Voiko ihminen olla narsisti jos itse pelkää sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen saanut käsityksen, että narsismi olisi aikalailla parantumatonta ja että narsisti ei itse koskaan tajuaisi omaa narsismiaan.
Itse omaan erittäin huonon itsetunnon ja olen välillä miettinyt jopa voisinko olla narsisti, voisiko se olla mahdollista?

[QUOTE="sera";28234218]Miksei voisi. Mutta vaikka on epätodennäköistä parantua narsismista, niin ei mahdotonta.[/QUOTE]

En ole alan asiantuintija, mutta minulla on vahva käsitys, että narsisti ei voi itse tunnistaa itseään narsistiksi, sehän olisi puute, narsismi siis ja narsisti ei koe itsessään puutteita, kaiketi. Tarkentakaa tai korjatkaa, enemmän tietävät.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;28234233:
En ole alan asiantuintija, mutta minulla on vahva käsitys, että narsisti ei voi itse tunnistaa itseään narsistiksi, sehän olisi puute, narsismi siis ja narsisti ei koe itsessään puutteita, kaiketi. Tarkentakaa tai korjatkaa, enemmän tietävät.

Voihan, esim. keskellä parantumisprosessiaan.
Tyypillistä ei ole myöntää huonoa itsetuntoa.

[QUOTE="sera";28234243]Voihan, esim. keskellä parantumisprosessiaan.
Tyypillistä ei ole myöntää huonoa itsetuntoa.[/QUOTE]

Niin no, näin olenkin miettinyt että jospa olen keskellä paranemisprosessia.
Huonoa itsetuntoa ei ole ollu helppo myöntää julkisesti, mutta aina sen olen tiennyt ja tiedostanut.
Tosin aina olen tuntenut syvää häpeää ja katumusta teoistani ja olen hyvin vahvasti empaattinen ihminen että ne kyllä sotivat tätä narsismiajatusta vastaan..

Mikä saa epäilemään että voisit olla narsisti? Huono itsetunto voi kertoa niin monesta muustakin asiasta. Huono itsetunto vaikka siihen liityisi tietynlaista itsekeskeistä ajattelua ei minusta kerro vielä narsismista.

Yhdellä luennolla puhuttiin hyvin
Narsisti voi olla hyvinkin sosiaalinen, empaattinen ja sympaattinen ihminen muille. Se mikä tekee hänestä sen "kieroutuneen" ja vaikean, on se ettei narsisti pysty hyväksymään että joku rakastaisi häntäkin. Tästä noidanhkehästä syntyy kaikki toisten tekojen väärin ymmärtämiset, toisten syyttämiset, taistelu siitä että on itse oikeassa ja koko muu maailma (muka) häntä vastaan.

Yhteistyössä