Voiko lasta kehua liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
:whistle: Tässä vaan mietin kun tota 3veetä tulee kehuttua joka välissä, että voiko lasta tosiaan kehua jopa liikaa? Olen tolla kovalla kehumisella yrittänyt saada lasta tekemään ja oppimaan kaikenlaista (esimerkiksi kun vie roskat roskiin tms), ja nyt tuo poika sitten jo itsekin kehuu itseään esimerkiksi kaupassa kun ottaa omiin kärryihinsä oikean asian, kun käy potalla tai ihan mitä vaan, muistaa kyllä sanoa että on reipas. Lapsi on kyllä todella kiltti ja kehun siitäkin kun joku reissu onnistuu hyvin ilman kiukutteluja yms.
Mutta mietityttää nyt sitten se että pitääkö tota kehumista jatkaa ja jatkaa jotta lapsi ei luule että ajan saatossa en enää arvosta sitä että vie itse roskat roskiin tms, kun en kehukaan siitä enää, vai kasvaako iän myötä tavallaan pois siitä vaiheesta kun joka asiasta pitää kiitellä ja kehua?

Kylläpäs taas tällänenki asia osaa tänä aamuna mietityttää :whistle: :ashamed:

Turhasta ei saa kehua, muuten lapsi ei oikein enää tajua et mikä on hyvää/huonoa tms. Jossain just luki et jos vaikka lapsi piirtää jonkin jutun ja ei ole itse tyytyväinen niin vanhemmat eivät saisi kehua piirrosta maasta taivaisiin, kun silloin lapsi ajattelee että ihan sama miten teen, aina ne kehuu. Eli ois joku raja siinä, mikä on hyvin tehty/hienoa eikä niin et kaikki menee aina hyvin ja hienosti. Ei lapsi voi kehittää toimintojaan jos kaikki sen tekemä on jo mahtavaa.

En tiedä tajusitko mitään :whistle:

Tiedän 5-vuotiaan tytön jota on kehuttu liikaa. On tottunut siihen, että aikuiset aina huomioivat hänet kehumalla jotenkin. Jatkuvasti kyselee jokaisesta vaatekappaleestaan "onko tämä hieno?" odottaen ylitsevuotavia kehuja. Jokaista piirustusta pitäis kädet yhteenlyöden kehua maasta taivaaseen jne... Paitsi etten kehu. :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 09:49 Maamikki kirjoitti:
Turhasta ei saa kehua, muuten lapsi ei oikein enää tajua et mikä on hyvää/huonoa tms. Jossain just luki et jos vaikka lapsi piirtää jonkin jutun ja ei ole itse tyytyväinen niin vanhemmat eivät saisi kehua piirrosta maasta taivaisiin, kun silloin lapsi ajattelee että ihan sama miten teen, aina ne kehuu. Eli ois joku raja siinä, mikä on hyvin tehty/hienoa eikä niin et kaikki menee aina hyvin ja hienosti. Ei lapsi voi kehittää toimintojaan jos kaikki sen tekemä on jo mahtavaa.

En tiedä tajusitko mitään :whistle:

Joo tämä oli hyvä pointti :)