tyyliksi laukoa asioita. Oon kyllä oppinut sanomaan takaskin mutta silti..
Ja ei en ikinä sano edes kaverille etten tykkää jostain. VOin sanoa ettei yhtään mun tyylinen mut sopii kaverille tms.

Meillä kävi tuommoinen tuttavaperhe,tulivat melkein aina ilmoittamatta, kertoivat aina mitä pitäisi muuttaa, lapset koitti kaappien päältä onko pölyä ja jos oli, tiedottivat asiasta heti äitiään. Äiti plösötti sohvalla ja lapset juoksi ympäri kämppää, aina meni meiltä jotain rikki. Tämä perhe ei käy meillä enää kylässä ;)

Tietenkin voi, mutta eipä tule mieleen ketään jonka sisustusta menisin kysymättä arvostelemaan ja samalla todennäköisesti pilaamaan välejä ja kertomaan kuinka huonotapainen olen vieraana.

Tämä tuli siis mieleeni, koska eräs tuttu pariskunta tuli meille kylään. Kumpikin arvostelivat kovasti, miten meillä on liian valkoista, liian hienoa, epäkäytännöllistä ja makuuhuoneessa "ällöpinkkiä", joka oli kuulemma kuin pikkutytön huone.
Juttelin yhden tutun kanssa, joka ei ymmärtnyt loukkaantumistani. Hänen mielestään voi tottakai sanoa, jos ei tykkää jostakin ja mä olen kuulemma vain nyt nirppis.

Tämä tuli siis mieleeni, koska eräs tuttu pariskunta tuli meille kylään. Kumpikin arvostelivat kovasti, miten meillä on liian valkoista, liian hienoa, epäkäytännöllistä ja makuuhuoneessa "ällöpinkkiä", joka oli kuulemma kuin pikkutytön huone.
Juttelin yhden tutun kanssa, joka ei ymmärtnyt loukkaantumistani. Hänen mielestään voi tottakai sanoa, jos ei tykkää jostakin ja mä olen kuulemma vain nyt nirppis.

Riippuu ihan miten ja millä äänensävyllä sanoo. Esim. mun kaveri on sisustellut ja esitellyt uusia sisustuksiaan, niin mulla ei ole mitään syytä olla sanomatta, ettei ole mun tyylinen sisustus lainkaan, eikä hänellä ole siitä mitään syytä pahastua. Nättiähän sielä on, mutta ei vain mun tyylistä ja en ole muuta väittänytkään.

Käytöstavat näyttävät olevan todella hukassa, kenelläkään jolla on edes jotain alkeellista aivotoimintaa ei tule mieleen haukkua jonkun toisen kotia.

Ilmeisesti jatkuvat tositv formaatit, joissa auotaan päätä minkä keritään saavat henkisesti köyhät luuleemaan sen oleva ihan Ok arkielämässäkin.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mun mielestä toisten koteja ei pitäisi kommentoida mitenkään ellei ole mitään nättiä sanottavaa. Mutta jos asukas itse kysyy mielipidettä kodistaan niin saa sanoa jotain negatiivistakin, mieluiten kyllä hienovaraisesti, eikä mitään "no nyt kun kysyit niin on kyllä vitun ruma" tms.

Jos kierrätät vieraita esim. uudessa kodissa esitelle huoneita ja sisustusta minusta vieras voi aivan hyvin sanoa (ainakin useinmiten) mielipiteensä tyyliin "hmm... itse pidä näin vaaleasta, tummasta... voi tuo seinä olisi ollut minusta ihana maalattuna... tuohon ikkunaan laittaisin varmaan sellaiset verhot... " tms. Jos sisustuksesta ei ole mitään positiivista sanottavaa on silloinkin kohteliaampaa olla kertomatta niitä negatiivisiakaan.

Viimeksi muokattu:
Jos kierrätät vieraita esim. uudessa kodissa esitelle huoneita ja sisustusta minusta voi aivan hyvin sanoa (ainakin useinmiten) mielipiteensä tyyliin "hmm... itse pidä näin vaaleasta, tummasta... voi tuo seinä olisi ollut minusta ihana maalattuna... tuohon ikkunaan laittaisin varmaan sellaiset verhot... " tms.

Voi toki sanoa, mutta miksi pitäisi? Tuo on minusta ihan yhtä moukkamaista kuin se, että ruvetaan kysymättä esittämään mielipiteitä toisen kodista.
Jos joku esittelee kotiaan enkä pidä sisustustyylistä, kommentoin mieluummin vaikka jotain tiettyä väriä tai esinettä josta pidän enkä rupea tuputtamaan omia ideoitani.
Tällainen "rehellisyys" on ihan syvältä.

Voi toki sanoa, mutta miksi pitäisi? Tuo on minusta ihan yhtä moukkamaista kuin se, että ruvetaan kysymättä esittämään mielipiteitä toisen kodista.
Jos joku esittelee kotiaan enkä pidä sisustustyylistä, kommentoin mieluummin vaikka jotain tiettyä väriä tai esinettä josta pidän enkä rupea tuputtamaan omia ideoitani.
Tällainen "rehellisyys" on ihan syvältä.

Koko asunto kierrosta voi vaikea olla hiljaa ja miksi sanoa onpa ihana sisustus jos se sitä ei ole. Itse asiassa itseäni hieman ärsyttää tilanteet joissa isäntä tai emäntä haluaa että kierretään kaikki huoneet saunaa, wc:tä ja kodinhoitohuonetta myöden. Koko asunnon esittelyä pidä jonkin sortin haluna kuulla mitä mieltä asunnosta/sisustuksesta olen.

Viimeksi muokattu:
Tottakai voi, mutta onhan se moukkamaista, ja antaa sanojasta mun mielestä idiootin vaikutelman. "Mä en tykkää tummasta puusta enkä sinisestä väristä sisustuksessa". Ööö, ei se sun kotisi olekaan. Onko sun mielipidettäsi kysytty, häh?

"Ihan kiva" on ihan kiva sananvalinta joskus.

Mä olisin varmaan purskahtanut nauruun ja sanonut, etten olekaan ollut tietoinen heidän aikeistaan muuttaa meille asumaan.

Mietin itse noin kuukausi sitten ihan samaa eli loukkaannuinko turhasta vastaavanlaisessa tilanteessa.

Työkaverini tuli käymään meillä ensimmäsitä kertaa ja arvostelu alkoi heti sisälle tultua: Ompa teillä kuuma mitenköhän pystyn täällä olemaan (tulimme suoraan töistä ja asunnossa kaikki ikkunat olleet kiinni kun en ollut aamulla älynnyt jättää auki), miten teillä on tuonväriset ovet komeroissa kun lattia ja katto ovat tuonväriset, en olisi kyllä ikinä itse laittanut tuollaisia verhoja jne. Ja kahvin kanssa tarjottu piirakkakin oli kuivaa.

Makuasioita, tiedetään. Mutta kyllä tuntui kurjalta kun olen sisustamiseen nähnyt paljon vaivaa ja koti on sellainen missä perheeni viihtyy hyvin. Ei ole tehnyt mieli kutsua tuota työkaveria uudestaan kylään vaikka töissä mukava onkin.

Tällasia ihmisiä valitettavasti riittää mutta onneksi seuransa voi valita. Minun appivanhemmat arvostelevat IHAN kaikkea ja kaikkia. Ei niin pientä asiaa ettei siitä jotain valittamista löytyisi. Erittäin raskasta olla tuollaisten ihmisten kans tekemisissä - enkä itse asiassa enää olekaan...

Kyllä tietty voi, mutta se on törkeää. Meidän kotia ei ole kukaan koskaan arvostellut, muuten kuin liian ahtaaksi. Mutta täälläpäin ahtaasti asuminen on ihan normaalia, meidän rapussakin asuu 5-henkinen perhe kolmiossa, ja nelihenkinen perhe kaksiossa jne. Täällä pitää valita joko sijainti tai neliöt, kun harvalla on varaa valita molempia.

Jos joku alkaisi arvostella meidän sisustusta tms., ei olisi meille enää asiaa.

Vaalea koti... totean onapa ihanan valoisaa.

Tummasävytteinen koti... totean onpa ihanan tunnelmallista.

Ja nämäkin kommentit vain jos jostain tulee sellainen tunne, että talon omistja haluaisi kuulla mielipiteeni.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="vieras";26891410]Vaalea koti... totean onapa ihanan valoisaa.

Tummasävytteinen koti... totean onpa ihanan tunnelmallista.

Ja nämäkin kommentit vain jos jostain tulee sellainen tunne, että talon omistja haluaisi kuulla mielipiteeni.[/QUOTE]

Ihan sama juttu. Saatan sanoa jotain positiivista jos sellaista huomaan, mutta muuten en sano mitään. Jokaisella saa olla juuri sellainen koti mistä itse tykkää.

Yhteistyössä