Voiko Kelaan vaan soittaa ja kysyä tyhmiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammamamma

Vieras
Mulla olisi monimutkainen lastenhoitoasia pähkäiltävänä. Siihen liittyy siskoni ja hänen mahdollinen työttömyytensä ja meidän lapsen hoitaminen ja mahdollinen pph:ksi ryhtyminen ja oppisopimus ja yksityisen hoidon tuki ja kotihoidontuki yms...

Itse en osaa pättää mitä missäkin tilanteessa kannattaa tehdä ja mikä edes on laillista. Voinko vaan soittaa Kelaan ja ladella monimutkaisen asiani ja kysyä mitä meidän kannattaa tehdä? Vai pitävätkö he mua ihan ääliönä ja sanovat, ettei kuulu heille?

Siis voinko esim. kysyä, että voiko sisko nostaa työttömyyskorvausta jos hän hoitaa lastamme "ilmaiseksi" (annettaisiin tietenkin kotihoidontuki hänelle)? Vai ajattelevatko heti Kelassa, että me meinataan jotenkin huijata?

lähetä sähköpostia! Aina sähköpostia, että sulla on kirjallinen todiste siitä, mitä sulle on vastattu. Ne kun eivät oikeesti siellä itsekkään osaa asioitaan... Ei millään pahalla niille harvoille, jotka sieltä ovat saaneet "palvelua".

mihin se lapsi menisi, jos siskolle osoitettaisiin työpaikka vaikka huomisesta alkaen?

Kyllä kelaan voi soittaa ja kysyä tyhmiä, mutta harmiksi ne vastauksetkinn ovat usein tyhmiä...

Voi, mutta luultavasti et saa siihen oikeaa vastausta. Ne Kelan säädökset ovat sen verran monimutkaisia että ihan oikeasti luukun virkailija ei voi osata niitä kaikkia. Ne vaihtelevat samojen tukien eri käyttäjäryhmien kesken (esim. asumistukia Kelasta tulee kolmea eri laatua!) jne.

Kela ei itse ole tilanteeseen syypää vaan tuet ja niiden määrät, hakemiset ja maksuajat määritellään laissa ja asetuksissa eduskunnan toimesta.

Kelan virkailijan antama vastaus, oli oikea tai väärä, ei sido Kelaa millään tavalla.

jos virallisesti antaisitte kotihoidontuen hänelle niin vaikuttaa huomasti siskosi muihin tuloihin, mutta ilmeisesti suositte pimeää maksu.

laittakaa vain kelaan lappu, että lapsi on kotihoidossa, mutta ei vanhemman hoidettavana. kotihoidontuen saatte silti ja voitte sen siskollesi antaa.

Yhteistyössä