Voiko munasolun luovuttaminen aiheuttaa lapsettomuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Baba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No totta hitossa se jotakin kertoo :D Ei niiitä munosaoluja sinne kroppaan hoitojen vuoksi ilmesty, vaan kyllä ne on sinne ilmestyneet ihan omasta takaa. Eli ainakaan mun munasoluni eivät ole kadonneet kuin tuhka tuuleen, vaan niitä riittää edelleenkin.

Joo, joo kyllähän niitä riittää, mutta jos ei ole yrittänyt lasta, niin eihän sitä voi tietää, että mitä tapahtuu luomukierrossa. Kypsyvätkö ne munasolut riittävästi jne.

Mutta siis mä en usko, että luovuttamisella ja lapsettomuudella olisi suoraan yhteys toisiinsa, siis luovuttajan näkökulmasta.

Mulle sanottiin, että ei vaikuta omaan hedelmällisyyteen mitenkään - paitsi korkeintaan siten, että tietyn aikaa luovuttamisen jälkeen on monikkoraskauden riski suurempi kuin normaalisti.

Eli ei edelleenkään ketään joka olisi oikeasti saanut lapsen noiden hoitojen jälkeen...

Kirjoittelihan nimimerkki Saa ra iltatähdestä luovutusten jälkeen. Munasolun luovutushoito on aivan tavallinen koeputkihedelmöityksen hormonihoito, en ymmärrä miten se voisi hedelmällisyyteen vaikuttaa, jos mitään komplikaatioita ei ole tullut. Aika usein tulee hedelmöityshoitojen jälkeen luomuylläreitäkin.

Klinikat mielellään ottaisivat synnyttäneitä naisia luovuttajiksi, koska se varmistaa, että munasolut ovat hyvälaatuisia. Itse olen hyvä esimerkki siitä, että munasolut voivat olla nuorenakin huonolaatuisia. Jos olisin joskus luovuttanut munasoluja, olisin ollut varmaan "hyvä luovuttaja", koska munasoluja tulee paljon pienillä hormonimäärillä. Yksikään raskaus ei niistä olisi kuitenkaan alkanut.

Luovutin munasoluja vuonna 2013 ja tulin seuraavana vuonna vahingossa raskaaksi kuparikierukasta huolimatta. Se oli aika yllätys.

Luovutuksen jälkeen toinen gynekologi sanoi, että munasolujen luovutus ei jättänyt mitään jälkiä elimistööni, kiinnikkeitä kohtuun tms. Riski voi tulla siitä, jos saa jonkin tulehduksen tai komplikaation, mutta kenenkään tapaamani lääkärin mukaan luovutus itsessään ei vaikuta hedelmällisyyteen. Monet hedelmöityshoitoja läpikäyneet naiset ovat raskautuneet myöhemmin luomusti, joten sekin kertoo siitä, että asialla ei pitäisi olla vaikutusta hedelmällisyyteen.

Yhteistyössä