Voiko loppuraskauden painonnousua pysäyttää mitenkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihomispelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihomispelko

Vieras
Paino on nousut ainakin 2 kuukautta jo kilon viikossa joka viikko loppuraskauden aikana. Voiko painonnousua pysäyttää mitenkään? Ruokaa en syö normaalia enempää, joskus herkuttelen kyllä hieman, mutten päivittäin. Turvotusta löytyy myös. Verenpaineet on normaalit ja neuvolan virtsatestissä ei ole poikkeavaa, ei ole raskausdiabetesta, kilpirauhasarvot normaalit.

Iso osa on turvotusta. Mutta kokeilepa laskea kalorit muutamilta päiviltä ja katso paljonko menee alas. Raskaudenaikainen näläntunne voi huijata ja syökin paljon olettamaansa enemmän.

Joo kannattaa pysäyttää se painonnousu jos ei halua että käy kuten mulle: rinnat tuli sellaisiki lolloiksi, että raskauden jälkeen olikin tehtävä rintojen pienennys. Roikkuivat navassa. Ylipainoa ei ollut enää.

Toivottavasti olisi vain turvotusta. Vaatekoko ei ole ainakaan nimittäin kasvanut yhtään. Vai pitäisikö vaatekoon kasvaa jos turvottaa? Alkuraskaudessa paino ei noussut kiloakaan. Paino alkoi nousemaan vasta keskiraskaudessa.

Ap

Kalorilaskua voisi koittaa. Kerran sitä koitinkin jo keskiraskaudessa, kun yritin syödä vain 1800 kcal päivässä. Siitä jäi nälkä ja vain pari päivää jaksoin laskea. Todennäköisesti syön siten yli 2000 kcal laskemattakin. Ylipainoinen olen kyllä.

Ap

Oma kokemukseni on ettei loppuraskauden painonnousulle voi oikein mitään. Mutta se on lähinnä nestettä joka kertyy. Synnytyksen jälkeen turvotus poistuu. Mulla on kahdessa raskaudessa käynyt näin.

En tiedä miten tuo kertyy tai on kertymättä. Itsellä on kaksi raskautta. Molemmissa paino on pysynyt samana viikolle 20 saakka. Sitten 20-30 viikoilla paino noussut n 6-7kiloa ja sen jälkeen painoa ei ole tullut yhtään. Turvotuksia olen ehkäissyt juomalla älyttömästi vettä. Kuopus syntyi helteisenä heinäkuuna eikä turvotuksia ollut yhtään. Kengät meni jalkaan ja sormukset sormiin. Olen ollut lähtöpainossa, kun pääsin kotiin. Eli yksilöllistä on. Myös äidilläni paino on noussut kaikilla kerroilla niukasti.

Yhteistyössä