Voiko /kannattaako avioliittoa jatkaa vain taloudellisista syistä ja lasten takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli koko suhde on täysin kuollut ja yhteisiä asioita on vaan lasten asiat, muuta ei enään ole.
Asian tila on näin ollut jo yli vuoden ja molemmat ollaan jo sitouduttu pelkästään lasten takia. Jos lähden tästä jään kolmen lapsen yhksi
ja joudun jonnekin vuokra asuntoon.
Asumme nyt omassa ok talossa. Minulla ei ole mahdollista tähän jäädä ja lasten elämän hajoittaminen tuntuisi kamalata.

Riippuu täysin lasten iästä. Jos lapset ovat vielä pieniä, kannattaa molempien tahollaan etsiä oikea onni.

Jos taas lapset ovat jo teini-iässä ja pystytte pitämään kulissit yllä, lapsille on helpompi elää tuttua ja turvattua elämää hyvissä puitteissa ja eroatte sitten lasten muutettua pois kotoa.

Omassa lapsuuden perheessäni kävi tuo jälkimmäinen ja olen äidille kiitollinen siitä, että uhrasi muutaman vuoden omasta elämästään lasten hyväksi.

lapset 13,6 ja 3
Olen eroa miettinyt kauan. Mutta mitään ns. suuria ongelmia ei ole vaan täysin suhde kuollut ja mielenkiintoa ei ole yhdessä tehdä mitään.
Kaikki perhe lomatkin teen minä lasten kanssa, mies jää kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Riippuu täysin lasten iästä. Jos lapset ovat vielä pieniä, kannattaa molempien tahollaan etsiä oikea onni.

Jos taas lapset ovat jo teini-iässä ja pystytte pitämään kulissit yllä, lapsille on helpompi elää tuttua ja turvattua elämää hyvissä puitteissa ja eroatte sitten lasten muutettua pois kotoa.

Omassa lapsuuden perheessäni kävi tuo jälkimmäinen ja olen äidille kiitollinen siitä, että uhrasi muutaman vuoden omasta elämästään lasten hyväksi.

Tiedän liian monta tapausta joissa vanhemmat kuvittelevat pystyvänsä pitämään kulissit yllä mutta niin ei todellakaan ole. Eivät lapset/nuoret ole tyhmiä.

Riippuu paljon siitä millaista yhteiselonne on . Kannattais varmaan jutella miehen kanssa ja kertoa mitä mieltä asiasta alat olla, kuulla mitä hän tilanteestanne ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Riippuu paljon siitä millaista yhteiselonne on . Kannattais varmaan jutella miehen kanssa ja kertoa mitä mieltä asiasta alat olla, kuulla mitä hän tilanteestanne ajattelee.

No olemme puhuneet ja hän on samoilla linjoilla asian tiimoilta...

Ei "vain" vaan "myös". Avioliitto kannattaa aina yrittää pelastaa, mikäli tilanne ei ole kriisiytynyt (ei toista suhdetta, ei väkivaltaa, on keskusteluyhteys jne.) Mutta ei tuollaista avioliittoa kannata vain jatkaa, vaan se kannattaa yrittää pelastaa ja se tapahtuu vain muutoksen kautta - yrittäkää eri keinoin luoda itsellenne "uusi" avioliitto, kuitenkin sen vanhan kumppanin kanssa. Se on mielestäni vähintä, mihin perhe ja annettu lupaus velvoittavat.

Ei kannata. Varsinki jos nuorimmainen 3 vee.. meinaatteko vetää kulissia 15 vuotta? Itse olen nähnyt läheltä, kun parhaan kaverin vanhemmat lasten takia yrittivät pitää kulisseja yllä.. lapset siitä kärsi ku isi juoksi vieraissa ja äiti itki silmät päästä.. eivät halunneet erota, ku oli lapsia.. lopulta ero kuitenkin tuli monen vuoden saikkauksien jälkeen.

Asioilla on tapana järjestyä, ei se maailma siihen kaadu jos joutuu vuokralle muuttamaan. Omat vanhempani erosivat kun olin 14, veli 13.. veli jäi isän kans omakotitaloon ja me muutettiin äidin kanssa vuokralle. Minä ainakin olin onnellinen eron jälkeen kun vanhemmat eivät enää riidelleet.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Ei koska lapsia ei voi huijata.... Vaikka onnistuisittekin pitää kulissit yllä ulkopuolisille niin pian huomaisitte lapsissa kaikki surulliset seuraamukset ...

Juu ihan kokemuksesta voin sanoo et kyllä ne lapset sen todellisuuden tajuaa ja sit ei o kellään enää asiat hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja nähnyt:
Itse olen nähnyt läheltä, kun parhaan kaverin vanhemmat lasten takia yrittivät pitää kulisseja yllä.. lapset siitä kärsi ku isi juoksi vieraissa ja äiti itki silmät päästä..

Mutta ei kai kylmenneen avioliiton tietoinen jatkaminen aina tarkoita sitä että toinen alkaa juoksemaan vieraissa tms.? Kaikki kun kuitenkin varmaan myöntävät, että tuollainen olisikin lapsille vahingollista, mutta eihän sen tarvitse tuollaiseksi mennä, ellei ihmiset itse niin valitse. Minusta se, että päättää jatkaa avioliittoa, vaikka syvimmät rakkauden ja intohimon tunteet olisivatkin kuolleet, ei vielä tarkoita kulissiliittoa. Kulissia olisi se, että näyteltäisiin onnellisia ja esitettäisiin rakastuneita, mutta todellisuudessa kuitenkin tehtäisiin jotain ihan muuta. Avioliiton jatkaminen voisi joissain tapauksissa merkitä myös antamansa lupauksen pitämistä ja avioliiton syvää kunnioittamista instituutiona, eikö?

No meillä ei ole mies käy vieraissa, ja vaikka kävis ei paljoa mua liikuttais.
En tunne miestäni kohtaan mitään muuta kun kiukkua koska ei halua tehdä lasten kanssa mitään tai käydä missään lasten kanssa.
Kaikki asiat on täysin mun vastuulla, eli olen käytännössä jo yh, rahat vaan tulee miehen työssä käynistä. Ja saan aika vapaasti käyttää kyllä niitä rahoja joten aika helppoa tämä yh elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä ei ole mies käy vieraissa, ja vaikka kävis ei paljoa mua liikuttais.
En tunne miestäni kohtaan mitään muuta kun kiukkua koska ei halua tehdä lasten kanssa mitään tai käydä missään lasten kanssa.
Kaikki asiat on täysin mun vastuulla, eli olen käytännössä jo yh, rahat vaan tulee miehen työssä käynistä. Ja saan aika vapaasti käyttää kyllä niitä rahoja joten aika helppoa tämä yh elämä on.

Surullista, mutta oletko aivan varma ettei tilannettanne korjaisi enää mikään muu kuin ero? Voimia!

Kuvittele mielessäsi tilanne eron jälkeen. Teet listan asioista, jotka muuttuisivat paremmiksi ja niistä, mitkä muuttuisivat huonommiksi. Listaat sekä omasta, että lasten näkökulmasta nuo asiat. Jos plussia on enemmän, kannattaa erota. Ja ole realisti, älä plussaa asioita, jotka EHKÄ voisivat tulla olemaan paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Tiedän liian monta tapausta joissa vanhemmat kuvittelevat pystyvänsä pitämään kulissit yllä mutta niin ei todellakaan ole. Eivät lapset/nuoret ole tyhmiä.
Mutta lapset asuvat ehkä mieluummin vielä ne viimeiset vuodet isossa omakotitalossa keskiluokkaista elämää kuin vaihtaa viikko sulle - viikko mulle systeemiin johonkin lähiökerrostaloon ja vanhempien uusiin seurustelukumppaneihin.

Ja jos vanhemmat pystyvät elämään täysin sopuisasti kämppiselämää eivätkä juokse vieraissa jne. niin eron tuoma trauma voi olla lapsille suurempi juuri pahimmissa teini-iän koukeroissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Helppoa:
Kuvittele mielessäsi tilanne eron jälkeen. Teet listan asioista, jotka muuttuisivat paremmiksi ja niistä, mitkä muuttuisivat huonommiksi. Listaat sekä omasta, että lasten näkökulmasta nuo asiat. Jos plussia on enemmän, kannattaa erota. Ja ole realisti, älä plussaa asioita, jotka EHKÄ voisivat tulla olemaan paremmin.

Olen jo tuon listan tehnyt ja helvetin vaikeaa toi eroaminen olisi mun kannalta.
Olen kaksvuorotyössä kesän jölkeen ja lasten elämä muuttuis tosi hankalaksi.
Vanhin joutuis oleen illat yksin ja nuoremmat jossain vuoropäiväkodissa.
Tiedän sen ettei mies edes halua lapsia kun viikonloppuisin, niistä olis liikaa työtä. Rahallisesti varmaan selviäisin mutta muuten ei edes huvita miettiä jaksaisinko.

Voimia sulle mitä ikinä päätätkin!! Itse en vaan voisi ikinä kuvitella olevani tollasessa liitossa, vaikka lapseni onkin aina etusijalla. Silti oma onni on tärkeää, enkä voisi antaa lapselle niin paljoa onnettomana.

Yhteistyössä