Voiko olla niin, että omaa autisminkirjon piirteitä, tai ADD:n tosi, tosi lievänä muotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoooh

Vieras
Minä olen tähän mennessä kyllä pitänyt itseäni normaalina, mutta laiskana normaalina. Mulle joku esim. roskienvienti voi olla niin suuri ponnistus, että väsyn ja saatan torkahtaa tunniksi.
Tänään huomasin, kun tein yhtä poikkeuksellista juttua, että väsyin aivan liikaa ja kohta oli tosi sumuinen olo. Minun piti keskittyä siihen hommaan tosi tarkkaan, niin väsyin.

Joku siivoaminen tuntuu tosi työläältä aloittaa. Nyt kun asumme perheen kanssa okt:ssa, olen huomannut, että olen tosi väsynyt ja nukun ja makaan tosi paljon, tavallistakin enemmän.

En koe olevani mitenkään erityisen masentunut, en vaan muuten jaksa. Masennustesteissä ei tule masennuspisteitä.

Mies on alkanut sättiä ja haukkua minua laiskaksi. En halua olla tämmöinen, mutta en vaan jaksa. Mitä enemmän ajattelen, että nyt minun pitäisi jaksaa, sitä turhautuneemmaksi ja väsyneemmäksi tulen. Monesti aamullakin on sellainen olo, että ei kerta kaikkiaan jaksa nousta sieltä sängynpohjalta ylös. Sama juttu, jos erehdyn päiväunille, jonne olen nyt viime aikoina joka päivä suunnannutkin. : /

Voiko tähän olla joku muu diagnoosi, kuin pelkkä "lorvikatarri", mitä mies jatkuvasti ehdottelee?! Haluaisin olla sellainen pullantuoksuinen ja pirteä kotiäiti, mutta en ole. : /

Onko psykiatrin juttusille meno nyt paikallaan? En koe olevani masentunut, en ole itsetuhoinen. Väsynyt vaan.

Minulla on poika jolla on sekä adhd että asperger. Oleellista on onko ne oireet olleet jo varhaislapsuudessa. Miten kouluaika meni? Oliko siellä tunneille nukahtaminen/omiin ajatuksiin vaipuminen ja läksyjen tekeminen vaikeaa. Tuo voisi viitata add:seen. Aspergerissa korostuu vuorovaikutusvaikeudet ja ongelmat ystävien saannissa. Mielenkiinnonkohteet kapeita, tytöillä voi olla hyvin tavallisia, mutta sitäkin intensiivisiä. Molempiin oireyhtymiin voi liittyä aistisäätelyvaikeuksia esim. Vaikeus kestää kovia ääniä tai kosketusta esimerkkeinä.

Sumuinen olo? Voi olla hometta talossa tai alkava kilppari.

Mulla on itselläni psykiatrin mukaan lievän haitta-asteen ADD. Eli diagnoosin kriteeristö täyttyy kyllä, mutta en saa mitenkään kovin korkeita pisteitä ja mikä tärkeämpää, olen oppinut kompensoimaan ADD:n tuomaa "haittaa" muilla avuillani.

Saan myös korkeita pisteitä autismin kirjoa testaavissa kokeissa, mutten silti ole asperger. Olenpa vaan omanlaiseni tallaaja :)

Autismin kirjon piirteitä on kaikilla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

Mulla on ADHD-diagnoosi, mutta tällähetkellä se on enempi vaan semmoinen tieto, että 10 vuotta sitten diagnoosi on tehty. Se siis on varsin lievä, kunhan ympäristötekijät on kunnossa -tai sitten oli vaan reaktiivisesta käyttäytymisestä kyse, tiedä häntä.
Mutta koska mä voin hyvin lukea monta kirjaa tai kutoa parit villasukat päivässä, mutta tiskikoneen tyhjentäminen on täysin ylivoimaista olen arjen toimivuuden takia taas päätynyt asiaa selvittelemän. Nyt oon sairauslomalla, niin arki pyörii paremmin; työ+koti+laskut ym. pakolliset asiat on mulle liikaa, ja silloin se tarkottaa käytännössä, että avaamaton posti alkaa kerääntyä, koska se on se helpon ohitettava.
Huomenna olis aika läkärile ja alattelin pyytää kilpirauhas kokeet, vaikka toisaalta syy voi olla ihan selkeä uupumuskin pitkän kaoottisen elämän jälkeen.

Yhteistyössä