Voiko lapsen synttärilahjaksi pyytää toisenlaista lahjaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adnil1982
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adnil1982

Uusi jäsen
31.08.2010
2
0
1
Poikamme täyttää kohta 2 vuotta ja koko asunto pursuaa leluista. Olemme vanhempina miettineet, että voisiko synttärikutsuun laittaa toiveeksi, että jos vieraat haluavat tuoda lahjan niin se saisi mieluusti olla joko kirja tai pieni lahjoitus Kirkon ulkomaanavulle toisenlaisen lahjan muodossa ( www.toisenlainen.fi).
Jos joku nyt säälii lasta, jolta vanhemmat kieltää lelut, niin tiedoksi että ostamme leluja silloin kun uusille sellaisille on tarvetta. Tämä ajatus on lähtenyt siitä kun kaikkea on yltäkylläisyyteen saakka ja lelut menettävät nopeasti kiinnostavuutensa. Siksi olisi mieluisampaa että lapsi saa kirjoja, joita voi lukea vielä vuosien päästä tai sitten tosiaan lahjoitus muille, jotka tarvitsevat lahjoja enemmän.

Ajatus on hyvä, ainakin vielä kun lapsi ei osaa itse pyytää mitään :) Meilläkin on talo täys leluja ja itse ostan kirparilta, jos sattuu löytymään vain niitä mitä kerätään lapselle, duploja tai littlepeople sarjaa. Ihan hyvin voisin itsekin laittaa kutsuun vastaavan kehotuksen, ei ainakaan olisi sitten kynnystä kutsua täältä uudelta paikkakunnalta naapureiden lapsia synttäreille leikkimään kun tuolla tavalla voisi ilmaista ettei varsinaista lahjapakkoa ole. Meillä 2v synttärit on lokakuun lopussa ja siitä kuitenkin on lyhyt matka jouluun jolloin taas tulisi lahjoja...

Omasta mielestäni tosi hyvä idea. Meillä poika täyttää marraskuussa 2 ja joka paikka pursuaa leluja. Suurin osa on saatu joko käytettynä tai lahjaksi ja suurinta osaa ei käytetä juuri koskaan, koska lapsi touhuilee mieluumin oikeita hommia. Itse olen miettinyt samaa, että mitään ylimääräistä emme kyllä tarvitsisi ja mieluumin ottaisin itsekin lapseni lahjat kirjoina, vaatteina tai jonainan esimerkiksi urheiluvälineinä tms. Mielestäni pieni lahjoitus hyväntekeväisyyteen on hyvä lahjatoive. Ja monestihan sitä miettii mitä osaa antaa lahjaksi, on vain kohteliasta ilmoittaa mitä toivoo.

Meillä on avattu pojalle tili, johon sitten mummut ja papat voivat laittaa rahaa niin ei tarvitse ostaa jotain pakolla... Ostamme sitten, kun tulee jotain tarvetta tai pidämme säästössä. Toki ei ole tarkoitus kaikkia pojan lahjarahoja käyttää, mutta esim. nyt syksyllä maksoimme sileltä naperouinnin osallistumismaksun.

Yhteistyössä