Voiko narsistin 'yläpuolelle' päästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tiedän että nykyään on "muotia" diagnosoida oma puoliso, työkaveri, tmv. narsistiksi tiettyjen luonteenpiirteiden perusteella joten sitä en lähde suorilta tekemään... mutta luettuani paljon narsismista ja mitä siihen liittyy, niin uskaltaisin sanoa että miehelläni on ainakin hyvin voimakkaita narsistisia piirteitä jos ei jopa narsismia.

Alkuaikoina mieheni oli tyypillisesti hyvin viehättävä; kantoi minulle lahjoja, vei ulos syömään ja mielisteli kavereitani ( joita ei myöhemmin hyväksynyt enää ollenkaan ). Ihastuttiin, rakastuttiin, mentiin naimisiin, tehtiin lapsia.

Kaikki oli ihan ok mutta pikkuhiljaa huomasin että 'vaatimuslista' alkoi miehellä kasvaa siitä miten minun kuuluisi elää ja olla. Ja samalla myös 'rivien välistä' myös niitä kieltoja mitä ei kuulu tehdä. Ihan huomaamatta entiset kaverit jäi pois elämästä; jos joskus pidin jonkun kanssa yhteyttä ja satuin mainitsemaan asiasta miehelleni, ei hän suoraan mitään sanonut mutta ilmeillään ja olemuksellaan ilmaisi kyllä ettei ollut tyytyväinen.

Paljon mahtuu menneisiin vuosiin, jossain vaiheessa oltiin jopa eroamassa ( ihan toisesta syystä tosin ) mutta päädyttiin jatkamaan avioliittoa ja tässä nyt ollaan. Mies on muuttunut täysin toisenlaiseksi mitä oli alussa. Hän ei esim. hyväksy että käyn missään 'turhissa' menoissa ---> jopa kauppakeskuksessa kiertely on hänen mielestään vaan turhaa ajan hukkaa. Suoraan ei kiellä mitään koska tietää että siinä vaiheessa olisi jo 'liian räikeää' mutta osaa edelleen ilmeillään, eleillään, olemuksellaan, huomautuksillaan tehdä sen etten lähde lähes minnekään vaan vietän suurimman osan vapaa-ajastani kotona.

Tuhahtelee kotona jos on tippunut koiranruokaa lattialle tai pölypalloja pyörii nurkissa tai katson tv:stä _hänen mielestään_ turhaa/väärää ohjelmaa. Ei siinäkään sano suoraan mitään. On usein pahantuulinen ja tiuskii milloin mistäkin. Kun yritän kysyä missä mättää tai puhua asiasta, mies kääntää sen niin että minä vaan kaivan ongelmia ja haluan saada riidan aikaan. Asia kääntyy yleensä sitten päälaelleen - minä pyytelen anteeksi ja mies on pahalla päällä kun MINÄ olen aiheuttanut taas riidan.

Kääntöpuoli on sitten se että rahallisesti hän osallistuu kaikkeen täysin, minun vastuulle ei jää mitään yksin. Hän ei myös käy missään 'omilla reissuillaan' useinkaan vaan viettää kotona hyvin paljon aikaa. Tuntuu että joka toinen päivä hän on hyvällä päällä, joka toinen päivä pahalla päällä.

Omasta mielestään hän on lähes aina oikeassa, asiassa kuin asiassa. Tai jos vaikka lasi kaatuu pöydällä niin hän heti toteaa: Minä arvasin että tuossa käy noin... Tai jos tietokone kuumenee liikaa ja simahtaa kesken kaiken lasten pelatessa, hänen on 'pakko' kommentoida: Minä tiesin että tuossa käy noin... Silti hän ei voi mennä siirtämään sitä lasia keskemmäs pöytää tai nostamaan tietokoneen pohjaa jos kerran ennalta tietää/arvaa kaiken.

Työssään hän on todella suosittu ja saa positiivista palautetta, kotona suurimman osan ajasta mököttävä mörökölli jonka kanssa ei pysty puhumaan. Hämmentävää tästä tekee se että hän kyllä osaa pyytää anteeksi. Välillä hän toteaa että hän ei mitään muuta toivo kuin sitä että minä jaksaisin elää hänen kanssaan. Ettei hän tiedä mikä häntä vaivaa. Mutta sitten taas seuraavana päivänä ei puhettakaan mistään pahoittelusta vaan tiuskiminen/mököttäminen jatkuu ilman mitään selittelyjä.

Kuitenkin jollain tapaa varmasti rakastan häntä vaikka viime aikoina olen yhä enenevässä määrin alkanut ärsyyntymään jatkuvaan negatiivisuuteen. Olen aina ollut 'kiltti' ihminen enkä ole osannut sanoa kenellekään vastaan tai pahasti. Syyllistän itseäni lähes joka asiasta ja minut on helppo saada ns. tossun alle.

Tähän saakka olen esim. miehen ollessa pahalla päällä, liehitellyt siinä ympärillä ja yrittänyt saada miehen oloa paremmaksi ja kokenut että syy on jotenkin minussa ja minun tehtävä on saada mies hyvälle tuulelle jälleen. Tämä ei tietenkään ole asiaa auttanut vaan miehen on ollut helppo jatkaa "ylimielistä hiljaisuuttaan" ja mököttämistään kun on huomannut että vaimoon menee perille. Nyt olen sitten tietoisesti repinyt itseäni irti tästä ja nykyään kun hän on syyttä pahalla päällä, annan hänen olla ja hyvin itsetietoisesti lähden vaan muihin hommiin enkä edes kysy missä mättää. Tämä vaikuttaa mieheen niin että hän hetken aikaa oltuaan, tulee _itse_ pyörimään minun ympärilleni ja selittelemään että kuinka hän on vaan väsynyt jne. Eli kun valta ei ylety minuun asti, alkaa se nöyristely.

Erota en haluaisi ainakaan tässä vaiheessa koska elämä kuitenkin rullaa suhteellisen mallillaan muuten ja lapsille on ihan hyvä isä. Toisaalta mietin myös että onko kyseessä ennemminkin masennus tai joku muu vastaava mielenterveydenhäiriö. Mihinkään ammattiauttajalle mieheni ei lähtisi edes maksusta, sen tiedän. Jos edes ehdottaisin tällaista, hänen reaktionsa olisi joko hermostuminen tai ylimielinen tuhahdus.

Mietinkin että jos kyseessä narsismi, voiko sen 'yläpuolelle' päästä? Kun tiedostan itse tilanteen, voinko alkaa vahvistamaan itsetuntoani ja minuuttani jolloin mies ei enää pysty samalla tavalla 'alistamaan' minua tahtonsa alle? Voiko narsistin kanssa elää?

Tiedän että moni teistä kirjoittaa/ajattelee että ei muuta kuin ero tuollaisesta mutta uskon myös että moni tietää ettei se ole ihan helppoa vaan ottaa ja lähteä. Varsinkaan jos on elänyt elämänsä niin että yrittänyt välttää kaikenaailman konflikteja ym. Lisäksi kun tahtoa olla liitossa vielä on ja rakkauttakin löytyy. Lähinnä toivoisin rakentavia kommentteja siitä että miten tässä voisi lähteä vahvistamaan itseä ja parisuhdetta... tai jos jollain on samantapaisia kokemuksia ko. miestyypistä tai siitä että avioliitto on silti jatkunut...

Ero siis ei ole ihan ensimmäisenä vaihtoehtona vaan nyt lähden kasvattamaan itsetuntoa ja luottamusta jolloin olen vahvempi puolustamaan omia mielipiteitäni ja toiveitani. Ehkä olisi jo aika kun koko elämän vaan muiden mukaan elänyt ( ei pelkästään miehen ). Lapsena esim. yritin aina miellyttää vanhempiani ja koin kammottavia omantunnontuskia jos edes kiroilin salaa. Jonkun sortin häiriö siis taitaa olla minullakin.

Anteeksi kaikki kirjoitusvirheet tekstissä - en jaksa näin pitkää kirjoitusta alkaa tarkastamaan. Ja kiitos jos joku jaksoi lukea. Jo pelkkä kirjoittaminen selkeytti omia ajatuksia ja tunteita... :)

Ei kuulosta narsistilta, vaan masentuneelta. Sinä puolestasi kärsit riippuvuudesta, joka juontaa lapsuudesta. Lasten ei ole hyvä elää tuossa ilmapiirissä. Hae edes itsellesi apua, jos mies ei. Ja kyllä minäkin voin sanoa, että "arvasin, että tuossa käy noin" jos lasi kaatuj lasten elämöidessä pöydässä.

Näin mielenterveyshoitajan näkökulmasta sanoisin, ettei miehesi kuulosta narsistilta. Hänellä voi hyvin olla vahvojakin narsistin piirteitä, mutta meissä kaikissa niitä esiintyy jollain vahvempina, jollain heikompana. Itse en tuon kuvauksen perusteella voi mennä edes sanomaan, että onko miehelläsi minkäänlaista persoonallisuushäiriötä. Vaikka sieltä voi poimia joitain pieniä juttuja, jotka voivat viitata johonkin häiriöön, eivät ne mielestäni ainakaan kuvauksesi perusteella tule niin vahvasti ilmi, että niistä voisi diagnoosia tehdä mihinkään suuntaan. Toisten tekemisten alituinen kritisointi ja väheksyminen voi yhtä hyvin olla pelkkä paha tapa, kenties omilta vanhemmilta opittu? Huonotuulisuus kotona voi johtua siitä, että mies puristaa itsestään kaiken irti töissä, eikä enää jaksa kannatella rooliaan kotona. Ehkä hän on epäsosiaalinen ihminen, jolle sosiaalisen kulissin ylläpitäminen töissä on valtavan raskasta. Haluttomuus sosiaaliseen elämään ja haluttomuus päästää sinua elämään omaa elämääsi voi johtua tuosta väsymyksestä ja menettämisen pelosta. Hän pelkää menettävänsä sinut ulkopuoliselle maailmalle.

Eli syitä voi olla monia, eivätkä ne syyt aina johdu persoonallisuuden häiriöistä. Miten hän suhtautuu suoraan hyökkäykseen (vastustat häntä suoraan)? Miten hän suhtautuu siihen, että hankit itsellesi harrastuksia kodin ulkopuolelta ja olet välittämättä miehesi tuhahteluista? Miten hän suhtautuu siihen, että hankit itsellesi oman tulonlähteen? Solmit uudestaan suhteet ystäviisi? Kotiin ystäviä ei tarvitse kutsua, mutta se että tapailet heitä edes kodin ulkopuolella olisi tosi tärkeää.

Minun ehdotukseni on, että teet kaiken tuon minkä yllä kirjoitin ja katsot mitä tapahtuu. Saatoit olla pohjimmiltasi epävarmempi kuin ajattelitkaan jo ennen miehesi tapaamista eli kaikki tuo empiminen ja pelko ei välttämättä johdu ainoastaan miehesi vähättelystä vaan myös siitä, että reagoit kaikkeen liian voimakkaasti. Nyt siis kannattaisi hankkia se oma elämä ja riippumattomuus miehestä ja seurata tilannetta. Miten miehesi suhtatuu uuteen elämääsi, kun huomaa, ettei sinun oma elämä olekaan uhka hänen pyhätölleen (kodille).

[QUOTE="vieras";28928634]Totuus on se, että narsisti imee sut tyhjäksi, ja lopulta sairastut. Et pysty siis selviytymään narsistin kanssa "voittajana" tai yläpuolella niin kuin kysyt. Toi menee vaan pahemmaksi ajan kanssa.[/QUOTE]

Ja tuon lisäksi jos on väkivaltainen.. Jätin edellisen miehen jotta pysyn hengissä ja voin elää normaalisti.

Ei minunkaan mielestä kuulosta narsistilta. Ja nuo pienet jutut, kuten anteeksi pyytäminen ja se että toivoo sinun jaksavan hänen kanssaan, antaa sellaisen vaikutelman, että empatiakykyä on kuitenkin tallella. Narsisti ei pyydä anteeksi, koska ei ole tehnyt mitään väärää. Tai jos pyytää, niin sarkastisesti.

Tuo 2-suuntainen, mitä joku ehdotti, niin ei minusta ole oikein sitäkään. Siihenhän kuuluu myös se maaninen kausi, mitä ilmeisesti ei ole.

Meidän 13-vuotias käyttäytyy ajoittain samalla tavalla kuin miehesi. Hän jatkaa sitä samaa niin kauan, kuin joku laittaa asialle totaalisen stopin. Tämä taas liittyy itsetunnon kehittymiseen. Testataan, testataan ja testataan, kuinka kauan itse pystyy olemaan tilanteen yläpuolella. Mulla oli myös tuollainen työkaveri, joka ulospäin näytti olevansa kaikessa parempi kuin muut ja mitätöi aina muiden juttuja. Hänelläkin tällainen toiminta liittyi heikkoon itsetuntoon. Heikon itsetunnon omaavat ihmiset valitsevat usein puolisokseen sellaisen, jota on helppo kyykyttää.

Itse ainakin aapeen tilanteessa yrittäisin pysyä tiukkana ja tuoda selväksi, ettei jatkuva huono käytös ole sallittua. Itsetunto-ongelmaisen ihmisen yläpuolelle on helppo päästä. Siihen ei tarvita muuta kuin riittävästi tahdonvoimaa. Ei tuollainen ihminen kauan jaksa jatkaa, jos ei yhtäkkiä enää saakaan tukea omalle toiminnalleen.

Voihan olla, että kyse ei ole tästäkään, mutta ainakin se voi olla yksi vaihtoehto. Tsemppiä ap sinulle.

Siis kuinka miehellä kehtaa olla mielipiteitä sotkusta, tv-ohjelmista, kaupassa kiertelystä ja jopa vaimon ystävistä? Miehen kuuluu olla niin tossun alla että antaa vaimon elää kuin pellossa eikä ilmekään saa värähtää kun laitta on koiranruuan ja pölyn peitossa.

Komppaan Birgittea ja nicciä Aurinkoisia ajatuksia. Ei ole narsisti, mut voi olla jotain ongelmia joita ei osaa tuoda järkevämmällä tavalla esiin. Millaset vanhemmat sillä ukollasi on? Tavat periytyy vanhemmilta.

[QUOTE="vieras";28928786]Siis kuinka miehellä kehtaa olla mielipiteitä sotkusta, tv-ohjelmista, kaupassa kiertelystä ja jopa vaimon ystävistä? Miehen kuuluu olla niin tossun alla että antaa vaimon elää kuin pellossa eikä ilmekään saa värähtää kun laitta on koiranruuan ja pölyn peitossa.[/QUOTE]

Sä taidat olla just sellanen ap:n kuvailema mies?

Olen samaa mieltä, ap:n mies kuulostaa oikein tavalliselta mieheltä.. Voin sanoa että minun mieheni on tommoinen myös ja hänen kanssaan pitää vain itse pitää raja siitä, mitä odottaa ja suvaitsee ja ilmaista se oikein selvästi ja ystävällisesti.

Tää kuulosti niin mun kaverin elämältä.Mä jopa pelkään,että se mies käy jopa käsiksi.Mun kaveri ei lähde suhteesta sen takia kun koirilla täytyy olla omapiha.Mä laittaisin lapset etusijalle .Harmittaa kamalasti kun emme enää nää kaverini kanssatuon miehen takia .Älä sä unohda kavereitasi.

Jos miehesi olisi narsisti, se olisi tullut esille jo parin ekan avioliittovuoden aikana.

Mutta hanki ihmeessä itsellesi oma elämä, äläkä välitä hänen tuhahteluistaan.

Aplla on naisille tyypilliset itsetuntoongelmat ja korostunut miellyttämisen tarve. Apn kaltaiset naiset näkevät miehet, omat vanhemmat ja työkaverit narsisteina ja itsensä uhrina. Terapia auttaa.

Kiitos kommenteista... :)

En jokaiseen ala erikseen vastaamaan joten yritän nyt tässä kommentoida mitä ajatuksia heräili.

Miehellä on tosiaan hyvin paljon narsistisia piirteitä mutta kuten itsekin kirjoitin niin ei välttämättä itse narsismia. Mielialat hänellä voit heittää yhden päivän aikana todella rajusti enkä pysy yhtään kärryillä millä päällä hän milloinkin on. Kun hän on tulossa töistä kotiin, olen jo valmiiksi 'tuntosarvet sojolla' että mikä on päivän fiilis.

Kaikkia hänen juttujaan en tuossa aloituksessani kertonut sillä osa on sellaisia että joku voisi meidät tunnistaa tästä enkä sitä halua. Minulla on yksi hyvä ystävä jolle asiaa olen purkanut ja joka kuuntelee. Hulluksi kai tulisin jos yksin joutuisin kaiken mielessäni kantamaan.

Tiedän että minullakin on ongelma itseni kanssa ja ennen kaikkea oman itsetuntoni ja luottamukseni kanssa. Annan miehen 'pitää valtaa' pistämättä lainkaan vastaan. Ja itseasiassa luovutan usein ennen kuin olen edes yrittänyt. Mies on oppinut että vaimo ei sano vastaan vaan on mukisematta kotona ja tekee kotihommat, hoitaa työn ja lapset. Helppohan hänellä on olla.

Jos hänelle voisi puhua, se helpottaisi varmaan omaakin oloa mutta ei voi. Ja olen lakannut edes yrittämästä. Tiedän että minussakin on vikani ja osuuteni joita yritän tiedostaa ja työstää koko ajan mutta jos se on vaan yksipuolista niin kyllä se välillä jäy tympimään.

Voisin kokeilla kaikkea tuota mitä Birgitte ehdotti ja itseasiassa olen jo pikkuhiljaa alkanut ajamaan omia toiveitani eteenpäin mutta helppoa se ei ole kun on elämän tällaiseksi päästänyt. Ja tuo itsetunto-ongelma. Huomaan kyllä että miehellä on äärettömän heikko itsetunto jota hän yrittää pönkittää sillä että 'ajaa muita alas' ja yrittää nostaa itsensä tilanteessa kuin tilanteessa muiden yläpuolelle. Ihmisen, jolla itsetunto kohdillaan, ei tarvitse tehdä sitä.

Lisää otan mielelläni kommentteja vastaan ja vastailen niihin aina kun ehdin. :)

[QUOTE="kaisa";28928870]Olen samaa mieltä, ap:n mies kuulostaa oikein tavalliselta mieheltä.. Voin sanoa että minun mieheni on tommoinen myös ja hänen kanssaan pitää vain itse pitää raja siitä, mitä odottaa ja suvaitsee ja ilmaista se oikein selvästi ja ystävällisesti.[/QUOTE]

Näin. Apn pitää vain kasvaa aikuiseksi.

Sinun miehesi kuulostaa minusta ihan tavalliselta mieheltä eikä narsistilta. Lisäksi minusta liittosi kuulostaa ihan tyypilliseltä suomalaiselta parisuhteelta.

Parisuhteen ikuiset ongelmat

Oon ollut vastaavassa tilanteessa ja sanoisin, että teiltä puuttuu keskusteluyhteys. Oletko keskustellut näistä tunteista miehesi kanssa? Jos et niin aloita tänään. Odota, että saat mieheltäsi vastarintaa ja hän voi jopa suuttua asioista.

Avaimia hyvään keskusteluun parisuhteessa - Väestöliitto

Jos sinun ja miehesi välit ovat urautuneet parisuhteessa niin varaudu siihen, että molemmille tulee kriisi. Miehellesi siitä että sinä haluat muuttua ja murtaa totutut tavat ja sinulle siitä, että miehesi ei välttämättä halua ja anna sinun muuttua.

[QUOTE="vieras";28929178]Näin. Apn pitää vain kasvaa aikuiseksi.[/QUOTE]

Eli se on ihan normaalia että mies ei hyväksy vaimonsa menoja? Ei osallistu kotihommiin? Arvostelee joka asiaa? On pahalla päällä koko ajan ja kaikki on muiden vikaa? Ok. Minun elämäni ei sitten vissiin ole ollenkaan normaalia.

Myönnän etten lukenut kuin aloitusviestisi, kun hoppuilin jo vastaamaan. Nimittäin tuli mieleen että voisiko kysessä olla jonkinasteinen dissosisaatiohäiriö? Itse olen disso ja käyttäydyn joissain määrin samalla tavalla. Toinen mikä tuli mieleen, on se, että kyseessä saattaa kuin saattaakin olla jonkinasteista narsismia, mutta enemmänkin ehkä ns. pehmeänahkaista sellaista.

Tässä linkki, tietoa dissoista: http://koti.welho.com/marhalla/D_persoonan_rakenteellinen_dissosiaatio.html#seku
ja tässä toinen linkki, joka käsittelee pehmytnahkaista narskua http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm , ja tässä tarkennusta edellisenn linkkiin: http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck309.htm <----- mielestäni ensimmäinen on oikein hyvä sivusto, kuten toinenkin ja kolmaskin mutta niiden teksti on melko raskasta. Mutta lukaiseminen kahvikupponen kädessä ei kait aiheuta harmia vaikka "diagnoosini" ei osuisikaan nappiin. Miehesi ei tarvitse olla kumpaakaan, ja uskon tekstien sisältävän joitain elementtjä, selityksiä edes joillekin käytösmalleille, ja kun saat selityksiä niin samalla saat edes vähän rauhaa kun tajuat ettei se ole sun vika. (ainakin me dissot osataan olla hankalia)

Ikävää että Sinä ja lapset joudutte kärsimään. Voimia sulle ap ja muillekin tilanteessa oleville! <3

Alkuperäinen kirjoittaja närsisti;28929213:
Eli se on ihan normaalia että mies ei hyväksy vaimonsa menoja? Ei osallistu kotihommiin? Arvostelee joka asiaa? On pahalla päällä koko ajan ja kaikki on muiden vikaa? Ok. Minun elämäni ei sitten vissiin ole ollenkaan normaalia.

Aloituksen mukaan mies osallistuu, on paljon kotona eikä edes kiellä apta tekemästä yhtään mitään. Silti ap kuvittelee että häntä arvostellaan ja syytetään kaikesta.

Apn omalla asennemuutoksella arki muuttuisi täysin normaaliksi.