Voiko mitenkään vaikuttaa itse vauvan syntymäpainoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelokas

Vieras
Mua hirvittää ajatus että tästä meidän lapsukaisesta kasvaa hirveen suuri,voiko esim syömisillä vaikuttaa kuinka lapsen kasvuun kohdussa?

Jos voi niin kertokaas kuinka?

Makeeta/karkkia en hirveesti syö,enkä juo limuja enkä muitakaan sokerilitku mehuja. Karkkia saatan napsia pari palaa suklaata/päivä.Joskus on päiviä etten syö ollenkaan.

toista lasta odottaessani söin urakalla herkkuja ja lihoinkin lähes 20 kg. Vauva painoi kuitenkin 3,5 kg. Eli ei ainakaan mulla vaikuttanut painoon, paitsi omaani. Omat kilot lähti kyllä pois ajan myötä.

Mä en myöskään tiedä, että ketä uskoisi... Toisaalta sekin tuntuu loogiselta ajatukselta, että jos äiti paljon herkuttelee - se näkyy lapsen painossakin syntymähetkellä, mutta... Kun mäkin olen jostain lukenut jostain "tutkimuksesta", jolla kumottaisiin tämä teoria. Tiedän myös äitejä, joilla itsellään ei edes odotusaikana paino noussut kuin sen mitä lapsi, istukka, lapsivesi jne. toivat lisää. Silti heille on syntyneet yli 4 kiloiset vauvat.

Niin ja tiedän myös äitejä, joilla raskaana ollessa paino nousi reilusti yli 20kg ja vauva oli kuitenkin alle 3,5kg.

söin normaalisti terveellistä kotiruokaa arkena, juhlassa ja vkonloppuina en herkuissa säästelly yleensä. vkolla 26 todettiin ettei napavaltimo toimi kunnolla, sain ohjeen syödä hyvin, jotta kaikki energia tulisi käyttöön. vauva syntyi vkolla 34 pikkukeskosena ja painoi 1.8kg. ei siis auttanut herkut eikä energiatankkaus vauvan kasvatusta, itselleni tuli kiloja 7 koko raskauden aikana. yksilöitä ovat vauvat, ja raskaudetkin.

mulle se on ihan sama mitä syön ja kui paljon niin jokainen lapsi ollu vähän päälle 3.5kg. eli mun kohalla en voi vaikuttaa. tupakointia en oo kokeillu enkä aio. :kieh:

Niin no mulla taas on ollut sitä "vikaa", että sorrun varsinkin raskaana ollessa herkuttelemaan. Painoa on tullut raskauksien aikana vähimmillään 10kg ja enimmillään 23kg... *häpeän tuota jälkimmäistä lukua* Kaikki meidän lapset ovat olleet syntyessään suht isokokoisia: pienin 3815g ja suurin 4320g. Synnytyksissä ei ole ollut ongelmia, vaikka lapset ovat olleet isoja. Nykyisessä raskaudessa ei ole painoa tullut vielä kovinkaan paljon (olisikohan nyt tullut noin 4,5kg ja viikkoja on nyt 27+1). No tässä raskaudessa mulla on kyllä ollut eniten tuota lähtöpainoa.

Siis tarkoitin että herkkuja en syö juurikaan se muutama suklaanpala voi mennä.Kahvia juon pari kuppia päivä jossa 1 sokeri.Muuten syön ihan tavalllista kotiruokaa ja salaattia yritän myös syödä joka ruuan yhteydessä.
Itse olen pieni kokoinen eikä painoa esikoisen aikana stullut kun 7kg vauva paino 3,7. Ei muuten mietitytä kun sen takia että vauva mahtuu tulemaan,muuten ei ole väliä minkä kokoinen vauva on.Tällä hetkellä sf mitta menee just samoin kun esikoisen.

Vettä en hirveesti juo täytyy siis ottaa vesipullo käyttöön.

Kyl syömisellä voi vaikuttaa. Yhdellä kaverilla oli 2 ekaa yli 4.kiloisia, mut kolmannen kohdalla noudatti tarkkaa dieettiä ( ei herkkuja ) niin vauva olikin vain 3-kiloinen- Muuten AP:lle tiedoksi, että monestoi pienikokoisilla on joustavammat luut, joten isompikin vauva voi hyvin mahtua syntymään.

Väestötasolla mitattuna mitä enemmän äidin paino raskausaikana nousee sitä suurempia lapset _keskimäärin_ ovat. Raskausdiabeetikoilla (ja diabeetikoilla ylipäätään) vauvat kasvavat jos verensokerit eivät pysy tarkoin kurissa.

Eli syö terveellisesti, niin lapsi on todennäköisesti pienempi kuin jos söisit valtavasti hiilihydraatteja ja paino nousisi paljon. Käytännössä yksittäistapauksissa sitten on vaikea tietää oliko niillä syömisillä vaikutusta, kun ei ole tiedossa paljonko se vauvan paino olisi ollut mikäli äidin paino olisi noussut vähemmän/enemmän ja ruokavalio olisi ollut toinen

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis tarkoitin että herkkuja en syö juurikaan se muutama suklaanpala voi mennä.Kahvia juon pari kuppia päivä jossa 1 sokeri.Muuten syön ihan tavalllista kotiruokaa ja salaattia yritän myös syödä joka ruuan yhteydessä.
Itse olen pieni kokoinen eikä painoa esikoisen aikana stullut kun 7kg vauva paino 3,7. Ei muuten mietitytä kun sen takia että vauva mahtuu tulemaan,muuten ei ole väliä minkä kokoinen vauva on.Tällä hetkellä sf mitta menee just samoin kun esikoisen.

Vettä en hirveesti juo täytyy siis ottaa vesipullo käyttöön.

Mäkin olen ihmetellyt sitä, ettei mulla ollut ongelmia saada isointa vauvaa ulos. Hyvin mahtui tulemaan, vaikka painoa oli reilusti yli 4kg. Synnärillä oli samassa huoneessa eräs toinen äiti, joka oli joutunut hätäsektioon, kun synnytyksessä oli tullut ongelmia. Äidin mukaan vauva ei vain mahtunut tulemaan ja tällä vauvalla oli painoa just ja just 3kg. Äiti oli isokokoinen, mutta eihän se äidin koko kerro totuutta lantion koosta tai paremminkin siitä, että minkälainen lantio äidillä on.

Niinhän se on että se lantion koko sen määrää mahtuuko vauva tuleen vai ei.Esikoisen aikaan lantio kuvattiin eikä esikon synnytys ollut ongelmallinen mutta silti hirvitää ajatus yli 4kilosesta:D0

istukan toimivuus vaikuttaa merkittävällä tavalla siihen, miten suuri osa äitin popsimista sapuskoista päätyy vauvalle asti. eli voit mässätä itseäsi varten tai sekä itseäsi että vauvaa varten.. :)

paljon liikuntaa ja kohtuullinen ruokavalio niin terve vauva tulee. omani oli pienipäinen 4.1kg, erittäin jäntevä ja syntymästään asti liikunnallinen tapaus kun oppi kohdussa jo liikunnan jalon taidon..;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Liikkua oon yrittäny muutamia kertoja viikossa alkaa vaan jo painaa sen verran ettei hirveesti pysty liikkumaan vaikkei viikkoja oo ku 28

mikä painaa ja missä?! kyllä loppuun asti kannattaa liikkua vaikka hieman hankalaa olisikin. KAIKKI sujuu paremmin mitä enemmän liikut odotusaikana. synnytys, toipuminen jne.

Yhteistyössä