Voiko muka 9-vuotias vahtia 3 kk:n ikäistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut.

Vieras
Elikkäs...
Eräs nuori nainen jolla on 9-vuotias (tosi kuriton ja arvaamaton poika) jättää tämän pojan vahtimaan pikkusiskoa joka on 3 kk:n ikäinen, sillä välin kun hän käy kaupassa. Kauppareissuun menee aina puoli tuntia-tunti.
Ymmärtäisin jos kyse olisi roskien viennistä, jossa menee vain pari minuuttia.
Tai ymmärtäisin jos tämä poika olisikin ns. luotettava tapaus, mutta kun ei sitä ole. On luonteeltaan sellainen että jos kaveri soittaa ja pyytää jonnekkin, niin saattaisi jopa vauvan yksin jättää.

Tällä äidillä on muutenkin taipumus lähteä omille teille hetkeksi. Esim. kun tämä poika oli n.5 vanha jätti hän pojan kotiin ja väitti että käyttää koiran ja käy ostamassa maitoa kaupassa. Noh, koiran hän ottikin mukaan ja meni lähipubiin kaljalle. Pelkään että kun nämä hänen kauppareissunsa onnistuvat, niin milloinka hän jättää pojan vahtimaan pikkuista ja lähteekin kaljoittelemaan?

Imettämisen hän lopetti kun pikkuinen oli 1 kk:n ikäinen, jotta voisi juoda illalla kaljaa. Onko muistakin vähän huolestuttavaa?

Tästä tädistä on sossulan kanssa jutellut useampikin ihminen, mutta eipä mitään tapahdu ennen kuin on liian myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Höpö höpö! Sossu kyllä ottaa ilmoitukset tosissaan ja sinne voi nimettömänäkin tehä ilmoituksen joten älä provoile näin vakavalla asialla.

Minä en todellakaan provoile!!
Tämä on asia missä haluisin oikeasti nähdä muutoksen tämän perheen kohdalla! Olen itse käynyt sossulassa paikan päällä kolme kertaa tämän asian takia. Joka kerta ovat kyllä ottaneet yhteyttä ja toimineet, ja haastateelleet kahden kesken poikaakin. Mutta kun äiti on opettanut pojan valehtelemaan ihan pirun hyvin! Poju väittää kirkkain silmin toista.

Itse en kyllä jättäisi edes luotettavia 9-vuotiaita vahtimaan toisia lapsia kauppareissun ajaksi! Kauhea vastuu niin pienellä. Voisi kyseinen äiti vähän miettiä tekemisiään, surullista että kaljoittelu on tärkeämpää kun omat lapset...

Meillä tytär11v ja poika 13v hoitivat innoissaan vauvaa, vaihtoivat vaippaa, syöttivät. Pystyin huoleta käymään kaupungissakin tai vaikka viihteellä, vauva silloin nukkui. Ei kukaan tehnyt ilmoitusta:)

Uskon ap:n jutun, itsellä vastaava tuttu joka tekee samoin, jättää 8v. vahtimaan 2kk:n ikäistä, kun menee kauppaan, lenkille ym.
Enkä tosiaankaan itse jättäs sille 8 vuotiaalle, kantaakin vauvaa miten sattuu, ei tue niskaa, ja riepottaa kainalossa. No sitten oppivat kun jotain sattuu.
Oli tää äiti laittamassa 8v. ja TOSI vilkasta 3v. keskenään junallakin täältä savosta hesaan. Hullua touhua!! sitä ei tehnyt kun sanoin että ilmoitan soskuun jos muksut nousee junaan.

Ei voi vahtia! Ilmoitusta sossuun vaan.

Ei ole vielä 9-vuotiaan homma olla vastuussa toisesta, eikä välttämättä osaa auttaa jos pieni alkaa itkeä. -> väärin molempia lapsia kohtaan. Jos äidillä vielä ongelmaa alkoholin kanssa, ilmoittaisin kyllä viivyttelemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lastikseen vaan ilmoituksia, aina kun on tilanne päällä. Mutta mistä tiedät niin tarkaan tuon perheen tilanteen?

Kyseessä siis on siskopuoleni. Sen takia tiedän, en siis ole mikään naapurin kyylä.
Just eilen onessaan facebookissa kertoili kun on ihanaa kun voi käydä yksin kaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme kun ei meistä:
Meillä tytär11v ja poika 13v hoitivat innoissaan vauvaa, vaihtoivat vaippaa, syöttivät. Pystyin huoleta käymään kaupungissakin tai vaikka viihteellä, vauva silloin nukkui. Ei kukaan tehnyt ilmoitusta:)

9 on aikalailla vähemmän, kuin 13.

Sinulla saattaa olla eri kuva lapsesta kuin äidillä. Voi olla että lapsi on hyvinkin luotettava vauvan kanssa, vaikka muutoin hulivili. Vastuunsa se hulivilikin tuntee jos on kasvatettu siihen tai jos vauva on tärkeä 9vuotiaalle.
Ehkä äiti luottaa oikeesti tähän poikaan ja tietää että poika pärjää? MInusta on hyvä että anntetaan luottamusta ja opetetaan ottamaan vastuuta. Sitä nykypäivän lapsilta puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jande:
Soita poliisi paikalle kun tiedät että äiti on poissa ja lapset paikalla kahdestaan. Tulee viranomaiskirjaus eikä poika oikein enää voi valehdellakaan äitinsä puolesta.

Asun toisella puolella Suomea kuin he. Se tästä vaikeaa tekeekin!
Voinko käydä täällä omalla kotipaikkakunnalla sossulan juttusilla? Kun haluan tehdä ilmoituksen ihan paikan päällä, en netin kautta. Unohtaisin vaan kuitenkin kirjoittaa siihen jotain oleellista.
Vai onko minun mentävä vanhalle kotipaikkakunnalle tekemään ilmoitus?
Minulle on meinaan aivan sama jos hän saa tietää kuka ilmoituksen on tehnyt, tietää hän niistä aiemmistakin. Minä ajattelen lähinnä niitä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Sinulla saattaa olla eri kuva lapsesta kuin äidillä. Voi olla että lapsi on hyvinkin luotettava vauvan kanssa, vaikka muutoin hulivili. Vastuunsa se hulivilikin tuntee jos on kasvatettu siihen tai jos vauva on tärkeä 9vuotiaalle.
Ehkä äiti luottaa oikeesti tähän poikaan ja tietää että poika pärjää? MInusta on hyvä että anntetaan luottamusta ja opetetaan ottamaan vastuuta. Sitä nykypäivän lapsilta puuttuu.

Luottamusta ja vastuuta voi opettaa lapselle monin muin tavoin, kuin jättämällä vauva hänen vastuulleen.

Hei, ette voi olla tosissanne! Järki käteen!
9-vuotias ei missään tapauksessa saa olla lapsenvahtina pienelle vauvalle! Tosiaan sen roskien viemisen vielä ymmärtäisi, muuta ei.

Jos kyseessä olisi mun siskopuoleni, ilmoittaisin hänelle ihan naamatusten, että touhuun tulee stoppi joko hänen itsensä tai minun taholtani.

Jos ei itse älyä tilannetta niin ilmoitusta sossuun ja tosiaan - on paras, että paikalla käy oikeasti joku viranomainen toteamassa tilanteen niin ei 9-vuotiaan harteille tarvitse sälyttää edes sitä valehtelemisen taakkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:

Luottamusta ja vastuuta voi opettaa lapselle monin muin tavoin, kuin jättämällä vauva hänen vastuulleen.

Aivan. Luottamusta ja vastuuta voi minusta opettaa sillä että käyttää sen koiran, tai vie roskat.
Mutta minä tunnen tämän pojan. Hän ei todellakaan ole luotettava vauvan kanssa.
Kun tämä äiti kehui kuinka hän sai käydä yksin kaupassa ja tuli takaisin, niin hän myönti että poika oli koneella ja vauva itki. Poika ei tehnyt mitään sen eteen.
Äiti rakastaa kaljaa, poika tietokone ja x-box-pelejä. Kun poika on meillä kylässä pitää tietokone pistää salasanan taakse ja aina saadaan tapella kun en anna aamusta iltaan pelata.

Tietääkö kukaan voinko tehdä omalle paikkakunnalle ilmoituksen sossulaan?
Olen yrittänyt sinne tänään soitella ja kysellä, mutta eivät tunnu vastaavan. Vai menenkö vanhalle kotipaikkakunnalle tekemään ilmoituksen?
Kun tässä on nyt muustakin kyse kuin siitä että poika hoitaa vauvaa. Tämä äiti on myös väsynyt 2 lapsen hoidosta, vaikka toinen onkin jo itsenäinen.
Molemmilla lapsilla eri isät ja kumpikaan ei kuvioissa auttamassa. (Hyvä niin, isät ovat pahempia renttuja.)

Alkuperäinen kirjoittaja ap...:
Tietääkö kukaan voinko tehdä omalle paikkakunnalle ilmoituksen sossulaan?
Olen yrittänyt sinne tänään soitella ja kysellä, mutta eivät tunnu vastaavan. Vai menenkö vanhalle kotipaikkakunnalle tekemään ilmoituksen?
Kun tässä on nyt muustakin kyse kuin siitä että poika hoitaa vauvaa. Tämä äiti on myös väsynyt 2 lapsen hoidosta, vaikka toinen onkin jo itsenäinen.
Molemmilla lapsilla eri isät ja kumpikaan ei kuvioissa auttamassa. (Hyvä niin, isät ovat pahempia renttuja.)

jos ei sosku vastaa, soita paikkakuntasi turvakotiin ja kysy neuvoa, heillä on varmasti ohjeita jatkon varalle. toivottavasti asia saa päätöksen hyvällä, ennekun jotain ehtii sattua.

Yhteistyössä