Voiko itse tehdä "täällä vartioimme me"-taulun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tai tottahan voi, mutta onko se "pätevä" ???

kuulin vaan sellaisen jutun, et kun nykyään on näitä hupitauluja tyyliin "älä koiraa varo, varo emäntää" jne, niin niissä ei lue sitä pientä pränttiä et kulkeminen omalla vastuulla ja tällöin ei sitten ole varoitettu koirasta?

mietin jos itse tekisin sellaisen kyltin, että täällä vartioimme me, valokuvat ja teksti että kulkeminen omalla vastuulla!

niin onko pätevä? vai pitääkö sen kyltin olla ns."virallinen" kaupasta hankittu?

ymmärtääköhän kukaan mitä haen takaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Siis ajattelitko jotenkin "varoittaa" koirista niin, että jos koira vaikka puree, niin et olisi siitä vastuussa, kun on varoitettu? Ei se tietääkseni toimi niin, vaan olet vastuussa vaikka miten varoittelisit.

joo munkin mielestä sinä olet joka tapauksessa vastuussa jos koira puree.

tee ihmeessä itse! Ja ap varmaan hakee takaa sitä, että ei kannata astua tontille, koska pihalla voi olla koiria. Ja toimiihan noi kyltit ihan kohtuu hyvin myös rosvoja vastaan :)

Tottakai voit?! Kukaan ei oleta, että hankit sille plakaatille liikennemerkkien mukaiset luvat ja maksut.

Meillä oli 2 itsetehtyä koiravarotusta, joissa taitteellisesti koiran sivuprofiili talon muotosessa levyssä. Olis pitänyt vaan tehdä siitä näkyvämpi, koska niitä imurikauppiaita hyppi silti portista sessen nokan eteen. Lähtö oli liukas, kun hauvva tuli "tarkastamaan".

Juu on ihan sama, onko kyseessä itse kirjoitettu pahvilappu vai kaupasta ostettu "virallinen" kyltti, vastuussa olet, jos koirasi puree. Ja jos puree ja sulla on lukenu ovessa "varo vihaista koiraa" niin parhaassa tapauksessa saat vielä siitä lisäsakkoja, kun olet tietänyt koirasi olevan vihainen.

Meillä on aidattu tontti ja portissa lukee mun tekstaamana: Varo, koira vartioi aluetta. Soita ovikelloa ja odota, että portti tullaan avaamaan.

Tää on toiminut loistavasti, paitsi yhden postimiehen kanssa, joka luuli olevansa vanha tuttu meen koiran kanssa...(nähnyt sen kerran aikaisemmin, minun ollessa läsnä.

mä tiedän että olen vastuussa jos koirani puree vaikka hankkisin valtavan neonkyltin et koira puree, älä tule... :D
mut tarkoitan sitä et kaverin portissa oli just tollanen älä koiraa varo vaan emäntää-kyltti ja joku katukaupustelija oli sit menny portista sisään ja kaverin rotikka oli säikäyttäny sen aika pahasti (ei käyny kiinni tai mitää, mut varmana pelästyis itsekukin kun sellanen yhtäkkiä tulis jostai nurkan takaa!)
no, tää katukaupustelija oli sit alkanu huutaa mun kaverille joka oli tullu paikalle kaikkee tappajakoirajuttua ja plaa ja siit tuli poliisiasia, se kaupustelija oli väittäny et se koira oli uhannu hänen henkeään ja jotain ja poliisi oli sanonu, että kyltissä pitää lukea se kulkeminen omalla vastuulla...
mut en tiedä mitä väliä sinänsä kun tosiaan omistaja on aina viimekädessä vastuussa..

ei olekaan pakko olla, mut mä haluan tehdä taulun missä teen selväksi että täällä on kaksi suurta koiraa ja toinen ei ole mitenkään paras kaveri vieraille ihmisille!! ei ne täällä keskenään pyöri, mutta haluan varoittaa ihmisiä että tietävät mitä on vastassa...

Alkuperäinen kirjoittaja tikitin:
ei mun mielestä tollasta kylttiä ole pakko olla. kyllä pihassaan saa pitää vaikka millasta koiraa ja se on jokasen oma asia jos pelästyy. eri asia on jos se koira puree.

Ei olekaan pakko olla ja munkin mielestä on oma moka jos menee toisen tontille ja pelästyy siellä ihan mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei olekaan pakko olla, mut mä haluan tehdä taulun missä teen selväksi että täällä on kaksi suurta koiraa ja toinen ei ole mitenkään paras kaveri vieraille ihmisille!! ei ne täällä keskenään pyöri, mutta haluan varoittaa ihmisiä että tietävät mitä on vastassa...

Nyt alkoi kiinnostaa, et minkä rotuisia ne on?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

tanskandoggeja.

Muistan joskus lukeneeni, että pitää olla juuri tuo "kulkeminen omalla vastuulla" teksti näkyvillä, näin voit vapautua OSASTA vastuuta jos koira puree. Siis esim. itsellä käynyt niin, että huoltomies on mennyt ovilla avaimilla sisään asunton VAIKKA olen soittanut ja kieltänyt.

Sitä mitä laki oikeasti sanoo, en ole ottanut selvää. Tuntuisi hassulta että koiran puriessa esim. murtovarasta täytyisi itse ainakaan kovin paljon maksaa korvauksia. Pitäisikin soittaa suomipopille ja kysyä ;)

ja jatkan itseni tarkennusta, tuosta murtovarkaille korvauksien maksamisesta, niin mielestäni tuolla kyltillä ei tuossa tapauksessa kyllä pitäisi olla mitään väliä.

No mutta eikö siinä sun esimerkki tapauksessas sillä keverilla ollu ihan harhaanjohtava kyltti jos siinä sanottiin ettei koiraa tarvi varoa vaan emäntää? Eikös se tarkota nimenomaan ,että koiraa ei ole? Siis jos joku haluaa tosissaan varoittaa isosta vihaisehkosta koirasta, niin ei kai siitä nyt kannat vitsiä ruveta vääntämään. Eli: tee itse vaan, mutta asiallinen, joka viestii yksiselitteisesti pihaantulijalle sen mitä haluat sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja jatkan itseni tarkennusta, tuosta murtovarkaille korvauksien maksamisesta, niin mielestäni tuolla kyltillä ei tuossa tapauksessa kyllä pitäisi olla mitään väliä.

Suomen laki nyt vaan sanoo niin, että koira ei saa purra, vaikka kyseessä olisi murtovaras. Niin tyhmää kuin se onkin.
Millään kyltillä ei voi pakoilla vastuutaan koiran puremisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä ihmettä:

No mutta eikö siinä sun esimerkki tapauksessas sillä keverilla ollu ihan harhaanjohtava kyltti jos siinä sanottiin ettei koiraa tarvi varoa vaan emäntää? Eikös se tarkota nimenomaan ,että koiraa ei ole? Siis jos joku haluaa tosissaan varoittaa isosta vihaisehkosta koirasta, niin ei kai siitä nyt kannat vitsiä ruveta vääntämään. Eli: tee itse vaan, mutta asiallinen, joka viestii yksiselitteisesti pihaantulijalle sen mitä haluat sanoa.

oli siin sen koiran kuva kyl.. mä en nimenomaan tahdo mitään hupitaulua vaan haluan minimoida niiden halukkaiden kokeilijoiden määrän :D
toi toinen kävis varmana päälle jos meillä ei ole isäntäväki kotona ja joku murtautus meille. tuskin se verille raatelis ,mutta ei se kyllä ilosena vastaanottaiskaan.... raasu aika kaltoinkohdeltu ja vaihtanut kotia pentuna monta kertaa, siksi varautunut varsinkin vieraita miehiä kohtaan.
taidan värkätä tuulikaappiin vielä ohjeet miten meillä kannattaa toimia pysyäkseen hengissä.. (vitsi..)

tanskandoggeja.

On kuule ihan sen teen pihaan eksyjän oma moka jos ei ton kokoista koiraa itse huomaa, ilman kylttiä. :laugh:

Mä pelästyin viime vuonna naapurissa vierailevaa bassettia, kun se makoili meen puutarhassa omenapuun alla. Oli tullut siihen varjoon pötköttämään ja mä meinasin kompastua siihen ja alkusäikähdyksessä huudahdin " IIK, HYLJE!".
Mun mies kiusasikin mua koko kesän aina ku nähtiin jossain bassetti, et "kato, joku ulkoiluttaa tuolla hyljettään". :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Suomen laki nyt vaan sanoo niin, että koira ei saa purra, vaikka kyseessä olisi murtovaras. Niin tyhmää kuin se onkin.
Millään kyltillä ei voi pakoilla vastuutaan koiran puremisesta.

onkohan tällaisesta oikeasti oikeuden päätöksiä? En siis tarkoita että koira saisi ihmisiä purra, vaan aika hankalaahan tuo on opettaa olemaan varkaan purematta jättämistä esim. monille laumanvartijaroduille. Kotona nyt toki voi koiraa periaatteessa säilyttää niin, ettei pääse varasta puremaan (häkissä) mutta entäs ulkona jos esim. raiskaaja/varas käy kimppuun?

Mutta joo, ei tarvitse vetää herneitä nenään kenenkään, tietoisesti kirjoitan kärjistetysti.

Yhteistyössä