Voiko kasvissyöjä kalastaa, ja jopa käsitellä sitä ruuaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ristiriittaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ristiriittaista

Vieras
Kaveri kertoo fb seinällä millaisia kaloja saivat mökillä. Hän itse mato ongilla sai muutama ahvenen. Vaikka mies tainnutti kalat niin hän perkkasi ja teki kaloista ruokaa perheelle.
Aikoinaan suu vaahdossa valitteli kuinka julmaa on kanojen teurastus tavat, millaisissa oloissa possut elivät ja sitä rataa. Mutta kuitenkin kirjoituksen perusteella kalan onkiminen ei ole julmaa, puhumattakaan syöttin fiiliksestä kun koukku lävistää ihon?
Se vaan ärsyttää, että muka kunnioittaa ihania pikkupossujen ja söpö tipujen elämää mutta eettisyys loppuu kalojen narraamiseen

No kyllä kalojen onkiminen on huomattavasti vähemmän julmaa kuin broilerin kasvatus/teurastus, kalat kuitenkin saa elää ihan hyvän elämän sielä järvessä, samoin kuin se matokin.
Monet eettiset-kasvissyöjät syövät kyllä riistaa ja kalastettua kalaa (siis ei kasvatettua).

Ehkä hän ajattelee, että kala on saanut silti elää lajinmukaista elämää? Ettei eettinen ongelma ole niinkään eläimen tappaminen ja syöminen - koska sitähän muutkin eläimet tekevät toisilleen - vaan eläinten kasvattaminen ruoaksi, joka nielee huomattavasti enemmän resursseja kuin kasvisruoka ja kaiken kukkuraksi eläimet joutuvat elämään kamalaa puolielämää pienissä kopperoissaan, oman ulosteensa peitossa ja lajitovereitaan vastaan taistellen.

Tiedän ainakin yhden "vegaanin", joka voi syödä villiriistaa ja itse kalastettuja kaloja. Samaten käyttää kananmunia jotka voi itse hakea luomutilalta. Eli kyse ei ole niinkään eläimen tappamisesta ja syömisestä vaan siitä, että eläinten kasvatus epäinhimillisissä oloissa on ko henkilön mielestä väärin.
Samainen henkilö ei osta uutena mitään eläinperäisiä tuotteita (vaatteita), mutta voi kirpparilta ostaakäytettynä sellaisen. Ja käyttää parhaansa mukaan vain luomutuotteita ja ruokia.

Yhteistyössä