Voiko lapseton nainen saada sijoituslapsen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lapsirakas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lapsirakas"

Vieras
Olen aina pitänyt lapsista kovasti ja hoitanut toisten lapsia paljon.
Myös päiväkodissa olen työskennellyt avustajana ja lapset pitivät minusta kovasti.

Harmi vain työ oli työllistämistuki työ, joten ilman koulutusta en voinut jäädä taloon vakituiseksi vaikka päiväkodin johtajakin toivoi sitä ja yritti saada minulle jatkoaikaa. Pärjäsin erityislasten kanssa hyvin ja melkein tulee kyynel silmään kun muistan kuinka lujasti nämä kaikken "vaikeimmat" lapset minua halasivat lähtöpäivänäni - pakko sanoa että minulla ei ollut kurinpito ongelmia hankalien lasten kanssa,päiväkodin muu henkilökunta huusi ja hermostui heihin,mutta minä en harrasta huutamista vaan selitin asiat rauhallisesti,otin pienimpiä villikoita syliini rauhoittumaan ja vakihenkilökunta ihmetteli, etteivät he ole ikinä nähneet eräänkin rasavillin niin pitkään ja tyytyväisenä istuvan rauhassa sylissä,ilman pois pyrkimistä.Poika olisi istunut siinä vaikka kuinka kauan.

Jostain syystä kaiken ikäiset lapset alkoivat luottaa minuun nopeasti ja meillä oli mahtavaa yhdessä, oli myös ihana huomata miten kehityshäiriöisetkin lapset alkoivat edistyä jättiharppauksin, eräskin nelivuotias joka oli minun vastuullani , oppi yhtäkkiä lukemaan sanoja, vaikka taloon tullessani osasi vain muutaman sanan puhuakkaan. Kun kävin myöhemmin kylässä siellä, hoitajat sanoivat ettei lapsi ole enää samalla tavalla edistynyt, koska kellään ei ole lähtöni jälkeen ollut aikaa hänelle.

Tiedän siis tulevani erittäin hyvin toimeen lapsen kuin lapsen kanssa, olen hyvähermoinen,osaan asettaa sekä rajat että rakastaa/tukea/kuunnella lasten tarpeita.

Omaa lasta ei kuitenkaan ole ja olen jo pian nelikymppinen, joten esikoisen synnyttäminen tässä isässä on riski ja edes raskaaksi tuleminen ei ole niin itsestään selvää, vaikka isä vielä löytyisikin.
Mitkähän mahdollisuudet kaltaisellani naisella olisi päästä sijoituskodiksi ?
Kuulin että sellaisista on pulaa.
Minulla on vakituinen työ ja taloudellisestikin olisi hyvät mahdollisuudet huolehtia lapsesta tai kahdestakin.

Onko tällä palstalla ketään sosiaalialan ihmistä,jolta saisi tietoa olisiko minulla mitään mahdollisuuksia tarjota kotiani jollekkin turvallista aikuista tarvitsevalle lapselle ?

Muistelen lukeneeni sijaisperheiden hakuilmoituksesta, että myös yksinäiset ihmiset käyvät sijaisperheeksi. Toki kaikkien täytyy käydä Pride-koulutus, jonka yhteydessä arvioidaan halukkuus ja kyvykkyys sijaisperheeksi. Ja tietysti koulutuksen aikana itsekin pystyy paremmin arvioimaan valmiuksiaan. Toivon että ryhdyt toimeen! Ota esim. asuinpaikkakuntasi sosiaalitoimistoon yhteyttä, siellä varmaan tiedetään miten koulutus paikkakunnallasi toteutetaan. Ja netistäkin voi kunnan sivuilta jotain löytyä. Onnea matkaan!

sulla on hyvät mahdollisuudet ryhtyä sijaisäidiksi - jos muuta tukiverkostoa on niin että saat lepoa ja virkistystä jaksaaksesi tärkeässä työssäsi. Rohkeasti vain yhteyttä kuntasi sosiaalityöntekijään! :)

Yhteistyössä