Voiko laittaa siskon 'suosikkinimeä' lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhhhh

Vieras
Tilanne olisi tällainen, siskolle syntyi tyttö, ja koska he luulivat saavansa pojan niin nimi pojalle oli jo valmiina. Tytön synnyttyä sisko sanoi sitten että mitä nimeä he olivat pojalle ajatelleet. Ja se pojan nimi oli juuri se nimi mitä itse olen ajatellut antavani pojalle! Itsellä siis poikavauva nyt.
Mitä tekisitte? Tai mitä ajattelisitte jos olisitte siskoni ja antaisin tuon nimen? Tai jos kysyisin että mitä jos laitan sen nimen? Tiiän että varmaan 'antais' luvan laittaa sen nimen, tai itse ainakin antasin jos olisin roolit olis toisin päin mutta ärsyttäis ehkä silti vähän jos se poika olisi edelleen toiveissa, niinku heillä onkin......

Harmittaisi varmaan tuossa tilanteessa, mutta olen silti sitä mieltä, ettei nimiä voi varata. Kun olet itsekin tuota nimeä ajatellut riippumatta siskostasi, niin minusta tässä ei ole pulmaa.

Silloin kun siskosi kertoi ajatelleensa nimeä x pojalleen sun olisi kannattanut kertoa ajatelleesi samaa nimeä omallesi, jos siis olit sitä ajatellut jo aiemmin. Jos nyt annat ko. nimen pojalle, niin vaikuttaisi kyllä ihan siskosi nimen kopioinnilta. Toisaalta eihän sitä tiedä saako siskosi poikaa koskaan.

Kannattaa keskustella asiasta siskosi kanssa ja katsoa miten suhtautuu asiaan.

Tiedän sisarukset, jotka antoivat lapsilleen samat nimet. Tilanne siis sama, että toinen "varasti" toisen nimen omalle lapselleen. Nyt serkukset siis samannimiset.

Juttele asiasta. Voittehan molemmat silti antaa saman nimen, jos niin haluatte. Vaikea tilanne nimittäin. Siskosihan voi joskus saada pojan ja haluta käyttää silloin nimeä. Toisaalta taas jos ei saa, olisi hölmöä "kieltää" sinua käyttämästä nimeä.

[QUOTE="vieras";24887661]Juttele asiasta. Voittehan molemmat silti antaa saman nimen, jos niin haluatte. Vaikea tilanne nimittäin. Siskosihan voi joskus saada pojan ja haluta käyttää silloin nimeä. Toisaalta taas jos ei saa, olisi hölmöä "kieltää" sinua käyttämästä nimeä.[/QUOTE]

Niin ja muista sitten itse olla myös loukkaantumatta, jos siskosi haluaa nimetä poikansa samannimiseksi sinun lapsesi kanssa.

Meidän tyttö ja miehen siskon tyttö on samannimisiä. Miehen sisko antoi omalleen ko. nimen ekana, mutta minä olin sitä ennen kertonut hänelle että jos meille joskus tulee tyttö niin nimeksi tulee XXX, YYY tai ZZZ ja miehen sisko valitsi itse asiassa kaksi noista nimistä tytölleen. Heillä toka nimi on kutsumanimenä, meillä eka, eli serkuksista ei sentään samaa kutsumanimeä käytetä.

Ei oo kukaan loukkaantunut tai suutahtanut.

Ei nimiä voi varata ja patentoida. Se antaa, joka ekana ehtii, ja tokana ehtiväkin voi antaa =)

Kysyisin siskolta mielipidettä, ja jos on nimen antamista vastaan, niin en laittaisi vaan keksisin muun. Haiskahtaa kyllä nimen "varastamiselta", ja itse en tykkäisi, jos tilanne toisin päin. Olisiko joku samantyylinen muu nimi?

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
kuulostele vähän onko se nimi todella siskosi unelmien nimi pojalle vai poikavaihtoehto syntyneelle lapselle..Kaikki eivät olekaan aikeissa antaa ensimmäisen vaihtoehtoista nimeä toiselle! eli jos siskollesi syntyy vielä poika ei hän välttämättä halua tätä nimeä valita?
Onhan sinulla oikeus antaa se nimi, ei siskosi sitä voi varata. Mutta ilmaise ihmeessä selkeästi että olit ajatellut sitä jo itsekin.
Koska ainakin minä voisin hyvinkin olla katkera tuollaisesta tempusta muuten..!

Meillä oli siskon kanssa samantapainen ongelma. Kun tiesin odottavani poikaa, hänelle päätettiin nimi jo hyvissä ajoin raskautta. Kerroin tästä nimestä myös siskolleni, joka myös odotti poikaa.

Vähän ennen poikien syntymää siskoni paljasti minulle heidän poikansa nimen, ja pojan toinen nimi oli sama, kuin meidän pojan kolmas nimi. En itse pitänyt ajatuksesta, että he antavat saman nimen.. Kun kuitenkin meidän lapsen nimi oli aiemmin tiedossa.
Mutta eipä he päätään kääntäneet, ja kun pojat olivat vielä samanikäisiä ja yhteiset ristiäiset pidettiin, niin oli se kiva kuulla kuinka he nimesivät poikansa samoin kuin meidän.

Eihän se nykyään niin haittaa, kun kyse ei kuitenkaan ole etunimestä ja toisia nimiä harvoin tulee käytettyä.

Yhteistyössä