Voiko olla kohtutulehdus? Synnytyksestä aikaa 3 päivää... osaako joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Oireina ensin niukka vuoto, joka nyt 3 päivänä alkanut runsastumaan, vasemman puoleiset alavatsakivut satunnaisesti (vai onko jälkisupistuksia?), oudot vilun väristykset ja satunnaisesti oudolle haiseva jälkivuoto. Sairaalassa sanoin niukasta vuodosta, kätilö vaan naurahtaen totesi että eikö se ole vaan hyvä jos ei vuoda mutta samalla myös painaisi mahaani ja totesi että on ok. Kohtu supistunut ilmeisesti ok, jossain tuolla navan alapuolella. Vasen puoli mielestäni isompi/pulleampi (voiko edes olla?). Ja tosiaan ei ole kuumetta (36.8) mutta vilun väristyksiä kyllä. Just päästiin kotiin, niin eipä haluaisi takaisin osastolle mutten kyllä haluaisi mitään vakavia seuraamuksiakaan... :/

Soita vaan osastolle, ettei tilanne pääse pahaksi jos sattuu tulehdus olemaan. Kouhtutulehdus nostaa kuumeen toisilla vasta kun crp on jo huomattavasti kohonnut!

Niin jäis siis kirjoittamatta, että minulla vastaavat kokemukset ja kohtuun oli jäänyt kalvon riekaleita. Kohtu oli supistunut hyvin, mutta sain äkillisiä rajuja vuotoja ja 3vk synnytyksestä kohtutulehduksen...

Eikö sitä ole sairaalan "asiakas" viikon ajan synnytyksestä? Soita heti osastolle, niin pääset tarvittaessa tutkimuksiin. Ei kannata murehtia tällaisesta kun on pienen vauvan kanssa. Toki kohdussa ja synnytyselimissä on kaikenlaisia tuntemuksia tässä vaiheessa, mutta epätietoisuuten ei kannata jäädä.

Milloin sinulla on eka neuvola? Terveydenhoitajallekin voit puhua tuntemuksistasti, jos se vain on ihan lähiaikoina.

Ei nyt ihan kohtutulehdukselta kuulosta. Mutta aina voi soittaa ja kysyä. Synnytyksen jälkeen kaikenlaiset tuntemukset, kivut, vilunväristykset, hikoilu, vihlaisut jne, ne kuuluu asiaan. Mulla maidon nousu saattaa nostaa jopa lämpöä. Jos tulee kovia kipuja ja/ tai kuume niin sitten voi olla tulehdus.

Mulla oli osastolla kohtu painaessa arka ja vuoto haisi oudolta. Osastonlääkäri määräsi otettavaksi tulehdusarvot, mutta ei niissä mitään näkynyt eikä sitten ollut tulehdustakaan. Luulis, että herkästi tuon verikokeen ainakin ottaisivat.

Mulla oli kohtutulehdus tosi hurja, ihan linkkuveitsenä olin sängyllä ja automatka oli kammotus! Antibiootit sen heti nitisti, kysy osastolta mielipidettä:pitää pitää huolta vauvasi tärkeimmästä ihmisestä!

Yhteistyössä