Voiko koulu mukamas tämmöistä vaatia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jessiinah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jessiinah

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
3 368
0
36
Turku
Elikkä tuli mieleen kun pikkuveljellä huomenna joku retki koulussa ja pyörällä menevät. No lapussa luki että vaatimuksena on että kaikilla on polkupyörä.. Voiko koulu vaatia että kaikilla on polkupöyrä? Vai olettaako he että kaikilla on?
Entä jos yhdellä ei olekkaan, jääkö hän sitten kouluun yksin opiskelemaan? Tiedän kyllä että nykypäivänä kaikilla melkeinpä se pyörä on, mutta mitä jos jollain perheellä ei ole varaa ostaa pyörää lapselleen?
Toinen mikä on niin on koulun luistelu. Omasta peruskouluajastani muistan että ala-asteella liikunnanopettajat vaarivat että kaikilla oli luistimet. Jos sanoi ettei ole luistimia, niin tiuskastiin että ensikerraksi osta sellaiset. Kasiluokalla sain hylätyn liikunnan luisteluosuudesta koska en omistanut luistimia eikä minua edes kiinnostanut ostaa luistimia vain sitä varten että käymme koulun kanssa luistelemassa sen muutaman kerran, koska muuten en luistelemassa käynyt.

tämä kuuluu kategoriaan: onko pakko ostaa sukset vaikka niitä tarvittaisiin vain kerran koulun aikana. kyllä ne vaan vaaditaan ja varmaan koulu voi vaatia.

Täällä luovuttiin luistin- ja suksipakosta jo silloin, kun omat lapseni olivat peruskoulussa. Ihan vaan sen takia, että talvet ovat olleet varsin pitkään vähälumisia. Vesihiihtoa jäisellä, veden peittämällä ladulla ei halunneet liikunnanopettajatkaan harrastaa =)

Mun käsittääkseni peruskoulussa ei voida vaatia mitään maksullista juttua oppilailta. Ja jos jotakin vaaditaan (että on esim pakko hiihtää ), niin koululta on löydyttävä välineet sellaisille joilla niitä ei itsellään ole. Koskien nyt siis lähinnä suksia ja luistimia, niitä yleensä kouluissa onkin. Mutta muuta ei voi velvoittaa vanhempia ostamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
tämä kuuluu kategoriaan: onko pakko ostaa sukset vaikka niitä tarvittaisiin vain kerran koulun aikana. kyllä ne vaan vaaditaan ja varmaan koulu voi vaatia.

Onko koululla todella oikeus vaatia ostamaan sukset yhtä kertaa varten? En vain pysty uskomaan että koululla olisi oikeus vaatia ostamaan pyörät lapsille retkiä varten, luistimet luistelua varten ja sukset hiihtämistä varten??

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Elikkä tuli mieleen kun pikkuveljellä huomenna joku retki koulussa ja pyörällä menevät. No lapussa luki että vaatimuksena on että kaikilla on polkupyörä.. Voiko koulu vaatia että kaikilla on polkupöyrä? Vai olettaako he että kaikilla on?
Entä jos yhdellä ei olekkaan, jääkö hän sitten kouluun yksin opiskelemaan? Tiedän kyllä että nykypäivänä kaikilla melkeinpä se pyörä on, mutta mitä jos jollain perheellä ei ole varaa ostaa pyörää lapselleen?
Toinen mikä on niin on koulun luistelu. Omasta peruskouluajastani muistan että ala-asteella liikunnanopettajat vaarivat että kaikilla oli luistimet. Jos sanoi ettei ole luistimia, niin tiuskastiin että ensikerraksi osta sellaiset. Kasiluokalla sain hylätyn liikunnan luisteluosuudesta koska en omistanut luistimia eikä minua edes kiinnostanut ostaa luistimia vain sitä varten että käymme koulun kanssa luistelemassa sen muutaman kerran, koska muuten en luistelemassa käynyt.

Joka koulussa pitäisi olla aina vara luistimia,suksia ja meillä on koulussa ainakin pari polkupyörääkin.Ei voida olettaa että joka perheellä olisi näihin hankintoihin varaa.Että täytyy olla aika pieni koulu, jos ei varastosta näitä löydy. ja tietysti onhan se aina opestakin kiinni, kuinka asian ilmaisee,että mikä on pakkoa ja mikä ei??Olen itse koulussa töissä ja puhun kokemuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mun käsittääkseni peruskoulussa ei voida vaatia mitään maksullista juttua oppilailta. Ja jos jotakin vaaditaan (että on esim pakko hiihtää), niin koululta on löydyttävä välineet sellaisille joilla niitä ei itsellään ole. Koskien nyt siis lähinnä suksia ja luistimia, niitä yleensä kouluissa onkin. Mutta muuta ei voi velvoittaa vanhempia ostamaan!

No näin minäkin olen ymmärtäny että peruskoulu ei voi vaatia ostamaan varta vasten koulua varten mitään, sillä peruskouluhan on ilmainen Suomessa. Eihän se silloin ole ilmainen jos pitäisi ostaa kaikki pelit ja vempeleet ainoastaan koulua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:

Joka koulussa pitäisi olla aina vara luistimia,suksia ja meillä on koulussa ainakin pari polkupyörääkin.Ei voida olettaa että joka perheellä olisi näihin hankintoihin varaa.Että täytyy olla aika pieni koulu, jos ei varastosta näitä löydy. ja tietysti onhan se aina opestakin kiinni, kuinka asian ilmaisee,että mikä on pakkoa ja mikä ei??Olen itse koulussa töissä ja puhun kokemuksesta.

Koululla kyllä oli varaluistimia, mutta ei niitä pidetty käytössä. Oli sen verran huonossa kunnossa että huhhuh. Ei niitä edes tarjottu oppilaille.

Minusta perusliikuntatavarat kuuluvat jokaiselle lapselle! Niihin luokittelen luistimet, pyörät, sukset, urheiluvaatteet, jumppatossut, myöhemmin liikuntakengät, uimahousut/uimapuku. Ihan normaaleja asioita. Niitä saa myös käytettyjä muutamalla eurolla. Minä ostin luistimet pojalle 3 eurolla, melkein uudet. Sukset sain kirpparilta 5 eurolla. Uimahousut alennusmyynnistä 2 eurolla. Ei ole vanhemmilta paljon vaadittu käyttää muutama euro lapseen! Pyörä taisi maksaa 30 euroa vanhana.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minusta perusliikuntatavarat kuuluvat jokaiselle lapselle! Niihin luokittelen luistimet, pyörät, sukset, urheiluvaatteet, jumppatossut, myöhemmin liikuntakengät, uimahousut/uimapuku. Ihan normaaleja asioita. Niitä saa myös käytettyjä muutamalla eurolla. Minä ostin luistimet pojalle 3 eurolla, melkein uudet. Sukset sain kirpparilta 5 eurolla. Uimahousut alennusmyynnistä 2 eurolla. Ei ole vanhemmilta paljon vaadittu käyttää muutama euro lapseen! Pyörä taisi maksaa 30 euroa vanhana.

Niin minustakin kuuluvat, ja itsekin olen hankkinut paljon edullisesti käytettynä...
Mutta siltikään koulu ei voi pakottaa niitä hankkimaan...

En mä vaatimisesta tiedä, mutta meijän koulussa on muutamia kappaleita
pyöriä, luistimia, suksia, pulkkia, potkukelkkoja jne eli jos ei omia ole tai pysty tuomaan (koulussa on useita taksikuljetuksessa olevia, ja koulutaksiin ei aamulla kyllä sovi 5 polkupyörää :)

Niin minustakin kuuluvat, ja itsekin olen hankkinut paljon edullisesti käytettynä...

ei voi vaatia, mutta varmasti voivat niin olettaa. Onhan se jo vanhempien velvollisuus hankkia yleisimmät urheilutarvikkeet lapsilleen. Voivat kyllä tinkiä sen verran jostain muusta.

Olen kyllä samaa mieltä tästä!:) Rupes vaan mietityttämään toi että onko koululla oikeus vaatia ostamaan.

ei voi vaatia, mutta varmasti voivat niin olettaa. Onhan se jo vanhempien velvollisuus hankkia yleisimmät urheilutarvikkeet lapsilleen. Voivat kyllä tinkiä sen verran jostain muusta.

mistä muusta?
siitä ruuastako?
Ei kaikissa köyhissä perheissä juoda, polteta tai osteta edes kerran vikosa karamelliä

No toivottavasti eivät voi vaatia. Kauheaa ajatella kuinka saadaan esim. yh:n talous talvella sekaisin kun pitää repiä rahat luistimiin ja suksiin, kun just ja just saa rahat ruokaan ja vuokraan. Varsinkin jos lapsi ei muuten luistelua tai hiihtoa harrasta.

Teidän kulmilla on sitten varmaan edelleenkin joka vuosi talvi siten, että myös niinä liikkatunteina, kun opetussuunnitelmassa on hiihtoa, maassa on myös lunta. Meillekin hankittiin aikoinaan talviurheiluvälineitä, joita ei koko vuotena käytetty sen paremmin vapaa-aikana kuin koulussakaan. Ja kasvava lapsi tarvitsee joka vuosi uudet. Onneksi koulu oli sen verran fiksu, että ymmärsi asian. Tai oppi ymmärtämään, kun eräs isä tammikuun lopulla oli ottanut yhteyttä kouluun ja sanonut, että koska koulu on ilmoittanut, että viikolla 5 pitää olla sukset, koska silloin hiihdetään, niin nyt ne sukset on hankittu ja TEHÄN MENETTE sitten kans hiihtämään, oli lunta tai ei :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Teidän kulmilla on sitten varmaan edelleenkin joka vuosi talvi siten, että myös niinä liikkatunteina, kun opetussuunnitelmassa on hiihtoa, maassa on myös lunta. Meillekin hankittiin aikoinaan talviurheiluvälineitä, joita ei koko vuotena käytetty sen paremmin vapaa-aikana kuin koulussakaan. Ja kasvava lapsi tarvitsee joka vuosi uudet. Onneksi koulu oli sen verran fiksu, että ymmärsi asian. Tai oppi ymmärtämään, kun eräs isä tammikuun lopulla oli ottanut yhteyttä kouluun ja sanonut, että koska koulu on ilmoittanut, että viikolla 5 pitää olla sukset, koska silloin hiihdetään, niin nyt ne sukset on hankittu ja TEHÄN MENETTE sitten kans hiihtämään, oli lunta tai ei :D

ei täällä ole aina lunta, mutta hankin ne luitenkin. Ehkä mummolassa on joskus lunta, tai ehkä joku vuosi sitä tulee.

Oisko tässä ideana että polkupyöräretkelle osallistumisen edellytys on pyörä? Kuulostaa ihan loogiselta. Ne jotka ei halu/voi pyöräillä niin ei osallistu. Ikävä se on rinnallakaan juosta.

Meillä oli esim. luistelupäivinä luistelemassa ne joilla oli luikkarit, ja muut sit teki jotain muuta (esim. lähti kävelylle tms.)

Meidän koulussa(Vantaalla) on luistimia ja suksia joita saa lainata.Ei kyllä pyöriä.Tuskin ketään voi pakottaa ostamaan jotain,vaikka niitä halvalla saisi kirpparilta tms.Jos ei hiihdä niin sitten joutuu tekemään jotain muuta....Täällä ainakin.Koululla on myös liukureita ja pulkkia.

ei täällä ole aina lunta, mutta hankin ne luitenkin. Ehkä mummolassa on joskus lunta, tai ehkä joku vuosi sitä tulee.
Mulla ainakin lapset kasvaneet sitä tahtia, että viime vuotiset luistimet ei ole enää tänä vuonna mahtuneet jalkaan. Tosin nythän noi on jo niin isoja, ettei räpylän koko enää kasva, mutta siis aimmin. Mäkin kuuliaisetsi aikoinaan niitä urheilukamoja - joita ei koskaan käytetty - hankin ja niitä sitten oli toi ulkovarasto pullollaan. Onneksi eräs ystävällinen palstalainen pohjoisemmasta kävi ne aikoinaan hakemassa pois.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vakuuttuneempi olen siitä, että tarpeetonta tavaraa ei pidä edes hankkia. Mulle ainakin tavaroista eroon pääseminen on ollut huomattavasti vaikeampaa kuin tavaroiden hankkiminen. Kyse ie siis ole ollut siitä, etteikö olisi ollut varaa hankkia vaan siitä, onko mitään mieltä hankkia tavaroita, joita ei koskaan tarvitse.

eihän koulu velvoitakaan ostamaan mitään, kunhan välineet on. niitä voi myös lainata vaikka naapurin muksulta, jolla ei ole samana päivänä sitä hiihtoa/luistelua/pyöräilyä. nykyvanhempien omasta päästä on se ajatus, että kaikki on omistettava itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
eihän koulu velvoitakaan ostamaan mitään, kunhan välineet on. niitä voi myös lainata vaikka naapurin muksulta, jolla ei ole samana päivänä sitä hiihtoa/luistelua/pyöräilyä. nykyvanhempien omasta päästä on se ajatus, että kaikki on omistettava itse.

Mäen ainakaan lainaa kellekkään mitään

ja sitä paitti ei kaikkialle ole niitä kunnon kirppareita niinkuin on isoimmissa kaupungeissa joissa tosiaan saa käytettyä käytetyn hinnalla....meillä ainakin täällä kirpparilla on hinnat kuin uusissa ja tavarat ihan kulahtaneita