Voiko lapsen viedä päivähoitoon kun nenä vuotaa ja on vähän flunssainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
37,4 pepusta vastaa 36,9 kainalosta eli kuumetta ei ole, eikä lämpöä. Yleisvointi silti ratkaisee. Jos on pirteä, syö hyvin, jaksaa leikkiä ja nenä valuu hieman, en näe estettä hoidolle. Jos taas on KOVIN räkäinen ja tukkoinen ja nuutunut ja väsyneen oloinen ja ruoka ei maistu, niin ei hoitoon.

Nää on näitä mistä voidaan vääntää kättä vaikka kuinka kauan ja silti on kaikilla se oma mielipide. Toinen ja yhtä mieltä ja toinen toista. Typeräähän se on joo lasta hoitoon viedä jos kipeä on, huom! siis kipeä. Meillä on ainakin n.kuukauden verran ollut nuhaa kaikilla, ei kuumetta tai muuta, enkä todellakaan ole sitä kuukautta ollut neljän seinän sisällä lasten kanssa ja poissa töistä. Itsellä on myös allergista nuhaa ja mulla vuotaa nenä aina, mut en mä silti töistä pois ole.
Että eiköhän sitä tilannetta pidä katsoa vähän laajemmin, kuin et jos on nuhanen lapsi niin ei hoitoon ja kotona ollaan vaikka nuhasuus jatkuisi kolme viikkoa.
Ja noi lämmöt, ihmisillä on varmaan jokaisella eri lämmöt että tuskin kukaan voi toiselle sanoa, koska jollain on kuumetta/lämpöä. Jos toiselle on 36,7 lämpöä niin voi se toiselle vaikka olla jo kuumetta ja sama esim. jos on 37,5. Ei ole aina olemassa vain ja ainostaan sitä yhtä vastausta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asiaa kirjoitit. Tosiasiahan on että todellakaan kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla töistä pois joka kerta kun lapsi vähän nuhainen. Itse veisin hoitoon jos lapsen yleiskunto sen sallii ts. jaksaa touhuta ja leikkiä ja ruoka maistuu suunnilleen normaalisti. Niin ja kaikilla ei sitä hoitoapuakaan ole niin vaan saatavilla. Ja turha minusta syyttää toisia siitä että se oma lapsi on jatkuvasti kipeä. Tällä viittaan siihen kun joku mainitsi että nuhainen lapsi oli tuotu hoitoon ja oma lapsi oli heti sairastunut.

"Vähän nuhainen" on eri asia kuin selvästi kipeä lapsi. Tuskin ap täällä apuja kyselisi, jos lapsella olisi vähän nuha. Ja se, ettei ole muuta hoitoapua saatavilla, ei kyllä kerrassaan ole päiväkodin tai mun vika. Samalla periaatteella pitäis sitten vaan viedä lapsi hoitoon vaikka pää kainalossa, jos vanhemmat ei kerrassaan millään voi olla töistä pois eikä hoitoapua ole.

Mun lapsi ei ole "jatkuvasti kipeä", yhtään ainutta antibioottikuuria ei ole elämänsä aikana syönyt. Mutta kummasti on sairas 4 päivää päivähoidon aloituksen jälkeen, kun puolet ryhmästä oli flunssaisena ja "kränäisenä" (yhden äidin ilmaisun mukaan) hoidossa. Oiskohan asioilla yhteys?

Toivon todella, että tarhatätit ja muut ymmärtävät perheiden yksilölliset tilanteet ennen kuin kommentoivat lasten terveyttä toisilleen tai varsinkaan ulkopuolisille. Yh-äiti, joka tekee töitä ja opiskelee, ei valitettavasti voi pitää vapaata joka toinen viikko useaa päivää kerralla.

Niin kauan kuin lapsi on vireä ja toimelias, jaksaa leikkiä eikä kuumetta ole, vien lapsen hoitoon nenän räkätilanteesta riippumatta. Odotan, että lapsen kunnon huononemisesta päivän aikana ilmoitetaan MINULLE eikä märehditä aamun tilannetta selän takana.

UGH :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sylviina:
Silloin kun lapsen yleiskunto sallii voi lapsen viedä hoitoon. Pepusta mitattuna ap:n ilmoittamat lukemat eivät ole kuumetta, jollain lapsella tosin voisi olla lämmön nousua, yksilöllisiä eroja toki on.

Valitettava tosiasia on, etteivät työssäkäyvät vanhemmat aina voi noudattaa haluaan pitää lapsi pois hoidosta osittain varmuuden vuoksi. Töistä ei voi itsekään olla pois, jos on nuhaa ja aivastelee saatika lapsen ko. oireiden vuoksi. Monessa työpaikassa vaaditaan lääkärintodistus lapsenkin sairaudesta ja lääkärit ei kyllä nuhasta s-lomaa kirjoittele.

Paitsi että nyt kun on kaikenmaailman sikainfluenssoja ja muita influenssoja, saa sairaslomaa yllättävän pienestä vaivasta. Meillä on sairasteltu nyt monta viikkoa niin että kokoajan on joku kipeenä ja tälläkin hetkellä esikoinen 4v kuumeeton, mutta kauhee nuha ja yskä sekä kurkku kipeä ja lääkäri kirjotti tänä aamuna sairaslomaa ja sanoi että kipeä voi olla kuumettomanakin!

Itse tiedät parhaiten onko lapsi niin kipeä ettei hoitoon voi mennä ja soittaa ne hoidosta hakemaan pois kesken päivän tarpeen vaatiessa. Mietin vaan missä mahdat olla töissä, jos et voi olla kun 3päivää pois???? Minkäs sille voi jos lapsi on sairas ja töistä on vaan oltava pois???? Käsittämätöntä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Toivon todella, että tarhatätit ja muut ymmärtävät perheiden yksilölliset tilanteet ennen kuin kommentoivat lasten terveyttä toisilleen tai varsinkaan ulkopuolisille. Yh-äiti, joka tekee töitä ja opiskelee, ei valitettavasti voi pitää vapaata joka toinen viikko useaa päivää kerralla.

Niin kauan kuin lapsi on vireä ja toimelias, jaksaa leikkiä eikä kuumetta ole, vien lapsen hoitoon nenän räkätilanteesta riippumatta. Odotan, että lapsen kunnon huononemisesta päivän aikana ilmoitetaan MINULLE eikä märehditä aamun tilannetta selän takana.

UGH :)

Olin minäkin aikani opiskeleva ja työssäkäyvä yksinhuoltaja, mutta silti minä laitoin lapsen terveyden etusijalle. En tietenkään jäänyt kotiin ensimmäisestä aivastuksesta, mutta jos lapsella oli selvästi nuhan oireet, pidin häntä kotona päivän pari ja katsoin tilanteen etenemistä, ja luultavsti juuri tämän kotonaolon vuoksi, nuha laantui eikä muttunut kunnon flunssaksi. Minun lapsi oli ja on edelleen sellainen, jos hänelle tulee flunssaa/kuumetta on hän aivan pirteä ja leikkiin, muutta jossain vaihessa käy sängyssä nukkumassa ja tulee sitten taas leikkiin(mitä ei terveenä tee), tälläinen lapsi vaikuttaa siis aamuisin ihan pirteältä, mutta todellisuudessa väsähtää nopeasti ja pienen levon jälkeen jaksaa taas muutaman tunnin laikkiä. Eikä tälläisen lapsen paikka ole päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olin minäkin aikani opiskeleva ja työssäkäyvä yksinhuoltaja, mutta silti minä laitoin lapsen terveyden etusijalle. En tietenkään jäänyt kotiin ensimmäisestä aivastuksesta, mutta jos lapsella oli selvästi nuhan oireet, pidin häntä kotona päivän pari ja katsoin tilanteen etenemistä, ja luultavsti juuri tämän kotonaolon vuoksi, nuha laantui eikä muttunut kunnon flunssaksi. Minun lapsi oli ja on edelleen sellainen, jos hänelle tulee flunssaa/kuumetta on hän aivan pirteä ja leikkiin, muutta jossain vaihessa käy sängyssä nukkumassa ja tulee sitten taas leikkiin(mitä ei terveenä tee), tälläinen lapsi vaikuttaa siis aamuisin ihan pirteältä, mutta todellisuudessa väsähtää nopeasti ja pienen levon jälkeen jaksaa taas muutaman tunnin laikkiä. Eikä tälläisen lapsen paikka ole päiväkodissa.

Peesi tähän. Päivähoito ei voi ottaa huomioon jokaisen perheen erityisiä tilanteita, vaan se on ryhmähoitoa jossa pätevät ryhmäsäännöt. Yksinhuoltajilla tai kriittistä työtä tekevillä ei voi olla erivapauksia mitä tulee sairaan lapsen hoitoon tuontiin.

Ja nyt on sitäpaitsi vielä tiukemmat suositukset tuon sikainfluenssan takia - vaan ilmeisesti nekään ei sitten koske kaikkia, vaan pelkästään niitä joilla on puoliso tai muuten hoitoapua saatavilla...

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja Sylviina:
Silloin kun lapsen yleiskunto sallii voi lapsen viedä hoitoon. Pepusta mitattuna ap:n ilmoittamat lukemat eivät ole kuumetta, jollain lapsella tosin voisi olla lämmön nousua, yksilöllisiä eroja toki on.

Valitettava tosiasia on, etteivät työssäkäyvät vanhemmat aina voi noudattaa haluaan pitää lapsi pois hoidosta osittain varmuuden vuoksi. Töistä ei voi itsekään olla pois, jos on nuhaa ja aivastelee saatika lapsen ko. oireiden vuoksi. Monessa työpaikassa vaaditaan lääkärintodistus lapsenkin sairaudesta ja lääkärit ei kyllä nuhasta s-lomaa kirjoittele.

Paitsi että nyt kun on kaikenmaailman sikainfluenssoja ja muita influenssoja, saa sairaslomaa yllättävän pienestä vaivasta. Meillä on sairasteltu nyt monta viikkoa niin että kokoajan on joku kipeenä ja tälläkin hetkellä esikoinen 4v kuumeeton, mutta kauhee nuha ja yskä sekä kurkku kipeä ja lääkäri kirjotti tänä aamuna sairaslomaa ja sanoi että kipeä voi olla kuumettomanakin!

Itse tiedät parhaiten onko lapsi niin kipeä ettei hoitoon voi mennä ja soittaa ne hoidosta hakemaan pois kesken päivän tarpeen vaatiessa. Mietin vaan missä mahdat olla töissä, jos et voi olla kun 3päivää pois???? Minkäs sille voi jos lapsi on sairas ja töistä on vaan oltava pois???? Käsittämätöntä!!!

Huomaathan, että lainaamassasi tekstissä puhuin siitä, että jos lapsen yleiskunto sallii, niin nuha ei ole este hoitoon viemiselle. Kirjoitin myös, ettei (ainakaan meillä terveyskeskuksen lääkärit eikä yksityisen lääkäriasemankaan tohtorit) kirjoittele saikkua nuhasta, teillä lienee eri tilanne jos lapsellasi on nuhan lisäksi kurkkukipu+yskä.

Toki voi olla sairas kuumeetta ja tietysti kenen tahansa on oltava oikeasti sairaan laposen kanssa kotona vaikka 4 viikkoa, jos tilanne niin vaatii. Kun lapsi on virkeä ja jaksaa päivän touhut normaalisti nuha ei ole este hoitoon viemiselle.

Karrikoidusti tilanne on se, että monessa perheessä räkähanat aukeavat syksyn tullessa ja menevät kiinni kesän kynnyksellä.

Me hoitotädit toivomme että lasta ei tuoda tukkosiena ja kovin nuhaisena hoitoon. Usein kunto on kuitenkin sellainen että ulkoilu ja pitkä päivä ovat liian raskaita pienelle jolla on kova flunssa tai edes pientä lämmön nousua.

Jospa te hoitotädit myös uskallaisitte ilmaista asiasta vanhenmille,ja ilmoittaa vaikka kesken päivän vanhenmille. Kuinka raskas päivä on pikkuisille olla kipeänä hoidossa.silloinhan Lapselle on kaikista tärkein olla rakastavaisten vanhempien hoivissa.Vai onko ura vanhenmille tärkeämpi kuin Lapsi.

Yhteistyössä