voiko masennus tulla "tahtomattaan" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
siis mä tarkotan sitä että meillä nyt on muutama pieni lapsi,pahat rahavaikeudet ja mies on alkkis,käy kylläkin töissä.
voiko masennus iskeä vaikka meillä näitä ongelmia ei olisikaan?
siis että vaikka elämässä kaikki ois ok niin voiko ihminen masentua?

mä tässä mietin vain et vaikka mulla näitä huolia jne niin voinko näillä syillä masentua? :(
joskus tuntuu et mies ei ymmärrä et voi olla masis,vituttaa vaa joskus ihan kaikki!!
ja tuntuu välillä et iloa ei oikeen löydy sit millään,mikään ei oikeen jaksa innostaa :/
mutta sitte hyviäkin päiviä on,innostaa lähtee kahvitteleen kaverille jne.

mä en vaa halua syyä mitään hiton lääkkeitä ku mä pelkään et niihin jää koukkuun,jos mulla onkin niin hyvä olo niiden kans et ajattelen et ilman niitä taas kaikki on paskaa ja tylsää,ei,mä en halua syödä lääkkeitä!
mut voiko masennus parantua nuin vain?
oiskjo apua vaikka jos kävis ihan jutteleen vaikka jollekkin psykologille,ihan tuntemattomalle? tutulle mun on vaikea puhua meiä asioista :(

olikoha tää iha sekava alotus..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
masentua voi ilman näkyviä syitäkin, ja ihminen jolla näyttää kaikki olevan hyvin mm tellervo koivisto

mutta onko siihen masennukseen aina oltava jokis syy?
kun sitä aletaan esim. tutkia niin löytyykö sille selitys miks ihminen masentuu?

Sun otsikko on hieman harhaanjohtava..

Mut siis asiaan. Eihän sitä kukaan tiedä voisitko masentua ilman noita ongelmia. Siihen kun ei löydy vastausta.

JA kyllä sä voit elää ilman lääkkeitä jos pystyt. Ei kaikki m asentuneet syö lääkkeitä. jotku pärjää ihan pelkällä juttuseuralla. Mutta en mä niitä lääkkeitä pelkäisi. Mun elämänlaatua ne on vain parantanut.

No sullahan on hyvät syyt olla allapäin. Mies alkkis ja rahahuolet.. Sun pitäs nyt vielä kun jaksat, miettiä miten jatkossa kannattais elää. Olisiko parempi elää lasten kanssa ilman alkkista, vaikka se käykin töissä... Toi elämä varmasti altistaa masennukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
masentua voi ilman näkyviä syitäkin, ja ihminen jolla näyttää kaikki olevan hyvin mm tellervo koivisto

kun sitä aletaan esim. tutkia niin löytyykö sille selitys miks ihminen masentuu?

Ei kaikille masennuksille löydy syytä tai ainakaan yhtä selkeää syytä. En mä esimerkiksi tiedä miksi olen masentunut, syitä miksi luultavasti olen masentunut on monia, mutta ei sitä ole löytnyt että juuri sen takia masennuin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei tartte välttämättä olla elämäntilanteeseen liittyvää syytä. Jos aivojen serotoniinitasapaino syystä tai toisesta heittää pahasti, niin masennus siitä seuraa, vaikka ihmisellä olis kaikki mitä elämäänsä vaan voisi toivoa.

Mulla on menneisyydessä yhtä jos toista murhetta, vanhempien alholismia, hylkäämisiä, heitteillejättöjä, tunnekylmyyttä, väkivaltaa yms, mutta se mikä mut lopulta todenteolla sai masentumaan oli positiivinen elämänmuutos. Se oli sitten mun sietokyvylle liikaa.

Jos sulla ois migreeni joka pysyis kurissa lääkkeillä niin aattelisitko että "ei mulla oikeesti näin hyvä olo oo, se johtuu vaan lääkkeistä, oikeesti mulla on ihan hirvee päänsärky koko ajan".

No tuota... Sullahan on ihan hyvät syyt voida huonosti, en välttämättä edes menisi sanomaan masennukseksi. Masennushan on sitä, että voi huonosti vaikka "pitäisi" voida paremmin. Siis ettei osaa käsitellä elämän ongelmia. Sulla on aika paljon ongelmia käsiteltävänä, ei sulla edes "pitäisi" olla mikään huippuhyvä fiilis kun elämä on noin sekaisin.

Mä kokeilisin ensiksi sitä, että laittaisin elämää järjestykseen. Jos siihen ei millään riitä energiat, niin sitten kyse voi olla masennuksesta.

Masennus on nimittäin sairaus; ei sitä, ettei ole tyytyväinen elämäänsä.

No jos mies on alkoholisti, saat lääkäriin mennessäsi vaikka mitä diagnooseja, jotka pohjimmiltaan on normaaleja reaktioja epänormaaliin tapahtumaan. Luultavasti masennus olisi niistä yksi, muita vartenotettavia vaihtoehtoja on erilaiset persoonallisuushäiriöt ja ahdituneisuus.
Masennusta hoidetaan tänäpäivänä silloinkin kun se normaali rektio, esim. läheisen kuoleman yhteydessä. Mutta tavallaan sairasta masennus on vasta silloin, kun se asia, joka reaktion synnyttää on suhteettoman pieni, esim. että kaupassa ei ole oikeanmerkkistä suklaapatukkaa ja siitä seuraa masennus ja ahdistus, silloin on kyse puhtaasti sairaudesta.
Masennus vaan on asia, jota hoidetaan oireiden perusteella, koska resurssit ei riitä selvittämään syitä.

Mulla on menneisyydessä yhtä jos toista murhetta, vanhempien alholismia, hylkäämisiä, heitteillejättöjä, tunnekylmyyttä, väkivaltaa yms, mutta se mikä mut lopulta todenteolla sai masentumaan oli positiivinen elämänmuutos. Se oli sitten mun sietokyvylle liikaa.

Jännä juttu,minulle kävi ihan samoin,masennuin vasta positiivisen elämänmuutoksen jälkeen! Masennusta kesti n.3 vuotta,nyt olen siitä toipunut,onneksi!!!

Tottakai voi masentua, vaikka elämässä ei olisi mikään näkyvästi huonosti. Mutta ehkä sun kannattaisi muutenkin puhua tuosta elämäntilanteestasi jonkun ammattilaisen kanssa. Ota vaikka ihan suoraan yhteys paikalliseen mielenterveystoimistoon ja kerro tilanteesta. Kyllä sieltä osataan neuvoa eteenpäin.

Tuntuu, että yleislääkärit määrää noita masennuslääkkeitä paljon helpommin kuin mielenterveysasioiden ammattilaiset.

Yhteistyössä