Voiko olettaa että alle 5-vuotias lapsi istuu hiljaa paikallaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Täti"

Vieras
Esimerkiksi piirtää ja istuu hiljaa. Kummilapseni on tulossa hoitoon viikoksi, kun vanhemmat menevät ulkomaan matkalle. Tietysti lapsi saa leikkiä ja olen keksinyt kaikenlaista hauskaa tekemistä, mutta ajattelin voinko oletta tuon ikäisen pysyvän paikallaan jos esim teen ruokaa jne?

Kyllä. Siis lapsi täytyy opettaa siihen, että tietyissä tilanteissa, esim. kirkossa istutaan hiljaa. Olen ottanut pari kertaa vanhemman lapseni työpaikalle mukaan koeviikolla, ja olen painottanut, että pitää jaksaa istua hiljaa piirtämässä, jotta opiskelijat saavat tehtyä kokeen rauhassa.

Miksi lapsen pitäisi istua paikallaan, jos hoitaja/vanhempi tekee ruokaa? Ei meidän lapsi ainakaan istu odottamassa, eikä ole koskaan tullut mieleen edes pyytää. Leikkii omiaan tai tulee auttamaan sen aikaa.

Voi olettaa että hyvästä syystä istuu hiljaa paikalaan, kuten kirkossa jne. Mutta minkä ihmeen takia hänen pitäisi olla hiljaa kun teet ruokaa? Tai istua liikkumatta paikallaan? Vaikka nyt sitten piirtäen. Eikö voi leikkiä esim. nukeilla/autoilla sillä aikaa?

En ihan ymmärrä että mihin tarvitset hiljaisen ruoanlaittoajan. Sinulla ei ole omia lapsia, sen ymmärrän, mutta kuitenkin.

[QUOTE="Täti";29397475]Esimerkiksi piirtää ja istuu hiljaa. Kummilapseni on tulossa hoitoon viikoksi, kun vanhemmat menevät ulkomaan matkalle. Tietysti lapsi saa leikkiä ja olen keksinyt kaikenlaista hauskaa tekemistä, mutta ajattelin voinko oletta tuon ikäisen pysyvän paikallaan jos esim teen ruokaa jne?[/QUOTE]

laps tulee viikoksi, eikä sinulla ole hänestä sen verta kokemusta, että tuon tietäisit? tai ehkä suurempi harmi: hällä ei siis ole sinusta kokemusta ja tulee viikoksi yksin ihan uuteen tilanteeseen.

jos oletat, että pysyy paikallaan, niin suuremmalla todennäköisyydellä sitten pysyykin. lapset aika paljon kuitenkin toimivat niin kuin oletetaan. tietty kivampi olisi, että ottaisit kaveriksi siihen ruuanlaittoon.

riippuu luonteesta. toiset nysvää paikallaan melkeen koko päivän, toiset ei ollenkaan. lastenohjelma voisi olla varmempi kuin tuo kynä & paperi :)

Miksi lapsen pitäisi tuollaisessa tilanteessa istua hiljaa paikallaan? Voi olla, että mielellään piirteleekin, mutta kaikki alle 5-vuotiaat ei kyllä piirtelemisestä välitä, ainakaan yksinään pidempää aikaa.

Itse voin kyllä hyvin tehdä ruokaa ja töitäkin, vaikka lapsi on kotona. Ei hän hiljaa paikallaan istu, vaan leikkii itsekseen mitä milloinkin.

Voi olettaa että hyvästä syystä istuu hiljaa paikalaan, kuten kirkossa jne. Mutta minkä ihmeen takia hänen pitäisi olla hiljaa kun teet ruokaa? Tai istua liikkumatta paikallaan? Vaikka nyt sitten piirtäen. Eikö voi leikkiä esim. nukeilla/autoilla sillä aikaa?

En ihan ymmärrä että mihin tarvitset hiljaisen ruoanlaittoajan. Sinulla ei ole omia lapsia, sen ymmärrän, mutta kuitenkin.

Lapsi on rauhallinen luonteeltaan, mutta en halua mitään ikävää tapahtuvan. Siksi haluaisin hänen leikkivän rauhallisesti kun teen ruokaa. Lapsi saa olla vapaasti luonani ja on viihtynyt hyvin ainakin vanhempien kanssa kyläillessä. Ehkä vain suojelen lasta liikaa. Uskon, että meille tulee hyvä viikko ja hauskaa yhdessä. :)

Riippuu lapsesta ja siitä, millainen suhde sinulla on häneen. Jos olet aina ollut riehakas leikittäjä, saattaa tuossa olla haastetta, varsinkin jos lapsi on vilkas. Oletko paljon hoitanut tätä lasta ennen? Omia sinulla ei taida olla?

[QUOTE="Täti";29397503]Tarkoitin, että kun hän on luonani hoidossa ja minä kokkaan. Lapsi on koko tuon ajan samassa tilassa kanssani. Ei siis ole poissa silmistä.[/QUOTE]

Ei 5 v:n tarvitse olla koko ajan näköetäisyydellä, olettaen että on edes suunnilleen normaali lapsi. Ja olettaen, että sinulla on normaalin turvallinen asunto, eli et ole joku asekeräilijä, jolla on hyllyt täynnä veitsiä ja pyssyjä. Tai asuntoon ei ole laitettu naruja, joihin voi vahingossa kuristua tms.

[QUOTE="Täti";29397523]Lapsi on rauhallinen luonteeltaan, mutta en halua mitään ikävää tapahtuvan. Siksi haluaisin hänen leikkivän rauhallisesti kun teen ruokaa. Lapsi saa olla vapaasti luonani ja on viihtynyt hyvin ainakin vanhempien kanssa kyläillessä. Ehkä vain suojelen lasta liikaa. Uskon, että meille tulee hyvä viikko ja hauskaa yhdessä. :)[/QUOTE]

Hyvin se varmasti menee. Ensimmäisen päivän jälkeen osaat jo itsekin ottaa rennommin. Jos on rauhallinen lapsi, niin kiva viikko siitä varmasti tulee kummallekin teistä. Uskon että tulet vielä yllättymään monessa suhteessa miten hauskoja ja helppojakin tuon ikäiset voivat olla :).

Mun mielestä ei muuten, mutta tietyissä tilanteissa kyllä (esimerkiksi jokin juhla tai tilaisuus, missä kaikki istuvat hiljaa paikallaan).
Mua inhottaa sellaset vanhemmat, jotka kotona ollessaan käskee lapsia olemaan hiljaa ja paikallaan, vaikkei mitään syytä oikein ole. Vanhemmat eivät vaan jaksa lapsia.

Riippuu lapsesta ja siitä, millainen suhde sinulla on häneen. Jos olet aina ollut riehakas leikittäjä, saattaa tuossa olla haastetta, varsinkin jos lapsi on vilkas. Oletko paljon hoitanut tätä lasta ennen? Omia sinulla ei taida olla?

Lapsi on rauhallinen. Kerran olen aiemmin hoitanut häntä vauvana. Minulla ei ole lapsia. Lapsi tykkää seurastani ja hakeutuu usein syliin ja halailemaan. Haluaa usein hoitaa koiraani. :)

Oletteko tosissanne?

Oikeasti ilman kehityshäiriötä, tavallisesti viisivuotias kykenee olemaani paikoillaan ja ilman jatkuvaa valvontaa pitkin päivää.

Teillä menee varmasti hyvin. Lapset vaistoo jos aikunen jännittää tai hössöttää joten ota rennosti :) pyydä vaikka repimään salaattia, kattamaan pöytää, leipokaa ym.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteilijä.;29397665:
Oletteko tosissanne?

Oikeasti ilman kehityshäiriötä, tavallisesti viisivuotias kykenee olemaan paikoillaan ja ilman jatkuvaa valvontaa pitkin päivää.

Siis pitkin päivää eri tilanteissa, tuon ikäinen lapsi tavallisesti kykenee olemaan ilman jatkuvaa silmällä pitoa. Ja helposti esim ruoanlaiton ajan. Ainakin minun kaikki lapseni ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteilijä;29397677:
Siis pitkin päivää eri tilanteissa, tuon ikäinen lapsi tavallisesti kykenee olemaan ilman jatkuvaa silmällä pitoa. Ja helposti esim ruoanlaiton ajan. Ainakin minun kaikki lapseni ;)

Siinähän se koko pointti onkin. Ettei normaalista viisivuotiaasta tarvitse olla huolissaan, pärjää kyllä vaikka nukkeleikeissä sillä aikaa kun ruokaa tehdään. Ei ole mitään tarvetta sitoa paikalleen hiljaisiin puuhiin ruoanlaittoajoiksi.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
meillä ei kyllä kukaan lapsista pysy hiljaa paikallaan...tai jos istuukin ja piirtelee niin höpötys kuuluu koko ajan ;) tai laulu jos leikkii itsekseen jotakin. eli en voisi omilta vaatia että pysyvät hiljaa... ja toisaalta paikallaan istuminenkin on vähän haasteellista, muovailuvahan kanssa joo, tai kuunnellen satukasettia jossa kirja niin ok, tai lastenohjelmia katsellen, muuten ei onnistu meidän tenavilla...
eivätkä nuo ole kummallisempia lapsia eivätkä huonosti kasvatettujakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteilijä;29397700:
Juu. Mutta kykenee olemaan hiljaakin, jos tarvitsee :D Tai sillä tavalla lapset olisi hyvä kasvattaa ;)

Nimenomaan. Mikään ruoanlaittotilanne ei kuitenkaan ole sellainen, missä lapsen tarvitsisi olla hiljaa paikallaan.
Yleensäkin kotona elettävässä arjessa on hyvin vähän tilanteita, joissa lapsen pitäisi olla hiljaa ja paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteilijä;29397700:
Juu. Mutta kykenee olemaan hiljaakin, jos tarvitsee :D Tai sillä tavalla lapset olisi hyvä kasvattaa ;)

Niin, vihkimistilaisuuksissa kirkossa, eskarin penkillä, juhlatilaisuksissa jos pidetään puhe etc. Mutta kotona saa liikkua ja pölöttää. Ainakin meillä. Ei nyt tarkoituksenmukaisesti tv ohjelman katselua häiriten, mutta melkein aina muuten.

• Tykkää
Reactions: Ciervo